kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Batteribyte kommer vara det som skickar elbilar till skroten, liksom kopplingsbyte eller topplockspackning skickar ICE-bilarna till kyrkogården.
När det är dags att byta batteri i elbilen, när den gått 40-50000 mil och är 25 år gammal, så är bilen så rostig och i så dåligt skick att absolut ingen kommer låta byta batteri.

Det är precis samma med ICE-bilar, en koppling håller väl för det mesta i 20-30000 mil åtminstone, och då är bilen så rostig och i så dåligt skick att ingen låter byta koppling, utan det blir sista resan till skroten.
Sen finns det ju även andra saker som luftvärmepumpen och obc etc.

Dock är det större risk att bla kamrem och att hela växellådan rasar. Växellådan har paijat i 3 av mina ICE bilar. En bil byttes lådan för 20k och den höll bara 2 år och samma visa....
En gick remmen av.
En annan gick turbon sönder.
En började bensintanken läcka.
En bil hade fel med gasspjället så ibland vägrade bilen gå igång.

Mycket dyra saker!
Sen säger folk att det är så enkelt att byta själv men sen när man ber dessa personer om hjälp då "nä jag har ingenstans att lyfta bilen".

Nu läcker en av mina ICE bilar olja....så det blir väl skroten med den bilen också eller sälja för nån hundring till nån skrotnisse.

Sen skall vi inte prata om ens partikelfilter och annat tjafs som moderna ICE bilar har.

Summa summarum är nog alla bilar nån gång dyra i service och reparationer. Elbilen har bara billigare drift 👌när man jämför vad diesel och bensin kostar (literpriset på macken, årlig service, skatt, adblue etc).

Men det är klart batteriet tar stryk.
Men jag brukar tänka lite som mobiltelefon. I snitt brukar mobilens batteri hålla helt ok i 2 år.
Jag laddar mobilen minst 1 gång per dag!
730×400km = 292 000km

Nu kanske inte alla elbilar går 400km...men man kan ju räkna lite såhär.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Sen finns det ju även andra saker som luftvärmepumpen och obc etc.

Dock är det större risk att bla kamrem och att hela växellådan rasar. Växellådan har paijat i 3 av mina ICE bilar. En bil byttes lådan för 20k och den höll bara 2 år och samma visa....
En gick remmen av.
En annan gick turbon sönder.
En började bensintanken läcka.
En bil hade fel med gasspjället så ibland vägrade bilen gå igång.

Mycket dyra saker!
Sen säger folk att det är så enkelt att byta själv men sen när man ber dessa personer om hjälp då "nä jag har ingenstans att lyfta bilen".

Nu läcker en av mina ICE bilar olja....så det blir väl skroten med den bilen också eller sälja för nån hundring till nån skrotnisse.

Sen skall vi inte prata om ens partikelfilter och annat tjafs som moderna ICE bilar har.

Summa summarum är nog alla bilar nån gång dyra i service och reparationer. Elbilen har bara billigare drift 👌när man jämför vad diesel och bensin kostar (literpriset på macken, årlig service, skatt, adblue etc).

Men det är klart batteriet tar stryk.
Men jag brukar tänka lite som mobiltelefon. I snitt brukar mobilens batteri hålla helt ok i 2 år.
Jag laddar mobilen minst 1 gång per dag!
730×400km = 292 000km

