Jag fick en ny central installerad igår och undrar om denna installation är okej? Jag får väl sätta nåt skåp eller nåt över det men vill först säkerställa att detta är korrekt.

Är själv lite förvånad över placeringen men vet inte själv om det är säkert eller inte ur elsäkerhet
 
  • Nyinstallerad elcentral med öppna kablar och ansluten grenuttag, monterad på vägg ovanför golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad elcentral med synliga ledningar och rör som inte helt är inkapslade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Tonimantilla och 19 till
  • Laddar…
Finn fem fel!
Nej, det är inte korrekt. Ledarna får inte hänga fritt åtkomliga.
Han borde ha satt dit en central som är bredare och täcker hålet i den fina tapeten. Betala inte!
 
  • Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
S
Absolut inte korrekt utfört. Den som gjort det där borde inte hålla på med el.

Direkta fel:
Grundisolerade ledare fritt åtkomliga
Åt helvete för stor håltagning i kapslingen
Den lösa kabeln som kommer från vänster


Amatörgrejer som inte nödvändigtvis är fel:
Använt sockerbitar...
Skrivit med penna på alla säkringar...

Ser ingen centralförteckning, eller är det den som hänger under?
 
  • Gilla
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
Igår? På en söndag.
Du får nog fråga din extraknäckande elektriker när den ska göra färdigt jobbet.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nej

Denna bild hör hemma i "värsta elkopplingen" tråden 😎 fyfan vad oseriöst gjort...
 
  • Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
Som sagt, det är ju knappast en riktig elfirma som arbetar på söndag, såvida du inte får betala ett saftigt jourpåslag.

Och det ser inte ut som någon riktig elektriker har gjort det heller. Och då blir man ju dessutom orolig över hur det ser ut innanför kapslingen. Det vi ser är grova fel på det som är lättast att göra rätt. PÅ insidan kan de lite svårare felen finnas.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Absolut inte korrekt utfört. Den som gjort det där borde inte hålla på med el.

Direkta fel:
Grundisolerade ledare fritt åtkomliga
Åt helvete för stor håltagning i kapslingen
Den lösa kabeln som kommer från vänster


Amatörgrejer som inte nödvändigtvis är fel:
Använt sockerbitar...
Skrivit med penna på alla säkringar...

Ser ingen centralförteckning, eller är det den som hänger under?
Fan också...

Jag det är väl bara att börja om då. Vi fick en förteckning. Vilket den också ser lite konstig ut. Jordfelsbrytaren är till laddaren i carporten (nummer 4) och värme (nummer 3 och 17). Den andra jordsfelsbrytaren går till övriga säkringar. Varför nummer 2 är en annan säkring fast det bara är lampor vet jag inte riktigt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare från detta men en besiktning som också går igenom centralen på insidan är det bästa?
 
  • Elcentralens förteckning med numrerade grupper för olika elektriska kretsar i hemmet, inklusive jordfelsbrytare och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lycke3
  • Laddar…
Men hur fick du tag på "elektrikern"? Någon kompis?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men hur fick du tag på "elektrikern"? Någon kompis?
Vad spelar det för roll?

En elektriker som haft sin firma i 10år och omsätter runt 2 miljoner kronor. I veckorna gör han mest jobb åt fastighetsbolaget Alecta samt Scania.
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Ännu ett exempel på att man inte ska anlita hantverkare. Tyvärr får man ju inte göra sånt här själv men dom flesta smått händiga hade gjort ett bättre jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
1000konst och 15 till
  • Laddar…
Får man skarva ledare i centralen? Om ja, är sockarbitar rätt väg att gå (jag antar inte det)?

Har själv funderat lite på det ifall jag ska låta byta central hemma. Har mycket utanpåliggande kabel som är spikat mot innertaket i källaren och det skulle antagligen bli våldsamt dyrt att byta alla kablar där.
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
S
M Maledictus skrev:
Får man skarva ledare i centralen? Om ja, är sockarbitar rätt väg att gå (jag antar inte det)?

Har själv funderat lite på det ifall jag ska låta byta central hemma. Har mycket utanpåliggande kabel som är spikat mot innertaket i källaren och det skulle antagligen bli våldsamt dyrt att byta alla kablar där.
Skarva i centralen är inga problem. Jag hade skarvat på plint på DINskena ifall inte centralen är väldigt snålt tilltagen. Men det är inga fel i att skarva i centralen med t.ex Wago heller. Att skarva med sockerbitar är väl inte heller något fel även om det skriker hempul.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
SoderD SoderD skrev:
Fan också...

Jag det är väl bara att börja om då. Vi fick en förteckning. Vilket den också ser lite konstig ut. Jordfelsbrytaren är till laddaren i carporten (nummer 4) och värme (nummer 3 och 17). Den andra jordsfelsbrytaren går till övriga säkringar. Varför nummer 2 är en annan säkring fast det bara är lampor vet jag inte riktigt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare från detta men en besiktning som också går igenom centralen på insidan är det bästa?
Det saknas ju lite information i centralförteckningen, som märkström och Area, men det är inga katastrofer. Tycker den såg hyffsad ut ändå. Jag förstår inte grejen med så mycket personskyddsbrytare, men det är en smaksak och inga direkta fel.

Att sätta jordfelsbrytaren till höger på mittenraden trots att den enligt dokumentationen skyddar hela mittenraden och nedre raden är lite märkligt, men inget fel.

Det allvarligaste vi kan se från bilderna är helt klart de grundisolerade ledarna utanför centralen och den stora urtagningen i kapslingen.
 
  • Gilla
Jonas Arvidsson och 5 till
  • Laddar…
SoderD SoderD skrev:
Vad spelar det för roll?

En elektriker som haft sin firma i 10år och omsätter runt 2 miljoner kronor. I veckorna gör han mest jobb åt fastighetsbolaget Alecta samt Scania.
Var han själv nöjd med sitt söndagsjobb?
 
  • Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 4 till
  • Laddar…
Det här verkar vara ett jobb som är utfört ”vid sidan om”

En söndag?

Vi får knappast reda på om elektrikern är upphandlad seröst och om välfärden får ta del av kapitalströmmen?.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.