lilytwig lilytwig skrev:
OK, så laddpunkt (en box) kan likställas med kopplingspunkt (en grupp). I så fall så behövs det bara en JFB om flera boxar ligger på samma grupp, trots att det föreskrivs att varje box ska he en egen JFB. Är det rätt uppfattat?
Det är väldigt märkliga tolkningar du gör. Gör ett försök att förstå. GK100 skriver klart och tydligt vad som gäller, och jag skrev för något år sedan i #942 i denna tråd.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan är om tex Easee fått genom ens en liknande lösning det är nog inte glasklart så.
Tja, Teslas lösning är ganska exakt som Easees iaf vad gäller arkitektur. Här är manualen (svenska PDF) för laddaren som då inte gör misstaget att säga JFB standarden utan laddningsladdningsstandarden: CE, IEC 61851-1 CB.

De säger vidare: "Wall Connector har en inbyggd jordfelsbrytare av typ A + DC 6 mA." samt lägger ut texten på s. 13:

"Jordfelsbrytare (RCD)

Wall Connector har en inbyggd jordfelsbrytare (RCD, typ A + DC 6 mA). Fördelen med detta skydd är att RCDkretsbrytare typ B inte behövs vid montering av Gen 3 Wall Connector-enheter. Läs i de lokala föreskrifterna om vilken typ av brytare som krävs.

Feldetektering för AC-jord upptäcker automatiskt fel växelström mellan elledare som indikerar att ström flödar genom jordledaren. AC-felskyddet utlöses vid 20 mA.

Feldetektering för DC-jord upptäcker automatiskt DC-läckage via jord. DC-felskyddet utlöses vid 6 mA.

Användaråtgärder som att trycka på kabelknappen eller koppla bort fordonet krävs för att rensa felet. Kontakta en elektriker som kan kontrollera strömförsörjningen om felet kvarstår.

Jordövervakningsbrytare

Med jordövervakningsbrytaren kan installatören välja olika övervakningsalternativ. Wall Connector kontrollerar kontinuerligt om det finns en säker jordanslutning och återställer enheten automatiskt från fel. Jordsäkringen fungerar genom att en liten mängd ström matas in i jordledaren för att mäta impedansen mellan ledningen och jord. Om hög impedans detekteras kommer Wall Connector att avbryta laddningen och visa en felkod med två (2) röda blinkningar. Se Felkoder för en fullständig lista över felkoder.

För att jordsäkringen ska fungera i TN-nät måste en del av distributionstransformatorn vara jordad (neutral).

Jordanslutningen får endast finnas på en plats i det lokala elsystemet.

Wall Connectors jordsäkring kan justeras i länder med TT- eller IT-nätkonfigurationer. Jordövervakningsbrytaren övervakar Wall Connectors jordanslutning. Välj rätt alternativ baserat på installationensjordningssystem och jordimpedans.

Beroende på land finns det tre alternativ:

• Aktivera: Jordanslutningen övervakas och ett högt jordningsmotstånd inaktiverar Wall Connector. Detta är den inställning som föredras för att ge gott skydd och den bör väljas där jordanslutningen förväntas vara stark (som i fallet med TN-nät och de flesta TT-nät) och där bestämmelserna kräver det.

• Inaktiverad: Jordanslutningen övervakas inte. Detta bör väljas om en jordanslutning inte utförs (som för IT-nätverk) eller om strömmen som funktionen ger upphov till skapar problem (som i vissa TT-nät med känsliga jordfelsbrytare).

ANM: Jordövervakaren är alltid aktiverad för installationer i Nordamerika.

Tillfälliga problem, såsom jordfel eller strömrusningar hanteras automatiskt."



Så genom att inte hävda att man följer JFB-standarden så kommer man undan problemet med att det inte finns någon fysisk knapp (fö ett korkat krav idag, jmf hur amerikanska JFB:er är uppbyggda). Det går uppenbarligen bra att hävda att man har funktionen ändå. Och man självtestar och mäter dessutom jordimpedansen, något som JFB:er inte gör. Detta med samma lösning med reläer som Easee. (Men jag vet inget om brytaravstånd etc.)

Man har dock brasklappen om att lokala regler måste följas vad gäller om det krävs en extra JFB innan boxen.

Så då är det väl bara att se om ESV vågar att ge sig på Tesla också... Själv så tror jag inte det...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
De säger inte att de uppfyller standarden. De sa det initialt. Men det är inte aktuellt nu. Så sluta tjata om det.
Har du fortfarande inte begripit att de måste uppfylla standarden de uppgivit i dokumentationen de levererade med produkterna?

