D
pacman42 pacman42 skrev:
@djac, vi har redan i en annan tråd (om varför man inte skall investera i solpaneler) försökt förklara detta för dig många gånger, men inte heller där har du accepterat spelreglerna på en öppen marknad.

Om du odlar tomater på sommaren och säljer dessa till den lokala affären, innebär det då att du när du köper holländska växthus tomater i december äter dina egna tomater? Nej, det gör det inte. Det är andra tomater på den globala tomat marknaden som du äter. De är inte lagrade, det är andra/nya tomater.
Du får läsa igen, det var inte det jag skrev, det jag skrev, som du gärna får visa är fel, är att när solcellselen släpps ut på nätet så beskattas den i samband med att någon annan köper den.

Du kanske inte håller med om detta?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D djac skrev:
Du får läsa igen, det var inte det jag skrev, det jag skrev, som du gärna får visa är fel, är att när solcellselen släpps ut på nätet så beskattas den i samband med att någon annan köper den.

Du kanske inte håller med om detta?
Den beskattas precis som andra produkter som säljs. Alla produkter som har punktskatter har exakt samma beteende. Man får inte kvitta punktskatter.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att när du släppt ut din el på elnätet så är det inte längre din el. Du har sålt den och måste köpa in annan el när du vill ha tillbaka den. Eller om du vill ha den på ett annat ställe.
Du svarar fortfarande inte och ägnar dig bara åt slagord.

Jag repeterar:
* Jag säljer elen till Nisse som lagrar den 100 m ner på gatan.
* Jag köper tillbaka elen av Nisse som levererar från lagret.

Varför är det inte egen producerad el jag förbrukar?
Du har inte ens försökt svara på hur du avgör att det inte är min el jag förbrukar.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du har ju knappast betalat någon för att lagra den 100m ner på gatan. Du har sålt den till någon som förbrukat den. Vill du vid en annan tid konsumera el så får du producera den igen, ta den ur et hutlöst dyrt lager eller köpa på öppna marknaden.
Nu sitter du bara och hittar på att annat exempel.
Varför klarar du inte av att hålla dig till det jag skrev.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I inget fall tycker jag som din 3e granne att du skall ha någon skatteförmån.
Det var väl inte tal om någon skatteförmån heller.

Det var att jag slipper plundras för el jag producerar själv.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
För mig var dina solceller bara av nytta när du hjälpte till att pressa ner elpriset. Ingen nytta för mig när du sen skall skapa volatilitet när du köper för att du inte producerar själv...
Nytta för dig?
Vad har det med något att göra. Och du vill ha något får du väl betala för det. Varför skulle du få något gratis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
För du köper inte el, du betalar för att vid varje givet tillfälle ska någon producera samma effekt som du förbrukar. Elektronerna flyttar sig aldrig i nätet.

Så du sålde effekt vid tidpunkt A och köper effekt vid tidpunkt B, två helt olika produkter
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att när du släppt ut din el på elnätet så är det inte längre din el. Du har sålt den och måste köpa in annan el när du vill ha tillbaka den. Eller om du vill ha den på ett annat ställe.
Jahaja, så det blir min el så fort jag köper el. Då ska jag ju, enligt dig, inte betala något elskatt alls på någon el jag köper, eftersom det är min egen el jag förbrukar.

Om du använder slagord som argument får du ju tänka igenom konsekvenserna lite också.

Fö har du fortfarande inte berättat hur du identifierar vem som producerat de olika kWh.

--------------------------------
Om jag ställer ut en option, och senare köper tillbaka samma typ av option så kommer min mäklare att anse att jag köpt tillbaka den jag ställde ut. Så jag har 0 på kontot.
Detta eftersom optioner är standardiserade produkter.

På samma sätt är el standardiserad. Tvärtemot vad du tänker går det inte att avgöra skillnad på olika kWh. Dom är identiska.

