Fairlane Fairlane skrev:
Bor du i Stockholm, med 5 km till närmsta busshållplats och 10 km till förskola då måste du nig bo väldigt lantligt. Kanske extremt smalt område i Stockholm?
Utanför Stockholm men fortfarande i Mälardalen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Extremt smalt? Hur tror du att man får ungar till dagis en mil bort varje dag? Taxi eller? Det är en halvmil till närmaste busshållplats och jag bor inte i obygden.
Utan att faktakolla skulle jag säga att det rör sig om enstaka % av Sveriges befolkning som inte har tillgång till förskola/skola/jobb inom cykel/promenad/kollektivtrafik. Så ganska smalt är det vill jag nog säga.

Sen är det inte en rättighet att bo på landet utan det är ett aktivt val man gör som ofta inkluderar inköp av bilar… det tar inte bort att många ändå värderar det ganska högt och vill bosätta sig så med lite glesare mellan husen
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Utan att faktakolla skulle jag säga att det rör sig om enstaka % av Sveriges befolkning som inte har tillgång till förskola/skola/jobb inom cykel/promenad/kollektivtrafik. Så ganska smalt är det vill jag nog säga.

Sen är det inte en rättighet att bo på landet utan det är ett aktivt val man gör som ofta inkluderar inköp av bilar… det tar inte bort att många ändå värderar det ganska högt och vill bosätta sig så med lite glesare mellan husen
Va? De allra flesta bor inte i storstäder.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Va? De allra flesta bor inte i storstäder.
Från SCB:
”Vid utgången av 2018 bodde 87 procent av Sveriges befolkning i tätorter. Av dem bodde 6,5 miljoner i en tätort med minst 10 000 invånare. ”

Dom flesta tätorter har tillgång till grundläggande samhällsservice och kollektivtrafik
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Extremt smalt? Hur tror du att man får ungar till dagis en mil bort varje dag? Taxi eller? Det är en halvmil till närmaste busshållplats och jag bor inte i obygden.
Konstigt, jag bor i Stockholms yttre utpost och har 200 m till bussen och fem dagis på gångavstånd inom 1500 meter. Att ha en mil till dagis och en halv till bussen är min definition av lantligt.

Men trivs du med var du bor och accepterar avstånden till allt så antar jag att det ändå blir attraktivt för dig inklusive det bilåkande som behövs till dagis, affär och arbete.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Från SCB:
”Vid utgången av 2018 bodde 87 procent av Sveriges befolkning i tätorter. Av dem bodde 6,5 miljoner i en tätort med minst 10 000 invånare. ”

Dom flesta tätorter har tillgång till grundläggande samhällsservice och kollektivtrafik
Servicen i en tätort med 10000 personer är klart begränsad.
 
Men 85 % bor i tätorter
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Servicen i en tätort med 10000 personer är klart begränsad.
Det är nog väldigt få tätorter med fler än 3000 invånare som inte har en förskola, ett par årskurser grundskola, kollektivtrafik och en mindre mataffär…
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Servicen i en tätort med 10000 personer är klart begränsad.
Begränsad kanske men det finns vårdcentral, skola, mataffärer, förskola, byggvaruhus, arbetsplatser och diverse idrottsanläggningar inklusive typiskt badhus och sporthall. Lite sömnigt kanske men det livsnödvändiga finns där och resten får du hemleverans eller får ta en utflykt till kulturevenemang.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
det är väldigt få som fullt ut måste ha en bil…
Kanske få, men vi finns….
 
Nån som kör Tesla utan blinkersspak? Hur är det i så fall?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nån som kör Tesla utan blinkersspak? Hur är det i så fall?
Inte Tesla, men BMW 😎
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
A blind man walks into a bar…
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kanske få, men vi finns….
Om man tar dessa som faktiskt behöver en bil och faktiskt har en besparing på pengar för detta och räknar av dom som skulle klara sig med en elbil så blir det inte många kvar…

Jag säger inte att behovet inte kan finnas men att bränna med skootersläp i -20 i Norrlands inland är inte nödvändigt för många. Självklart kan man fortfarande vilja göra det men då är det ju för att man vill och inte för att man behöver det.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Om man tar dessa som faktiskt behöver en bil och faktiskt har en besparing på pengar för detta och räknar av dom som skulle klara sig med en elbil så blir det inte många kvar…

Jag säger inte att behovet inte kan finnas men att bränna med skootersläp i -20 i Norrlands inland är inte nödvändigt för många. Självklart kan man fortfarande vilja göra det men då är det ju för att man vill och inte för att man behöver det.
Det resonemanget kan du dra hur långt som helst.
Bosätt dig i en stad som erbjuder alla faciliteter, som gör bilen till en ”onödig” farkost.
Vips, så är ju problemet löst - för alla.
Det är ju ett fritt val att bosätta sig ocentralt.
Så, det är ju bara våra egna korkade val som har skapat transportbehovet.
Förbjuder vi bilar, då kommer det att lösa sig per automatik.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.