Har du fått för dig att de kan ändra det i efterhand? Du gissar mycket och du gissar dåligt.

Vad tror du att de har för realistiskt alternativ till att uppfylla standarden de uppgett att de uppfyller? Kan bli underhållande att se vad du gissar på. 😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad tror du att de har för alternativ till att uppfylla standarden de uppgett att de uppfyller?
Att sluta uppge att de uppfyller standarden, kanske?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej om det ligger flera boxar efter och som bara har DC-skydd som kan rädda just bara en typ A mot det felet krävs alltså en JFB typ A i varje avgrening till en box. Ledningen man grenar av från kan vara oskyddad om man vill och för den gruppen som du kallar det gäller bara begränsning pga max ström man kan säkra kabeln med och vad som max accepteras av boxar, JFB osv.

Så istället för den stiliga vidarekopplingen box till box som ibland kunde passat fint blir det tex en JFB eller PSA i centralen och en kabel till varje box. Alternativt vid lite större installation och fler boxar någon lämplig normkapsling för avgrening med säkring - JFB eller PSA och lämpliga plintar där den eventuellt grövre matarkabeln kan skarvas vidare.

Det är vad som idag praktikerna får syssla med om de vill vara regelrätta vid installation av boxar typ Easee etc utan fullständigt inbyggt skydd. I de klumpiga större boxarna tex med två uttag och avsedda för montage i slingor vid parkeringar är det löst genom helt konventionella DIN-produkter som istället för att sättas i centralen är distribuerade så den funktionaliteten sitter per anslutning.

Typexempel är GARO som har MCB med shuntutlösare som en del av skyddsfunktionen vi far efter i tråden. Den är fyrpolig och som alla flerpoliga dvärgar sammanlänkade så brytning samtidigt ligger åtminstone hjälpligt rätt likt JFB. Nu är ju GARO så långt från innovativ utmanande uppstickare man kommer och sitter med tant Agda etc tryggt i kafferepens lugn och ro för tillverkarnas sociala liv så man vet vad som "gäller". Frågan är om tex Easee fått genom ens en liknande lösning det är nog inte glasklart så.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt märkliga tolkningar du gör. Gör ett försök att förstå. GK100 skriver klart och tydligt vad som gäller, och jag skrev för något år sedan i #942 i denna tråd.
Jag vill inte göra någon egen tolkning, utan bara förstå vad som är rätt. Som det är nu så är två boxar inkopplade på en 16A säkring. (Enligt tillverkarens anvisningar). En JFB finns i centralen.
Nu ska elektrikern rätta till installationen och sätta upp JFB till boxarna. Men han hävdar att det räcker med en.
Nu säger expertisen att jag ska ha två JFB, och du menar att jag även ska ha två 16A säkringar.
Både installationsanvisningen och elektrikern säger att det är ok med att de delar på en 16A säkring.
Inte undra på att man inte begriper.
Om jag kräver två JFB och två säkringar så blir det en kostnad för det extra plus att då måste jag också betala för hela jobbet.
Så jag väljer till att börja med att han får sätta en JFB enligt goodwillerbjudande.
Det är ända bättre än ingen. Så får jag avvakta till ESV slutgiltiga besked.
 
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
B bakterie skrev:
Att sluta uppge att de uppfyller standarden, kanske?
Ja, och då måste de dra tillbaka samtliga laddboxar på marknaden, testa konstruktionen och bevisa att den är minst lika säker som befintliga standarder. Om de mot förmodan lyckas med det har de 100 000 - 700 000 begagnade laddboxar på hyllan att kränga.

Tycker du att det är realistiskt? Underhållande och inte förvånande att @Daniel 109 gillar din idé.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och då måste de dra tillbaka samtliga laddboxar på marknaden, testa konstruktionen och bevisa att den är minst lika säker som befintliga standarder.
Inte enligt ESV.
 
Nej, det måste de inte. Vad de har försökt med är att du uppfyller kraven. Dock inte visa att de är minst lika säkra som befintliga standarder. Planen var då att förse befintliga boxar med en dekal som hänvisar till den nya kvalificeringen. Sannolikt då med ett nytt artikelnummer.

Det har här har beskrivits många gånger.
 
