D djac skrev:
Har bekanta som driver åkeri, fraktpriserna tillåter inte svenska förare längre, nu kommer de från EUs absoluta låglöneländer och jobbar under de villkor som gäller där.
Det är ju bara att vi driver igenom minimilön som en lag inom EU, minimilön beroende på landet arbetet utförs i
 
N Nerre skrev:
Hur löser de storhandling och t.ex. köpa grejer till trädgården?
Jag trodde inte du var så intresserad av hur andra löser sin vardagslogistik. Det går att beställa både mat och saker till trädgården med hemleverans. Man kan också låta bli att storhandla utan småhandla i stället. Om man vill finns det lösningar som inte kräver bil. Men ingen ifrågasätter att du och jag väljer att lösa det med bil.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag trodde inte du var så intresserad av hur andra löser sin vardagslogistik. Det går att beställa både mat och saker till trädgården med hemleverans. Man kan också låta bli att storhandla utan småhandla i stället. Om man vill finns det lösningar som inte kräver bil. Men ingen ifrågasätter att du och jag väljer att lösa det med bil.
Intressant att jämföra kostnaden med bil mot att t.ex. Hyra vid behov, handla på den lokala dyra affären etc.
Det kostar mer för mig att ta bilen till Lidl än vad jag sparar på att gå till Tempo och betalar högre pris på varorna
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju bara att vi driver igenom minimilön som en lag inom EU, minimilön beroende på landet arbetet utförs i
Vi? Sverige är ju emot lagstadgad minimilön även nationellt.
 
D djac skrev:
Otidsenlig tillverkningsteknik, som Tesla i sin tur har gentemot de senaste kineserna.
Jo det får man väl säga men V90 är ju tillverkad enligt gamla skolan så hur kan den vara billigare då? Det är den kalkylen jag inte får ihop…

Jag fattar att en liten VW polo med 1,0L motor kan tillverkas billigt, det är en billig drivlina men en modern hybridmotor kan inte vara så mycket billigare än en ren eldrivlina, varför är då brännbilarna så mycket billigare.

För mig blir lite som logiken från Polestars försäljningschef när han fick intervju om dom skulle sänka priserna när alla likvärdiga konkurrenter gjorde det, han svarade väl då att det var positivt att dom sänkte priserna för då blev det mindre konkurrens i det lite högre prissegmentet 😜
 
Redigerat:
Fairlane
N Nerre skrev:
Hur löser de storhandling och t.ex. köpa grejer till trädgården?
Hemkörning.
Jag har ibland köpt mat på Ica, Willys etc med hemkörning. Säg 50 kr för hemkörning och man beställer en gång i veckan, 200 kr i månaden. Vilken bil ska grannen köpa för det ändamålet som är billigare?
 
  • Gilla
varpan1 och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går att beställa både mat och saker till trädgården med hemleverans. Man kan också låta bli att storhandla utan småhandla i stället.
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
 
N Nerre skrev:
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
Cykla och storhandla eller åk med grannen.
 
N Nerre skrev:
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
Du frågade hur man gör. Jag svarade. Om du är intresserad är jag säker på att du själv kan räkna på ekonomin i det.
 
N Nerre skrev:
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
Det gällde verkligen på 80-talet när ICA var dyra och B&W billiga. Men idag när Willys och ICA Maxi kostar lika mycket oavsett om du storhandlar eller bara handlar känns konceptet lite överspelat.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
Det finns ett extremt smalt case där det är ekonomiskt fördelaktigt att äga en bil, bil är egentligen det som skiljer fattiga och rika länder i högst utsträckning och bil åker man i huvudsak för att man kan eller för att man vill, det är väldigt få som fullt ut måste ha en bil…
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Om vi nu pratar om privatekonomi så måste ju kostnaden för hemkörning vägas mot kostnaden för att ha bil. Och att storhandla ger också oftast lägre matkostnader, så den ökade kostnaden av att småhandla hela tiden måste också räknas in i kalkylen.
Du kan omöjligt räkna hem en bil jämfört med hemkörning av mat, men du får gärna försöka. Om jag "storhandlar" en gång i veckan på Willys så kostar hemkörningen mig högt räknat 7500 kr/år.
Din tur, vilken bil kan jag köpa som kostar mindre än så per åt? Värdeminskning, service, försäkrings, bränsle, reparationer etc?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det finns ett extremt smalt case där det är ekonomiskt fördelaktigt att äga en bil, bil är egentligen det som skiljer fattiga och rika länder i högst utsträckning och bil åker man i huvudsak för att man kan eller för att man vill, det är väldigt få som fullt ut måste ha en bil…
Extremt smalt? Hur tror du att man får ungar till dagis en mil bort varje dag? Taxi eller? Det är en halvmil till närmaste busshållplats och jag bor inte i obygden.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Extremt smalt? Hur tror du att man får ungar till dagis en mil bort varje dag? Taxi eller? Det är en halvmil till närmaste busshållplats och jag bor inte i obygden.
Bor du i Stockholm, med 5 km till närmsta busshållplats och 10 km till förskola då måste du nig bo väldigt lantligt. Kanske extremt smalt område i Stockholm?
 
  • Haha
  • Gilla
varpan1 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi? Sverige är ju emot lagstadgad minimilön även nationellt.
Ja, det skulle ju underminera fackets relevans. Bra tycker jag 😉
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.