nino nino skrev:
Har du rätt hastighet på bladet så spånen transporteras ur?
Vet inte hur noga det är på bandsåg men klingor är det rätt noga med rätt varv och rätt matningshastighet
Enligt min beräkning, så är bladhastigheten, utan last 950m/min, vilket är något under vad köpesågar har. Sen gäller det ju såklart att inte mata för hårt så att hastigheten faller för mycket. Men har ingen realtids mätning, så svårt att veta exakt...

En annan potentiell källa till problem kan vara bladstyrningen, på "riktiga" sågar så verkar man ha rullat med smalsspår och relativt liten kontakt mot klingan:
Metallisk kullagerbricka med flera spår, använd som ersättning för bladstyrning i ett byggprojekt.
Medans jag aproximerade detta med två kullager och brickor:
Sågblad med fin tandning nära två kullager och brickor som ersättning för traditionell bladstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är ju även 3tpi blad aningen för fintandat, skulle ha varit en eller två tpi om jag har förstått det rätt...
Ola C Ola C skrev:
Kommentaren va väl inte tänkt som tips, jag var mest nyfiken o du verkar ha koll på grejerna på egen hand.🙂
"Fake it till you make it", eller vad är det man brukar säga? Min expertis bygger på några timmar youtube och generell magkänsla. Sen började jag bara bygga... Drivlina, hjul, styrning, stomme och till sist skydd, ungefär i den ordningen och grov målbild i huvudet. Med andra ord, det finns förbättringspotential 😊
 
  • Gilla
Mach77777 och 10 till
  • Laddar…
Jagat som en gnu efter 250 mm långa självborrande skruv utan att hitta nån som hade det på hyllan, heter tydligen Sandwichskruv.
Men då jag måste ha nått att skruva med i morgon bitti fick jag hitta på en annan lösning.
Förlängt en borr och en gängtapp, jag ska dra i en stålbalk bakom en 200 mm tjock vägg, så nu blir det gängstång och mutter ist.
Ett vinkeljärn med uppkapat hål och 2 tvingar fick bli gigg för svetsningen.
Glömde ta kort efter, men de blev raka o fina.
Hemmagjord lösning med förlängd borr, gängtapp och vinkeljärn för svetsningsarbete mot grön verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på improviserad svetsgigg med vinkeljärn och borrade hål använd för att förlänga gängtapp och borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Hoppas det håller, mina liknande försök har blivit för svaga och gick av i skarvpunkten.
 
Det måste väl finnas skruv för sk "Paroc element" ?
Eller är det det som är sandwichskruv ?

Jag är inte så hoppfull att din svets överlever , gängtappar är knepigt stål för svetsning.
 
Isakare Isakare skrev:
Dammat av min antika lödstation och lagat automatiker som gett upp på ett eller annat sätt.
De kostar 14.000:- st, så det är en lönsam syssla 🙂
[bild]
Vad är det för automatiker?
 
nanowire nanowire skrev:
Hoppas det håller, mina liknande försök har blivit för svaga och gick av i skarvpunkten.
Inte testat något liknande själv, men
borde det inte gå att kapa en djup skåra i pinnen, och så slipa till gängtappen så att den blir platt, och passar i skåran. Sedan bara fästa den, så den inte ramlar ut, med hjälp av svets eller limm?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Vad är det för automatiker?
Frekvessyrningar till snabbportar från Danska Seed Tech.
 
H hyggabus skrev:
Det måste väl finnas skruv för sk "Paroc element" ?
Eller är det det som är sandwichskruv ?

Jag är inte så hoppfull att din svets överlever , gängtappar är knepigt stål för svetsning.
Det höll för de 10 hål vi hann göra innan det dök upp en smed "Vi har massor med skruv över, här har du en kartong, din chef är skyldig oss en smörgåstårta"

Hittade skruvtypen med flera namn på nätet, men de är just för Parocväggar.
 
