D
G OMathson skrev:
Du ser dej själv som någon slags klimatförespråkare och samtidigt föreslår något så fruktansvärt dumt som Tesla S plaid. Den typen av bil borde inte ens få finnas på allmänna vägar, lika lite som skattebefriade Hongqi och Kawasaki H2R och liknande.
Vilka bilar är inte dumma i dina ögon, får man ha fönsterhissar, turbo, större däck än 195/65R15, du får nog sätta lite gränser så vi får veta?

Som jämförelse kan jag nämna att arbetsplatsbyggledare, som på sin höjd fraktar enstaka rullar med ritningar, ofta kör runt i monsterdieseltruckar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Du ser dej själv som någon slags klimatförespråkare och samtidigt föreslår något så fruktansvärt dumt som Tesla S plaid. Den typen av bil borde inte ens få finnas på allmänna vägar, lika lite som skattebefriade Hongqi och Kawasaki H2R och liknande.
Det där känns ju mest som någon sorts missunnsamhetskommentar. Model S Plaid är trots sin enorma acceleration en väldigt energisnål bil. Kör man vintertid med släp är ju Model S det bästa alternativet. Energisnål och med lite större batteri. Inte lika sjukt som t.ex. Mercedes EQS
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Lite förenklat kan man säga att om man ska åka från kusten, kring Luleå, mot fjällterrängen, då är det ett problem.
Men även att transportera sig i inlandet är en sjukt jobbig utmaning.
15-20 minusgrader ger i princip halverad räckvidd, och släpet på det drar ner ytterliggare, så du har i praktiken en fjärdedel att spela på.
En annan mental pålaga som har viss bäring till det är att laddstationerna inte sällan är oåtkomliga med släp.
Flertalet gånger får man koppla av det för att ladda.
Så, det i kombination med antalet långa laddstopp, gör att jag står där med frågeställningen:
- Varför utsätter jag mig för det här?

Men jag är ju en sån som inte ser någon status, eller bryr mig om vad andra tycker när det gäller bilar.
Jag vill bara ta mig från A till B på ett så smidigt sätt som möjligt, och naturligvis inte lägga mer pengar än nödvändigt på det.
Elbilen blev ett fiasko där, men har man inte provat så skulle man ju fortsätta att leva med viss nyfikenhet, så det kanske har ett värde i sig.
Så nu gick vi från att infrastrukturen var problemet till att det är bilen som har för kort räckvidd. Vad valde du för bil som har halva räckvidden vintertid? 70% av räckvidden på sommaren är vanligt. Sen om man t.ex. åker en Tesla som har heat scavenging går en del av den extra förbrukningen för släpet att använda till cupévärme.

Hur tätt ligger laddarna?, 100kW finns ju i varje samhälle i Norrland enligt min bild, och vad drar bilen faktiskt med släp i 80km/h på vintern? Har sett några med husvagn vara uppe på 4kWh/mil. 19,5mil med ett 75kWh batteri (Model Y LR)

Men jag skulle nog inte välja en elbil i Norrland om jag ofta körde med släp på vintern. Möjligen en plug-in hybrid men troligtvis bara en awd diesel med lite markfrigång
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så nu gick vi från att infrastrukturen var problemet till att det är bilen som har för kort räckvidd.
Ehhhh, det ena hör väl ihop med det andra, eller missar jag något här? 🙄
Se inlägg #21 993 och läs framåt, så hoppas jag att det klarnar.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ehhhh, det ena hör väl ihop med det andra, eller missar jag något här? 🙄
Se inlägg #21 993 och läs framåt, så hoppas jag att det klarnar.
Klart det hör ihop, men vi får jämföra lite vettigt. Nu har du ju valt en bil (Q8?)som är både dyr och har kort räckvidd i verkligheten för att plattformen helt enkelt är tämligen kass med sin legendariskt höga förbrukning så svartmålar det övriga, en Model X hade väl dragit 20% mindre.

Men om bilen i sig inte klarar 15mil med släp vintertid skulle jag påstå att det är bilen som är begränsningen och inte infrastrukturen. Så kort räckvidd är ju inte okej även om det finns laddare överallt.

