Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo men varifrån kommer då det här med eldningsförbud, har Naturvårdsverket själva tolkat det så här utan någon saklig grund?? "Gubben i lådan"?

I den här länken ser man då ett antal underdokument, ANKNYTANDE DOKUMENT.
[länk]
Senaste från 2021 angående rapportering.
Naturvårdsverket har i emailsvar till mig beskrivit att lagstödet är 3 kap. 19 § avfallsförordningen. Där förbjuds eldning av avfall som har samlats in. Vad det nu innebär att något har samlats in.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Naturvårdsverket har i svar till mig beskrivit att lagstödet är 3 kap. 19 § avfallsförordningen. Där förbjuds eldning av avfall som har samlats in. Vad det nu innebär att något har samlats in.
Jo men nu ska då våran lagstiftning på miljöområdet följa EU direktiven dvs EU lag, så då måste ju någon ha gjort en stor miss. Sedan tror jag inte fröken Busch är helt fel ute. Utmaningen kan vara att ansvarig minister Romina Pourmokhtari har fullt upp med andra "delikata" miljöärenden. Jag tror hursomhelst att det är hög tid för en pudel av Naturvårdsverket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Inte för att jag kommer ändra mina vanor men hjälp mig att förstå ........

Jag rensar sly i syfte att hålla min tomt öppen och luftig. Jag samlar in den grövre slyn i "högar". Eftersom jag inte är speciellt road av att elda och inte har någon större lust att låna bil/släp etc. för att köra 2 mil till närmaste ÅVC så ringer jag byns getbonde som mer än gärna kommer och hämtar min grövre sly för bjuda sina getter på kalas. Det tunnare böset lägger jag med markägarens tillstånd i närmsta skogsbryn, precis som jag gör med större mängder ihopkrattade löv.

Är detta tillåtet?
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu när man vet vilken fras man ska googla efter så är det lätt att hitta argumentet som @redarn förde fram. Avfall Sverige skriver för en vecka sedan:

[bild]

[länk]
Ok, nu är det reportage på TV4-nyheterna om detta och Naturvårdsverket skyller då på regeringen.
https://www.tv4play.se/klipp/cfadf2...bud-pa-tomten?playlist=4fPLgMyczjiIHuhE8DfQXE
Den svenska ankdammen....😂
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Inte för att jag kommer ändra mina vanor men hjälp mig att förstå ........

Jag rensar sly i syfte att hålla min tomt öppen och luftig. Jag samlar in den grövre slyn i "högar". Eftersom jag inte är speciellt road av att elda och inte har någon större lust att låna bil/släp etc. för att köra 2 mil till närmaste ÅVC så ringer jag byns getbonde som mer än gärna kommer och hämtar min grövre sly för bjuda sina getter på kalas. Det tunnare böset lägger jag med markägarens tillstånd i närmsta skogsbryn, precis som jag gör med större mängder ihopkrattade löv.

Är detta tillåtet?
Ja, kör på. Jag tippade fem säckar på en gödselstack för någon vecka sedan.
Se det praktiskt istället, vem skulle komma på tanken att göra något eller hindra dig?
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hypotes (Nu blir det ren spekulation kring ett scenario):

Medarbetarna hos Naturvårdsverket klantade sig och trodde att förbudet för kommuner i 3 kap. 19 § avfallsförordningen att elda inlämnat trädgårdsavfall var tillämpligt för villaägare. Liksom t ex jag själv missade medarbetarna att frasen "samla in avfall" i denna paragraf har en väldigt specifik term som definieras i miljöbalken.

Medarbetararna på Naturvårdsverket börjar kommunicera detta till kommunernas miljönämnder. Juristerna på Avfall Sverige och en och annan kommun invänder att handläggarna inte kan sin miljöbalk. Men nu kan man inte backa, prestigen sitter för djupt hos medarbetarna på Naturvårdsverket. Bättre att ljuga än att be om ursäkt. Nu börjar man sprida dimridåer om att man inte har missförstått 3 kap. 19 § utan att det istället handlar om andemeningen i avfallsförordningen som har sin grund i EU-direktivet. Och så får man vara med i SRs P1 och torgföra sin nya kampanj som slumpens nycker och ljugandet tvingat in myndigheten i.

