T
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Hej, detta lät som en gammal tenta-fråga så jag tar med den :)



Befintliga fönster har ett U-värde på 2,8 W/(m2*⁰C) och nya fönster har ett U-värde på 1,0 W/(m2, C⁰). Fönsterytan är 25 m2 och villan ligger i Karlstad med ⁰d 3 803. (⁰C) Vad blir värmebesparingen ett normalår?



Svar: ∆E = (Ubefintligt – Unytt)*Ax * ⁰d * 24/1000

∆E = (2,8-1,0) * 25 *3803 *24 / 1000 = 4 107 kWh/år

Ett normalår blir besparingen 4 107 kWh/år

//

Använd detta för att räkna värmebesparingen, du behöver graddagar för orten du bor i och arean på din fönsteryta. u-värdet på dina fönster är troligtvis rätt, ca 2,8.

Detta är rena transmissionsförluster.

Vad du tjänar mer är ökad komfort, mindre kallras, bättre ljudisolering, bättre skydd mot solen på sommaren(mindre kylbehov).

Du kommer med största sannolikhet kunna sänka framledningstemperaturen på ditt värmesystem. Många kan även ha lägre inomhustemperatur och uppleva samma temperatur då den operativa temperaturen upplevs densamma vilket få räknar med i kalkylen


Säljarna ljuger inte, ekonomiskt är det men hur lång pay-off det blir är svårt att säga. En LCC-analys i dagsläget med inflation, framtida spekulationer på elpris samt nätavgifterna är svår att göra.

Det ni tjänar mest på är komforten, mycket har hänt med fönster sen 70-talet.
 
  • Gilla
Boende45 och 3 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Hur ska ni kunna bestämma något vettigt utan att veta vad som är under den listen?
Den måste ju bort för att se om det bara är att fixa drevningen.
Ja självklart. Och det finns många klåpare där ute som inte ens reflekterar över att sätta dit en sån plåt utan att dreva/foga först.
Svaret vet vi å andra sidan redan, drar det kallt från karmarna lär det vara otätat.
Fogmassa eller fogskum löser detta på nolltid utifrån.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
C cZuLLLL skrev:
Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och alla svar.
Som jag uppfattar det så upplever ni detta som ett problem när ni till och med har valt att silikona och spackla. Ni konstaterar genom både beröring och värmekamera att fönstren släpper igenom mycket kyla. Ni konstaterar att det är fönster av äldre konstruktion.
Vad göra då?
Är detta ett problem för er -> byt fönster!
Sedan till alla som håller på och snackar om att "räkna hem" hit och dit. Är kylan ett problem, lös problemet. Det är helt fantastiskt att läsa alla dessa med en magisk gladkula som är helt säkra på hur våra energipriser kommer att vara i den framtid som blir allt mer hysterisk i sin "miljöhets".
Vi ska ju till och med nu tvingas energirenovera våra hus för att uppnå energiklass D till 2033 och A till 2050.

Fokusera på vad ni upplever som problem och åtgärda problemet med den mest kvalitativa åtgärden. Ta kostnaden ur er bekvämlighetsplånbok och känn er sedan nöjda med hur varmt och behagligt hem ni har.
TS har bett om hjälp att utreda vad som är fel, att man har kalldrag vid ett fönster är normalt brister i montaget och inte fönstret i sig, då ligger det väl nära till hands att i första hand få råd om hur man kan åtgärda det…
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
T TSTS skrev:
Hej, detta lät som en gammal tenta-fråga så jag tar med den :)



Befintliga fönster har ett U-värde på 2,8 W/(m2*⁰C) och nya fönster har ett U-värde på 1,0 W/(m2, C⁰). Fönsterytan är 25 m2 och villan ligger i Karlstad med ⁰d 3 803. (⁰C) Vad blir värmebesparingen ett normalår?



Svar: ∆E = (Ubefintligt – Unytt)*Ax * ⁰d * 24/1000

∆E = (2,8-1,0) * 25 *3803 *24 / 1000 = 4 107 kWh/år

Ett normalår blir besparingen 4 107 kWh/år

//

Använd detta för att räkna värmebesparingen, du behöver graddagar för orten du bor i och arean på din fönsteryta. u-värdet på dina fönster är troligtvis rätt, ca 2,8.

