B
harka harka skrev:
det finns en mängd olika utformning av brevlådor och olika inbyggnader av brevlådor (små tak eller andra skydd)...

även om sändardelen skulle sitta inuti en brevlåda tror jag att Shellypucken galant hinner skicka iväg sitt meddelande under den sekund/-er som posten läggs i – men om inkastet bara är en liten springa i en metallåda, så är det nog mycket tveksamt att bluetooth-meddelandet skulle plockas upp 15 meter bort

jag skulle nog försöka montera magnetsensorn på ett sätt där den är väderskyddad från regn och snö – en första ansats skulle vara inuti brevlådan, alternativt i någon väderskyddad plastkapsling "på utsidan/baksidan" och en mekanisk koppling från brevlådeluckan som petar på magneten

mmm, det blir lite problem- och speciallösning...
Nej, sensorn ska inte sättas inne i en metall-låda.
 
det är som sagt beroende av brevlådans utformning och avstånd till mottagaren – att lådan är av metall är en försvårande omständighet – men i ögonblicket när någon lägger post i brevlådan och sensorn skickar sitt meddelande är lådan mer eller mindre öppen
 
B
harka harka skrev:
det är som sagt beroende av brevlådans utformning och avstånd till mottagaren – att lådan är av metall är en försvårande omständighet – men i ögonblicket när någon lägger post i brevlådan och sensorn skickar sitt meddelande är lådan mer eller mindre öppen
Hittar du bara på eller var tar du detta från? Öppningen väcker sensorn, den kopplar därefter upp och skickar sitt meddelande. Om du har den inne i lådan är det stor sannolikhet att locket har stängts när sensorn ska försöka koppla upp och skicka sin data.
 
J
Jag kommer testa att köpa troligtvis minst en av varje, de går åt till annat om det inte fungerar med brevlådan. Återkommer med rapport!

Aqara eller Xiaomi har en vibrations och lägeskänslig sensor. Men jag vill gå ifrån deras system. Kanske testar en sådan också
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Hittar du bara på eller var tar du detta från? Öppningen väcker sensorn, den kopplar därefter upp och skickar sitt meddelande. Om du har den inne i lådan är det stor sannolikhet att locket har stängts när sensorn ska försöka koppla upp och skicka sin data.
nej jag hittar inte på utan skulle kunna åberopa både kunskap och erfarenhet inom flertalet discipliner som är relevanta för detta

ett litet test:
– plåtburk, 100% metall omslutande "brevlådeutrymmet"
– en Shelly BLU Motion
– en Shelly Plus Plug S som mottagare/gateway, inomhus cirka 9 meter bort, inte inom synhåll
– en scen som tänder en godtycklig lampa ansluten till en annan Shelly Plus Plug S, här lägligt nog inom synhåll för kameran (Shellyn till lampan var satt på att självslockna efter fem sekunder, oberoende av lockets status)

inga som helst bekymmer med att Shellyn får iväg sitt bluetooth-meddelande medan locket är öppet och långt innan posten ens lagts i

edit; tittat jag i slow motion tar det en halv sekund från det att jag börjar lyfta på locket till dess att lampan tänds – då har inte bara sensorn signallerat om öppningen, utan det har rapporterats till molnet och det har getts ordergivning till reläet/lampan i bild /edit

men visst är det enklare med icke-metalliska brevlådor, eller arrangemang där sensorn kan placeras utanför



Grön metallplåtburk öppen med en Shelly BLU Motion sensor inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


knixet visade sig vara Shellys hantering utav tillståndet för sensorn i molnet – om det inte registrerar en signal om att locket är stängt, kommer molnet inte dra igång den uppgjorda scenen, även om det så kommer tusen rapporter om att locket öppnas

tyvärr finns det i dagsläget inget som återställer tillståndet, exempelvis efter en viss tid

så här blev det lite finlir med magnetpositionen för att sensorn skulle uppfatta att magneten närmar sig, samtidigt som locket var tillräckligt öppet för att signaleringen hemåt skulle fungera
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
nej jag hittar inte på utan skulle kunna åberopa både kunskap och erfarenhet inom flertalet discipliner som är relevanta för detta

ett litet test:
– plåtburk, 100% metall omslutande "brevlådeutrymmet"
– en Shelly BLU Motion
– en Shelly Plus Plug S som mottagare/gateway, inomhus cirka 9 meter bort, inte inom synhåll
– en scen som tänder en godtycklig lampa ansluten till en annan Shelly Plus Plug S, här lägligt nog inom synhåll för kameran (Shellyn till lampan var satt på att självslockna efter fem sekunder, oberoende av lockets status)

inga som helst bekymmer med att Shellyn får iväg sitt bluetooth-meddelande medan locket är öppet och långt innan posten ens lagts i

edit; tittat jag i slow motion tar det en halv sekund från det att jag börjar lyfta på locket till dess att lampan tänds – då har inte bara sensorn signallerat om öppningen, utan det har rapporterats till molnet och det har getts ordergivning till reläet/lampan i bild /edit

men visst är det enklare med icke-metalliska brevlådor, eller arrangemang där sensorn kan placeras utanför

