RandomHero RandomHero skrev:
Det lät smart! Nu får jag en yta jag måste trimma eller köra handjagaren på. Men hur fungerar det om jag skulle sätta slingan precis på tomtgränsen sedan sätta tex en regel 20cm ifrån. Hittar roboten hem då?

Min visar också procenten men såg på morgonen att displayen var släckt och maskinen avstängd. Kanske är batteriet som gör detta då? Har ingen vidare erfarenhet av robotgräsklippare.
Roboten får inte hitta början av slingan mellan laddstationen och tomtgränsen utan bara efter tomtgänsen där den sedan kan följa slingan hem. Därför sätter man laddstationen i närheten av tomtgränsen men inte för nära så att den kör över slingan där. Då fungerar det oftast bra men någon gång emellanåt så stångar den mot hindret och ger upp och stänger av sig själv där men det är det värt att behöva klippa ca 3m bred remsa med vanlig gräsklippare. Är en fördel med ett mjukare hinder som ger med sig lite för då kan den oftare manövrera sig förbi hindret har jag märkt.
 
F fri_tid skrev:
Roboten får inte hitta början av slingan mellan laddstationen och tomtgränsen utan bara efter tomtgänsen där den sedan kan följa slingan hem. Därför sätter man laddstationen i närheten av tomtgränsen men inte för nära så att den kör över slingan där. Då fungerar det oftast bra men någon gång emellanåt så stångar den mot hindret och ger upp och stänger av sig själv där men det är det värt att behöva klippa ca 3m bred remsa med vanlig gräsklippare. Är en fördel med ett mjukare hinder som ger med sig lite för då kan den oftare manövrera sig förbi hindret har jag märkt.
Hur menar du med att den inte får hitta början av slingan? På bilden här ser du min tomt. Det gula är min slinga, orangea är laddstationen. Det röda är grannens. För att få det att fungera behöver jag alltså sätta laddstationen längst ner till vänster mot cykelvägen samt montera någon form av hinder mot grannen? :) a>
 
  • Flygbild över fastighet, byggnader markerade med färgade linjer, troligen ägogränser eller planinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RandomHero RandomHero skrev:
Hur menar du med att den inte får hitta början av slingan? På bilden här ser du min tomt. Det gula är min slinga, orangea är laddstationen. Det röda är grannens. För att få det att fungera behöver jag alltså sätta laddstationen längst ner till vänster mot cykelvägen samt montera någon form av hinder mot grannen? :) [bild]
Ja placera laddstationen i vänstra delen av din slinga på bilden ca 4m från grannens slinga, för om roboten börjar följa slingan så följer den slaviskt slingan och har du då ett hinder på vägen mot laddstationen så stannar den där. Sätter du laddstationen alldeles invid grannens slinga så kommer den att tappa bort slingan precis innan den når laddstationen så därav att du behöver ha ca 4 m från laddstationen till grannens slinga. Den får heller inte hitta slingan precis efter laddstationen (slingan från laddstationen fram till hindret mot grannen måste också skyddas med hinder). Detta gäller i alla fall WG795E 2012 års modell som inte går att uppdatera programvaran på.
 
Redigerat:
  • Gilla
RandomHero
  • Laddar…
F fri_tid skrev:
Ja placera laddstationen i vänstra delen av din slinga på bilden ca 4m från grannens slinga, för om roboten börjar följa slingan så följer den slaviskt slingan och har du då ett hinder på vägen mot laddstationen så stannar den där. Sätter du laddstationen alldeles invid grannens slinga så kommer den att tappa bort slingan precis innan den når laddstationen så därav att du behöver ha ca 4 m från laddstationen till grannens slinga. Den får heller inte hitta slingan precis efter laddstationen (slingan från laddstationen fram till hindret mot grannen måste också skyddas med hinder). Detta gäller i alla fall WG795E 2012 års modell som inte går att uppdatera programvaran på.
Nu fungerar allt förutom att den säger Bye Bye när den laddat upp sig 100%. Har satt ett schema 7 dagar i veckan ändå går det ej. Jag kan starta den menuellt då klipper den och kör hem och laddar sig fullt men stängs av. Har kortat strömkabeln till laddningsstationen då jag hört att den kan störa om den är för lång och ihoprullad. Blir galen på detta!!!
 
RandomHero RandomHero skrev:
Nu fungerar allt förutom att den säger Bye Bye när den laddat upp sig 100%. Har satt ett schema 7 dagar i veckan ändå går det ej. Jag kan starta den menuellt då klipper den och kör hem och laddar sig fullt men stängs av. Har kortat strömkabeln till laddningsstationen då jag hört att den kan störa om den är för lång och ihoprullad. Blir galen på detta!!!
Vad har du satt för procent sats till att den skall klippa?
 
N nissenhj skrev:
Vad har du satt för procent sats till att den skall klippa?
Det går inte på denna gamla modellen med "enkla" skärmen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
RandomHero RandomHero skrev:
Nu fungerar allt förutom att den säger Bye Bye när den laddat upp sig 100%. Har satt ett schema 7 dagar i veckan ändå går det ej. Jag kan starta den menuellt då klipper den och kör hem och laddar sig fullt men stängs av. Har kortat strömkabeln till laddningsstationen då jag hört att den kan störa om den är för lång och ihoprullad. Blir galen på detta!!!
Har själv aldrig upplevt detta men skulle också kunna vara något defekt med knappsatsen eller ledningen från knappsatsen till moderkortet så den känner av att avstängningsknappen är aktiverad.
 