Detta är rena transmissionsförluster.

Vad du tjänar mer är ökad komfort, mindre kallras, bättre ljudisolering, bättre skydd mot solen på sommaren(mindre kylbehov).

Du kommer med största sannolikhet kunna sänka framledningstemperaturen på ditt värmesystem. Många kan även ha lägre inomhustemperatur och uppleva samma temperatur då den operativa temperaturen upplevs densamma vilket få räknar med i kalkylen


Säljarna ljuger inte, ekonomiskt är det men hur lång pay-off det blir är svårt att säga. En LCC-analys i dagsläget med inflation, framtida spekulationer på elpris samt nätavgifterna är svår att göra.

Det ni tjänar mest på är komforten, mycket har hänt med fönster sen 70-talet.
Fråga: var fick du Karlstad med ⁰d 3 803 ifrån?
(inte för att jag misstror dig , utan vill kolla där jag bor )

Dock glömde du att tillägga att de 4107kWh som du räknat fram är "värmemåttet"
Om man värmer kåken med el som har en värmefaktor på 1 så blir det lika många kWh.
MEN kör man en värmepump som har en faktor på 4 så ... tja då blev det bara 1027kWh el som sparades
Så hur ekonomist det är att byta fönster beror på uppvärmningsmetod med.
Med rena elradiatorer , jepp det kan löna sig ur ekonomisk synvinkel på en si sådär 20-30 år
Har man värmepump ... Nope! då har du en 100 år

Sen har man elradiatorer är det ALLTID bättre ur ekonomisk synvinkel att byta till / komplimentera med värmepump

Dock som jag sagt tidigare och många sagt efteråt , ur komfort (och estetisk) synvinkel kan det vara en annan sak. Det är ju trevligare med bättre värmekomfort , precis som att en uppvärmd pool är trevligare än en icke-uppvärmd en.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N
M MrDizzy skrev:
Att byta fönster för att en karm är av alu och därmed energibov?
Du kommer aldrig någonsin, innan Isjättarna tar över / återkommer, få igen de pengarna.
Skulle klassa den som säger det på samma nivå som de kringresande asfaltläggarna. Dvs nån som gör allt de kan för att blåsa sig på så mycket pengar det bara går.

Sen har vi detaljen med själva fönstren ... de kan om de är 2-glas läcka en del energi.
Men som @surris säger är det princip aldrig ekonomiskt och miljömässigt lönsamt att byta fönster ändå.

Ibland kan man ur estetiska skäl (dvs man vill byta utseende, funktioner etc etc ) vilja byta och då kan man ju som passa på att ta fönster som inte läcker mer än nödvändigt, fast räkna även då och se om det är värt att ta dyrare fönstren än billigare
Byt till fönster av trä som var i huset när det byggdes.
 
E Elinaelina skrev:
Tack alla för svar! Värt att nämna är att dessa fönster inte har någon isolering runt sin karm, utan det öser in kalluft längs med karmarna. Vet inte om det är något som går att åtgärda utan att byta fönster?

Som en desperat åtgärd när vi frös förra vintern så satte vi silikon och spacklade runt alla fönster, så man på vissa ställen kunde se rakt ut 😅. Det ser förjävligt ut nu men stoppade iaf den direkta luftströmmen in. Men kyler gör det ju dock ändå.
Du kan dreva från utsidan också. Hur ser det ut där? Från insidan ser det ut att var en större fog än 1 mm. Vad är det för material? Du kan också ta bort fogen och ersätta med drev (eller skum). Se bara till att inte förstöra fönstrens fastsättning
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Låt aluminiumkarmarna vara, men byt isolerrutan till en modernare. Låter ni en glasmästare göra detta bör det kosta 4-5tusen per fönster. Problemet med drag/kallras runt karmen beror med största sannolikhet på att det saknas en lufttät fog på insidan mellan karm och vägg. OBS detta syns ej då putsen på insidan döljer fogen/drevet. Ni måste knacka bort putsen först för att se/komma på runt fönstret. Detta är inte speciellt svårt.
 