Så tom staten har insett att det går alldeles utmärkt att se de jag köper tillbaka som mina lagrade.
(Det har för övrigt andra länder gjort långt innan Sverige började med det).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För du köper inte el,
Nähä, vad är det vi köper då? Potatis?
Du är nog ganska ensam med att förneka att vi köper el.

Du har nog ingen inkopplad el. För då hade du fått en elräkning. Och där hade elhandel varit specat. Och då hade du inte förnekat elköp.
A ajn82 skrev:
du betalar för att vid varje givet tillfälle ska någon producera samma effekt som du förbrukar. Elektronerna flyttar sig aldrig i nätet.
Jaha, och vem var det som hade producerat elen jag hade lagrat i batteriet mitt.

A ajn82 skrev:
Så du sålde effekt vid tidpunkt A och köper effekt vid tidpunkt B, två helt olika produkter
Hur avgör du skillnaden då?

Hur skiljer du en kWh från en annan. Har de olika färg? Eller olika serienummer?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Noterar för övrigt en ny elchock på väg. https://www.di.se/nyheter/kostnaden-for-ny-karnkraft-skenar/

Kostnaden för ny kärnkraft skenar​

Regeringens planer på ny kärnkraft, och där statlig riskdelning nu utreds, ska ge stora mängder el. Men de kan också bli de dyraste projekten i Sverige någonsin, och ekonomiskt mycket riskfyllda.
Man talar om kostnadsökningar på upp till 310 mdr per reaktor. (Troligen menar dom kostnader och inte ökningar).

Det två reaktorerna vid Hinkley Point C beräknas nu landa på 620 mdr. Dvs 310 mdr styck.

Tidigare var det nog Flamanville 3 som hade rekortet med 195 mdr. En ökning till 310 på kort tid är ju en ganska saftig ökningstakt.


Förseningarna och kostnadschocken ledde till stämningar och motstämningar i internationell skiljedomstol med krav på vardera tiotals miljarder kronor från beställaren, finska kärnkraftsbolaget TVO, och leverantörskonsortiet, fransk-tyska Areva-Siemens.
Och detta är väl en sak som driver upp kostnaderna. Alla som levererar något till kärnkraftsbygget sitter på en risk att bli stämd på fantasisummor. Och då måste dom lägga på en premie på priset.

Som Di nyligen rapporterade utreder nu Mats Dillén frågan. I potten ligger bland annat frågan om vem som ska ska betala den stora notan för ny kärnkraft, kärnkraftsbolagen, elkunderna eller staten.
Något bisarrt. Det enda rimliga är att det är konsumenterna av elen som betalar. Det är ju dom som konsumerar den. Det är så man tror man är i någon kaftak-roman när man läser att någon utreder om det är någon annan som skall betala. Eller att man hamnat i Östtyskland på 70-talet.

Sedan är det dock ägarna som sitter på notan från början, tills dom kunnat sälja och få betalt.
 
D daVinci skrev:
Jag repeterar:
* Jag säljer elen till Nisse som lagrar den 100 m ner på gatan.
* Jag köper tillbaka elen av Nisse som levererar från lagret.
Nej, du säljer inte elen till Nisse. Du säljer den på elmarknaden. Sedan köper du annan el på marknaden. När du för ut elen på nätet kan du inte längre peka ut vem som köpt vilken el. Alla sådana direkta avtal är derivat separerade från den egentliga elmarknaden.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du säljer inte elen till Nisse. Du säljer den på elmarknaden. Sedan köper du annan el på marknaden. När du för ut elen på nätet kan du inte längre peka ut vem som köpt vilken el. Alla sådana direkta avtal är derivat separerade från den egentliga elmarknaden.
Nej, nu har du ingen koll alls.

Jag säljer till Nisse. Nisse betalar till mig. Vem trodde du betalade mig annars?
Du behöver tänka igenom saker innan du skriver. Nu klarar du inte av att hålla isär betaltransaktionen från leverans av varan.

Sedan levererar jag effekt, som går in anonymt i distributionssystemet.
Och Nisse tappar av anonym effekt, som han lagrar i batterier.

