K
D dulle85 skrev:
Träskyddsklass NTR/AAvsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.
Frågan är vad de har använt för virke som bygge.
 
  • Träbit stämplad med texten "NTR AB" mot bakgrund av grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nu har jag pratat med entreprenören. Det var ett efter omständigheterna trevligt samtal där vi var ungefär lika förvånade och frustrerade över situationen. Någonstans längs vägen har en medarbetare blivit övertalad av en säljare på brädgårn att det går lika bra att gjuta in NTR-A i betong, och därefter har säljaren plockat fram NTR-AB… Vi var dock överens om att det inte var den konstruktion vi avtalat oavsett, så de ska rätta till felet kostnadsfritt.

Däremot vill såklart ingen av oss gräva upp allting. Hans plan är därför att borra ur virket en bit ner, stoppa ner justerbara stolpskor och gjuta in med expanderbar betong, med reglarna inkapslade nedanför.

Vad tror ni? Håller det?
 
  • Gilla
Freniño och 5 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
istället för att bara säga kasst, säg vad som är kasst istället.

Tryckimpregnerat trä är det mest hållbara virket vi har idag på marknaden.
då menar jag inte bara livslängd utan även miljömässigt
Kärnek bör vara bättre både hållbarhets och miljömässigt.
 
G Grävling15 skrev:
Nu har jag pratat med entreprenören. Det var ett efter omständigheterna trevligt samtal där vi var ungefär lika förvånade och frustrerade över situationen. Någonstans längs vägen har en medarbetare blivit övertalad av en säljare på brädgårn att det går lika bra att gjuta in NTR-A i betong, och därefter har säljaren plockat fram NTR-AB… Vi var dock överens om att det inte var den konstruktion vi avtalat oavsett, så de ska rätta till felet kostnadsfritt.

Däremot vill såklart ingen av oss gräva upp allting. Hans plan är därför att borra ur virket en bit ner, stoppa ner justerbara stolpskor och gjuta in med expanderbar betong, med reglarna inkapslade nedanför.

Vad tror ni? Håller det?
Det jag främst ställer mig emot, är att även om man kan, så är det inget man normalt sett gör. Det finns olika specialkonstruktioner där trä behöver gjutas i betong. En altan/veranda är inte en sådan konstruktion. Det finns absolut noll anledning till att gjuta in trä i betongplintarna. Enda orsaken till att man gör det, är ren och skär dumhet, alternativ okunskap. Framförallt i detta fall, när 99% av krafterna är riktade rakt ner. Vilket gör att man försvagat plintarna något oerhört. Träet ligger så nära kanten på plinten, att de löper mycket stor risk att spricka sönder under vintern.

Så även om träet kan klara sig 20-30år, så kommer inte plintarna att göra det.
 
  • Gilla
B6304S1 och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det jag främst ställer mig emot, är att även om man kan, så är det inget man normalt sett gör. Det finns olika specialkonstruktioner där trä behöver gjutas i betong. En altan/veranda är inte en sådan konstruktion. Det finns absolut noll anledning till att gjuta in trä i betongplintarna. Enda orsaken till att man gör det, är ren och skär dumhet, alternativ okunskap. Framförallt i detta fall, när 99% av krafterna är riktade rakt ner. Vilket gör att man försvagat plintarna något oerhört. Träet ligger så nära kanten på plinten, att de löper mycket stor risk att spricka sönder under vintern.

Så även om träet kan klara sig 20-30år, så kommer inte plintarna att göra det.
Vad skulle få plintarna att spricka vintertid om virket är inkapslat? Jag ifrågasätter alltså inte ditt resonemang utan försöker förstå 😄

Entreprenören menade att det inte borde hända eftersom betongen är vattentät.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
K
G Grävling15 skrev:
Vad skulle få plintarna att spricka vintertid om virket är inkapslat? Jag ifrågasätter alltså inte ditt resonemang utan försöker förstå 😄

Entreprenören menade att det inte borde hända eftersom betongen är vattentät.
Alltså. Jag är ingen expert på det här, men vanlig grovbetong var det, och den är väl knappast vattentät?
Sen är väl frågan om inte vatten kan ta sig in nerifrån och uppifrån, med tanke på konstruktionen (träet tar upp vatten)?
Men, vad vet jag...
Väntar med spänning på andras svar.
 