A
K koolla skrev:
Kör med fogskum istället då. Sedan kan man ju montera om/nytt foder etc runt fönstret och kanske täcka för en del av karmen på ett snyggt sätt. Då kanske du kan få in mer isolering där bakom.
Lycka till med fogskumspipen ,inlägg #9 säger ju 0,5-1mm springa mellan öppning karm 😀har aldrig sett pistol eller engångs med smalare spets än 3-4mm och då är det varianten med gröna löv o fiskar på som har fruktansvärt klent resultat
Var nån som skrev ovan att drar det byt dom och jag är beredd att hålla med ,70-talsprylar är sämre än både äldre och nyare ofta och u-värdet på såna lär vara klent och det är trots allt trevligt att inte sitta i drag/kallras inne
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Processengine skrev:
Förlåt om min fråga drar iväg en aning, men jag har Elitfönster (H-fönster) från 1989 med treglaskasetter, allt i bra skick. Hur pass mycket bättre är dagens kasseter jämfört med de som sitter i mina bågar? Jag har inga planer på att byta, är bara nyfiken.
3-glas kasetter från den tiden har ett U-värde på 1,8. Idag kan du köpa nya med ett (realistiskt) U-värde på 0,8-0,9. Dvs Du halverar energiförlusten med nya kasetter.
 
  • Gilla
Processengine och 2 till
  • Laddar…
A AndersbcD skrev:
3-glas kasetter från den tiden har ett U-värde på 1,8. Idag kan du köpa nya med ett (realistiskt) U-värde på 0,8-0,9. Dvs Du halverar energiförlusten med nya kasetter.
Kvantifiera gärna detta.
Det kan vara så att hälften av 0 är 0...............
Så energiförlusten är så ringa att inköp och byte av fönster ta århundraden att spara in.
/W
 
  • Gilla
Joel Strandberg och 2 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Lycka till med fogskumspipen ,inlägg #9 säger ju 0,5-1mm springa mellan öppning karm 😀har aldrig sett pistol eller engångs med smalare spets än 3-4mm och då är det varianten med gröna löv o fiskar på som har fruktansvärt klent resultat
Var nån som skrev ovan att drar det byt dom och jag är beredd att hålla med ,70-talsprylar är sämre än både äldre och nyare ofta och u-värdet på såna lär vara klent och det är trots allt trevligt att inte sitta i drag/kallras inne
Då tar man ju mjukfog istället...
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
aluminiumfönster har en köldbrygga inbyggd i konstruktionen som gör så att kyla inte kan transporteras till insidan.. men som det låter skulle du nog behöva kolla upp drivningen (isoleringen) runt fönsterna..
 
  • Tvärsnitt av ett aluminiumfönster som visar inbyggd köldbrygga och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kvantifiera gärna detta.
Det kan vara så att hälften av 0 är 0...............
Så energiförlusten är så ringa att inköp och byte av fönster ta århundraden att spara in.
/W
Och hur ska det kunna vara 0 om U-värdet är 1,8? Kvantifiera gärna detta!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Då tar man ju mjukfog istället...
Ja det vette fan 70-talsfönster hade jag bytt oavsett aluminiumkarmen på nya partier är annorlunda uppbyggd så kallraset blir du inte av med drag ja men inte kallras.
😀lyxade till ena hönshuset med 70-tals aluminiumfönster när vi renoverade en skola och dom är skummade men kallraset är uppenbart ändå så jag hade inte lagt energi på det
 
E Elinaelina skrev:
Lister och foder finns inte på insidan, utan fönstren sitter dikt an. Innan vi satte silikon så var det nästan glipor på vissa ställen. Skrapade bort en del av spackel och silikon för att visa. Hade det gått att dreva här?
Om det inte går att dreva räcker det med fog. Draget är antagligen pga läckage mellan båge eller kallras.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.