J jonaserik skrev:
Det finns ett par saker som kan krångla. När det gasas så ska den få mer bensin och det ska blandas med luft i rätt propotion, fallerar nogåt så blir det fel. Ena fallet att flotören i förgasaren och eller nålventilen kärvar. Andra fallet för lite eller för mycket luft, kolla in spjället, Sista är om någon ventil bråkar, då kan den gå bra på lite gas, men strypa sig själv vid högre gaspådrag. Inget hugget sten, men en vink framåt kanske.
Tack för input. 😉
Jag har nu börjat på med vibb plattan igen. Gått en vinter och nu är det dags.
Har plockat bort tanken och blåst filtret i tanken. Och rengjort.
Ska också byta ut gummislangen (från tanken till förgasaren) ifall det finns någon spricka som drar luft.
Byter även en slangen (vevhusventilationen till förgasaren) den nya som jag köpte ifjol passade inte perfekt.
Så går jag vidare därifrån. Återkommer när jag fått nya slangar och testat.
Funderar på vad nummer 1 är i bifogad fil vibban front? Är det avstörningsfilter?
Bifogar även bild på förgasare nummer 2 mm. Har gjort rent avstängningskranen (skruvade isär och blåste rent mm)
 
  • Rengjord och delvis demonterad förgasare på en motor med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor av en vibbplatta med markerad del nummer 1, möjlig avstörningsfilter, och synlig förgasare med slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går 1 till tändspolen så är det kondensatotorn som ska hålla upp spnningen till tändspolen, finns på alla (nästan ) bensinmotorer, även i din äldre bil. Om den bråkar så brukar det bli misständning eller att motorn stannar. Den ska säkerställa att gnistan håller en skarp gnista. Den får inte vara röd utan ska vara blå, men under komprition så är det svårare för gnistan att hoppa över och ytterkigare svårt att se när stiftet är på plats.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går 1 till tändspolen så är det kondensatotorn som ska hålla upp spnningen till tändspolen, finns på alla (nästan ) bensinmotorer, även i din äldre bil. Om den bråkar så brukar det bli misständning eller att motorn stannar. Den ska säkerställa att gnistan håller en skarp gnista. Den får inte vara röd utan ska vara blå, men under komprition så är det svårare för gnistan att hoppa över och ytterkigare svårt att se när stiftet är på plats.
Tack så mycket för svaret, tacksam för det. 😉
Jag tror att kabeln går till tändspolen.
Vet du om det brukar det vara ett vanligt fel?
Tyvärr så är markvibratorn inköpt genom postorder av grannen. Det är inte min vibrator.
Så jag vet inte var man kan köpa delar till den. Men det kanske går att hitta en sådan kondensator ändå.

Har hittat en länk var han köpt den. Se nedan.

https://www.hemfint.se/markvibrator...lbK7za30KwmYV-S13LapOEzYpL9Cd1rRoC4GUQAvD_BwE
 
OK kolla även in ventilspelet, ventilerna sitter nog under en kåpa. Är dom lite fel kan det bråka med gången. Brukar vara som vanligast ca 0,5 mellan lyftar och ventil. Det är stötstänger som lyfter dom.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK kolla även in ventilspelet, ventilerna sitter nog under en kåpa. Är dom lite fel kan det bråka med gången. Brukar vara som vanligast ca 0,5 mellan lyftar och ventil. Det är stötstänger som lyfter dom.
Tack för tipset!
Jag kollar ventilspelet också, känns som i gamla dagar! 😉
Har hittat kondensator och oljelarm. Tycker du jag ska byta?
 
  • Oljelarm och kondensator för Loncin och Honda med pris och "lägg i kundvagn"-knapp på webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hasse1 skrev:
Tack för tipset!
Jag kollar ventilspelet också, känns som i gamla dagar! 😉
Har hittat kondensator och oljelarm. Tycker du jag ska byta?
Tror inte du behöver nya delar, den tänder ju, det är bar när den inte tänder som man kan misstänka en spole eller konding, det med oljelarm svar nej, den har inget med gången att göra, utan ska bara larma för låg oljenivå, bara överkurs om du tänker byte dom.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tror inte du behöver nya delar, den tänder ju, det är bar när den inte tänder som man kan misstänka en spole eller konding, det med oljelarm svar nej, den har inget med gången att göra, utan ska bara larma för låg oljenivå, bara överkurs om du tänker byte dom.
Tack så mycket för svaret, uppskattar det verkligen.
Jag fortsätter med att byta slangarna och justerat ventilspelet och återkopplar när jag vet mera.
Önskar dig en riktigt bra dag! 😉👍
 
Bytt stift, blåst rent tank, kollat ventilspel osv på min men tycker fortfarande den går dåligt.

