Det jag däremot har sett hända är att det ursprungliga bygglovet har överprövats (om det har skett i tid).

I mitt fall så fick kommunen tillbaka ärendet efter att jag överklagat då deras argument till nekat bygglov inte var korrekta. De nekade då igen, men med annan argumentation. Jag fick ge upp då jag inte hade möjlighet att dra detta hur många vändor som helst, jag använde mig lite kreativt av Attefallsreglerna istället:
Inglasningen blev en aning mindre, men genom att trolla med knäna så blev det bra ändå. Jag ritade om tillbyggnaden med skurna hörn för att tjäna någon kvadratmeter, tog bort panelen och asfaltboarden för att tjäna in utrymme mot huset, räknade bort ytan utanför alla dörrar och gjorde ca 5% för stor area som de ändå aldrig skulle komma att gnälla på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O
O oliven1 skrev:
men då misstolkar du andemeningen med likhetsprincipen helt.
Hur menar du att kommunen ska förhålla sig till den då när det kommer till just bygglov?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men då misstolkar du andemeningen med likhetsprincipen helt.
Blev dina ärenden överprövade eller var det byggnadsnämnden som tog besluten? Hänvisade de till likabehandlingsprincipen i sina beslut? Eller behandlades det som en mindre avvikelse med tillhörande motivering?
Det vore intressant att veta. Jag har likt @oxöga inte varit med om att man refererat till den i ärenden som behandlat bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
gcostanza gcostanza skrev:
Går det att bygga ett något mindre hus och planera för 15 m2 attefallstillbyggnad? Den får placeras på prickmark.
Attefallsbyggnaden skulle isåfall ändå hamna närmare gräns mot allmän plats och då måste den ändå ha bygglov
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Attefallsbyggnaden skulle isåfall ändå hamna närmare gräns mot allmän plats och då måste den ändå ha bygglov
Det är en väldigt dum situation. Attefallsbyggnad får ju placeras på prickmark om det är 4.5 meter till tomtgräns. Men det är inte möjligt att få till. Då krävs istället bygglov pga att den hamnar närmare gräns mot allmän plats än 4.5 meter. Men då kan ändå inget bygglov ges eftersom hela attefallshuset/byggnaden skulle ligga på prickad mark.
 
M MetteKson skrev:
De kan inte tillåta dig bygga något som går emot lagen. De kan däremot hitta argument inom lagens ramar och bevilja lov. PBL lämnar utrymme till olika tolkningar och bedömningar. Byggnadsnämnden måste i sitt beslut ange vilken paragraf de grundar sitt beslut på, och även motivera detta. Så även i ditt ärende. Det intressanta är vad stod i ditt beslut. Och för dig att du fick bygga förstås. :)

Samma sak gäller TS. Det intressanta är vad det står i grannarnas beslut, och som @FreQa nämnde även slutbesked (kommunen kan ha tillåtit mindre justeringar av lov och lämnat in relationsritningar). Att sitta och mäta på suddiga kartor duger inte heller. Kolla nybyggnadskartorna i grannarnas lov, det är vad kommunen använt i sin handläggning.

Själv tycker jag TS inte ska hänga upp sig för mycket på grannskapet utan att koncentrera sig på att få till en bra byggnad utifrån fastighetens förutsättningar och detaljplanens bestämmelser. Lås dig inte vid en utformning, kill your darlings och tänk annorlunda. Sen kan tycka att din arkitekt borde haft bättre koll och hjälpt dig så han inte behövt hamna i denna situation.

Själv ser jag det som en utmaning att få till ett bra resultat inom givna förutsättningar, men där är vi olika.
Tänker du på förutsättningarna för tomten?
 
O oxöga skrev:
Hur menar du att kommunen ska förhålla sig till den då när det kommer till just bygglov?
likhetsprincipen gäller något annat hade varit rättsosäkert.

men det betyder ju inte att kommunen har gjort fel en gång så måste man upprepa det felet för alla som någonsin söker, det är ju inte alls vad jag säger.

utan har man gjort ett undantag, mindre avvikelse, tolkning för en sökande ska den göras för alla sökande.
 
Uppdatering. 0.50 x 8 meter är det som skulle hamna på prickad mark. 136.5 kvm byggyta 4 kvm prickad mark alltså ungefär 3% av den totala byggytan.

