P
D daVinci skrev:
Det förutsätter en Riksdagsmajoritet som säger: "Hittills har förbrukning av egenproducerad el inte belagts med energiskatt. Från och med nu kommer även egenproducerad el att beläggas med energiskatt."

Och för att det skall ske måste en majoritet av väljarna titta trånande på Nordkorea, Sovjet, Östtyskland mfl länder och säga att det är Shangri-La, staten måste få bestämma mer över BNP. Öka på skattekvoten.
En majoritet av väljarna tycker att det är positivt att de rika får betala mer skatt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Hur definierar man riktning i det här sammanhanget? Jag fick lära mig att en elektrisk krets alltid är sluten, dvs man om man drar en sladd nånstans så måste man dra en hela vägen tillbaka också. Vilken av sladdarna definierar riktningen?

Definieras riktningen av hur man går när man rör sig från generatorn till förbrukaren?
krfsm menar riktningen för effekten för det som beskrivs i inlägget.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
P pmd skrev:
Hur definierar man riktning i det här sammanhanget? Jag fick lära mig att en elektrisk krets alltid är sluten, dvs man om man drar en sladd nånstans så måste man dra en hela vägen tillbaka också. Vilken av sladdarna definierar riktningen?

Definieras riktningen av hur man går när man rör sig från generatorn till förbrukaren?
Potentialen går ju från fas till neutral till PEN till jordtaget i transformatorstationen. Halva tiden är det positiv potential och halva negativ. Elektronerna skyfflas om vart annat framåt och bakåt i 50 Hz.

Riktningen i stamnätet är precis som Mikael skriver; den för effekten. Producerande sidan bygger potential och konsumerande sidan nyttjar strömmen som potentialskillnaden kan alstra.genom lasten. Strömmen ger också upphov till förluster i ledningarna. Varför potentialen är lägre nära en stor konsument än den är vid transformatorn den är kopplad till

https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#n7064-sida-8
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Den gör det olönsamt att lagra egenproducerad el från höglast tid till låglast tid.
Nej, hur då? Lönsamheten för lagring av egenproducerad el i eget batteri är helt opåverkad.

D Daniel 109 skrev:
Men annars är det ett svårmotiverat skatteavdrag.
Vilket avdrag då?
Vi har talat om skattebefrielse. Det är inget avdrag.

A ajn82 skrev:
Ägaren av batteriet...
Ok, så om jag är delägare i Lager_Olle AB så äger jag en massa el som jag kan bli skattebefriad från om du får bestämma.
A ajn82 skrev:
Din el har använts för att driva en kemisk reaktion som lagrar energi i batteriet, vid ett senare tillfälle väljer ägaren av batteriet att frigöra den kemiska energin och sälja den i form av elektricitet.
Ja, och så säljs den tillbaka till mig.

Och då säger staten att eftersom jag producerat 10000 kWh så slipper jag skatta för 10000 kWh.

Det klagas mycket på politiker. Men jag får motvilligt medge att dom är iaf klart bättre på att tänka ut och få till lagar än när Svensson skall göra det.

A ajn82 skrev:
Är du ägaren av batteriet så är det din el som används för att ladda batteriet, och sedan din el när den säljs från batteriet, men det är inte *samma* el.
Har du något serienummer på kWh:arna?
Hur identifierar du dom?

I min värld är dom identiska. Därmed är hela diskussionen om att några kWh inte skulle vara mina direkt hjärndöd. Hade hoppats att folk skulle inse det. Och har hintat flera ggr. Men det var naivt av mig.

Om du hittar serienummer på kWh:kan vi återuppta diskussionen.
J jonaserik skrev:
Ska som sägs mellan Niss och Olles lager, lagra el, så ska det nog vara egen kabel mellan dom.
Går faktiskt en kabel. Mer korrekt finns elektrisk förbindelse. Det är den vägen som kWh:arna tar. Både från mig och till mig.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lycka till att få Nisse att gratis leverera tillbaka din kWh vid en senare tidpunkt.
Gratis??
Varför skulle det ske gratis?
Har du sett någon skriva det?
Eller var har du fått gratis ifrån?