Nu kanske inte alla elbilar går 400km...men man kan ju räkna lite såhär.
Du kan snarare räkna 2000 hela laddcykler på ett elbilsbatteri. Detta då det är konstruerat med en helt annan omslutande miljö än en mobiltelefon eller laptop. Det är dels aktivt kylt/uppvärmt men har även en helt annan nivå på sin BMS. Lägg därtill att dom flesta inte kör batteriet hela vägen i topp och bottenladdning på samma sätt som en mobil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
kisumisu
L Liljeros skrev:
Du kan snarare räkna 2000 hela laddcykler på ett elbilsbatteri. Detta då det är konstruerat med en helt annan omslutande miljö än en mobiltelefon eller laptop. Det är dels aktivt kylt/uppvärmt men har även en helt annan nivå på sin BMS. Lägg därtill att dom flesta inte kör batteriet hela vägen i topp och bottenladdning på samma sätt som en mobil.
Intressant att det ändå pågår diskussioner om just hur batteri håller.
Mobilskärm som visar batterihälsa på 80%, uppskattad användningstid, och appars batterianvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilskärmen som visar 'Battery health' med en kapacitet på 97% och funktioner som 'Smart charging'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är min mobil men skulle vara kul se den här infon i en bil.
Enligt den här har min mobilbatteri degraderat 3%.

Varför jag nu jämför mobil är för att det är samma typ av batteri.
Men om det är som du säger så är ju inte bilbatteri nåt problem alls.

Jag äger själv en flera år gammal pluginhybrid. Har inte upplevt nån försämring kommer fortfarande 50km på en laddning så som när bilen var ny. Den bilens batteri är dessutom "misshandlad" gått ibland ner till 9% (förstår inte varför bilen låtit den gå så lågt) och laddas nästan jämt till 100%.

Skulle dock vara intressant veta hur ac och värme fungerar. Jag antar värme görs med samma system som ac i elbilar?
Här har man ju blandad resultat i ICE bilar tex alla Volvo jag ägt har AC strulat och sen haft VW o Skoda där man inte ens gjort nån ac service där ac bara fungerar och fungerar helt utan tjafs.

Ps. Har dock märkt en försämring på min laptopbatteri. Datorn är nästan antik är från 2015. Fungerar fortfarande med batteri men presterar märkbart sämre. Men problematiken kanske är för att den jämt nästan inkopplat till laddare.

Kanske vi inte ska ha våra elbilar heller på laddning jämt efter några få km.
 
Redigerat:
Det går att få motsvarande mätdata för batteriet i elbilar också. Till Nissan finns en app som heter Leafspy som bland annat visar batterihälsan.

Här är ett exempel på en Tesla som gått 66 000 mil på originalbatteriet:

Jag hävdar att batterierna i elbilar är som motorer i bensinbilar: De håller bilens livslängd ut. När de går sönder är bilen så gammal och rostig att den sällan är värd att reparera.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Det går att få motsvarande mätdata för batteriet i elbilar också. Till Nissan finns en app som heter Leafspy som bland annat visar batterihälsan.

Här är ett exempel på en Tesla som gått 66 000 mil på originalbatteriet:
[media]
Jag hävdar att batterierna i elbilar är som motorer i bensinbilar: De håller bilens livslängd ut. När de går sönder är bilen så gammal och rostig att den sällan är värd att reparera.
Sen är ju batteri precis som övrigt en grej som man kan vara försiktig eller misshandla. Precis som det är med övriga delar.

Låter ju gott att det är så 👍

Vet du nån sådan app till Kia?
Kias egna visar bara 12 volt batteriets hälsa och bara med text att den är ok, behöver laddas eller dålig.
 
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Den bilens batteri är dessutom "misshandlad" gått ibland ner till 9% (förstår inte varför bilen låtit den gå så lågt) och laddas nästan jämt till 100%.
Nu är det typ helt säkert att 0% och 100% är ungefär 10% -> 90% av batteriets verkliga laddning.
Jag kan köra ner till 0%, jag har 24kWh batteri men tillgänglig kapacitet är i verkligheten ca 21kWh.
Bilens BMS reserverar en del i var ände för att skydda batteriet, så när jag kört ner laddningen till 0% så är det i verkligheten kanske 8% kvar, men BMS säger stopp, nu får inte batteriet lämna ut mer energi. Och samma när jag laddat till 100%, då är det egentligen bara 90-95% fullt laddat.
På det viset så ökar man batteriets livslängd i bilarna från 2 år till 20 år.
 
