a.o.f varför bara markera bli arg och inte skriva något, är du en för fria uppfostran och bara låta ungarna göra som dom vill.
Det måste nog till lite mer från dig, för du ska vara trovärdig och inte bara vara en radikal i ämnet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Behöver ingen vård av det slag som du föreslår och har fostrat 2 ungar som inte har problem i samhället.
Och vad menar du med våld, ingen unge mår illa av att få en dask i baken och när dom är av midre format så har dom stötdämpare där. Men en markering på att något är fel.
Sen om du har det med fri uppfostran lägger jag mig inte i, men var inte så konsikvent med att saluföra det med fri fostran. Hur gör eller gjorde du när dina unge/ar betedde sig som en rabbiat individ, bara tog med en klackspark och lät dom forsätta eller vad. Finns nog ett mörkertal i ditt handlande med fostran som du kanske inte vill erkänna.
Det går bra att markera att något är fel utan att behöva slå någon.
 
  • Gilla
  • Älska
lat och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det går bra att markera att något är fel utan att behöva slå någon.
Har aldrig sagt att slå någon, men en dask i baken som markering är inte fel, därom är det igen tvekan för ett resultat i uppfostran. Mina ungar har fått det och inte har dom mått illa av det, utan bara uppfattat det som en markering att så gör man inte.
 
  • Gilla
  • Arg
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu tänker jag inte skaffa barn men skulle ändå säga att EN VISS TYP av människor/personlighetstyper inte förstår något annat än fysisk smärta.
Vilken typ av människor/personlighetstyper är det?
J jonaserik skrev:
Behöver ingen vård av det slag som du föreslår och har fostrat 2 ungar som inte har problem i samhället.
Och vad menar du med våld, ingen unge mår illa av att få en dask i baken och när dom är av midre format så har dom stötdämpare där. Men en markering på att något är fel.
Sen om du har det med fri uppfostran lägger jag mig inte i, men var inte så konsikvent med att saluföra det med fri fostran. Hur gör eller gjorde du när dina unge/ar betedde sig som en rabbiat individ, bara tog med en klackspark och lät dom forsätta eller vad. Finns nog ett mörkertal i ditt handlande med fostran som du kanske inte vill erkänna.
Om du mår bättre av att kalla det dask i baken, en hurring eller fredagsmys, så är det väl upp till dig. Jag menar att medvetet slå sitt barn.
Det finns inget försvarbart i det. Om man inte kan uppfostra sitt barn utan det så bör man söka hjälp. Antingen med sig själv eller med/för sina barn.

Vad du menar med "fri uppfostran" vet jag inte och dryftar mig inte till att gissa heller, men jag är fullt kapabel att uppfostra mitt barn så det kan bete sig utan att behöva ta till våld.
Varför i hela värden skulle jag låta mitt barn fortsätta leva rövare och bara ta det med en klackspark? Menar du att enda alternativet som då finns är att slå barnet?

J jonaserik skrev:
Har aldrig sagt att slå någon, men en dask i baken som markering är inte fel, därom är det igen tvekan för ett resultat i uppfostran. Mina ungar har fått det och inte har dom mått illa av det, utan bara uppfattat det som en markering att så gör man inte.
Vad är det för skillnad på att slå barnet och "en dask i baken"?
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Som gift med en BVC-sköterska som brinner för sitt yrke i kombination med ett vi har ett barn som inte alltid är så enkelt att hantera så har jag läst ett antal böcker i ämnet barnuppfostran.

Antalet gånger jag sett våld som rekommenderad lösning kan jag konstatera är 0.
Däremot har det funnits ett antal förklaringar till varför det inte är en bra lösning och vad man ska göra istället...
 
  • Gilla
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken typ av människor/personlighetstyper är det?

Om du mår bättre av att kalla det dask i baken, en hurring eller fredagsmys, så är det väl upp till dig. Jag menar att medvetet slå sitt barn.
Det finns inget försvarbart i det. Om man inte kan uppfostra sitt barn utan det så bör man söka hjälp. Antingen med sig själv eller med/för sina barn.

Vad du menar med "fri uppfostran" vet jag inte och dryftar mig inte till att gissa heller, men jag är fullt kapabel att uppfostra mitt barn så det kan bete sig utan att behöva ta till våld.
Varför i hela värden skulle jag låta mitt barn fortsätta leva rövare och bara ta det med en klackspark? Menar du att enda alternativet som då finns är att slå barnet?


Vad är det för skillnad på att slå barnet och "en dask i baken"?
Nu är vi där på ruta 1 igen, med att SLÅ ett barn, har ni läst vad jag skrivit. att ge en dask i baken är inte att SLÅ. Men klart begreppet SLÅ är ett begrepp som är olika i huvudet på många och innefattar allt som har med att lägga sin hand lätt på en axel eller anorstädes på ett barn. Så ni som barn RÖR dom inte för ni kan vara i förd med att slå dom. Och det vet vi från olika personliga ( inte jag ) och media attt det kommer från en del ungar. RÖR MIG INTE FÖR DÅ ANMÄLER JAG DIG. Det är starffbart.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mina föräldrar gav mig aldrig en "dask i baken" men oj vad tydligt de kunde visa att man gjort något fel, deras kroppspråk och ton i rösten räckte långt. Minns att jag nästan kunde bli rädd när jag blev ropad på med en viss röst, då visste man att man gjort något dumt.

Tycker det låter som en rätt lat barnuppfostran att ge "en dask i baken", att liksom utnyttja sitt totala fysiska övertag.
 