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Nästa veckas temperaturer verkar inte kunna lura polisen att det är risk för vinterväglag så idag åkte sommardäcken på. Skodan var smidig 17 hylsa all over, Toyotan krävde olika hylsor (19 och 21) för demontering och montering. Fälgarna skrubbades sedan rena med vatten och en roterande toaborste från Biltema.
 
Ola C Ola C skrev:
Bygga ny kapsläde: ett par timmar.

Försöka pussla in nya släden på behändigt avstånd från bordsågen: lika många timmar.

Såhär brukade den väggen se ut, gamla kapsläden där uppe o blandat bråte på nedre hyllorna.
[bild]

Nu är nya släden indribblad under den gamla. Urtag i hyllan för utskjutande delar från släden, distanser mellan hyllplan o konsol för att samma delar inte skulle krocka med anhållet. Kunde inte flytta upp hyllan för då krockade jag med eluttaget. Passade även på att fixa lite tvingförvaring på plats nära sågen så man slipper gå o hämta dom varenda gång.
[bild]
[bild]
[bild]
@Ola C Jag tänkte ge mig på att bygga en hanterbar släde efter din excelenta beskrivning. Bra plywood växer ju inte på träd (eller?) så jag funderade på om det går att använda valchromat i stället för plywood. Dött och slätt är det ju, men är det några problem med hållbarheten tror du? Jag har bara använt vanlig MDF, men om jag förstått det rätt så är valchromat betydligt hållbarare.

En sak jag undrar när jag ser på videon. Är det bättre att använda sargsprintar än rampamuffar och i så fall varför?
 
Hep Hep skrev:
@Ola C Jag tänkte ge mig på att bygga en hanterbar släde efter din excelenta beskrivning. Bra plywood växer ju inte på träd (eller?) så jag funderade på om det går att använda valchromat i stället för plywood. Dött och slätt är det ju, men är det några problem med hållbarheten tror du? Jag har bara använt vanlig MDF, men om jag förstått det rätt så är valchromat betydligt hållbarare.

En sak jag undrar när jag ser på videon. Är det bättre att använda sargsprintar än rampamuffar och i så fall varför?
Ja min släde är ju i valchromat så jag har väl tänkt att det ska fungera😉. Ser inte minsta problem med hållbarheten. Det enda jag märkte var att den slog sig en del när jag fräste tvingspåren, mer än jag är van vid från plywood. Inget problem dock då anhållen drog den plan. Ännu mindre problem då man sågar den i bitar första snitten.

Jag tycker sargsprintar generellt ger bättre tryck. Ex en gänginsats i mdf kan man spänna skruvarna hur mycket som helst utan att det tar stop, insatsen kryper. Sargsprint ger möjlighet att spänna skruvarna hårdare.

Inget svart eller vitt svar, en gänginsats i massivträ kan sitta som berget o tillåta hög skruvkraft.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Råkade knäcka "balken" som håller uppe durken bakom motorn när jag stod på den nu. Den har varit på väg länge precis i hålet där skruven sitter.

Gjort en tillfälligt permanent lösning. Skruvade loss en spikplatta från brädhögen här på varvet igår för det kan vara bra att ha.

Hade till och med skruvarna kvar i bakfickan.
Skruvarna tog slut. Får väl byta det något år. Men jag vill åka båt.
 
  • Reparerad balk med spikplatta och skruvar i en båts durkstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Färgskrapa och morakniv ledde till följande missöde (lite mer än flagnande färg lossade):
 
  • Skadad huspanel där stor bit färg och trä har lossnat, exponerar underliggande skumisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
siggebo siggebo skrev:
Färgskrapa och morakniv ledde till följande missöde (lite mer än flagnande färg lossade):
Det där fixar målaren😉
 
Noramasen Noramasen skrev:
Det där fixar målaren😉
Fogskum, spackel, färg, färdigt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.