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Jo det får man väl säga men V90 är ju tillverkad enligt gamla skolan så hur kan den vara billigare då? Det är den kalkylen jag inte får ihop…

Jag fattar att en liten VW polo med 1,0L motor kan tillverkas billigt, det är en billig drivlina men en modern hybridmotor kan inte vara så mycket billigare än en ren eldrivlina, varför är då brännbilarna så mycket billigare.

För mig blir lite som logiken från Polestars försäljningschef när han fick intervju om dom skulle sänka priserna när alla likvärdiga konkurrenter gjorde det, han svarade väl då att det var positivt att dom sänkte priserna för då blev det mindre konkurrens i det lite högre prissegmentet 😜
Jag gissar att det är för man kan helt enkelt, man kan ju titta på Tesla som är välanalyserade på marknaden, de har hela vägen haft god marginal per bil men ändå legat högt i pris, sen är de väldigt agila i sin prissättning och höjer och sänker regelbundet för att optimera flöden och vinster.
 
D
H HenrikHuslöse skrev:
Va? De allra flesta bor inte i storstäder.
H HenrikHuslöse skrev:
Förbjuder vi städer har vi kommit mycket närmare ett liv i harmoni med naturen. Städer är det mest onaturliga som finns.
Städer är det enda hållbara sättet att husera människor i volym.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag väntar fortfarande på varför tillgång och efterfrågan inte gäller för lastbilschaufförer 🤔
Haha, det gör det såklart men tillgången innefattar numera chaufförer från hela Europa och åkerierna tvingas öppna filialer i tex Bulgarien och Rumänien för att anställa folk där, under deras "villkor", sen får de ligga och kör runt i Sverige och ta gigg, bor i bilen, ofta med tomma bilar till nästa, för att det är så billigt.
 
D djac skrev:
Städer är det enda hållbara sättet att husera människor i volym.
Som industriell djurhållning men för människor.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
H HenrikHuslöse skrev:
Som industriell djurhållning men för människor.
För just människor och trenden är tydlig globalt, överallt flyttar människor till städer och det är bra, det är långt effektivare. Att bo avsides och använda oproportionerligt mycket energi är exklusivt och det kommer vara allt färre som har råd med detta, pengar löser som vanligt allt men då ska man vara resursstark.
 
D djac skrev:
För just människor och trenden är tydlig globalt, överallt flyttar människor till städer och det är bra, det är långt effektivare. Att bo avsides och använda oproportionerligt mycket energi är exklusivt och det kommer vara allt färre som har råd med detta, pengar löser som vanligt allt men då ska man vara resursstark.
Tålamod. Jordens befolkning kommer minska med tiden. Tänk om några hundra år när befolkningen är 1% av idag. Massor av plats för var och en.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, det gör det såklart men tillgången innefattar numera chaufförer från hela Europa och åkerierna tvingas öppna filialer i tex Bulgarien och Rumänien för att anställa folk där, under deras "villkor", sen får de ligga och kör runt i Sverige och ta gigg, bor i bilen, ofta med tomma bilar till nästa, för att det är så billigt.
Fast då behöver ju åkerinäringen inte fler chaufförer.
De har fått tag på så många som är villiga att möta deras lönebild, vill de har fler får de öka lönen eller göra arbetet attraktivare på annat sätt.

Att utländska förare har bristfälliga villkor är jättetråkigt, det tänker jag inte argumentera emot.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D djac skrev:
Städer är det enda hållbara sättet att husera människor i volym.
Japp, en elbil och det här.
Jag längtar verkligen på vår framtid…

Tätt packade höghusfasader i Hongkong, symboliserar trångboddhet och bostadsutmaningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Japp, en elbil och det här.
Jag längtar verkligen på vår framtid…

[bild]
Ahh, Matrix men i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.