Och så tvärtom när jag köper tillbaka el.

Frågan jag ställde tidigare om hur du särskiljer min producerade el från andras är obesvarad.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Den transaktionen kan du inte få till. Du säljer till din elhandlare. Nisse köper av sin elhandlare. Du kan inte köpa en transporttjänst av nätbolaget från dig till Nisse.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den transaktionen kan du inte få till. Du säljer till din elhandlare. Nisse köper av sin elhandlare. Du kan inte köpa en transporttjänst av nätbolaget från dig till Nisse.
Varifrån har du fått att Nisse inte är elhandlare?

(Om Nisse inte är elhandlare får Nisse ganska hopplös skattebörda).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Därför att elhandlare inte har lagring.
Om Nisse hamnar under producent kategorin så betalar han inte energiskatt. Men det påverkar inte dig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Noterar för övrigt en ny elchock på väg. [länk]
Det här borde inte påverka elpriserna. Hinkley Point C har redan ett satt strike price. Däremot påverkar det EDF, och eventuellt brittiska skattebetalare om brittiska staten låter sig övertalas att låna ut mer pengar.

(Däremot kan förstås förseningar påverka elpriserna framöver, eftersom det produceras mindre el än om reaktorerna hade byggts klart i tid.)
D daVinci skrev:
En ökning till 310 på kort tid är ju en ganska saftig ökningstakt.
Ja, man bör nog tänka sig för väldigt många gånger innan man beställer en reaktor från EDF/Areva. De verkar sällsynt dåliga på att driva projekt, utöver att de designar komplicerade reaktorer. (Plus alla de vanliga riskerna med stora infrastrukturprojekt.)
D daVinci skrev:
Och detta är väl en sak som driver upp kostnaderna. Alla som levererar något till kärnkraftsbygget sitter på en risk att bli stämd på fantasisummor. Och då måste dom lägga på en premie på priset.
Det är väl en risk för alla stora projekt. Titta bara på Västlänken där en entreprenör gick i konkurs efter tvister med Trafikverket. Och som köpare av stora infrastrukturprojekt har man ett problem i att om det går åt helvete, så har man halvbyggd infrastruktur och behöver ändå betala någon annan för att bygga klart det (om man fortfarande vill ha infrastrukturen).
D daVinci skrev:
Något bisarrt. Det enda rimliga är att det är konsumenterna av elen som betalar. Det är ju dom som konsumerar den. Det är så man tror man är i någon kaftak-roman när man läser att någon utreder om det är någon annan som skall betala. Eller att man hamnat i Östtyskland på 70-talet.
Tänker du samma sak om det är ett nytt oljefält? Får köpare av just min olja förmånen att betala ett premiumpris för att jag hade dålig projektering? Eller försöker jag helt enkelt få så mycket betalt som jag kan från marknaden, oavsett vad oljefältet kostade att bygga?

Sedan kan det tänkas att en stat väljer att stötta mitt bygge för att det är strategiskt viktigt för staten - t.ex. om mitt oljefält ligger inom landet och därmed fortfarande är tillgängligt även i händelse av krig eller andra otrevliga händelser.
D daVinci skrev:
Sedan är det dock ägarna som sitter på notan från början, tills dom kunnat sälja och få betalt.
Ja, det här är förstås EDFs problem i huvudsak. Egentligen enda anledningen till att det kan bli relevant för brittiska staten är för att de vill att det ska finnas elförsörjning, och EDF kan välja att vaska kostnaderna och avbryta projektet.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att elhandlare inte har lagring.
Var har du fått det ifrån???
När du påstår saker är det lämpligt att du också redogör för fakta bakom påståendet.

Nu är det så att du kastar ur dig något grundlöst påstående.
Och så frågar jag efter grunden för det påståendet.
Det levererar du inte. Istället kastar du ur dig något nytt grundlöst påstående.
Dina inlägg blir helt värdelösa när du gör så.

Elnätsbolag kommer inte få ha lagring, enligt överhetens regleringar. Men det är elnätsbolag det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.