F fri_tid skrev:
Har själv aldrig upplevt detta men skulle också kunna vara något defekt med knappsatsen eller ledningen från knappsatsen till moderkortet så den känner av att avstängningsknappen är aktiverad.
Nu helt plötsligt kom den åkandes?!? Vi får se om han ger sig ut igen sen efter han laddat nästa gång. Lampan till laddstationen lyser ej. Är den jäklig att byta ut?
 
RandomHero RandomHero skrev:
Nu helt plötsligt kom den åkandes?!? Vi får se om han ger sig ut igen sen efter han laddat nästa gång. Lampan till laddstationen lyser ej. Är den jäklig att byta ut?
Nej, det är inga större problem att byta lysdioden som indikerar laddning och hel slinga om den är trasig. Sitter felet däremot i elektronikboxen i laddstationen är däremot svårare då elektroniken är ingjuten i plast.
 
RandomHero RandomHero skrev:
Nu helt plötsligt kom den åkandes?!? Vi får se om han ger sig ut igen sen efter han laddat nästa gång. Lampan till laddstationen lyser ej. Är den jäklig att byta ut?
Jag skruvade isär min och det hade ärgat vid dioden, men jag skrapade lite och sedan lös den igen. Det förekommer att den slocknar fortfarande, men nu vet jag ju att den funkar ändå..
 
  • Gilla
RandomHero
  • Laddar…
Har tre st mer eller mindre defekta robotklippare WG795E (första modellen), inköpta 2012 o2013.

Serienr
201211001972 känner inte av att fönstret stängts. Visar meddelandena "Stäng fönster för att klippa/ladda" även när fönstret stängts.

201211004177 klipper 3-4 min och stannar med meddelandet "Utanför arbetsområde. Tryck 0 för återställning". När detta gjorts går den ytterligare 3-4 min och stannar med samma meddelande. Lite jobbigt i längden.

201211003871 visar inga livstecken

Laddstationer och nätagg fungerar helt OK.

Är någon intresserad?
 
P PerGus skrev:
Har tre st mer eller mindre defekta robotklippare WG795E (första modellen), inköpta 2012 o2013.

Serienr
201211001972 känner inte av att fönstret stängts. Visar meddelandena "Stäng fönster för att klippa/ladda" även när fönstret stängts.

201211004177 klipper 3-4 min och stannar med meddelandet "Utanför arbetsområde. Tryck 0 för återställning". När detta gjorts går den ytterligare 3-4 min och stannar med samma meddelande. Lite jobbigt i längden.

201211003871 visar inga livstecken

Laddstationer och nätagg fungerar helt OK.

Är någon intresserad?
Var finns de och hur mycket vill du ha för dom?
 
F fri_tid skrev:
Var finns de och hur mycket vill du ha för dom?
Dom finns i Mariestad och jag vill ha totalt 2000:- för allt.
 
Har tre st mer eller mindre defekta robotklippare WG795E (första modellen), inköpta 2012 o2013 som snart åker till tippen. Finns det någon som vill ta hand om dem? Pris 0:-

Serienr
201211001972 känner inte av att fönstret stängts. Visar meddelandena "Stäng fönster för att klippa/ladda" även när fönstret stängts.

201211004177 klipper 3-4 min och stannar med meddelandet "Utanför arbetsområde. Tryck 0 för återställning". När detta gjorts går den ytterligare 3-4 min och stannar med samma meddelande. Lite jobbigt i längden.

201211003871 visar inga livstecken

Laddstationer och nätagg fungerar helt OK.

Är någon intresserad? Gratis
 
F fri_tid skrev:
Roboten får inte hitta början av slingan mellan laddstationen och tomtgränsen utan bara efter tomtgänsen där den sedan kan följa slingan hem. Därför sätter man laddstationen i närheten av tomtgränsen men inte för nära så att den kör över slingan där. Då fungerar det oftast bra men någon gång emellanåt så stångar den mot hindret och ger upp och stänger av sig själv där men det är det värt att behöva klippa ca 3m bred remsa med vanlig gräsklippare. Är en fördel med ett mjukare hinder som ger med sig lite för då kan den oftare manövrera sig förbi hindret har jag märkt.
P PerGus skrev:
Har tre st mer eller mindre defekta robotklippare WG795E (första modellen), inköpta 2012 o2013 som snart åker till tippen. Finns det någon som vill ta hand om dem? Pris 0:-

Serienr
201211001972 känner inte av att fönstret stängts. Visar meddelandena "Stäng fönster för att klippa/ladda" även när fönstret stängts.

201211004177 klipper 3-4 min och stannar med meddelandet "Utanför arbetsområde. Tryck 0 för återställning". När detta gjorts går den ytterligare 3-4 min och stannar med samma meddelande. Lite jobbigt i längden.

201211003871 visar inga livstecken

Laddstationer och nätagg fungerar helt OK.

Är någon intresserad? Gratis
Hej,
jag är intresserad. Var finns de att hämta?
Mvh Ingemar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.