Går att varva upp om man gasar sakta, men är svårstartad och kräver choke för att gå igång även varm.
Gasar man för hastigt dör den.

Såg nu att den läcker olja från pluggen till oljepåfyllningen framtill samt att jag hittade en lös bult och två brickor under den som jag vetefasen var dom kommer ifrån.

Förstår att man får vad man betalar för och markvibratorer lever väl ett hårt liv, ska se om det går att göra nåt med garantin.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
Har du möjlighet att låna en kompritionsprovare och se vad för komp det är i den, tänker på det som sägs, lite olja nertill. Torka av allt noga och starta,kr på lågvarv ett tag. Kan inte säga direkt något detta nu, men om det är någon packning som läcker så kan det vara kolvringar som inte är friska och då går trycket ner i vevhuset. Ävensom att den kan kvävas när du gasar, för mycket bränsleblandning och ingen komp.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du möjlighet att låna en kompritionsprovare och se vad för komp det är i den, tänker på det som sägs, lite olja nertill. Torka av allt noga och starta,kr på lågvarv ett tag. Kan inte säga direkt något detta nu, men om det är någon packning som läcker så kan det vara kolvringar som inte är friska och då går trycket ner i vevhuset. Ävensom att den kan kvävas när du gasar, för mycket bränsleblandning och ingen komp.
Tack så mycket för ny input,
Jag ska ordna / låna en kompressionsprovare och se. Vet du ungefär hur mycket trycket ska vara? 🙄
 
P pwskg skrev:
Bytt stift, blåst rent tank, kollat ventilspel osv på min men tycker fortfarande den går dåligt.

Går att varva upp om man gasar sakta, men är svårstartad och kräver choke för att gå igång även varm.
Gasar man för hastigt dör den.

Såg nu att den läcker olja från pluggen till oljepåfyllningen framtill samt att jag hittade en lös bult och två brickor under den som jag vetefasen var dom kommer ifrån.

Förstår att man får vad man betalar för och markvibratorer lever väl ett hårt liv, ska se om det går att göra nåt med garantin.
Tråkigt att höra! 😢
Men det är nog som du säger att man får vad man betalar för.
I mitt fall är det sonen som har lånat min grannes markvibrator, ännu sämre läge! 🙄
 
H Hasse1 skrev:
Tack så mycket för ny input,
Jag ska ordna / låna en kompressionsprovare och se. Vet du ungefär hur mycket trycket ska vara? 🙄
Ingen aning men ring någon säljer/servar, du måste nog veta storleken i Hk och kanske m3 cm med. Det är bara en cylinder, så det går inte att jämnföra mellan något.
 
  • Gilla
Hasse1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen aning men ring någon säljer/servar, du måste nog veta storleken i Hk och kanske m3 cm med. Det är bara en cylinder, så det går inte att jämnföra mellan något.
Tack för svaret. 😊👍
Jag kan jämföra med min snöslunga. De har ungefär samma storlek och hästkrafter.
Och ringa och höra mig för. 👍
 
H Hasse1 skrev:
Tack så mycket för svaret, tacksam för det. 😉
Jag tror att kabeln går till tändspolen.
Vet du om det brukar det vara ett vanligt fel?
Tyvärr så är markvibratorn inköpt genom postorder av grannen. Det är inte min vibrator.
Så jag vet inte var man kan köpa delar till den. Men det kanske går att hitta en sådan kondensator ändå.

Har hittat en länk var han köpt den. Se nedan.

[länk]
Googla honda gx clone om du behöver delar eller info.
https://www.google.com/search?q=hon...AGCJIHAzEuOKAHyDI&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Ser ut att vara en sån.
 
Har inte fått igång markvibratorn / paddan ännu...

Men jag tänkte att jag ska fråga er lite innan jag skruvar ihop den och testar.
Den läcker ju olja och det ska den inte göra. Jag har köpt något dyrt elände som man ska blanda i oljan och låta motorn gå varm ordentligt. Tyvärr så fungerar inte motorn... Så har inte hunnit prova.

Har också skickat en fråga till RC Holm om de har utbytesmotorer.
Motortyp:
G160F
T0460018120165704

Får se när jag får svar.

Bifogar lite bilder så kanske ni kan avgöra om hur man kan täta oljeläckaget. Och varifrån det troligtvis läcker. Även hur den ser ut när man beställer från hemfint.se

Tacksam för era svar! Och jag önskar er en skön kväll så länge!
 
  • Markvibrator med gul platta och svart motor, visad på försäljningssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljeläckage på en markvibrator med fokus på motorns sida och samlad olja på gult underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en markvibrator med oljeläckage vid motorn på en gul maskinram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen motor på en gul markvibrator med synlig oljeläckage och verktyg runtomkring i en verkstadsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gul markvibrator som läcker olja, med synliga oljefläckar och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.