galento galento skrev:
Såg att grållen vägde 1220 kg och 35,an 1530 kg. Räknar med att Forden här väger runt 3500-4000 kg med kranen,vikter mm så den vill man helst köra på fastare mark .
Ja lite skillnad mot en fyrhjuling på ungefär 350kg och drar ett tillräckligt stort vedlass. Snabb och smidig i skogen.
 
galento
Hmm , ja det är fördelar och nackdelar med det mesta , skulle inte vilja byta
bort traktorn med hydraulkranen för den är bra till mycket mer än att lyfta
timmer. Man kan kanske dra momsen på en atv också som med traktorköp.
 
galento galento skrev:
Hmm , ja det är fördelar och nackdelar med det mesta , skulle inte vilja byta
bort traktorn med hydraulkranen för den är bra till mycket mer än att lyfta
timmer. Man kan kanske dra momsen på en atv också som med traktorköp.
Jajamen och avskrivning på atvn också.
Ja hyraulkran är guld värd, jag har en kranman vagn med hyraulkran. Väldigt smidigt i första gallring och naturligtvis att köra fram ved.
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Har blivit lite mera ved i skogen efter senaste blåsten för två veckor sedan.
Tyvärr är det mestadels gran (brinner ju).
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som klyver tvåmeterslängder i år? 🙂


 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Är det bara jag som klyver tvåmeterslängder i år? 🙂

[video]
[video]
Troligen. Vår klyvare klarar långa längder men enmeters är lättare att hantera. Dessutom är våra kustgranar sällan sådär raka och lättkluvna.
 
Vad har ni för klyv? Och hur långa längder kan den ta?

Enmeters är lättare att hantera ja och det har gått igenom ett gäng sådana stockar också. Men om det fortsätter att funka med inte övergrov tvåmeters i min klyv så skulle jag spara in ruskigt många klyvningar! Eldar med halvmeters.

Antalet kapningar blir ju förstås dock lika många, men även det torde gå bra mycket fortare då man lägger upp alla kluvna stockar i en och samma såghäck.

Kapar man halvmeters direkt från långveden så brukar det bli en massa springande och ryggdödande manövrar när man ska flytta bitarna till klyven.

Är riktigt imponerad av den här besten till klyv..

Klubbad och staplad ved av olika längder i en vedbod, redo för förbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Tror klyven min tar 52-53 nånting. Pannan är gjord för 50, så det passar bra. Om biten går in i klyven så får den plats i pannan. I värsta fall får man lägga in pinnen snett i eldstaden.

Kapar först och klyver sen, känns som det blir mycket mer jobb att göra tvärsom? Generellt är det inte så rak och fin ved jag har, den går ju till annat. Den mesta veden jag får brukar vara knotig, övergrov eller liknande. Sällan den är rak och fin.
 
Rena yrkesmaskinerna ni har. Känns som det finns lite vedproducenter här 😂
Själv kör man gränsfors och Julaklyv.
Svett tårar och svordomar är det som ackompanjerar dessa verktyg.
 
B BSOD skrev:
Tror klyven min tar 52-53 nånting. Pannan är gjord för 50, så det passar bra. Om biten går in i klyven så får den plats i pannan. I värsta fall får man lägga in pinnen snett i eldstaden.

Kapar först och klyver sen, känns som det blir mycket mer jobb att göra tvärsom? Generellt är det inte så rak och fin ved jag har, den går ju till annat. Den mesta veden jag får brukar vara knotig, övergrov eller liknande. Sällan den är rak och fin.
Min alkoklyv (den heter så) tar 53-54 nånting tror jag. Samma som din, går det in i klyven så går det in i pannan. Praktiskt!

Men det blir faktiskt mindre jobb om man klyver först. Tänk en tvåmeters stock som ska klyvas på mitten.

Kapar du till 50 först så blir det 3 kapningar och 3 klyvningar innan klabben är färdig.

Om man lyckas klyva 2 meters stocken innan man kapar den, så blir det 3 kapningar men bara 1 klyvning. Och klyvningen är ju det som brukar ta längst tid.

Dessutom borde det gå fortare att samla in tvåmetersbitar och kapa i en sågbock, än att jaga halvmetare för vidare expediering i traditionell klyv.

