Filjan
K KungFreddie skrev:
Varför har du pengarna kontant? Acceptera du kontant betalning på brf du sålde?

Köpte du 2 brf fast de inte uppfyllde kraven du hade?

Nåt stämmer inte här... va ärlig.. dina pengar är svarta såklart!

Lösningen är såklart att du får hitta nån som har kosing o sen får du betala 10-20% för att den personen ska ta dina kontanter o betala din lägenhet för dig. Såvida du inte har nån släkting el nåt som gör d för o va schysst!
Du är riktigt jävel. Att inte läser tråden å släpper bajset medan du går. Har du läst tråden? Vet du vad kontanttillträde betyder?
 
  • Gilla
andreas_bygger och 5 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Låna pengar av banken. Gör något roligt med ”kontant” pengarna, satsa på någon trygg fond! När räntan sjunker kommer fonderna stiga! Rätt fond, 20% avkastning första året

Sen kan du amortera bort lånet
 
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
Filjan
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Flesta har skrivit fram å bak, känns att de har inte förstått riktigt vad frågan är.
Bostaden jag köper är inte pant dvs säljaren har inte bolån på den enligt mäklaren. Å andra sida banker erbjuder inte mig bolån för att jag ska kunna ta bolån, det är samma skäl de uppger att jag har köpt och sålt flera bostäder i en och samma år men det är endast två jag har sålt inget mer. Så därför det finns två alternativ, den ena antingen förlorar pengar genom att bli skadestånd skyldig "att jag kan ej köpa bostaden" andra alternativ är att gå med på egna pengar "kontanttillträde". Swedbank är min nuvarande bank och har varit sedan första dag. Swedbank säger nej till båda bolån och kontanttillträde medan där har jag mina pengar och all historiken. Andra banker som sbab, skandia ..... säger nej till bolån, och även nej till kontanttillträde för jag är inte kund hos de och sbab sa "du måste ha bolån hos oss för att sedan kunna hjälpa dig med kontanttillträde på en annan bostad du vill köpa" men det gör inte bolån "vad fan ska jag göra med kontanttillträde om jag har en bolån hos er"

Handelsbank säger du behöver bli medlem först sen efter kan vi gå igenom och se om vi kan hjälpa dig med kontanttillträde, men säger också om du vill bli medlem så tar det ca 3 månader. Behandlingstiden är lång just nu.

Har pratat med mäklaren kort, har hon sagt att banken bör vara inblandad för köpet.

Nu då dyker det en till fråga när jag läser tråden nere.
Finns det någonstans jag själv kan gå och be de penningtvätt kontrollera mina egna pengar och sedan få bevis på det skriftligt att om pengarna är rena och vita? Så att jag kan göra själv överföring och visa det skriftliga beviset till mäklaren på mina pengar.
 
Det låter ju som att det kan gå att lösa, men tar för lång tid i förhållande till fristen till betalningen. Även om bankerna är rövhattar så har även du gjort ett misstag. Det är att inte förankra affären med banken innan du bestämde dig för köpet, antingen med lånelöfte eller försäkran om att kontantbetalningen är OK.

Jag kan nog ha viss förståelse för banken när det handlar om så kort framförhållning, man impulsköper ju vanligen inte bostäder och rödflaggen kan vara motiverad i det här fallet. Men det bara spekulativt utan detaljer, bara av vad som berättas här.
 
P
K KungFreddie skrev:
Varför har du pengarna kontant? Acceptera du kontant betalning på brf du sålde?
Vet du vad som menas med kontanttillträde?
TS har inte fysiska kontanter i en resväska utan har pengar på bankkonto som inte är bundna i lån.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, lägenheten är inte pantsatt och du har redan pengarna på Swedbank.

Då pratar du helt enkelt med säljaren och begär dennes bankkontonummer och för över resterade köpesumma till säljaren före tillträdesdagen (Jag antar att du har lagt handpenning redan). En vanlig banköverföring. Mäklaren informeras. På tillträdesdagen så får du nycklarna. Säljaren får betala mäklaren, det kan ske vid tillträdet om mäklaren och säljaren vill lösa det så, det har inte med dig att göra egentligen. Du har inget avtal att köpa en tjänst från mäklaren.

Om lägenheten är pantsatt eller inte kontrollerar mäklaren före försäljningen genom att säljaren ger mäklaren rätt att å dennes vägnar begära ett utdrag från bostadsrättsföreningens lägenhetsregister, en s. k. "mäklarbild". Där står alla eventuella panter noterade. Be mäklaren dela denna "mäklarbild" med dig så har du svart på vitt att bostadsrätten inte är pantsatt. Då löper du ingen risk.