Borde inte påverkan vägas in? Nån sån finns inte, vägföreningen är ok, inga hus bakom som blir av med utsikt eller liknande.

Kan man klaga som granne även om detaljplanen följs helt och fullt? Kan en granne som bor 100 m bort komma nån vart med att lägga fram klagomål att ex huset är för stort? Förstör omgivning osv?
 
Redigerat:
O
O oliven1 skrev:
likhetsprincipen gäller något annat hade varit rättsosäkert.

men det betyder ju inte att kommunen har gjort fel en gång så måste man upprepa det felet för alla som någonsin söker, det är ju inte alls vad jag säger.

utan har man gjort ett undantag, mindre avvikelse, tolkning för en sökande ska den göras för alla sökande.
När det kommer till just bygglov så är varje ärende unikt och det är inte riktigt så lätt att säga att en avvikelse ska göras för alla fastighetsägare om en granne fått igenom något tidigare. Det är olika omständigheter i varje ärende. Jag har som sagt inte stött på någon dom där en överprövande instans gått in och upphävt en kommuns beslut, t.ex. avslag, för att man inte följt likställighetsprincipen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vem som helst kan överklaga ett bygglov. När så sker börjar berörd instans med att se om den person som överklagat har rätt att överklaga. Rätten att överklaga beror på i de flesta fall på om grannen är rågranne eller granne med väg emellan. Har grannen ej rätt att överklaga avslås överklagandet. I annat fall prövas det mot de invändingar som grannen har. Finns det en detaljplan och denna följs finns det väldigt liten sannolikhet att grannen får rätt.

Brukar vara lättare att få ok på avvikelse vid avstånd till granne, bebyggelsegrad än just bebyggelse på prickmark. Går det inte att justera ritningarna med den felande halvmetern och göra huset 4 kvadratmeter mindre?
 
I igelkotten82 skrev:
Vem som helst kan överklaga ett bygglov. När så sker börjar berörd instans med att se om den person som överklagat har rätt att överklaga. Rätten att överklaga beror på i de flesta fall på om grannen är rågranne eller granne med väg emellan. Har grannen ej rätt att överklaga avslås överklagandet. I annat fall prövas det mot de invändingar som grannen har. Finns det en detaljplan och denna följs finns det väldigt liten sannolikhet att grannen får rätt.

Brukar vara lättare att få ok på avvikelse vid avstånd till granne, bebyggelsegrad än just bebyggelse på prickmark. Går det inte att justera ritningarna med den felande halvmetern och göra huset 4 kvadratmeter mindre?
Det går absolut. Det går även med den storleken vi tänkt enligt kommunen. Om man tar det lite mer åt väster. Då kommer man närmare gatan, ca 3m ist för 3.5. Det är inga problem tydligen då 4.5 m ej gäller mot allmän plats. Men anledningen att vi placerade som vi gjorde va för att det skulle vara nån halvmeter extra till vägen.
 
O oxöga skrev:
När det kommer till just bygglov så är varje ärende unikt och det är inte riktigt så lätt att säga att en avvikelse ska göras för alla fastighetsägare om en granne fått igenom något tidigare. Det är olika omständigheter i varje ärende. Jag har som sagt inte stött på någon dom där en överprövande instans gått in och upphävt en kommuns beslut, t.ex. avslag, för att man inte följt likställighetsprincipen.
men jag har väl aldrig sagt att bara för att en fastighetsägare fått igenom ska alla andra få det?

Likahetsprincipen finns där och gäller
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Det går absolut. Det går även med den storleken vi tänkt enligt kommunen. Om man tar det lite mer åt väster. Då kommer man närmare gatan, ca 3m ist för 3.5. Det är inga problem tydligen då 4.5 m ej gäller mot allmän plats. Men anledningen att vi placerade som vi gjorde va för att det skulle vara nån halvmeter extra till vägen.
Men, jag förstår inte...? Vad är då problemet...?!? Kommunen säger alltså ok till din 'husdröm" på en plats du "alltid drömt att få bygga på" om du bara flyttar på byggnaden 0,5 meter...? Istället blir du otroligt ledsen och besviken, fokuserar på ett annat hus i grannskapet som minsann fick byggas, och funderar på att skrota hela projektet och sälja fastigheten....? Hjälp mig förstå rimligheten i detta...