Dra stort släp kan ju ge en förbrukning på över 4kWh/mil. Där skulle jag nog vilja ha typ en Model Y LR med 120kWh batteri :p
Första stinten 100-10% 4*20mil/0,9 -> 89kWh
Andra 80-10% 4*15mil/0,7 -> 86kWh

Hur ofta kan man stanna och hur långt behöver man köra med vilken förbrukning för att det ska bli ett "good enough" scenario?
Tänker förbrukningsmässigt att en Tesla Model Y är Good enough, kanske bara att den skulle behöva större batteri, vad nu förbrukningen med ett rimligt släp blir och hur ofta man accepterar att stanna. 2h är väl minst tycker jag (2*80=160km)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Så nu gick vi från att infrastrukturen var problemet till att det är bilen som har för kort räckvidd. Vad valde du för bil som har halva räckvidden vintertid? 70% av räckvidden på sommaren är vanligt. Sen om man t.ex. åker en Tesla som har heat scavenging går en del av den extra förbrukningen för släpet att använda till cupévärme.

Hur tätt ligger laddarna?, 100kW finns ju i varje samhälle i Norrland enligt min bild, och vad drar bilen faktiskt med släp i 80km/h på vintern? Har sett några med husvagn vara uppe på 4kWh/mil. 19,5mil med ett 75kWh batteri (Model Y LR)

Men jag skulle nog inte välja en elbil i Norrland om jag ofta körde med släp på vintern. Möjligen en plug-in hybrid men troligtvis bara en awd diesel med lite markfrigång
Kör man ofta längre sträckor på vintern i norrlands inland med släp har jag full förståelse för att räckviddsångesten infinner sig oavsett elbil. Börjar räckvidden gå ned till 15-20 mil plus att man gärna vill ha lite marginal när det är -20 grader ute så innebär det i stort sett att man bara kan/vågar köra 10-15 mil mellan laddningarna.

Så med de körmönstret jag tror som du att en elbil är ett dåligt val oavsett modell och storlek på batteriet.

/Krille
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Kör man ofta längre sträckor på vintern i norrlands inland med släp har jag full förståelse för att räckviddsångesten infinner sig oavsett elbil. Börjar räckvidden gå ned till 15-20 mil plus att man gärna vill ha lite marginal när det är -20 grader ute så innebär det i stort sett att man bara kan/vågar köra 10-15 mil mellan laddningarna.

Så med de körmönstret jag tror som du att en elbil är ett dåligt val oavsett modell och storlek på batteriet.

/Krille
Ja, precis så, bra sammanfattning.
 
G
D djac skrev:
Vilka bilar är inte dumma i dina ögon, får man ha fönsterhissar, turbo, större däck än 195/65R15, du får nog sätta lite gränser så vi får veta?

Som jämförelse kan jag nämna att arbetsplatsbyggledare, som på sin höjd fraktar enstaka rullar med ritningar, ofta kör runt i monsterdieseltruckar.
Nej, jag missunnar ingen något speciellt fordon men du ger dej hela tiden in i någon form av religiöst liknande klimatpolitisk fanatiskt tjafs. Dagens regering ökar osv osv helt utan fakta, Du har ju själv erkänt att du inte lyssnar🤔... Det jag är emot är subventionerat greenwashing, som tex kan hjälpa till att finansiera Rysslands krigsmaskin. Att folk med ny elbil vart tredje år kör massor "för klimateta skull". Sen att det i dagens klimat och miljödebatt blir löljigt att inte tex Hongqi, Tesla S plaid, svindyra Audi osv osv kan betala fordonsskatt.

Och vad har "monsterdieseltruckarna" som troligen betalar en hel del total skatt i diskussionen att göra?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart det hör ihop, men vi får jämföra lite vettigt. Nu har du ju valt en bil (Q8?)som är både dyr och har kort räckvidd i verkligheten för att plattformen helt enkelt är tämligen kass med sin legendariskt höga förbrukning så svartmålar det övriga, en Model X hade väl dragit 20% mindre.

