Ska försöka mig på att styra ett linjärt ställdon med Shelly. Sett lite olika inlägg på spåret på webben men massa olika svar/ alternativ. Men hittat denna bild som verkar vara i linje med en del andra trådar. Tror ni det funkar?

Ställdonet jag köpt är på 12v och tänkte 2st 2 poliga relä från Kjell som verkar funka Handritad elektrisk kopplingsschema för styrning av linjärt ställdon med Shelly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svara mig själv… med bilden ovan måste det var ett 24v ställdon pga det är en Shelly 2pm puck. Med 12 v så är det väl i så fall 2st Shelly 1 som gäller eller hitta annan lösning
 
Redigerat:
O olofh skrev:
Ska försöka mig på att styra ett linjärt ställdon med Shelly. Sett lite olika inlägg på spåret på webben men massa olika svar/ alternativ. Men hittat denna bild som verkar vara i linje med en del andra trådar. Tror ni det funkar?

Ställdonet jag köpt är på 12v och tänkte 2st 2 poliga relä från Kjell som verkar funka[bild]

Svara mig själv… med bilden ovan måste det var ett 24v ställdon pga det är en Shelly 2pm puck. Med 12 v så är det väl i så fall 2st Shelly 1 som gäller eller hitta annan lösning
Drar ställdonet inte så mycket ström, och är på 24v, så skulle det väl gå att köra det direkt på en 2pm puck?

Men om du redan har ett 12v ställdon, så behöver du i så fall mellanreläerna i bild, eftersom 2pm inte går att köra på 12v. Sedan kan mellanreläerna vara bra ändå om ställdonet drar lite mer ström.

Nja, du måste ju inte ha ett 24v ställdon, du kan ju ha en 12v matning som matar reläerna, och sedan vidare till ställdonet. Men samtidigt ha en 24v matning som via 2pm drar reläernas spolar. Men det kanske bara är enklare att hitta ett nytt ställdon? Beror på vad du redan har för saker.

2 st 1-poliga, växlande, reläer ska ju räcka. Varför vill du ha 2 st 2-poliga? I bilden är det ju 1-poliga "bilreläer" inritade med tanke på beteckningarna på anslutningarna.

Nja, du vill ju köra med en 2pm puck så att du får upp/stop/ner eller in/stopp/ut i ditt fall, kör du med 2 st separata Shelly 1 så får du ju det på 2 olika knappar i appen, en för in och en för ut vilket inte blir så smidigt.
 
Redigerat:
J
Skulle vilja veta om någon lagt ner post i brevlådan och funderar på lösning. Skulle en Shelly Blu Motion fungera tror ni? Tejpad på insidan av brevlådan. Lådan är såklart i metall, så osäker på hur bra det fungerar... https://www.shelly.com/en-us/products/shop/shelly-blu-motion

Har bara trådbundna Shelly nu (och en brandvarnare) och är lite osäker på hur deras BT fungerar. Har ett garage med en Shelly 1 som styr garageporten typ 10-15m från postlådan. Om jag byter den till Shelly 1 mini gen3, visst kan den då agera gateway till sensorn?
 
B
J Jotsat skrev:
Skulle vilja veta om någon lagt ner post i brevlådan och funderar på lösning. Skulle en Shelly Blu Motion fungera tror ni? Tejpad på insidan av brevlådan. Lådan är såklart i metall, så osäker på hur bra det fungerar... [länk]

Har bara trådbundna Shelly nu (och en brandvarnare) och är lite osäker på hur deras BT fungerar. Har ett garage med en Shelly 1 som styr garageporten typ 10-15m från postlådan. Om jag byter den till Shelly 1 mini gen3, visst kan den då agera gateway till sensorn?
Fungerar med denna https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/deltaco-tradlos-magnetsensor-wifi/1020249.9256/

Men säkert med andra WiFi magnetkontakter med.

Shellys behöver en Shellypuck eller deras Bluetooth sticka att kommunicera med.
 
B bygges skrev:
Fungerar med denna [länk]

Men säkert med andra WiFi magnetkontakter med.

Shellys behöver en Shellypuck eller deras Bluetooth sticka att kommunicera med.
Nja såhär svarar Netonnet på om den kan användas utomhus

Kikade på detta och tillverkaren har ingen information angående vilka temperaturer de klarar. Dessa är dock designade för inomhusbruk vilket pekar på att de inte hade klarat minusgrader.
 
B
P Pin skrev:
Nja såhär svarar Netonnet på om den kan användas utomhus

Kikade på detta och tillverkaren har ingen information angående vilka temperaturer de klarar. Dessa är dock designade för inomhusbruk vilket pekar på att de inte hade klarat minusgrader.
Som sagt, det fungerar...
 
B bygges skrev:
Som sagt, det fungerar...
Du har testat eller bor där det är varmt?
 
J Jotsat skrev:
Skulle en Shelly Blu Motion fungera tror ni? Tejpad på insidan av brevlådan. Lådan är såklart i metall, så osäker på hur bra det fungerar... [länk]
det beror nog på...