Sen rullar detta ut under veckan och blir ett problem för regeringen som inte alls tänkte sig förbjuda någon trädgårdseldning av löv. Det är första gången man hör om detta för det är ju uppfunnet på Naturvårdsverket högst nyligen. Och det kopplar snyggt till EU-valet så media är på. För eller emot EU säljer, vare sig det är sant eller inte!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen rullar detta ut under veckan och blir ett problem för regeringen som inte alls tänkte sig förbjuda någon trädgårdseldning av löv. Det är första gången man hör om detta för det är ju uppfunnet på Naturvårdsverket högst nyligen. Och det kopplar snyggt till EU-valet så media är på. För eller emot EU säljer, vare sig det är sant eller inte!
Njau.. det är väl mer att likna med att "skjuta sig i foten" om man är miljövän, det leder ju enbart till en polarisering av ett till område samt späder på Swexit-debatten, mycket oklokt av Naturvårdsverket.

SVT tog även de upp ämnet:
https://www.svtplay.se/video/8WmbLA6/rapport/ikvall-19-30?position=1206&id=8WmbLA6
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju fine, då har du inget avfall, alltså du har bara ved. Då är avfallsförordningen inte aktuell. Men då får du ju heller inte samla ihop riset med syfte att göra dig av med det. Så fort du samlar ihop riset med syfte att göra dig av med det så har du ju organiskt avfall av typen bioavfall som måste sorteras som en separat fraktion trädgårdsavfall.
Nej. Syftet kan inte ändras.
Riset kom till för att ge ved och solljus. Punkt.
Om någon däremot jobbar med att samla ihop trädgårdsavfall hos mig i syfte att återvinna det, så får hen naturligtvis inte elda upp det istället för att ta hand om det.
Men så är det inte här.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen beslutade om en förordningstext som förbjöd eldning av trädgårdsavfall. Vice statsministern har för några dagar sedan i en tweet berättat att det inte var syftet. Regeringen är därmed den som har begått en misstag. Normalt är det tjänstemännen som arbetar för regeringen på departementen som ska skydda regeringen mot sådana blunders.
Hehe, syftet är oklart...
 
P paralun skrev:
Njau.. det är väl mer att likna med att "skjuta sig i foten" om man är miljövän, det leder ju enbart till en polarisering av ett till område samt späder på Swexit-debatten, mycket oklokt av Naturvårdsverket.

SVT tog även de upp ämnet:
[länk]
Ja. Media verkar ändå inte ha fattat hela vidden av NVs trams. De pratar fortfarande om EU-direktiv som oväntad anledning.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Såg just inslaget på tv-nyheterna. I stället för att göra ett journalistiskt jobb som att ta fram lagtexten och förklara för tittarna att det är regeringen som ansvarar för lagen, så frågade de ut ett antal random medborgare om vad de tyckte! Underförstått beskylldes EU för det hela. Så jäkla grund journalistik!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
pacman42 och 5 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Såg just inslaget på tv-nyheterna. I stället för att göra ett journalistiskt jobb som att ta fram lagtexten och förklara för tittarna att det är regeringen som ansvarar för lagen, så frågade de ut ett antal random medborgare om vad de tyckte! Underförstått beskylldes EU för det hela. Så jäkla grund journalistik!
Som vanligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Verkar gå en stark anti-EU agenda för tillfället, där eu oskyldigt beskylls för saker. Vems agenda gynnar det?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Verkar gå en stark anti-EU agenda för tillfället, där eu oskyldigt beskylls för saker. Vems agenda gynnar det?
Putin
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.