B
GK100 GK100 skrev:
Nej det är inte klart att du kan ha det så om du nu kan ta del av det som så många gånger skrivits kring det. Väljer du boxar som är konventionellt byggda med JFB i varje behöver du inget före öht och kan lägga dem parallellt till dess du slår i taket för annan elteknisk dimensionering som areor möjliga att använda och boxarnas förmågor i övrigt sett till avsäkring, överström osv.
Jo det är klart enligt elektrikerfirma. Om det är någon poäng med extra JFB före Easee laddboxar är som sagt en annan fråga.
 
P paralun skrev:
Grannen är i värmen i södern och kollar du länken så är det ju bara att beställa. Jag tror inte de dyker upp av sig själv.

[länk]
Jag utgår ifrån att de kommer från återförsäljaren. Tänker inte beställa.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Om det är ett krav att det ska sättas dit nya klisterlappar så måste rimligtvis någon (leverantör/installatör/easee) som allra minst meddela detta till kund.
Befintliga ägare till en easeebox kan knappast förväntas ta reda på detta själv.
Jo nu är det för mig okänt hur kundregistret är uppbyggt, eftersom Easee kör en molntjänst så är det väl sannolikt att det iaf finns en mailadress som kan nå ett flertal, enkelt samt billigt.

Sen noterade jag bara att Easee nu har den här sidan för beställning av ersättningsdekaler.
https://easee.com/se/produktmarkning/
 
GK100 GK100 skrev:
Finns som sagt ingen normal genväg där så länge inte det ses som ok sett till JFB-funktionen internt som då ersätter extern typ A före varje punkt. Är det nu då så att den variant du menar är ok sett till trådens tema?

Ärligt förstår jag inte vad frågan är och varför inte typ 1A standardsvar i fallet går fram?
Jag tycker fortfarande det är en hel del oklarheter i detta med Easee.

Nu har jag bara en elbil, men funderar på att flytta / anlägga en bättre parkering. Då skulle jag antingen behöva flytta laddboxen, eller sätta en till laddbox. Då är frågan relevant hur man kopplar två boxar... Om jag nu skulle köpa en till Easee... Vilket väl inte är så sannolikt. Sen tror jag att detta är ett lågprioprojekt hemma.

Jag tycker Easee borde uppdatera alla manualer hur det bör kopplas in med den kunskap de har nu...
 
B
J JohanLun skrev:
Jag tycker fortfarande det är en hel del oklarheter i detta med Easee.

Nu har jag bara en elbil, men funderar på att flytta / anlägga en bättre parkering. Då skulle jag antingen behöva flytta laddboxen, eller sätta en till laddbox. Då är frågan relevant hur man kopplar två boxar... Om jag nu skulle köpa en till Easee... Vilket väl inte är så sannolikt. Sen tror jag att detta är ett lågprioprojekt hemma.

Jag tycker Easee borde uppdatera alla manualer hur det bör kopplas in med den kunskap de har nu...
Vad är det som är oklart? Din Easee home har en kopplingsplint för 10 mm2 i serie. Du kan ha totalt 3 st Easee home i serie.

Easee har enligt egen utsago en jordfelsbrytarfunktion i varje laddbox och separat jordfelsbrytare behövs ej, om du är osäker ring Elsäkerhetsverket.
 
Nissens
B bakterie skrev:
Inte enligt ESV.
Visa gärna var de säger det.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej, det måste de inte. Vad de har försökt med är att du uppfyller kraven. Dock inte visa att de är minst lika säkra som befintliga standarder. Planen var då att förse befintliga boxar med en dekal som hänvisar till den nya kvalificeringen. Sannolikt då med ett nytt artikelnummer.

Det har här har beskrivits många gånger.
Vet inte vad du kommenterar, men det jag svarade på var vad som händer om Easee säger att deras laddboxar inte uppfyller någon standard alls. Vad jag vet har det inte hänt.

Det som hänt är att de inte uppfyller den standard de lovat uppfylla i dokumentationen när de sålde laddboxarna. Därför är de förbjudna att sälja fler, och de blev tvungna att ta hem alla laddboxar från återförsäljarna.

Det är på nåder som ESV inte kräver mer just nu, och det verkar endast vara avhängigt på felstatistiken på de driftsatta laddboxarna. Går felfrekvensen upp så lär de höja tonen från ESV. Säljförbudet är självklart kvar på de berörda laddboxarna.

Det är så verkligheten ser ut just nu vare sig du är med på det eller inte…
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.