Knotig och över-övergrov brukar jag traditionellt få mycket av också dock 😡

Synd att all långved inte ser ut som telefonstolpar 🙂
Norrtull Norrtull skrev:
Rena yrkesmaskinerna ni har. Känns som det finns lite vedproducenter här 😂
Själv kör man gränsfors och Julaklyv.
Svett tårar och svordomar är det som ackompanjerar dessa verktyg.
Just min klyv får nog ses som en avart. Och man måste fortfarande lyfta veden. Vilket yrkesvedgubbarna helst vill slippa. Ved ska säljas, inte röras vid! 😉

Men Gränsfors är fina grejer det!

Julaklyven kan jag inte uttala mig om, misstänker att den är liknande min dock. Hur hårt trycker den? Och är du någorlunda nöjd med den?

Det blir många svordomar vid min alkoklyv också.. Du kanske har varit med om att lyfta upp en klabb som man tror är tillräckligt kluven för att brytas isär. Men så fort man lyfter den från kniven så slår den ihop och klämmer fingrarna på en… 🤬

Dock har den väldigt bra arbetshöjd tycker jag! Har byggt på ett ihopfällbart avlastningsbord på den också som effektiviserar en del. Och svetsat en fyrvägskniv.

Kniven är fantastisk när den funkar. Men jag tror att jag skulle designat den annorlunda så det är det långt ifrån alltid som den funkar.. Således ger den ofta upphov till svordomar av grövre art..
 
V Vardagsrum skrev:
Min alkoklyv (den heter så) tar 53-54 nånting tror jag. Samma som din, går det in i klyven så går det in i pannan. Praktiskt!

Men det blir faktiskt mindre jobb om man klyver först. Tänk en tvåmeters stock som ska klyvas på mitten.

Kapar du till 50 först så blir det 3 kapningar och 3 klyvningar innan klabben är färdig.

Om man lyckas klyva 2 meters stocken innan man kapar den, så blir det 3 kapningar men bara 1 klyvning. Och klyvningen är ju det som brukar ta längst tid.

Dessutom borde det gå fortare att samla in tvåmetersbitar och kapa i en sågbock, än att jaga halvmetare för vidare expediering i traditionell klyv.

Knotig och över-övergrov brukar jag traditionellt få mycket av också dock 😡

Synd att all långved inte ser ut som telefonstolpar 🙂

Just min klyv får nog ses som en avart. Och man måste fortfarande lyfta veden. Vilket yrkesvedgubbarna helst vill slippa. Ved ska säljas, inte röras vid! 😉

Men Gränsfors är fina grejer det!

Julaklyven kan jag inte uttala mig om, misstänker att den är liknande min dock. Hur hårt trycker den? Och är du någorlunda nöjd med den?

Det blir många svordomar vid min alkoklyv också.. Du kanske har varit med om att lyfta upp en klabb som man tror är tillräckligt kluven för att brytas isär. Men så fort man lyfter den från kniven så slår den ihop och klämmer fingrarna på en… 🤬

Dock har den väldigt bra arbetshöjd tycker jag! Har byggt på ett ihopfällbart avlastningsbord på den också som effektiviserar en del. Och svetsat en fyrvägskniv.

Kniven är fantastisk när den funkar. Men jag tror att jag skulle designat den annorlunda så det är det långt ifrån alltid som den funkar.. Således ger den ofta upphov till svordomar av grövre art..
Jag hade tidigare den "stora" julaklyven, den tryckte 7ton. Lyckades dock ta sönder två stycken på 3 månader/2m³ ved. Den första blev styrstagen till kolven krokiga på och den andra sprack huset till pumpen så den pissade hydraulolja.

Den första blev utbytt och den andra reparerad, sen sålde jag den för samma pris som jag köpt den för(på rea). Kör numera med yxa istället, går snabbare och den går inte sönder.
 
V Vardagsrum skrev:
Min alkoklyv (den heter så) tar 53-54 nånting tror jag. Samma som din, går det in i klyven så går det in i pannan. Praktiskt!

Men det blir faktiskt mindre jobb om man klyver först. Tänk en tvåmeters stock som ska klyvas på mitten.

Kapar du till 50 först så blir det 3 kapningar och 3 klyvningar innan klabben är färdig.

Om man lyckas klyva 2 meters stocken innan man kapar den, så blir det 3 kapningar men bara 1 klyvning. Och klyvningen är ju det som brukar ta längst tid.

Dessutom borde det gå fortare att samla in tvåmetersbitar och kapa i en sågbock, än att jaga halvmetare för vidare expediering i traditionell klyv.

