H hedstrom skrev:
Alla ni som använt er av Ikea säljan bänkskiva, hur har ni gjort för att få dit täcksidan på kanten efter man kapat skivan? Står att man ska använda kontaktlim.
Kontaktlim av bra kvalitet och tryck i flera timmar. Låt bänkskivan stå på kanten mot en vägg!
 
H hedstrom skrev:
Alla ni som använt er av Ikea säljan bänkskiva, hur har ni gjort för att få dit täcksidan på kanten efter man kapat skivan? Står att man ska använda kontaktlim.
Jaha du kanske menar den där tunna ? Den limmar du vara med vilket fin lim som helst, snabbverkande att rekommendera
 
J Joonathaan skrev:
Jaha du kanske menar den där tunna ? Den limmar du vara med vilket fin lim som helst, snabbverkande att rekommendera
Ja den tunna menade jag, får köpa hem nåt lim och testa 👍
 
H hedstrom skrev:
Ja den tunna menade jag, får köpa hem nåt lim och testa 👍
Det absolut bästa är Gorilla PU-lim fast man måste dosera väldigt försiktigt för det expanderar kraftigt i volym.
Less is more...
 
D Dimitris76 skrev:
Det absolut bästa är Gorilla PU-lim fast man måste dosera väldigt försiktigt för det expanderar kraftigt i volym.
Less is more...
Det här limmet du menade? Köpte något billigt kontaktlim på jem o fix och det gick inte alls.
 
  • En skärmdump av Gorilla Glue lim från Clas Ohlson webbplats, 60 ml, vattentätt, användaromdömen, köpinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hedstrom skrev:
Det här limmet du menade? Köpte något billigt kontaktlim på jem o fix och det gick inte alls.
yeap!
Det var det. Dra lätt en fuktig disktrasa längs ena ytan och använda VÄLDIGT lite lim som sagt!
 
D Dimitris76 skrev:
yeap!
Det var det. Dra lätt en fuktig disktrasa längs ena ytan och använda VÄLDIGT lite lim som sagt!
Varför just ena sidan? Behöver man limma både skivan och täcklisten?
 
D Dimitris76 skrev:
yeap!
Det var det. Dra lätt en fuktig disktrasa längs ena ytan och använda VÄLDIGT lite lim som sagt!
Det funkar lika bra utan att fukta man alls. Det räcker nog bara med spånskivans sid för vatten accelererar bara kemiskareaktionsprocessen.
 
  • Gilla
hedstrom
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Det här limmet du menade? Köpte något billigt kontaktlim på jem o fix och det gick inte alls.
Det var detta Originala Gorillalim jag pratar om. Ingen Gorilla-trälim etc.
 
  • Original Gorilla Glue-flaska, universell lim, varningsikoner, orange förpackning, USA-tillverkad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Limförpackning med instruktioner och användningsområden för flera material som trä, sten, metall, keramik, skum och glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en orange förpackning av Gorilla Glue, instruktioner visas för att använda produkten i tre steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gorilla Glue, starkt lim i förpackning, hålls upp, bakgrund suddig, limflaska synlig, varnings- och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Vill tacka för all inspiration och alla tips i detta inlägg!
Nedan ser ni vår tvättstuga.

Någon nämnde att man ville ha yta att ställa korgen på under tvättmaskin/torktumlare.
IKEA har en utfällbar arbetsyta som är ny i sortimentet som fungerar utmärkt för detta ändamål.
Man monterar den på samma sätt som innerlåda.

[länk]
Tjena! Hur har du gjort med skåpen under maskinerna? Fäst mot vägg med upphängningsskena och ben under skåpet? Eller har du förstärkt det ytterligare?

Undrar dessutom vad man kan göra för att säkerställa att maskinerna inte rör på sig. Har en nyare Bosch men tänker att man ändå vill försäkra sig om att dom sitter på sin plats. Tack för svar!
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
Tjena! Hur har du gjort med skåpen under maskinerna? Fäst mot vägg med upphängningsskena och ben under skåpet? Eller har du förstärkt det ytterligare?

Undrar dessutom vad man kan göra för att säkerställa att maskinerna inte rör på sig. Har en nyare Bosch men tänker att man ändå vill försäkra sig om att dom sitter på sin plats. Tack för svar!
Fäst mot väggskena samt ben under skåpen, kör ben både i bakdel samt fram. För att minska vibrationer och att maskinerna ska "röra på sig" satte jag något som kallas "vibrationsmatta" tror jag den hette, finns att köpa från de flesta vitvarukedjorna. Har haft detta i snart 1 år, ingenting rör på sig.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
J Joonathaan skrev:
Fäst mot väggskena samt ben under skåpen, kör ben både i bakdel samt fram. För att minska vibrationer och att maskinerna ska "röra på sig" satte jag något som kallas "vibrationsmatta" tror jag den hette, finns att köpa från de flesta vitvarukedjorna. Har haft detta i snart 1 år, ingenting rör på sig.
Stort tack för snabbt svar!

Har tänkt att fästa mot väggskena samt köra 2 capita ben fram+bak, och kanske även ett i mitten?(Eller blir det lite overkill med ett ben i mitten?)

Ska kika på lite vibrationsdämpande mattor att lägga på bänkskivan under maskinerna.
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
Stort tack för snabbt svar!

Har tänkt att fästa mot väggskena samt köra 2 capita ben fram+bak, och kanske även ett i mitten?(Eller blir det lite overkill med ett ben i mitten?)

Ska kika på lite vibrationsdämpande mattor att lägga på bänkskivan under maskinerna.
Jag tror faktiskt jag satte ett ben i mitten nu när jag tänker efter, men är egentligen inte nödvändigt då kraften fördelas ju mer mot hörnen, men en god tanke. Vibrationsmattorna är kanske inte skitsnygga men har då hjälpt maskinerna att stå väldigt stilla. Utgår bara från hur jag gjorde.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
J Joonathaan skrev:
Jag tror faktiskt jag satte ett ben i mitten nu när jag tänker efter, men är egentligen inte nödvändigt då kraften fördelas ju mer mot hörnen, men en god tanke. Vibrationsmattorna är kanske inte skitsnygga men har då hjälpt maskinerna att stå väldigt stilla. Utgår bara från hur jag gjorde.
Har du också en bänkskiva under tvättmaskinen som sitter på skåpet under? Hur har du då fäst den på ovansidan av skåpet? Tack så mycket!
 
Bonazzi Bonazzi skrev:
Tjena! Hur har du gjort med skåpen under maskinerna? Fäst mot vägg med upphängningsskena och ben under skåpet? Eller har du förstärkt det ytterligare?

Undrar dessutom vad man kan göra för att säkerställa att maskinerna inte rör på sig. Har en nyare Bosch men tänker att man ändå vill försäkra sig om att dom sitter på sin plats. Tack för svar!
Helt vanligt skåp med ben under, dessutom långa varianten på ben. Ingen upphängningsskena och inte ytterligare förstärkningar. Vårt skåp står med vägg på ena sidan och sedan är det skåp hela vägen till andra sidan så ingen risk det rör på sig. Ovanpå står TM och TT. Gjorde inget utöver vad som stod i instruktionsboken och tänkte att jag får väl stärka upp senare om jag märker att det rör på sig men har hållt bra några år nu.
 
  • Gilla
Bonazzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.