Men om bilen i sig inte klarar 15mil med släp vintertid skulle jag påstå att det är bilen som är begränsningen och inte infrastrukturen. Så kort räckvidd är ju inte okej även om det finns laddare överallt.

Dra stort släp kan ju ge en förbrukning på över 4kWh/mil. Där skulle jag nog vilja ha typ en Model Y LR med 120kWh batteri :p
Första stinten 100-10% 4*20mil/0,9 -> 89kWh
Andra 80-10% 4*15mil/0,7 -> 86kWh

Hur ofta kan man stanna och hur långt behöver man köra med vilken förbrukning för att det ska bli ett "good enough" scenario?
Tänker förbrukningsmässigt att en Tesla Model Y är Good enough, kanske bara att den skulle behöva större batteri, vad nu förbrukningen med ett rimligt släp blir och hur ofta man accepterar att stanna. 2h är väl minst tycker jag (2*80=160km)
Ja, jag tror också att Teslan är bättre rent räckviddsmässigt, den är byggd för att vara en elbil från början.
Men den enda Teslan man får dra ett rejält släp med är prismässigt samma pengar som Audin, så det är sjukt mycket pengar tycker jag för att lösa transportfrågan, när man dessutom får en tråkig helhetsupplevelse.
När man står där i decembernatten, och måste koppla av släpet, när allting är nedfruset, för tredje gången under den resan, och vänta ännu en timme på att "tanka".
Det är då frågan återkommer: - Varför gör jag det här???
Jag har ju bekanta som kör Tesla och Kia, så jag har väl en hyfsad bild av läget, och hur det funkar under riktiga vinterförhållanden och glesbygd.
En knappnål i kartan betyder att det finns en laddpunkt, vilket också (inte sällan) är två laddplatser, som dessutom delar på effekten, 120kW blir 60kW om vi är två, som dessutom inte alltid fungerar.
Påsk och sportlov....det var lagomt kul.
Men, som någon också nämnt, vi har olika bild av behovet, och olika förutsättningar.
Men för mig återkommer frågan ständigt om varför jag ska göra det här, det är ju inte bra?
Och en del tycker att det är det bästa som finns, och njuter hela tiden, så vi är alla olika, gott så, och det är ju bra att det finns valmöjligheter, och jag har full förståelse för det.
Ville bara ge min självupplevda syn på det hela, sedan får alla ta det för vad det är, en enskild människas tanke.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Kör man ofta längre sträckor på vintern i norrlands inland med släp har jag full förståelse för att räckviddsångesten infinner sig oavsett elbil. Börjar räckvidden gå ned till 15-20 mil plus att man gärna vill ha lite marginal när det är -20 grader ute så innebär det i stort sett att man bara kan/vågar köra 10-15 mil mellan laddningarna.

Så med de körmönstret jag tror som du att en elbil är ett dåligt val oavsett modell och storlek på batteriet.