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
Jag hade lyckan att få läsa lite inlärningspsykologi när våra barn var små, och hade dessutom en klok lärarinna. Dessa i kombination var till stor hjälp när äldste sonen, då 3-4 år, behövde lite hjälp mot barnastman medelst en apparat som vi fick låna och som följaktligen var främmande, skrämmande, brummande och allt annat sådant.

Men med ledning av vad jag just hade lärt mig gick det som en dans, genom att jag helt enkelt förberedde honom på det, som något nytt och spännande och intressant. Vi pratade om den nya maskinen som skulle hjälpa honom att må bättre, han fick titta och känna och klämma på den, och till slut starta den själv och hantera den på egen hand under mitt förhoppningsvis tålmodiga överinseende. Allt medan jag försökte skapa en så god, positiv, kärleksfull och avslappnad stämning som möjligt.

Det fick ta sin tid, men det var det värt. Jag vet att han hade stretat och spjärnat emot om jag gjort på något annat sätt. Men nu gick det hur bra som helst.

Gå ni och gör sammaledes 😊
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken typ av människor/personlighetstyper är det?
Ja det finns gott om folk i samhället som inte ens lär sig av långa fängelsestraff, kan det vara deras personlighetstyp tro? Eller har någon bara aldrig sagt "fy achmed, du får inte mörda?"

Vi ska heller inte glömma att upp till ett barn på hundra är en psykopat.
 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja det finns gott om folk i samhället som inte ens lär sig av långa fängelsestraff, kan det vara deras personlighetstyp tro? Eller har någon bara aldrig sagt "fy achmed, du får inte mörda?"

Vi ska heller inte glömma att upp till ett barn på hundra är en psykopat.
GAAAAHHH när argument spårar

- Så "Achmed" skulle inte ha blivit en mördare om han bara fått lite mer "dask i baken" under sin uppfostran? (Forskning tenderar att visa att mer våld i hemmet resulterar i mer våldsamma barn, till skillnad från barn från tygga och kärleksfulla hem).
- Eller skulle färre intagna falla tillbaka i brottslighet om de fått lite "dask i baken" under sin tid i fängelse?

Och vad har pyskopater med saken att göra? Blir ett barn mindre pyskopatiskt om man slår det?
 
  • Gilla
lat och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja det finns gott om folk i samhället som inte ens lär sig av långa fängelsestraff, kan det vara deras personlighetstyp tro? Eller har någon bara aldrig sagt "fy achmed, du får inte mörda?"

Vi ska heller inte glömma att upp till ett barn på hundra är en psykopat.
Så vilka människor är det du menar man behöver bruka våld mot? Kan du inte tala ur skägget?


J jonaserik skrev:
Nu är vi där på ruta 1 igen, med att SLÅ ett barn, har ni läst vad jag skrivit. att ge en dask i baken är inte att SLÅ. Men klart begreppet SLÅ är ett begrepp som är olika i huvudet på många och innefattar allt som har med att lägga sin hand lätt på en axel eller anorstädes på ett barn. Så ni som barn RÖR dom inte för ni kan vara i förd med att slå dom. Och det vet vi från olika personliga ( inte jag ) och media attt det kommer från en del ungar. RÖR MIG INTE FÖR DÅ ANMÄLER JAG DIG. Det är starffbart.
Men förklara då vad du menar! Vad är skillnaden på att daska i baken och att slå någon på rumpan aka. smisk.
Jag hävdar (och lagen med mig, och vad jag tror är en överväldigande majoritet av alla vuxna svenskar) att all form av kroppslig bestraffning mot barn inte är, och inte ska vara tillåten.
Hur gör du skillnad på en klapp på axeln som betyder ”bra jobbat” och en dask på rumpan som betyder ”så får du inte göra”? Hur menar du att barnet ska förstå skillnaden? Speciellt när de är i åldern att de skulle vara extra dämpade där som du uttryckte det.?
Det du förespråkar är att det ska vara tillåtet, och är lämpligt med aga. Och om så är fallet tycker jag du ska börja bilda opinion för det i samhället. Sitt inte här och göm dig bakom ett anonymt användarnamn på ett forum, upp på barrikaderna!
Ser fram emot när du länkar in din första debattartikel i valfri rikstäckande tidning under eget namn och bild.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
RoTe
bygg_katt bygg_katt skrev:
GAAAAHHH när argument spårar

- Så "Achmed" skulle inte ha blivit en mördare om han bara fått lite mer "dask i baken" under sin uppfostran? (Forskning tenderar att visa att mer våld i hemmet resulterar i mer våldsamma barn, till skillnad från barn från tygga och kärleksfulla hem).
- Eller skulle färre intagna falla tillbaka i brottslighet om de fått lite "dask i baken" under sin tid i fängelse?

Och vad har pyskopater med saken att göra? Blir ett barn mindre pyskopatiskt om man slår det?
Du har missuppfattat allt. Jag säger att Achmed varken bryr sig om normer eller lagar och att våra befintliga straff inte hjälper. Det som tenderar hindra såna här människor är fysisk smärta.

Att jag tog med psykopater är för att ni verkar tro att alla människor går att "prata till rätta". Så är inte fallet. Alla människor är inte "normala" så som många verkar tro. Det finns faktiskt en relativt hög frekvens av rätt "onormala" där en "normal" uppfostran inte fungerar.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu tänker jag inte skaffa barn men skulle ändå säga att EN VISS TYP av människor/personlighetstyper inte förstår något annat än fysisk smärta.
Bra att du landat i det beslutet!
 
  • Gilla
  • Älska
Lilak och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Till skillnad från många andra inser jag mina svagheter och tänker inte sprida mina dysfunktionella gener vidare.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Nu är det dax för popcornen när barnuppfostran står på agendan en fredags kväll😂
Inne på andra skålen nu 😃
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.