P PeteMaverickMitchell skrev:
Men hur kan det andra huset ha fått ett godkännande att bygga så nära vägen? Det är samma väg som löper förbi min tomt. Dom har dessutom avstånd reglerat i detaljp

hur blev utfallet? För dig/er
Bygglov hanteras enskilt. Vad som hänt med grannar tidigare är inget som ger dig stöd i din handläggning, tyvärr.
Vi kan spekulera länge hur grannen fått sitt. Slarvig handläggare, "kompis" med nån på nämnd/handläggare, fuskbyggt och fått betala massor i sanktionsavgift men sluppit riva.
Jag skulle ta till de bra tipsen som du fått och hoppas din arkitekt löser detta annars hör av dig!
Lägg gärna upp skissförslagen.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
En granne med liknande problem byggde ett fyrkantigt hus där de skar av ett hörn för att inte bygga närmare än 4,5m från tomtgräns. Det ser lite konstigt ut på utsidan innan man vant sig, men det blev väldigt fint faktiskt.

4,5, i byggnadshöjd kan man exempelvis hantera med svagt sluttande tak och loft i ena änden (titta på hur en del attefallshus löser begränsningarna), eller med helt platt tak. Man kan då ha ett halvplan med förvaring och skåp under, bara för att ge några exempel..
Eller så kan man låta bli att bo i kommuner som har en massa idiotiska regler...
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Man kan ifrågasätta arkitektens kompetens. Är det verkligen en universitetsutbildad arkitekt (yrkestiteln är inte skyddad) eller en småskuttare?
Bara för info och inte om det gällande fallet så stämmer det att yrkestiteln Arkitekt inte är skyddad, men yrkestiteln Arkitekt SAR är skyddad.

Så ett generellt tips är att kolla efter SAR när man anlitar en hus-arkitekt för att säkerställa att personen har rätt kompetens/utbildning (dock finns det även dåliga sådana, men det som med alla andra utbildade yrken)

Det lustiga är att en arkitekt inte har ansvar för att bygget inte rasar ihop utan det är konstruktörens ansvar och den titeln är inte skyddad.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
wildeside
M mnils skrev:
Eller så kan man låta bli att bo i kommuner som har en massa idiotiska regler...
Då måste man nog emigrera utanför EU.
 
  • Haha
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det oftast lönar sig att överklaga. Arkitekten kan säkert hjälpa till att hitta bra argument för din överklagan med hänvisning till prejudikat. Även om du får avslag av tjänstemännen kan den politiska nämnden ta ett annat beslut. Det var så vi fick igenom vårt bygglov. Jag ringde ordförande i nämnden och förklarade min ståndpunkt, skrev en överklagan och nämnden gick emot tjänstemännen.

Sedan är det så, att bara för att det ”låter som” man ska få avslag eller ej så säger det ingenting egentligen. Även tjänstemännen går att diskutera med.

Med det sagt ser det ut som att du skulle kunna få in huset innanför 4,5m till gräns, och det kan vara lättare att få igenom en mindre avvikelse, än flera stycken.

Så rita det hus som du är villig att kämpa för. Och sedan får man ha ett hårt pannben. 😁👍🏻
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spännande att din granne fått bygga i princip rakt mot tomtgräns och dessutom lagt altanen utanför.
 
M mnils skrev:
Eller så kan man låta bli att bo i kommuner som har en massa idiotiska regler...
Nu är det ju så att plan- och bygglagen gäller i alla kommuner i hela Sverige.
 
  • Gilla
katho75 och 7 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Nu är det ju så att plan- och bygglagen gäller i alla kommuner i hela Sverige.
Däremot så hanterar olika kommuner sina detaljplaner olika. Vissa kommuner uppdaterar och moderniserar äldre planer, andra gör inte mycket alls. Detta är ofta drivet av hur stor efterfrågan på tomter och hus är.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M MetteKson skrev:
Nu är det ju så att plan- och bygglagen gäller i alla kommuner i hela Sverige.
Men tydligen så beror det en del på hur känd man är, hur mycket pengar man har och vilken bekantskaps krets man har.
Har det väl visats sig några gånger eller har jag helt fel?
 
wildeside wildeside skrev:
Men tydligen så beror det en del på hur känd man är ...
Jag är tydligen så naiv och blåögd att jag inte tror på detta. Visserligen sker det enstaka gånger men då förlitar jag mig på våra journalister och åtföljande våldsamt hullabaloo i media ...
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
wildeside
yonna yonna skrev:
Jag är tydligen så naiv och blåögd att jag inte tror på detta. Visserligen sker det enstaka gånger men då förlitar jag mig på våra journalister och åtföljande våldsamt hullabaloo i media ...
Ja dom drar i gång stora drevet dom gånger dom hittar något liknande men tror dom bara hittar en bråkdel av det som sker.
 
Om ara byggnadsstadgan 39§ gäller angående avståndet till gräns så är det 4,5 m mot andra tomter som gäller, inte mot gatan och andra allmänna platser. Förutsatt att du ändå klarar regler för trafiksäkerhet då. Så du kan absolut ha 3,5 m till gatan.
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell och 1 till
  • Laddar…
Glöm alla andra hus - helt ointressanta - slöseri med energi - spelar ingen roll for dig.
Att rita ett hus närmare gräns/prickat än 4,5m är hål-i-huvudet. Pinsamt dålig koll. Första året, första lektion, första 10 minuterna. Tok-basic.

Sälj.

//
 
  • Gilla
  • Arg
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Huset på bild2 ligger ju även utanför tomtgränsen om det är den som är utritad. Är du säker på att det huset har bygglov eller följt bygglovet de har? Du kan ju absolut bygga på tomten men inte just det huset som är ritat nu. Det är bara för arkitekten att fortsätta rita lite ändringar så att huset får plats inom den byggbara delen av tomten.
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell
  • Laddar…
Om du placerar huset lite längre västerut på tomten borde du väl kunna klara 4,5 meters avstånd till fastighetsgräns både i norr och i söder?
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.