...dels brukar rörelsedetektorer reagera på förändringar i värmeinstrålning, så det beror på hur brevlådan ser ut (den klarar troligen inte att detektera en iskall räkning som singlar in på botten, bättre om den kan mäta brevbärarens svettiga nuna genom springan)

...dels är det långa avståndet på 10-15 meter lite chansartat för Bluetooth (med både sändare och mottagare som sitter inneslutna)

stället för en Shelly Blu motion skulle jag testat deras Bluetooth magnetkontakt – Blu Door/window – som är väldigt liten och trevlig:

https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-blu-door-window


uppgiven batterilivslängd 5 år...

(båda produkterna är specade att fungera i -20° till +40°)

Shelly 1 mini fungerar som gateway för BT, men med tanke på avståndet går det kanske hitta avsättning för en annan Shelly Plus-produkt lite närmare brevlådan – exempelvis en Shelly Plus Plug...?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J
B bygges skrev:
Fungerar med denna [länk]

Men säkert med andra WiFi magnetkontakter med.

Shellys behöver en Shellypuck eller deras Bluetooth sticka att kommunicera med.
Hmm, ok. Hur får jag denna att interagera med mena Shelly-enheter? Tänkte typ tända en lampa eller liknande. Vill inte hålla på med HA, vilket jag misstänker skulle lösa det. Tror f ö att det kan vara problem med wifi vid brevlådan, så behöver isf lösa det med.
 
J Jotsat skrev:
Tänkte typ tända en lampa eller liknande.
med Shelly kan du också få en notis i telefonen varje gång brevlådan öppnas
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
B
P Pin skrev:
Du har testat eller bor där det är varmt?
Den har hängt med några vintrar ner mot minus 20 ja.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B
J Jotsat skrev:
Hmm, ok. Hur får jag denna att interagera med mena Shelly-enheter? Tänkte typ tända en lampa eller liknande. Vill inte hålla på med HA, vilket jag misstänker skulle lösa det. Tror f ö att det kan vara problem med wifi vid brevlådan, så behöver isf lösa det med.
Den fungerar i Alexa men jag använder den bara i Tuya appen, får en notis när brevlådan öppnas.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
harka harka skrev:
det beror nog på...

...dels brukar rörelsedetektorer reagera på förändringar i värmeinstrålning, så det beror på hur brevlådan ser ut (den klarar troligen inte att detektera en iskall räkning som singlar in på botten, bättre om den kan mäta brevbärarens svettiga nuna genom springan)

...dels är det långa avståndet på 10-15 meter lite chansartat för Bluetooth (med både sändare och mottagare som sitter inneslutna)

stället för en Shelly Blu motion skulle jag testat deras Bluetooth magnetkontakt – Blu Door/window – som är väldigt liten och trevlig:

[länk]


uppgiven batterilivslängd 5 år...

(båda produkterna är specade att fungera i -20° till +40°)

Shelly 1 mini fungerar som gateway för BT, men med tanke på avståndet går det kanske hitta avsättning för en annan Shelly Plus-produkt lite närmare brevlådan – exempelvis en Shelly Plus Plug...?
Bra tankar. En annan som jag inte reflekterat över är värmen. En svart plåtlåda kan ju säkert bli 60-80C på sommaren... Men det är väl bara att testa kanske. Garaget (oisolerat) är närmaste skyddade uttaget och Shelly 1 i garaget vetter mot postlådan, så närmare än så blir svårt.. skulle nog kunna sätta en till kapslad på utsidan om det kärvar med räckvidden på metern.
 
B
J Jotsat skrev:
Bra tankar. En annan som jag inte reflekterat över är värmen. En svart plåtlåda kan ju säkert bli 60-80C på sommaren... Men det är väl bara att testa kanske. Garaget (oisolerat) är närmaste skyddade uttaget och Shelly 1 i garaget vetter mot postlådan, så närmare än så blir svårt.. skulle nog kunna sätta en till kapslad på utsidan om det kärvar med räckvidden på metern.
En magnetsensor sätter man på utsidan, den ena sidan på lådan, den andra på locket. Sätter du sensorn inuti lådan kommer du inte få kontakt med router eller blåtandsmottagare.
 
det finns en mängd olika utformning av brevlådor och olika inbyggnader av brevlådor (små tak eller andra skydd)...

även om sändardelen skulle sitta inuti en brevlåda tror jag att Shellypucken galant hinner skicka iväg sitt meddelande under den sekund/-er som posten läggs i – men om inkastet bara är en liten springa i en metallåda, så är det nog mycket tveksamt att bluetooth-meddelandet skulle plockas upp 15 meter bort

jag skulle nog försöka montera magnetsensorn på ett sätt där den är väderskyddad från regn och snö – en första ansats skulle vara inuti brevlådan, alternativt i någon väderskyddad plastkapsling "på utsidan/baksidan" och en mekanisk koppling från brevlådeluckan som petar på magneten

mmm, det blir lite problem- och speciallösning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.