H Hildor skrev:
…Kanske också att de flesta inte orkar med hela den här farsen - det tar både tid och o kostar pengar, vilket de flesta drar sig för…
Precis så är det, har själv ett bråk med Postnord som kostat mig lite över 10k. Men att orka lägga tid på det när man har tusen andra saker är liksom inte prioriterat. Nu har ju ni betydligt mer pengar än så att slåss för, dessutom gör ni det för en god sak.

Det borde finnas nån slag brottsofferfond för såna hjältar som er – Som slåss för det rätta och orkar med det!
All kudos till er! 👍❤️
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Ja, då vart det över - tidigare än vad vi faktiskt väntat oss, det blev en förlikning och det är vi lite förvånade över. Men vi förstår även att firman varit under hård press eftersom de är i en företagsrekonstruktion, så de var väl mer eller mindre "tvingade" att lägga sig för att inte dra på sig mer kostnader.

De kom med ett bud igår sent på eftermiddagen med 130 000:-, som vår advokat direkt avvisade.
Idag försökte dom med samma bud och sen gå ner till 120 000:- men det sa domaren var för lite, så då gick dom ner till 100 000:-.
Det gick vi givetvis inte med på. Vi la fram vårt gamla bud igen på 40 000:- och domaren försökte pressa oss hårt på att firmans bud skulle vara en bra deal men det hade vi aldrig gått med på. Vi sa att vi kan höja till 50 000:- samt att de får tillbaka sina fönster, där går gränsen. Efter lite diskussioner så blev det så.
Det kommer bli en faktura till oss på 50 000:- i arbetskostnader samt ROT på detta (så ca 35 000:- i slutändan), ska betalas senast sista maj.
Sen har vi till sista oktober på oss att lämna tillbaka fönsterna så nu börjar jakten på en annan firma så vi förhoppningsvis får bytt i sommar.
Vart och en av parterna står för sina rättegångskostnader.

Jag får säga att det känns konstigt och att man har blandade känslor nu när det fick ett så abrupt slut. Det tar nog någon dag att låta allt smälta in. Vi har ju jobbat massivt med detta i snart 2 år och det har tagit en stor del av vårt liv att dokumentera, ta reda på, bevisa allt som hänt osv o vi har lagt ner extremt mycket tid - och nu är allt över.
Vi ser det ändå som en vinst även om det blev en dyr "läropeng" för oss.
Jag tror att vi fick till en väldigt bra deal om man räknar in alla risker vi utsatt oss för genom att gå vidare. Enda som hade minskat våra utgifter i kassan var att få avtalet helt hävt och det fanns en god chans för det men även en del osäkerhet. Fönsternas storlek har vi inte på pappret som bevis även om vi hade starka argument för att de gjort fel. Sen vet man aldrig vad domaren tycker/tänker o dömer.
Hade vi fått rätt i allt utom fönsterstorleken så hade vi nog åkt på att pynta lite mer än 35 000:- ändå. Så denna lösning blev nog billigast för oss i slutändan när vi räknat på alla möjliga sätt.
Sen tycker jag det är tråkigt att det inte blev prövat, det finns inget annat liknande fall vad jag kunnat hitta ang. just detta. Hade varit mycket intressant att se vårt fall prövat och vad utfallet blivit (jag tror mest utfall till vår fördel).

Jag vill passa på att tacka alla, vart och en av er, som varit inne och stöttat oss - det har kännts som en stor trygghet för oss. Från början visste vi inte att det var så illa som det var men ni fick upp ögonen ordentligt på oss. Ni har varit vårt bollplank, våra tipsare, gett nya ideér, varit hjälpsamma, diskuterat och varit ett väldigt stort stöd för oss. Vi är så tacksamma för all hjälp - TACK!

Ni är väl värda att veta firmans namn nu: Final Touch Sweden AB
 
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 35 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen, och skönt för er att kunna lägga detta bakom er snart. Lycka till i jakten på en ny snickare, marknaden är väl lite mindre pressad nu så det ska nog gå bra.

I tidernas begynnelse så googlade jag lite och kom fram till att det nog rörde sig om den firman. Tack för bekräftelsen 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Precis så är det, har själv ett bråk med Postnord som kostat mig lite över 10k. Men att orka lägga tid på det när man har tusen andra saker är liksom inte prioriterat. Nu har ju ni betydligt mer pengar än så att slåss för, dessutom gör ni det för en god sak.

