Idag har jag monterat upp en varmkompost till så den gamla kan få stå och multna ifred.
Två svarta Biokub varmkomposter ute i trädgård, den ena med leriga handavtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lägre är den nya. Man kan se hur lerigt det var ute på mina handavtryck. 😀
Komposten heter Biokub och är byggbar som en timmerstomme så man kan flytta delarna mellan komposterna utifrån behov.

Hann börja på ett nytt jordgubbsland också innan det blev för regnigt och jag gav upp och gick in.
Nyinstallerad Biokub varmkompost i trädgård bredvid påbörjat jordgubbsland och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att utöka odlingsytan till vänster så den täcker hela ytan bakom pallkragen. Vilket år som helst....
 
  • Gilla
mrsnhp och 5 till
  • Laddar…
Satte upp nya pionstödet
Nytt brunt metallpionstöd installerat runt en ung pionplanta i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Satte upp nya pionstödet
[bild]
Snyggt, roligt att se att fler än jag jobbar med armering och najöglor (säckbindare) som trädgårdsdekoration.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Idag har jag monterat upp en varmkompost till så den gamla kan få stå och multna ifred.
[bild]
Den lägre är den nya. Man kan se hur lerigt det var ute på mina handavtryck. 😀
Komposten heter Biokub och är byggbar som en timmerstomme så man kan flytta delarna mellan komposterna utifrån behov.

Hann börja på ett nytt jordgubbsland också innan det blev för regnigt och jag gav upp och gick in.
[bild]
Tanken är att utöka odlingsytan till vänster så den täcker hela ytan bakom pallkragen. Vilket år som helst....
De komposterna ser trevliga ut! Har de någon botten? Vi är egentligen i behov av stabila komposter men orkar verkligen inte bygga själva.
 
M mrsnhp skrev:
De komposterna ser trevliga ut! Har de någon botten? Vi är egentligen i behov av stabila komposter men orkar verkligen inte bygga själva.
De har ett bottengaller av hård plast som hindrar gnagare från att ta sig in.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
De komposterna ser trevliga ut! Har de någon botten? Vi är egentligen i behov av stabila komposter men orkar verkligen inte bygga själva.
Som Kashieda skriver så är det plastnät i botten. Jag tycker de är stabila.
Såhär bygger man dem:

Instruktionsillustration som visar montering av en Biokub kompostbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Som Kashieda skriver så är det plastnät i botten. Jag tycker de är stabila.
Såhär bygger man dem:

[bild]
Ser riktigt smidigt ut 🙂 Vi hade något liknande i trä för länge sedan, men de höll ju inte särskilt många år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Samlar man på tegelstenar så får man ibland hugga i. Flyttade idag tegelsten från gräsmattan till ett annat ställe. Förhoppningsvis hinner jag använda dem innan de står i vägen igen. 😅[bild][bild]
Trodde först det var @mexitegel som skrivit inlägget 🤪
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det här gjorde vi med vår trädgård igår.

[bild]
Igår upprepade vi spaysndet med Trico garden, då rådjuren nu har smaskat i sig nästan all scilla de kommer åt. Det tog ända drygt två veckor innan de började äta de scillor vi sprayade sist, medan de osprayade betades långt innan. Jag är inte så brydd om scillorna, men de fick vara indikator så att jag vi när det är dags att spraya igen.

Råbockarna härjar runt rätt mycket just nu. Krafsar i marken och fejar hornen på lite allt möjligt.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Klippt gräset
Orange gräsklippare framför röd trähusvägg och nyskörd gräsmatta i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Klippt gräset
[bild]
Inte jag, inte än, men förhoppningsvis snart. Drog ut en vända med gödsel igår, så det kan kanske ta sig snart om värmen får komma enligt prognos
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
S
Mitt luktsinne fick mig att leta under lekstugan efter ett dött djur. Fann en död hare där. 🤢
För typ tre år sen hittade jag en annan död hare under entrétrappan.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Togs dåligt med bilder.
Har vallat motorgeten för första gången i år, blev lite besviken på motorn som behövde 5-6 drag innan den hoppade igång en Honda ska ju starta på max 2.

Sedan planterade jag körsbärsplantorna som jag drivit upp från frö under ett par år, de är väl typ 10 cm nu.
Och efter det så flyttade jag ett annat körsbärsträd som visade sig vara ett rotskott från ett träd jag ska ta ner snart.
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Tryckt ner och plattat till gräset med hjälp av Baden baden stolen (när jag vilade upp mig efter Valborgs festandet😉
Fick lite städat oxå då en kompis kom & hämtade 2 oanvända markplintar som han skulle gräva ner till sitt poolddäck👍
 
  • Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Frugan fick tag i en rosa vinbär nu i veckan och vi har sedan tidigare plantor av röda och svarta vinbär som behövde en mer permanent plats. Så det fick bli en häck av svarta vinbär och så den röda och rosa solitärt bredvid uppe vid gäststugan.

[bild]
[bild][bild][bild]
Den är inte stor den röda vinbärsplantan.
Är slangstumpen tänkt till bevattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.