[video]

[bild]

knixet visade sig vara Shellys hantering utav tillståndet för sensorn i molnet – om det inte registrerar en signal om att locket är stängt, kommer molnet inte dra igång den uppgjorda scenen, även om det så kommer tusen rapporter om att locket öppnas

tyvärr finns det i dagsläget inget som återställer tillståndet, exempelvis efter en viss tid

så här blev det lite finlir med magnetpositionen för att sensorn skulle uppfatta att magneten närmar sig, samtidigt som locket var tillräckligt öppet för att signaleringen hemåt skulle fungera
Finns det något sätt att testa detta med burken stängd hela tiden? Om du lyckas få sensorn i stängt läge med ena delen lös loch sen vänder på burken kanske...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det något sätt att testa detta med burken stängd hela tiden? Om du lyckas få sensorn i stängt läge med ena delen lös loch sen vänder på burken kanske...
för att se om "burken läcker" menar du?

jag testade det omvända som du beskriver – med att lägga samman de två delarna med locket vidöppet = "sensor closed"

sen stängt lock och vicka på burken så att delarna for isär resulterade i noll noterade aktiviteter (med kanske två meter till gatewayen)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B
harka harka skrev:
nej jag hittar inte på utan skulle kunna åberopa både kunskap och erfarenhet inom flertalet discipliner som är relevanta för detta

ett litet test:
– plåtburk, 100% metall omslutande "brevlådeutrymmet"
– en Shelly BLU Motion
– en Shelly Plus Plug S som mottagare/gateway, inomhus cirka 9 meter bort, inte inom synhåll
– en scen som tänder en godtycklig lampa ansluten till en annan Shelly Plus Plug S, här lägligt nog inom synhåll för kameran (Shellyn till lampan var satt på att självslockna efter fem sekunder, oberoende av lockets status)

inga som helst bekymmer med att Shellyn får iväg sitt bluetooth-meddelande medan locket är öppet och långt innan posten ens lagts i

edit; tittat jag i slow motion tar det en halv sekund från det att jag börjar lyfta på locket till dess att lampan tänds – då har inte bara sensorn signallerat om öppningen, utan det har rapporterats till molnet och det har getts ordergivning till reläet/lampan i bild /edit

men visst är det enklare med icke-metalliska brevlådor, eller arrangemang där sensorn kan placeras utanför

[video]

[bild]

knixet visade sig vara Shellys hantering utav tillståndet för sensorn i molnet – om det inte registrerar en signal om att locket är stängt, kommer molnet inte dra igång den uppgjorda scenen, även om det så kommer tusen rapporter om att locket öppnas

tyvärr finns det i dagsläget inget som återställer tillståndet, exempelvis efter en viss tid

så här blev det lite finlir med magnetpositionen för att sensorn skulle uppfatta att magneten närmar sig, samtidigt som locket var tillräckligt öppet för att signaleringen hemåt skulle fungera
Med andra ord, den får inte iväg signal när locket är stängt. Varför förespråkar du att sätta magnetkontakten inuti metallådan?
 
nej, jag förespråkar inte att den ska sitta inuti en metallåda – jag har gett alternativ, men Shellysensorn är inte vattenskyddad så den bör inte utan skydd monteras utomhus

en metallåda med locket öppet är inte en sluten metallåda och du menade att en sensor inte hinner med att skicka sina meddelanden den lilla stund som locket är öppet – och det kan mycket väl vara sant för din WiFi-sensor, men inte för denna Shelly-bluetoothsensor med ett så pass välkomnande stort brevinkast som en gammal likörlåda erbjuder

sen att Shelly-scenen kräver att sensorn kan rapportera att locket är på väg att stängas gör det aningen svårare men inte alls omöjligt som synes
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
harka harka skrev:
för att se om "burken läcker" menar du?