/Krille
Man ska väl klara sig med tänkt sträcka på 10-80% av kapacitetsintervallet tänker jag. Med en viss förbrukning är det då bara att räkna baklänges till hur stort batteri som behövs. Ska man 15 mil med släp räcker det då med 86kWh på en effektiv bil medans en lite törstigare bil behöver 110kWh
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag tror också att Teslan är bättre rent räckviddsmässigt, den är byggd för att vara en elbil från början.
Men den enda Teslan man får dra ett rejält släp med är prismässigt samma pengar som Audin, så det är sjukt mycket pengar tycker jag för att lösa transportfrågan, när man dessutom får en tråkig helhetsupplevelse.
När man står där i decembernatten, och måste koppla av släpet, när allting är nedfruset, för tredje gången under den resan, och vänta ännu en timme på att "tanka".
Det är då frågan återkommer: - Varför gör jag det här???
Jag har ju bekanta som kör Tesla och Kia, så jag har väl en hyfsad bild av läget, och hur det funkar under riktiga vinterförhållanden och glesbygd.
En knappnål i kartan betyder att det finns en laddpunkt, vilket också (inte sällan) är två laddplatser, som dessutom delar på effekten, 120kW blir 60kW om vi är två, som dessutom inte alltid fungerar.
Påsk och sportlov....det var lagomt kul.
Men, som någon också nämnt, vi har olika bild av behovet, och olika förutsättningar.
Men för mig återkommer frågan ständigt om varför jag ska göra det här, det är ju inte bra?
Och en del tycker att det är det bästa som finns, och njuter hela tiden, så vi är alla olika, gott så, och det är ju bra att det finns valmöjligheter, och jag har full förståelse för det.
Ville bara ge min självupplevda syn på det hela, sedan får alla ta det för vad det är, en enskild människas tanke.
Hade Q8 haft samma drivlina som Q4 hade den varit snålare, plus en riktigt bra värmepump och då med 114kWh hade det kanske varit bättre. Sen kommer Solid State batterierna med betydligt bättre prestanda i kyla. Vi får nog vänta ytterligare några år för att köra släp i kyla
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Nej, jag missunnar ingen något speciellt fordon men du ger dej hela tiden in i någon form av religiöst liknande klimatpolitisk fanatiskt tjafs. Dagens regering ökar osv osv helt utan fakta, Du har ju själv erkänt att du inte lyssnar🤔... Det jag är emot är subventionerat greenwashing, som tex kan hjälpa till att finansiera Rysslands krigsmaskin. Att folk med ny elbil vart tredje år kör massor "för klimateta skull". Sen att det i dagens klimat och miljödebatt blir löljigt att inte tex Hongqi, Tesla S plaid, svindyra Audi osv osv kan betala fordonsskatt.

Och vad har "monsterdieseltruckarna" som troligen betalar en hel del total skatt i diskussionen att göra?
Det du kallar klimatfanatik är bara verkligheten och den kan man inte betala sig ifrån, det är egentligen såklart helt fel att det tillåts fossilbilar öht, utom i undantagsfall, med det kunskapsläge vi har idag, det är helt ofattbart och går inte att överföra till något annat område. Så är det i verkligheten och om något finansierar den ryska krigsmaskinen så är det just genom att köpa fossila produkter, inte Teslor.

Gärna monsterdieseltruckar, där och när de behövs men det kommer inte bli många av dem vid många tillfällen i Sverige isf.
 
  • Gilla
varpan1 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vilka bilar är inte dumma i dina ögon, får man ha fönsterhissar, turbo, större däck än 195/65R15, du får nog sätta lite gränser så vi får veta?

Som jämförelse kan jag nämna att arbetsplatsbyggledare, som på sin höjd fraktar enstaka rullar med ritningar, ofta kör runt i monsterdieseltruckar.
Det vet ju alla att en hantverkare behöver en Dodge RAM för att få plats med en tumstock och en skruvmejsel. 😎
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man ska väl klara sig med tänkt sträcka på 10-80% av kapacitetsintervallet tänker jag. Med en viss förbrukning är det då bara att räkna baklänges till hur stort batteri som behövs. Ska man 15 mil med släp räcker det då med 86kWh på en effektiv bil medans en lite törstigare bil behöver 110kWh
Håller absolut med dig men om man kör i Norrlands inland är det inte så lätt att hitta laddare som passar med "15 mils intervaller". Blir kanske istället så att man behöver ladda betydligt tidigare och ibland måste man kanske ladda i stort sett till fullt batteri vilket gör laddningarna ineffektiva tidsmässigt. Är det riktigt kallt vill man inte heller chansa och ligga på marginalen då det snabbt blir jobbigt om laddaren man planerat inte fungerar.

Lägger man till att alla laddningsställen inte har så många laddare och behöver man då både vänta ett tag och ladda batteriet i stort sett fullt kan ett stopp för laddning plötsligt ta lång tid.

En sommardag utan släpvagn i norrlands inland är knappast något större problem längre (om man kan ta pauser varannan timme) men som sagt det är inte många elbilar i dagsläget som fungerar speciellt bra om man har behov av att köra med släpvagn på vintern.

/Krille
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.