M Mikaelzii skrev:
Samma här, byggde 2017 fick denna pump. Haft flera tekniker ute och även gjort en ny ovk när övervåningen gjordes klar.

Vårat luftflöde ligger (ska ligga på) 70%….

idag satte jag en cellplastskiva som ett överskåp, vilken skillnad!
30 spänn på byggmax grym investering.
har du bild på hur du löste det med cellplastskiva?
 
O oYes skrev:
har du bild på hur du löste det med cellplastskiva?
 
  • Ommålad vit vägg ovanför köksskåp med synlig maskeringstejp och rörledningar i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oYes skrev:
har du bild på hur du löste det med cellplastskiva?
 
  • Ett hörn i ett badrum med synliga vattenrör och kakel under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det den över delen som ofta låter? Vi ska bygga hus och dom har rekommenderar nibe f750
 
  • Gilla
jeketorp
  • Laddar…
O oYes skrev:
är det den över delen som ofta låter? Vi ska bygga hus och dom har rekommenderar nibe f750
japp fläkten sitter där vad jag förstått
 
  • Gilla
oYes
  • Laddar…
Smart med cellplast, men det finns ett originaltillbehör som matchar pumpen om man är noga med utseendet. Tror det går på en tusenlapp, minns inte riktigt.
 
H henkepenk skrev:
Smart med cellplast, men det finns ett originaltillbehör som matchar pumpen om man är noga med utseendet. Tror det går på en tusenlapp, minns inte riktigt.
japp pratat med flera som köpt den. Hjälper ingenting tyvärr.

tror det kostar 2000kr… för skräp
 
O oYes skrev:
är det den över delen som ofta låter? Vi ska bygga hus och dom har rekommenderar nibe f750
ja de rekommenderar den, för de köper in såna mängder av den att de själv gör en rejäl hacka på just den pumpen. fördelen är att den löser två problem, ventilation och värme. Nackdelen de lever om en hel del, se till att den inte monteras mot en sovrumsvägg, eller att tvättstugan den står i inte angränsar mot sovrumsvägg! Den ska heller inte sitta stumt mot en vägg. Många installatörer följer inte Nibes rekommendationer, och då blir det klagomål.
 
Det är ju främst ljud från luftflödet som hörs och det kan effektivt reduceras genom att linda ett tjockt täcke eller en sovsäck runt ventilationsslangarna och förhoppningsvis står pumpen på ett sådant ställe där det inte stör utseendet :)

Ventilationsslangar insvepta i en blå sovsäck ovanpå en värmepump, bredvid vita rör i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chao
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Sånt här ska hustillverkarna veta när de säljer pumpen med huset, det står i installationsmanual att pumpen ej bör monteras intill ett sovrum. Visa dom manualen för pumpen, och kräv dom på tilläggsisolering av väggar och tak.
Försöker hitta just detta. Det skulle vara guld värt att hitta i manualen. Någon som läst detta och eventuellt kan hänvisa till sida/kapitel?
 
M mapr skrev:
Försöker hitta just detta. Det skulle vara guld värt att hitta i manualen. Någon som läst detta och eventuellt kan hänvisa till sida/kapitel?
Hittade det själv nu :)
https://www.nibe.eu/assets/documents/23352/431406-1.pdf
Sida 7: "Oavsett placering ska vägg mot ljudkänsligtrum ljudisoleras"
 
Det ska ju sitta en monterad ljuddämpare ca 2m från värmepumpen också. Kan ju vara svårt att se om den verkligen sitter där?
Själv störs jag inte av ljudet, F730 står i tvättstugan monterad mot yttervägg. Men sedan går en frånluftskanal upp genom övervåningen - isolerad pga de låga utgångstemperaturerna.
Den låter. Det blir resonans vid vissa varvtal. Tog bort dem i mjukvaran så blev det lite bättre. Annars kan man gå ut genom väggen med frånluften som alternativ - har jag hört. Min grabb sover i rummet ovanför men klagar inte allt för mycket efter ljusteringen av varvtalet.
 
M Mikaelzii skrev:
Samma här, byggde 2017 fick denna pump. Haft flera tekniker ute och även gjort en ny ovk när övervåningen gjordes klar.

Vårat luftflöde ligger (ska ligga på) 70%….

idag satte jag en cellplastskiva som ett överskåp, vilken skillnad!
30 spänn på byggmax grym investering.
"Tråden" är några år men tycker du att det fortfarande fungerar med cellplastskivorna för att få bort en del av ljudet?
 
H Henriette1 skrev:
"Tråden" är några år men tycker du att det fortfarande fungerar med cellplastskivorna för att få bort en del av ljudet?
Hej, jadå ytterst sällan vi reagerar på ljudet igen pumpen idag.
 
  • Gilla
Henriette1
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Hej, jadå ytterst sällan vi reagerar på ljudet igen pumpen idag.
Gissa om det gör mig glad.
Nybyggt hus och jag stör mig mycket på det vibrerande ljudet som låter surrande.
Ser ut på bilden som du använt cellplast på övre delen och då tagit bort den huv som jag tyvärr redan köpt.
Jag har läst här i forumet att pumpen även är dåligt isolerad vid filtret och det hamnar väl under huven? Men bara att få bort några decibel vore skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.