Tyckte det var en hyfsad lösning av TS, undrat om alla som skriver här är så rättskaffens som det låter...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Rättskaffens vet jag inte, tycker dock att det kan vara bra att veta om att ett förfarandet som hyllas i tråden är brottsligt. Om man sedan tycker att brottsliga handlingar kan vara "en hyfsad lösning" får ju stå för var och en.

Själv brukar jag försöka att inte döma andra eftersom nästan alla, inklusive jag själv, begår medvetet olagliga handlingar på löpande band. Jag bryter exempelvis mot trafikreglerna varje gång jag kör bil eftersom jag själv gjort ett val att jag tycker att mitt sätt att köra är bättre än det som lagstiftaren anser. Andra begår skattebrott, lånar saker från sin arbetsgivare, går över gatan på fel ställe, flyttar egenmäktigt på grannens kratta som står lutad mot sitt staket o.s.v. Alla har ju sin egen moraliska kompass som avgör om de sover gott om natten eller inte.

Jag skulle dock aldrig komma på tanken att argumentera för att just mina lagbrott är "OK" och det är här jag personligen tycker att många går snett. Att man på något sätt tycker att det är OK att utpressa en granne på betalning av en tvistig skuld men att det är fördjävligt när Hells Angels gör samma sak.
 
  • Gilla
cecar33 och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tingsrätten har en mycket stor förkärlek till förlikning. Har 2 oberoende besiktningar där bla golvet lutar 35-40 mm på en golv längd på 3.75 M. Solklart felbyggt kan man tycka. Men tingsrätt förlikar. Så det är ett lotteri om du vinner eller inte.
Kan tingsrätten förlika? Är inte det något parterna gör? Tingsrätten kan säkert försöka få fram en förlikning men om parterna inte går med på det ska väl tingsrätten avkunna en dom, och den kan ju säkert vara en kompromiss mellan parternas yrkanden.
 
H
F FGLIN skrev:
Kan tingsrätten förlika? Är inte det något parterna gör? Tingsrätten kan säkert försöka få fram en förlikning men om parterna inte går med på det ska väl tingsrätten avkunna en dom, och den kan ju säkert vara en kompromiss mellan parternas yrkanden.
Ja, så är det men man ska ha med sig, bara för att man har rätt är inte detsamma som att få rätt.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.