Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad är det för problem med ekar och dess löv? Det är ju gamla ihärdiga myter att eklöv inte bryts ner eller att de skulle förstöra i trädgården.
Myt och myt, jag höll på i över 10 år där varje år tillkom några nya kubik löv. Min erfarenhet blev att det måste finnas annat att blanda med i dessa volymer och det har inte vi, och med de volymerna krävdes komposter som tar x kubik i några år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inget speciellt med ek. Jag växte upp med stora lönnar på tomten och det blev väldiga mängder med lönnlöv att hantera. Kan man få ut dem i rimligt tunna lager på gräsmattan så körs de med fördel över med gräsklipparen så bryts de ned mycket hastigare. Ek har ju också de eländiga ekollonen.
 
Läser man tråden så är det iaf tydligt att det politiska systemet är byggt så att ingen riktigt vet vem som styr landet. Beroende på vilken politisk färg man ter sig till så kan man antingen välja att skylla på EU, regeringen eller tjänstemännen, så att man slipper stiga ut ur sin åsiktsbubbla.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Läser man tråden så är det iaf tydligt att det politiska systemet är byggt så att ingen riktigt vet vem som styr landet. Beroende på vilken politisk färg man ter sig till så kan man antingen välja att skylla på EU, regeringen eller tjänstemännen, så att man slipper stiga ut ur sin åsiktsbubbla.
Alla som missade att läsa en grundkurs i statsvetenskap i sin ungdom borde ju ändå ha plockat upp hur Sverige de facto styrs på sitt vaga och "konsensusbaserade" sätt under pandemin tänker jag.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Bästa sättet att "materialåtervinna" löv är att spara dem på egna tomten, kompostera eller klippa ner dem i gräsmattan med hjälp av gräsklipparen. Det finns ingen anledning att transportera sådant material kors och tvärs genom kommunen.
Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/avfall/avfallslag/nedskrapning/

Straffet verkar börja på 800kronor vid mindre företeelser. Jag tänker en mindre icakasse (givetvis tillverkad av papper) löv kanske kvalar in där. 🤔

Blir jag förresten juridiskt ansvarig om mina träd kastar avfall på grannens tomt numera?
 
  • Haha
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?
[länk]

Straffet verkar börja på 800kronor vid mindre företeelser. Jag tänker en mindre icakasse (givetvis tillverkad av papper) löv kanske kvalar in där. 🤔

Blir jag förresten juridiskt ansvarig om mina träd kastar avfall på grannens tomt numera?
Så är det. Om allmänheten har insyn och rättsapparaten tycker det ser skräpigt ut där man har slängt sina insamlade löv så. Jag gissar att samtidens nämndemän tycker det är helt OK att sprida sitt trädgårdsavfall för spontankompostering på marken. Ta en promenad i ett småhusområde och titta på trädgårdarna, det är inte 1975 längre om man säger så.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om löven nu är avfall, blir det inte nedskräpning om man bara kastar löv på marken kors och tvärs?
[länk]

Straffet verkar börja på 800kronor vid mindre företeelser. Jag tänker en mindre icakasse (givetvis tillverkad av papper) löv kanske kvalar in där. 🤔

Blir jag förresten juridiskt ansvarig om mina träd kastar avfall på grannens tomt numera?
hahaha... 🙄
Att kompostera är definitivt materialåtervinning, även om det sker direkt på marken utan att krattas ihop. Men det är okej att elda dem också.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det tar tid att kompostera några kubik eklöv, har du provat? Har lite erfarenhet efter nästan 40 år med ekar😉
Tja 2-3år kanske. Så det blir en kompoststorlek på ca 3 m3. Dvs inte ens hälften av utrymmet som en släpkärra tar vid parkering.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Generaldirektörer sparkas sällan. Men Björn Risingers förordande löper ut 31 oktober så det vore väl inte helt oväntat om han efter nästan tio år byts ut till någon annan som nuvarande regering känner har motivation att genomföra deras politik. Om de nu inte är nöjda med Risinger, jag vet inte men han fick sitt förordnande under regeringen Löfven. Det är den normala processen och kallas för att styra genom utnämningsmakten. Traditionellt har detta varit en paradgren för S - de sätter in sitt lojala folk i myndigheterna och sen behöver de bara viska för att få sin politik implementerad av myndigheterna.
Risinger....han blir ihågkommen iaf..
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tja 2-3år kanske. Så det blir en kompoststorlek på ca 3 m3. Dvs inte ens hälften av utrymmet som en släpkärra tar vid parkering.
Då är det bara att köra på för den som vill prova, jag har gjort min testperiod och det var inte värt arbetet samt resultatet, aldrig mera.
Sedan måste ju min kärra ha sin plats.😉 Bifogar en vinterbild på en av ekarna i kvarteret, rött streck markerar taknock på ett hus och överkant på lyktstolpe. Mycket löv blir det.😂
Snötäckt träd vid natt med rött streck markerande taknock och lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
hahaha... 🙄
Att kompostera är definitivt materialåtervinning, även om det sker direkt på marken utan att krattas ihop. Men det är okej att elda dem också.
Löv som ligger där av naturkrafter är inte avfall. Löven måste samlas ihop för att bli avfall,.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Löv som ligger där av naturkrafter är inte avfall. Löven måste samlas ihop för att bli avfall,.
Bara om du har samlat ihop dem ii avsikt att bli av med dem. :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och först då kan man skräpa ned med dem, t ex lägga dem i högar på en yta som allmänheten har insyn till, t ex din trädgård.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har nog aldrig eldat trädgårdsavfall, bostaden har alltid varit i tätort. Däremot på landsbygd gör vi det men aldrig löv utan ris, grenar, etc, (nej inte i mängden av GROT😉) bl.a. som noterats tidigare efter man rensat i hagar.
Man får vara praktisk och göra saker på bästa sätt under de förutsättningar som finns.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Löv som ligger där av naturkrafter är inte avfall. Löven måste samlas ihop för att bli avfall,.
Så, om man är beredd att offra hela gräsmattan genom att elda dem där de ligger så är det OK?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.