Cole123 Cole123 skrev:
Now eat the shit you voted for! 😆
Förklara hur hur en dum svensk som mig skulle röstat för å slippa detta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Eller kontanter...
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Jag ringde banken häromveckan och la om lite lån. Då fick jag lösa ett nytt samlingslån och lägga de andra i denna. Men likväl kom frågan var jag fått pengarna ifrån. Från er svarade jag och skrattade. Javisst ja, svarade han och sen var det bra med det. De verkar vara lite vana att ställa frågan nu.
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Förklara hur hur en dum svensk som mig skulle röstat för å slippa detta
Medborgelig samling
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Medborgelig samling
Aldrig hört om…
Är du seriös??
KFML (r) hade säkert också funkat 🤣😟
 
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
Intressant åsikt.

Snabba köp som inte är baserade på mobiluppkoppling eller telefonkö för att höja swishgränsen (Glöm inte att passet ska vara med alltid just därför) t.ex.

Eller när man bara inte vill att google och hela världen ska veta att man köper pizza för tredje gången denna veckan.. :)
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Jag har liknande erfarenheter av LF Bank. Har AB och enskild firma, privatekonomi och alla försäkringar där men håller på att byta. Försäkringarna till Svedea och Dina och AB, gården och privat till SEB.
 
  • Gilla
Baciqer
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Håller med, man förlora en god relation om man lägger skulden på fel person, jag fick en stendum fråga om jag hade kontakt med politiskt kontroversiell organisation i USA, jo jag är medlem i Imperial Clan of America, men det gör väl inget, inga såna skämt en fredag så var det med det, så man kan skämt lite i stället!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Anade denna utveckling när jag började amortera bort huslånen i snabb takt.
Ständiga frågor var pengarna kom från. Vid varje extra amortering.

Kände att snart kommer frågan vad man skall ha pengarna till vid uttag.
Nej vid köp av överheten förbjudna saker? Eller resa trots att det är klimatkris, jorden brinner pga oss enligt WHO styret. Sverige är kallt dock.

Det behövs inga stängsel eller murar för ett nytt DDR, endast mjukvara via Internet.
 
  • Gilla
johan_p och 5 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den fanns även för ett år sedan för betalning med kreditkort. Man fick ringa in till LF och begära höjning av gränsen. Motivering och mottagare av pengar behövde uppges. Allt skulle vara rimligt.
Säger någon hoppa så frågar du hur högt?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
Då kan man fråga sig, är Svensk valuta inte ett betalningsmedel eller har det upphört. Finner det märkligt att ha en sådan tanke om vad medborgarna i vårt land ska betala med. Så tånk om lite, jag är själv en sådan med kontanter i börsen, för att hålla reda på vad jag spenderar. Med kort så vet du inget exakt saldo på kortet och måste då kontrollera det med jämna mellanrum och det behöver inte jag, samt har en skvätt hemma med. Teknikens under är inte slut än och det hör vi nästan varje vecka om stopp där.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så vad gjorde du för att låsa pengarna?

Enl lf själva så får du överföra 150 000 kr via swish om du ringer telefonbanken och höjer gränsen.

Hittar inte maxbeloppet du talar om på överföring. Står säkert tillvägagångsätt om du ska högre än 50 som du snackar om och du har inte gjort det.


De andra bankerna beter sig likadant eller värre så du vet om det. HB var sju resor värre i vårt område. Där blev man förhörd om ett par tusingar och de trodde inte en trots man visade handskrivet kvitto.

LF är bästa banken enl mig, inga konstigheter att överföra pengar utan snack och vi överför rätt mycket pengar för en vanlig familj per månad.
På SBAB! Funkar det med 200 tkr
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Du är fan dum på riktigt, det är juh förfan ett bank och inte ett 👮, om polisen misstänker honom för brott, ja då får dom gå in och utreda, inte ett jävla bank som lever på oss!!!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
Fråga MSB (Myndigheten förSamhällskydd ochBeredskap) som är en myndighet som uppmanar att man har kontanter hemma.
Myndigheterna vill att vi har kontanter tillhands, men när vi använder eller flyttar dem så är vi suspekta...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
G Gzimushi skrev:
Du är fan dum på riktigt, det är juh förfan ett bank och inte ett 👮, om polisen misstänker honom för brott, ja då får dom gå in och utreda, inte ett jävla bank som lever på oss!!!
Bott under en sten sista 10 åren ?

https://www.fi.se/sv/bank/penningtvatt/process/kundkannedom/ Läs och lär dig. Det är inte bankernas hittepå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.