Halmgubbarna blir mer och mer bisarra.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Att ha körkort innebär inte automatiskt att man kan köra bil. Så en del av de 8 procent som är äldre än 75 år och har körkort kan inte köra bil.
Jag tycker att vi utgår från att körkortsinnehavare kan köra bil. Det är visserligen en idealiserad bild av verkligheten, men verkligheten hinner så småningom ikapp när de som inte kan köra bil ska förnya sina körkort.
B bjorn.abelsson skrev:
Och den andelen ökar! Och att föräldrar ska behöva skjutsa sina snart 18-åriga barn om de ska någonstans dit det är för långt att gå eller cykla är väl ändå rätt onödigt?
Ja, det kanske är onödigt. Jag tror inte att jag har skrivit att föräldrar ska behöva göra det. Det är förstås upp till dem.

Det verkar som att du tror att jag vill förbjuda kollektivtrafik, men det vill jag givetvis inte. Jag vill dock inte betala för andras färdmedel. De som vill ha kollektivtrafik får förstås gärna bygga sådan, men också betala för den.
 
Varje kWh har ett serie nummer, det är tidpunkten den producerades
 
P
D daVinci skrev:
Vi har talat om skattebefrielse. Det är inget avdrag.
Skatteavdrag är gängse terminologi för befrielse (helt eller delvis) från en skatt. Värderingar i det ordet får man lägga själv efter vald ideologi.
 
Attitudeswe
Om du inte på egen hand kan lösa din energiförsörjning vid alla tidpunkter så är det väl klart att du skall få betala energiskatt som alla vi andra? Varför skall solproducenter ha tillgång till ett skattefritt virtuellt batteri genom 60öringen?

Samma med vattenförbrukning. Bara för att vattenmolekylen jag samlat upp skickas tillbaka i dagvattnet från min takuppsamling så förväntar jag mig inte att vattnet skall vara momsfritt när jag sen köper samma molekyl igen (efter rening och kretslopp). Jag är medveten om att min uppsamling av regnvatten rent av kan vara ett problem för kollektivet vid skyfall då jag överbelastar nätet med mitt insamlade vatten och kan bidra till översvämning - på samma sätt som solel som producerar vid minuspris gör då ägaren har en 60öring att se fram emot...
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej, hur då? Lönsamheten för lagring av egenproducerad el i eget batteri är helt opåverkad.
Alternativkostnaden ändras. Med skattereduktionen så får du 60 öre mer per kWh du säljer, vilket ökar värdet av att sälja el istället för att lagra den.
D daVinci skrev:
Vilket avdrag då?
Vi har talat om skattebefrielse. Det är inget avdrag.
Det är en allmän skattereduktion. Så du betalar fortfarande elskatten på dina köpta kWh, och sedan får du något som ungefär kompenserar för det som generellt avdrag på skatten.

Det här har betydelse om du t.ex. lever på sparade pengar och inte har inkomst. Då kan du inte få skatteavdraget för mikroproduktion, men behöver fortfarande betala skatten på den el du köper.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Alternativkostnaden ändras.
Ja. Men att andra kostnader som inte har med egen lagring ändras, påverkar inte lönsamheten för egen lagring. Den är opåverkad. Det är ett fundamentalt tankefel jag slår ned på.

K krfsm skrev:
Det är en allmän skattereduktion. Så du betalar fortfarande elskatten på dina köpta kWh, och sedan får du något som ungefär kompenserar för det som generellt avdrag på skatten.
Ja, det är den praktiska lösningen på skattebefrielsen. Det skulle bli en mycket kostsam lösning att ordna skattebefrielsen mer korrekt.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du inte på egen hand kan lösa din energiförsörjning vid alla tidpunkter så är det väl klart att du skall få betala energiskatt som alla vi andra? Varför skall solproducenter ha tillgång till ett skattefritt virtuellt batteri genom 60öringen?
Jesses vilket jämmer. Vad är problemet med att producenter inte åker på skatt på den el dom själva producerar.