Det borde finnas nån slag brottsofferfond för såna hjältar som er – Som slåss för det rätta och orkar med det!
All kudos till er! 👍❤️
Min sambo sa igår att vår yngsta son har levt med detta skit i större delen av sitt liv, så det säger väl en del 😅 Det har varit jobbigt att anpassa sig, flytta hans spjälsäng varje dag så han kunnat sova. Bara sådana små vardagsdetaljer.. för att inte snacka om all tid efteråt med bevisning o tjafs, mycket familjetid som försvunnit pga detta.

Just nu önskar vi oss oxå en sån fond, det hade varit behövligt 😅
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Skönt med avslut och kunna gå vidare.
Kan ju vara värt mer än 35 000 trots att det känns surt.
Passa på att göra en recensions tråd av Final Touch Sweden AB också.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Skönt med avslut och kunna gå vidare.
Kan ju vara värt mer än 35 000 trots att det känns surt.
Passa på att göra en recensions tråd av Final Touch Sweden AB också.
Det kan du ge dig på att vi ska göra 🤩
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K
Härligt! Även om 35k + advokatkostnader är mycket pengar så är det en vinst att nu förhoppningsvis kunna avsluta detta.

Har svårt att se att domaren har sakkunskap om ärendet i fråga och således kan bedöma att 100k är en bra deal. Domaren utgår nog ifrån andra kostnader relativt sett (vad rättegången kostat, att det är 53% av ursprungliga beloppet osv). För 100k är INTE en bra deal för vad ni fått.
 
  • Gilla
Hildor
  • Laddar…
Jag är glad för ett skull att ni kan lägga detta bakom er nu även om jag tycker att det känns orättvist att ni ska behöva drabbas av några merkostnader överhuvudtaget.

Nu håller jag tummarna för att ni hittar en betydligt bättre firma som kan göra om och göra rätt!
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Härligt! Även om 35k + advokatkostnader är mycket pengar så är det en vinst att nu förhoppningsvis kunna avsluta detta.

Har svårt att se att domaren har sakkunskap om ärendet i fråga och således kan bedöma att 100k är en bra deal. Domaren utgår nog ifrån andra kostnader relativt sett (vad rättegången kostat, att det är 53% av ursprungliga beloppet osv). För 100k är INTE en bra deal för vad ni fått.
Helt sant alltsammans!
Vår advokat hade förberett oss på att domaren skulle pressa oss hårt till förlikning men att vi inte skulle lyssna så noga. Det var gängse skede i normala fall att de försökte förlika in i det sista. Han jämförde det med ett chickenrace, den som orkar stå emot längst vinner.
 
K
Hur pressade domaren på, rent konkret? Tänker att hens argument måste fallit ganska platt i sakfrågan?
 
förstår jag det rätt att ni ska lämna tillbaka fönsterna plus betala 35 tusen ?
 
K
M maria01 skrev:
förstår jag det rätt att ni ska lämna tillbaka fönsterna plus betala 35 tusen ?
Plus sina egna rättegångskostnader
 
K kniv skrev:
Hur pressade domaren på, rent konkret? Tänker att hens argument måste fallit ganska platt i sakfrågan?
Han började med att säga Final Touch Sweden AB 's förslag som vi då inte gick med på. Sen gick han in på livets händelser, ibland händer det att man råkar ut för sånt här och det blir jobbiga processer. Förklarade vad som händer om det går vidare till hovrätten osv och att det innebär ökade kostnader, skulle vi förlora så får vi betala deras kostnader med och så vidare. Han tänkte man kunde se det som en dyr livets läropeng och i domstolens sammanhang var det inte så stora summor men han förstod att det var mer för oss givetvis.
Vår advokat gick ju in och förklarade för honom vad vi skulle behöva betala extra, dvs dels till Final Touch Sweden AB med en summa, advokatkostnader och skadestånd som brann inne, samt även att vi behöver anlita en ny firma och göra om ALLT arbete inklusive fönster i rätt storlek. Så för oss sved det för mycket att gå upp mer och att det vi betalade var rätt ut i luften.
Det hörs kanske inte så farligt men det kändes när man satt där, jag själv blev lite upprörd fast vi inte skulle bry oss sa advokaten. För oss är 100 k jättemycket pengar och vi kommer ju behöva gå till banken för att utöka vårt lån nu (med högre ränta) så detta kalaset har ju definitivt kostat mer än det smakat.
 
M maria01 skrev:
förstår jag det rätt att ni ska lämna tillbaka fönsterna plus betala 35 tusen ?
Japp
 
förstår inte riktigt vitsen med att gå till svensk domstol då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.