  • Skärmdump från forumtråd om byggmaterial där grovbetong diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G Grävling15 skrev:
Vad skulle få plintarna att spricka vintertid om virket är inkapslat? Jag ifrågasätter alltså inte ditt resonemang utan försöker förstå 😄

Entreprenören menade att det inte borde hända eftersom betongen är vattentät.
Byggarna menar väl inte att de har använt vattentät betong till detta?
Det som kommer få betongen att spricka, är träet. Det kommer såsmåningom suga åt sig vatten. När så frosten kommer expanderar vattnet och träet, vilket får betongen att spricka sönder.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Byggarna menar väl inte att de har använt vattentät betong till detta?
Det som kommer få betongen att spricka, är träet. Det kommer såsmåningom suga åt sig vatten. När så frosten kommer expanderar vattnet och träet, vilket får betongen att spricka sönder.
Jo han sa att den var vattentät. Var ute och kollade fabrikatet nu. Däremot kollade jag plintarna igen och reglarna står på sina ställen inte bara nära kanten utan hela vägen ut mot gjutröret, utan betong utanför. Så du har väl antagligen rätt. Suck…
 
  • Grovregel står ovanpå betongplint där betong saknas runt gjutröret och en bräda är nära kanten utan stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säck med grov betong och dess produktspecifikation, markerat som vattentät enligt SS 137214.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Nu har jag pratat med entreprenören. Det var ett efter omständigheterna trevligt samtal där vi var ungefär lika förvånade och frustrerade över situationen. Någonstans längs vägen har en medarbetare blivit övertalad av en säljare på brädgårn att det går lika bra att gjuta in NTR-A i betong, och därefter har säljaren plockat fram NTR-AB… Vi var dock överens om att det inte var den konstruktion vi avtalat oavsett, så de ska rätta till felet kostnadsfritt.

Däremot vill såklart ingen av oss gräva upp allting. Hans plan är därför att borra ur virket en bit ner, stoppa ner justerbara stolpskor och gjuta in med expanderbar betong, med reglarna inkapslade nedanför.

Vad tror ni? Håller det?
Justerbara stolpskor är sällan så stabila som jag vill ha när jag bygger altan.
Bättre med plintjärn som går upp på var sida om stolpen. Dvs två järn i varje plint. Det har funkat bra i de altaner jag byggt. Den högsta ca 5 m i suterräng.
 
Genom att trycka ner reglar i gjutröret har man försvagat plinten ordentligt.

Grovbetong fungerar dessutom lite som en svamp, den suger upp vatten från omgivande mark.

Vid altanbygge på landet för 20 år sedan la snickaren en bit takpapp mellan betongplinten och stolpskon/regeln så att inte ändträet i regeln skulle vara i direkt kontakt med betongen.
 
  • Gilla
Anneli Törnros
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Vad skulle få plintarna att spricka vintertid om virket är inkapslat? Jag ifrågasätter alltså inte ditt resonemang utan försöker förstå 😄

Entreprenören menade att det inte borde hända eftersom betongen är vattentät.
Om du får någon nödlösning nu för att "rädda" det så ska du också ha rabatt på jobbet för att det inte blir så bra det hade kunnat bli.

Jag tror det är mer jobb att borra ur träet ur betongen än att göra nya plintar.... Verkar som världens arbete att borra och pilla ur träet.... Plintarna med minst marginal till kanten kommer säkert spricka och jävla sig också....🤔

Men man tycker ju om du får bort träet och sen gjuter i plinten med stolpsko så lär väl det hålla även om det säkert är mindre hållfast än att gjuta allt samtidigt (gissar jag) men det har nog ingen praktisk betydelse här.
 
  • Gilla
Djupatanken och 1 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Jo han sa att den var vattentät. Var ute och kollade fabrikatet nu. Däremot kollade jag plintarna igen och reglarna står på sina ställen inte bara nära kanten utan hela vägen ut mot gjutröret, utan betong utanför. Så du har väl antagligen rätt. Suck…
Vad är det för firma? Det är ju lämpligt att meddela dem att de kommer och tar bort skiten snarast eller kommer överens med dem om att de ersätter dig skäligt för att du tar bort/ låter ta bort det de fuskat till.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vad betyder det förresten att betong är vattentät? Det snackas ju hela tiden om hur vatten vandrar genom betong i sammanhanget källare och annat...
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Justerbara stolpskor är sällan så stabila som jag vill ha när jag bygger altan.
Bättre med plintjärn som går upp på var sida om stolpen. Dvs två järn i varje plint. Det har funkat bra i de altaner jag byggt. Den högsta ca 5 m i suterräng.
Men tänk om du hade gjutit in stolparna istället, vad stabilt det skulle blitt 😉
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men tänk om du hade gjutit in stolparna istället, vad stabilt det skulle blitt 😉
Speciellt i så rejäla välplacerade papprör som i detta fall.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.