jag testade det omvända som du beskriver – med att lägga samman de två delarna med locket vidöppet = "sensor closed"

sen stängt lock och vicka på burken så att delarna for isär resulterade i noll noterade aktiviteter (med kanske två meter till gatewayen)
Snyggt, tack för testet! Då fungerar det nog inte för mig, sensorn måste inne i lådan. Har köpt en paketbrevlåda med luckor framåt. Stooor öppning alltså, men helt sluten bakåt och det är ca 10m bakåt som garaget finns. Vill ogärna modifiera postlådan,

Kanske får testa vibrationssensorn från Aqara i första hand. Går väl också åt till annat

*Edit* Eller fönster/dörr-sensorn från Shelly, skulle den fungera med magneten på ena sidan metallen och sensorn på andra kanske? Om för visst är magneten en vanlig magnet, så man skulle kunna ta en kraftigare? Skulle man ju kunna sätta sensorn i en plastbox på utsidan för väderskydd
 
J Jotsat skrev:
Eller fönster/dörr-sensorn från Shelly, skulle den fungera med magneten på ena sidan metallen och sensorn på andra kanske? Om för visst är magneten en vanlig magnet, så man skulle kunna ta en kraftigare? Skulle man ju kunna sätta sensorn i en plastbox på utsidan för väderskydd
Shelly-magneten är en vanlig magnet, ja – men jag upplever inte någon stor förändring av räckvidd när jag byter den till en kraftfull neodym-magnet (sen finns det förstås riktigt stora magneter, men med metall (dörren) emellan blir nog inte effekten så stor, och du vill ju orka öppna dörren också...)

om du sätter sensorn på utsidan kan du väl också sätta magneten på utsidan (behöver knappast väderskyddas)

du kan kanske också överväga att skaffa en Shelly Plus Plug S (den går lätt att hitta avsättning för senare... fönsterlampor, julgranen osv) – med den och en förlängningssladd för att skapa en tillfällig BT-gateway (bara WiFi-täckning finns) för att få en uppfattning om "hur långt borta du är från att få Shelly Blu att nå fram till garaget..." och allmän utprovning
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Hej, Har nyligen installerat en shelly mini till utomhusbelysningen. Skulle vilja styra den med soluppgång/solnedgång men får inte att fungera. Finns några tips? Såg ett gammalt inlägg om det för den gamla appen 2021 me. Tyvärr hjälpte det mig inte.
 
välkommen till forumet!

"får det inte att fungera" är en bred felbeskrivning... men en första gissning är att tidzon och din geografiska plats inte är korrekt angivna

under inställningar (kugghjulet):
– Geo location and time zone
Time zone: Europe/Berlin
– Lat: 59, Long: 18
(som ett hyfsat startvärde i alla fall – annars leta rätt på rätt plats med den lite udda kartfunktionen)


sen skadar det nog inte att därefter göra en Device reboot
 
Har 4st led 230v spottar som jag skulle vilja ha en Shelly att dimma med, är det dim-2 jag ska ha då?
 
J
J Jotsat skrev:
Snyggt, tack för testet! Då fungerar det nog inte för mig, sensorn måste inne i lådan. Har köpt en paketbrevlåda med luckor framåt. Stooor öppning alltså, men helt sluten bakåt och det är ca 10m bakåt som garaget finns. Vill ogärna modifiera postlådan,

Kanske får testa vibrationssensorn från Aqara i första hand. Går väl också åt till annat

*Edit* Eller fönster/dörr-sensorn från Shelly, skulle den fungera med magneten på ena sidan metallen och sensorn på andra kanske? Om för visst är magneten en vanlig magnet, så man skulle kunna ta en kraftigare? Skulle man ju kunna sätta sensorn i en plastbox på utsidan för väderskydd
Uppföljning på min fråga. Bytte ut garageportöppnaren från Shelly 1 till Shelly Plus 1 (för att få bt-gateway) och köpte även Shelly Blu door/window. Suverän produkt måste jag säga, otroligt liten och snabb. Räckvidden inga som helst problem utomhus 14m med Shelly Plus 1 i kallgarage bakom träpanel, 95-regel, osb och gips. Dock räcker det med en plåt mellan dörrsensorn och garaget för att den helt ska tappa kontakten. Får bra kontakt om sensorn sitter på någon av sidorna på brevlådan eller såklart baktill. Dock tycker den halvbra om magnet på insidan av lådan och sensorn utanpå. Även med starka neodym-magneter fungerar det sporadiskt. Kan hända att (lekmansspekulation kommer) plåten som gör att magnetfältet blir fel för sensorn. Märkte även att med medföljande magnet reagerade sensorn utmärkt på alla sidor, med neodym-magneter bäst på "rätt" kortsida.

Tillbaka till funderastadiet alltså.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.