L L8ttas skrev:
Det beror ju på vart du tagit fram bilden med gränsen? Jag menade bilden på grannens tomt, där du skrivit måtten? Många tror tex att man kan komma via Eniro eller hitta.
Bilden med måtten är min tomt. Hämtat från lantmäteriet och förättningskartan och satellitbilden är identiska.
 
L L8ttas skrev:
Det beror ju på vart du tagit fram bilden med gränsen? Jag menade bilden på grannens tomt, där du skrivit måtten? Många tror tex att man kan komma via Eniro eller hitta.
Även lantmäteriets sida/karttjänst visar fel många gånger.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Även lantmäteriets sida/karttjänst visar fel många gånger.
Så är det. Stämmer dock ganska exakt i det här fallet. Lantmäteri förättning är gjord för någon månad sen
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Så är det. Stämmer dock ganska exakt i det här fallet. Lantmäteri förättning är gjord för någon månad sen
Hur kan det då komma sig att grannarnas tomter är förskjutna jämfört med satellitbilderna. Jag skulle gissa minst en halvmetern i alla fall. Är deras tomter förskjutna så lär din vara det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P PeteMaverickMitchell skrev:
Jag kan hålla med dig till viss del. Men ska man följa lagar så ska det gälla alla isåfall
Livet är inte rättvist, så glöm de andra husen och koncentrera dig på ditt…
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Livet är inte rättvist, så glöm de andra husen och koncentrera dig på ditt…
Håller med! Det tar bara upp tid och ger negativ energi. Lite som att irritera sig på en kollega som har högre lön än en själv fastän man tycker den gör ett sämre jobb. Inget man ska ta upp med chefen för att få högre lön utan man ska koncentrera sig på sin egen prestation. Så koncentrera dig på vad du/arkitekten kan få göra på tomten i samråd med kommunen.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Håller med! Det tar bara upp tid och ger negativ energi. Lite som att irritera sig på en kollega som har högre lön än en själv fastän man tycker den gör ett sämre jobb. Inget man ska ta upp med chefen för att få högre lön utan man ska koncentrera sig på sin egen prestation. Så koncentrera dig på vad du/arkitekten kan få göra på tomten i samråd med kommunen.
Finns ju nåt som kallas likabehandlingsprincipen. Regler ska följas men att fucka folk rakt av är inte direkt nåt man ska göra heller. Dessutom ljuga för en. Frågade handläggaren varför det andra huset fick igenom sitt lov. Fick till svar att det inte alls är byggt på prickad mark. Men när jag kollar på bygglovshandlingen så är det så. Bygglovshandläggaren sitter alltså och ljuger mig rakt upp i ansiktet nej såna människor bör inte ha dessa positioner
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Likaehandlingsprincipen är nog den mest missförstådda. Den säger bara att alla kommunmedlemmar ska behandlas lika, d v s att processerna för att söka bygglov och prövningen ska ske på samma sätt. Men den principen betyder inte att utfallet blir detsamma för olika fastigheter och olika bygglov. Inte heller att ett misstag som har begåtts tidigare gällande att ge bygglov ska upprepas.

(Oproffsigt av bygglovshandläggaren att sitta och spekulera om sakomständigheterna kring grannens bygglov. Och dessutom sprida felaktiga uppgifter. Hade varit bättre att ha gett dig den allmänna handlingen som är bygglovsbeslutet.)
 
  • Gilla
  • Älska
mariah81 och 10 till
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Finns ju nåt som kallas likabehandlingsprincipen. Regler ska följas men att fucka folk rakt av är inte direkt nåt man ska göra heller. Dessutom ljuga för en. Frågade handläggaren varför det andra huset fick igenom sitt lov. Fick till svar att det inte alls är byggt på prickad mark. Men när jag kollar på bygglovshandlingen så är det så. Bygglovshandläggaren sitter alltså och ljuger mig rakt upp i ansiktet nej såna människor bör inte ha dessa positioner
Mitt råd är att antingen jobbar du för en rättvis behandling eller sök bygglov för ett rätt placerat hus.
Det senare är lättast att åstadkomma.
 
  • Gilla
Viktor.J och 4 till
  • Laddar…
Nissens
K Kling 1 skrev:
Mitt råd är att antingen jobbar du för en rättvis behandling eller sök bygglov för ett rätt placerat hus.
Det senare är lättast att åstadkomma.
Håller med helt, svårt att förstå meningen med det första dessutom. Kan sluta med att grannen får problem och så är stenen i rullning…
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Nissens
P PeteMaverickMitchell skrev:
Finns ju nåt som kallas likabehandlingsprincipen. Regler ska följas men att fucka folk rakt av är inte direkt nåt man ska göra heller. Dessutom ljuga för en. Frågade handläggaren varför det andra huset fick igenom sitt lov. Fick till svar att det inte alls är byggt på prickad mark. Men när jag kollar på bygglovshandlingen så är det så. Bygglovshandläggaren sitter alltså och ljuger mig rakt upp i ansiktet nej såna människor bör inte ha dessa positioner
Ja, det var dumt av handläggaren att kommentera ett annat ärende på det viset. Hen skulle inte diskutera det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan det då komma sig att grannarnas tomter är förskjutna jämfört med satellitbilderna. Jag skulle gissa minst en halvmetern i alla fall. Är deras tomter förskjutna så lär din vara det.
Förskjutet spelar ju ingen roll i detta fall, när det är för tight på båda sidor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Förskjutet spelar ju ingen roll i detta fall, när det är för tight på båda sidor.
Det jag åsyftade var bara det att TS hävdade att gränserna på satellitbilden stämde, vilket de uppenbarligen inte gör
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Begär ut grannens bygglov och se vad som står där. Du kan också be att få ta del av eventuella skrivelser som skickats i ärendet så ser du om grannen fått justera något och hur kommunikationen sett ut kring deras avvikelser.
Avståndet mot gatorna är som sagt ingen avvikelse när det är BS 39§ som gäller, men prickad mark kan vara bra att hålla sig ifrån, eller bara placera någon enstaka kvadratmeter där. Så ta strid med kommunen och hänvisa till Mark- och miljööverdomstolens tolkning om de protesterar.
Begär ut bygglov men framförallt slutbeskedet där det borde stå om avvikelse uppstått men kommunens bedömning godkänt den. Sen kan de ha svartbygge och fått sanktionsavgift som de gladeligen betalat!
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Grunden är att alla ärenden bedöms enskilt så du kan inte kolla på grannar eller dylikt.

En del hus är faktiskt planstridiga och har problem att få igenom bygglov i modern tid så det är inte ovanligt heller.

Antingen kan du köra på att "renovera/bygga om" befintliga huset men du kör i princip en totalrenovering och får allting nytt.

Eller så får du och din arkitekt hitta några saker så ni får till ett bra hus ändå, t.ex. attefallstillbyggnad 15 kvm? Påbyggnad för att höja huset utan att Byggnadshöjden ökar etc.

Kommunala tjänstemän är oftast bra att ha göra med så du kan boka ett möte tillsammans med din arkitekt och försöka komma fram till en lösning! Håller tummarna!
vill bara komplettera med att det är en sanning med modifikation att alla ärenden bedöms enskilt.
vi har likhetsprincipen i Sverige så går absolut att hänvisa till andra lov.
Det har räddat mig åtskilliga gånger i olika ärenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.