Skulle säljaren mot all förmodan inte dyka upp på tillträdesdagen så är det inget problem. Du är trots detta ägare av bostadsrätten eftersom överlåtelseavtalets kriterier är uppfyllda. Säljaren behöver ju inte göra någon prestation för att överlåtelseavtalet ska vara gällande, t ex dyka upp på ett möte med dig. Då få du ta in en låssmed och byta lås på dörren. Föreningens styrelse är t ex inte inblandad, allt de gör är att godkänna dig som medlem före köpet. Borde redan vara klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvanteC och 11 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Byt genast bank
Kan rekommendera Handelsbanken
Vi väntade en betalning som dröjde och dröjde. Kollade med kunden, jo de hade betalt. Men inga pengar kom. Till sist visade det att Handelsbanken hade fått betalningen, men skickat tillbaka den. För att betalningen kom från Virgin Island. Men detta var inget de brydde sig om att berätta för oss.
Bra jobbat Handelsbanken!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Lite OT men av nyfikenhet... gäller särskilda regler för rika människor tro?

Alltså om jag har en miljard på bankkontot, kan jag då inte köpa en villa på Djursholm för säg 70 mille genom att bara föra över pengarna? Måste man löjla sig med lån då?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har man så mycket pengar så har man nog egen ingång direkt till bankchefen och då finns det inga problem....
 
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är väl helt enkelt att Swedbank inte tjänar några pengar på dig så de nekar att använda det där tilträdessystemet Tambur.
Bankerna brukar ta ut en avgift på 5000kr vid kontanttillträde.

Stickan
 
  • Gilla
soundfox
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stickan56 Stickan56 skrev:
Bankerna brukar ta ut en avgift på 5000kr vid kontanttillträde.

Stickan
Ja, det är tjänsten när bankerna använder sitt datorsystem för att lösa panter direkt i samband med banköverföreningen. Men det är ju inte aktuellt här eftersom bostadsrätten inte är belånad eller ska belånas. D v s ingen bank är egentligen involverad eftersom inga lån finns.

Den som kan krångla är mäklaren som kanske är oerfaren och inte riktigt vet hur bostadsrättsköp utan lån går till.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, lägenheten är inte pantsatt och du har redan pengarna på Swedbank.

Då pratar du helt enkelt med säljaren och begär dennes bankkontonummer och för över resterade köpesumma till säljaren före tillträdesdagen (Jag antar att du har lagt handpenning redan). En vanlig banköverföring. Mäklaren informeras. På tillträdesdagen så får du nycklarna. Säljaren får betala mäklaren, det kan ske vid tillträdet om mäklaren och säljaren vill lösa det så, det har inte med dig att göra egentligen. Du har inget avtal att köpa en tjänst från mäklaren.

Om lägenheten är pantsatt eller inte kontrollerar mäklaren före försäljningen genom att säljaren ger mäklaren rätt att å dennes vägnar begära ett utdrag från bostadsrättsföreningens lägenhetsregister, en s. k. "mäklarbild". Där står alla eventuella panter noterade. Be mäklaren dela denna "mäklarbild" med dig så har du svart på vitt att bostadsrätten inte är pantsatt. Då löper du ingen risk.

Skulle säljaren mot all förmodan inte dyka upp på tillträdesdagen så är det inget problem. Du är trots detta ägare av bostadsrätten eftersom överlåtelseavtalets kriterier är uppfyllda. Säljaregin behöver ju inte göra någon prestation för att överlåtelseavtalet ska vara gällande, t ex dyka upp på ett möte med dig. Då få du ta in en låssmed och byta lås på dörren. Föreningens styrelse är t ex inte inblandad, allt de gör är att godkänna dig som medlem före köpet. Borde redan vara klart.
Jag sålde en brf för ett år sedan. Köparen skulle göra en kontantöverföring via sin bank.
För att köparen skulle slippa avgiften på 5000kr så förde han över pengarna själv till mitt konto 950000kr.
Köparen hade Swedbank som har en beloppsgräns på 1 miljon.

Stickan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag sålde en brf för ett är sedan. Köparen skulle göra en kontantöverföring via sin bank.
För att köparen skulle slippa avgiften på 5000kr så förde han över pengarna själv till mitt konto 950000kr.
Köparen hade Swedbank som har en beloppsgräns på 1 miljon.

Stickan
Kan vara klokt att ha flera banker och pengarna utspridda på dessa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Lite OT men av nyfikenhet... gäller särskilda regler för rika människor tro?

Alltså om jag har en miljard på bankkontot, kan jag då inte köpa en villa på Djursholm för säg 70 mille genom att bara föra över pengarna? Måste man löjla sig med lån då?
Svaret är mycket enkelt och det är att om du har en miljard på Swedbank så finns en namngiven senior person på banken som ser till att alla dina affärer flyter smidigt och utan några bekymmer eller problem för dig.👍
 
  • Gilla
Kashew och 6 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag sålde en brf för ett år sedan. Köparen skulle göra en kontantöverföring via sin bank.
För att köparen skulle slippa avgiften på 5000kr så förde han över pengarna själv till mitt konto 950000kr.
Köparen hade Swedbank som har en beloppsgräns på 1 miljon.

Stickan
Det där är inte självklart att det fungerar. Din bank skall inte "släppa in" pengarna om inte ursprunget hos köparen är kontrollerat OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.