P.S. Är du säker på detta med 4,5 mot allmän plats? Har för mig att det snarare brukar vara tvärtom, dvs att det är svårare att nalla något på den markbiten, just för att det är "allmän plats" vilket brukar anses som "helig mark"... Byggnad närmare än 4,5 meter kräver ju också grannemedgivande, och såvitt jag vet kan inte stat eller kommun räknas som granne i den meningen, dvs ett medgivande kan i så fall inte ges...? Men allt dessa oklarheter har kanske något med tilllämpligheten av byggnadsstadgan i förhållande till PBL att göra...? Någon son kan klargöra?
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
H Hempulare skrev:
Men, jag förstår inte...? Vad är då problemet...?!? Kommunen säger alltså ok till din 'husdröm" på en plats du "alltid drömt att få bygga på" om du bara flyttar på byggnaden 0,5 meter...? Istället blir du otroligt ledsen och besviken, fokuserar på ett annat hus i grannskapet som minsann fick byggas, och funderar på att skrota hela projektet och sälja fastigheten....? Hjälp mig förstå rimligheten i detta...

P.S. Är du säker på detta med 4,5 mot allmän plats? Har för mig att det snarare brukar vara tvärtom, dvs att det är svårare att nalla något på den markbiten, just för att det är "allmän plats" vilket brukar anses som "helig mark"... Byggnad närmare än 4,5 meter kräver ju också grannemedgivande, och såvitt jag vet kan inte stat eller kommun räknas som granne i den meningen, dvs ett medgivande kan i så fall inte ges...? Men allt dessa oklarheter har kanske något med tilllämpligheten av byggnadsstadgan i förhållande till PBL att göra...? Någon son kan klargöra?
Medgivande kan inte ges för 4.5 närmare allmän plats därför krävs ju bygglov. 4.5 gäller mot annan tomt inte mot allmän plats enligt 39 paragrafen byggnadstadgan kan en byggnad som byggs 2m från allmän plats ses som planenlig. Se tidigare inlägg från användare Emelie.
 
H Hempulare skrev:
Men, jag förstår inte...? Vad är då problemet...?!? Kommunen säger alltså ok till din 'husdröm" på en plats du "alltid drömt att få bygga på" om du bara flyttar på byggnaden 0,5 meter...? Istället blir du otroligt ledsen och besviken, fokuserar på ett annat hus i grannskapet som minsann fick byggas, och funderar på att skrota hela projektet och sälja fastigheten....? Hjälp mig förstå rimligheten i detta...

P.S. Är du säker på detta med 4,5 mot allmän plats? Har för mig att det snarare brukar vara tvärtom, dvs att det är svårare att nalla något på den markbiten, just för att det är "allmän plats" vilket brukar anses som "helig mark"... Byggnad närmare än 4,5 meter kräver ju också grannemedgivande, och såvitt jag vet kan inte stat eller kommun räknas som granne i den meningen, dvs ett medgivande kan i så fall inte ges...? Men allt dessa oklarheter har kanske något med tilllämpligheten av byggnadsstadgan i förhållande till PBL att göra...? Någon son kan klargöra?
39 § byggnadsstadgan gäller endast mot tomt, ej mot allmän platsmark enligt detaljplan och inte heller mot mark utom detaljplan som är avsedd som nagot annat än tomt till en eller flera byggnader, t.ex. skog, vägar eller jordbruksmark, se RÀ 1971 ref. 29 och RẢ 1973 c


136. Den sistnämnda situationen kan uppstä när ansökan avser en ätgärd inom detaliplan men angränsande mark är belägen utom detaljplan. Det minsta avständet om 4,5 meter eller halva byggnadshöjden gäller alltsa endast om det finns en tomt pa andra sidan gränsen. Principen blir alltsa den omvända jämfört med


lovbefriade tgärder enligt 9 kap. PBL och gräns mot allmän plats.


Davarande Regeringsrätten (numera Högsta förvaltningsdomstolen)


har i RA 1994 ref. 8 klargjort att dispensmöjligheter inom plan-bestämmelser ska hanteras utifrán sina egna kriterier som en tillämpning av gällande detaljplan och inte som mindre avvikelser enligt 8 kap. 11 § i den upphävda plan- och bygglagen (1987:10)


(APBL). En placering 2,0 meter frán gräns kan därmed vara planenlig i det fall den uppfyller kraven i byggnadsstadgan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.