Det är tvärtom alldeles utmärkt att den elen är skattebefriad.
Fler skatter borde tas bort. Företagsbeskattningen och kapitalbeskattningen är mest angelägna. De skadar mest.
På sikt bör alla skatter tas bort. Du och andra kan naturligtvis få betala skatt frivilligt om ni vill. Det går utmärkt.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Samma med vattenförbrukning. Bara för att vattenmolekylen jag samlat upp skickas tillbaka i dagvattnet från min takuppsamling så förväntar jag mig inte att vattnet skall vara momsfritt när jag sen köper samma molekyl igen (efter rening och kretslopp). Jag är medveten om att min uppsamling av regnvatten rent av kan vara ett problem för kollektivet vid skyfall då jag överbelastar nätet med mitt insamlade vatten och kan bidra till översvämning - på samma sätt som solel som producerar vid minuspris gör då ägaren har en 60öring att se fram emot...
Du betalar väl inget för vattenmolekylerna.
Det du betalar för är infrastrukturen och reningen. Eller tänkte du att någon annan betalar för den, och att det är vattenmolekylerna du betalar för.
 
P
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om du inte på egen hand kan lösa din energiförsörjning vid alla tidpunkter så är det väl klart att du skall få betala energiskatt som alla vi andra?
Det är rimligt. Det kan man ifrågasätta är om staten ska beskatta vissa varor och tjänster mer än andra. Staten tar ut moms på i princip allt som produceras.

S.k. punktskatter brukar motiveras med att staten bör minska användningen av skadliga produkter, som t.ex. tobak och alkohol, men energi är knappast en dålig produkt.
(Motivationen är f.ö. lite tveksam. Degen ska in, helt enkelt).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Du betalar väl inget för vattenmolekylerna.
Nu har jag egen brunn, så jag kanske inte har stenkoll på hur kommunalt vatten fungerar, men nog betalar man per volym vatten man använder i sitt hushåll?
D daVinci skrev:
Det du betalar för är infrastrukturen och reningen.
Av vilket det första är en fast avgift ("abonnemangsavgift") så vitt jag förstår. Reningen betalar man troligen för per liter förbrukad vatten.

Men det kanske bara är reningen man betalar för per volym vatten?
 
A ajn82 skrev:
Tidpunkten!

Hade du konsumerat din el i samma ögonblick du producerade den hade det inte levererats någon effekt ut från din fastighet till nätet, eftersom det inte sker samtidigt konsumerar du per definition inte effekten du producerade.

Om vi ska hård det så är det inte ens el som är lagrat i det där batteriet, utan energi som sedan kan omvandlas tillbaks till elektricitet genom en kemisk reaktion
Om mina solceller levererar ut på.nätet då, och jag i samma ögonblick laddar min elbil på jobbet med denna effekt, då skulle jag kunna göra det utan att beskattas?
 
P pmd skrev:
Nu har jag egen brunn, så jag kanske inte har stenkoll på hur kommunalt vatten fungerar, men nog betalar man per volym vatten man använder i sitt hushåll?

Av vilket det första är en fast avgift ("abonnemangsavgift") så vitt jag förstår. Reningen betalar man troligen för per liter förbrukad vatten.

Men det kanske bara är reningen man betalar för per volym vatten?
Slightly OT. I Norge, där jag bor, är man ibland lite före men ofta långt efter utvecklingen. Mens vi hade Vvattenmätare i mitt föräldrahem på 60talet hade jag inte det i de 2 husen jag ägt i Norge. Hör användes schablon på husets storlek när det gällde vattendebiteringen. Vattenmätare var frivilligt till så sent som 2015 men har man ett stort hus och barnen flyttat ut blir schablon extremt ofördelaktigt. Min kostnad halverades när jag installerade vattenmätare 2010. Sen dess har mätare bytts en gång till, nu med fjärravläsning {finns de som är oroade för strålning här). Dessutom är avgiften delad lika mellan förbrukning och avlopp. Detta har skapat en pseudodebatt där folk som vattnar trädgården ofta claimar att de använder avlopp i mycket mindre utsträckning än vattnet de förbrukar. Lite typiskt norskt imho.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Sen dess har mätare bytts en gång till, nu med fjärravläsning {finns de som är oroade för strålning här).
Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan fjärravläsning och strålning. Vilken slags strålning, f.ö.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.