Knotig och över-övergrov brukar jag traditionellt få mycket av också dock 😡

Synd att all långved inte ser ut som telefonstolpar 🙂

Just min klyv får nog ses som en avart. Och man måste fortfarande lyfta veden. Vilket yrkesvedgubbarna helst vill slippa. Ved ska säljas, inte röras vid! 😉

Men Gränsfors är fina grejer det!

Julaklyven kan jag inte uttala mig om, misstänker att den är liknande min dock. Hur hårt trycker den? Och är du någorlunda nöjd med den?

Det blir många svordomar vid min alkoklyv också.. Du kanske har varit med om att lyfta upp en klabb som man tror är tillräckligt kluven för att brytas isär. Men så fort man lyfter den från kniven så slår den ihop och klämmer fingrarna på en… 🤬

Dock har den väldigt bra arbetshöjd tycker jag! Har byggt på ett ihopfällbart avlastningsbord på den också som effektiviserar en del. Och svetsat en fyrvägskniv.

Kniven är fantastisk när den funkar. Men jag tror att jag skulle designat den annorlunda så det är det långt ifrån alltid som den funkar.. Således ger den ofta upphov till svordomar av grövre art..
Julaklyven är nog minst 10år, kan vara 15 år också. Den är blå, och jag har inte sett några blå Julaprodukter på länge. Tror den kanske är på 3-4ton. Det är en enfas modell som är märkt 16A.
Skulle behöva svetsa om kniven men det blir en annan dag. Nästa sak är bygga bord runt om, det är drygt att balansera kubben, sen väl klyvs trillar alltid ena halvan ner, medans jag krampaktigt håller i den andra. Gränsfors, underbar, lite liten modell jag kämpar med idag, har en klyvyxa från Hultafors också, men det är en dryg rackare, väger som en gammal Volvo 240. Klyver allt, men bara massan gör att min kontorskropp gråter efter 30min.

Sen kanske man skulle lära sig och hugga av någon som kan knepen, jag erkänner att min teknik är säkerligen urusel jämfört med proffsen.

Min knepigaste del är flyttandet av alla kubbar, det är minst 60-80meter över stock o Sten varje gång, bara för att få börja klyva. Sen från klyv till trava är det inte mer än 5-10meter.

Men va gör inte en sthlmare med spagettiarmar för att få träna och gnälla på samma gång 😂


Synd att frun inte orkar lyssna, och att jag inte gör något åt allt, tror det handlar om tid, småbarn och prioriteringar. Jaja, ska på yxan om två dagar igen, då är kontorsråttan ledig igen. Då ska jag klyva till skavsåren i händerna skriker.
 
  • Älska
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Julaklyven är nog minst 10år, kan vara 15 år också. Den är blå, och jag har inte sett några blå Julaprodukter på länge. Tror den kanske är på 3-4ton. Det är en enfas modell som är märkt 16A.
Skulle behöva svetsa om kniven men det blir en annan dag. Nästa sak är bygga bord runt om, det är drygt att balansera kubben, sen väl klyvs trillar alltid ena halvan ner, medans jag krampaktigt håller i den andra. Gränsfors, underbar, lite liten modell jag kämpar med idag, har en klyvyxa från Hultafors också, men det är en dryg rackare, väger som en gammal Volvo 240. Klyver allt, men bara massan gör att min kontorskropp gråter efter 30min.

Sen kanske man skulle lära sig och hugga av någon som kan knepen, jag erkänner att min teknik är säkerligen urusel jämfört med proffsen.

Min knepigaste del är flyttandet av alla kubbar, det är minst 60-80meter över stock o Sten varje gång, bara för att få börja klyva. Sen från klyv till trava är det inte mer än 5-10meter.

Men va gör inte en sthlmare med spagettiarmar för att få träna och gnälla på samma gång 😂


Synd att frun inte orkar lyssna, och att jag inte gör något åt allt, tror det handlar om tid, småbarn och prioriteringar. Jaja, ska på yxan om två dagar igen, då är kontorsråttan ledig igen. Då ska jag klyva till skavsåren i händerna skriker.
Är det för dålig terräng att styra klabbarna i en skottkärra till klyven?
 
M Mikko58 skrev:
Är det för dålig terräng att styra klabbarna i en skottkärra till klyven?
Så där, men skiljer ca 8meter i höjd, dvs en seg tråkig väg uppför.
 
Bär mina kubbar ca 550 steg. Går inte med skottkärra för tillfället det kanske lyckas när marken torkat upp.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.