Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När man trodde att det inte kunde bli värre så briljerade tillverkarna under 2020 med en ännu knäppare anvisning.

Det börjar dyka upp en ansenlig mängd frågor kring just denna plint och lite varianter av den så det kanske hjälper om jag skriver ned svaret här. Gäller bara att folk hittar hit.

Anvisning som ser ut som följer:

[bild]


Jämför med bilderna lite högre upp. Nu finns det inte längre något alternativ som är helt korrekt för något land som har trefas! Det som ligger närmast är det längst till vänster. Men man ska givetvis inte använda dubbla neutralledare.

Det kan även medfölja en sladd som kan se ut så här, blå och grå ledare är byglade.

[bild]

Såsom tidigare så gör man så här när man har två eller tre faser tillgängligt:
  1. Använd en anslutningssladd, femledare, plast eller gummi, 5G1.5 mm2.​
  2. L1 ansluts till plint nr 2 (brun/BN).​
  3. L2 ansluts till plint nr 3 (svart/BK)​
  4. L3 ansluts till plint nr 1 (grå/GY).​
    1. Den grå ska alltså flyttas från plint nr 4 till 1.​
    2. För en häll är detta vanligen en blindplint, men även för nya spisar från Bosch och Siemens. Finns det ingen skruv att ansluta ledaren till så får man isolera änden och lägga den löst i kopplingsutrymmet. Se till att den inte kan kortsluta något.​
    3. Plintnumreringen är lite knäpp ja, men det kan man tåla.​
  5. Se till att bygeln mellan plint 4-5 sitter på plats i hällen.​
  6. Neutralledaren ansluts till plint 4 eller 5 (blå/BU).​
  7. Skyddsjordsledaren ansluts till plinten märkt med skyddsjord.​
  8. I stickproppsänden, klipp isär blå och grå och anslut sladden till en perilexstickpropp som vanligt med tre faser, nolla och skyddsjord. Den grå blir alltså fas nr 3.​
För anslutning till enfas i en gammal lägenhet, gör så här:
  1. Använd en anslutningssladd, treledare, plast eller gummi, 3G2.5 mm2.​
  2. Bygla plint 2 och 3.​
  3. L1 ansluts till plint nr 2 eller 3 (brun/BN).​
  4. Se till att bygeln mellan plint 4-5 sitter på plats i hällen.​
  5. Neutralledaren ansluts till plint 4 eller 5 (blå/BU).​
  6. Skyddsjordsledaren ansluts till plinten märkt med skyddsjord.​
Det är kanske frestande att använda en 5G1.5 mm2 för enfasfallet och använda parallellkopplade ledare i sladden, men det är dumt, korkat och fel (ja, det bryter faktiskt mot reglerna för fasta installationer, och det vore bara fånigt att inte tillämpa dessa regler även på en anslutningssladd).

För trefasfallet finns det dessutom reella risker med att försöka knö in dubbla ledare på en plint i en perilexstickpropp.
Jag har inte riktigt koll på allt efter att ha läst spisbibeln men nu efter att ha beställt en häll från neff, som har detta installationsalternativet och i samtal med min elektriker som säger att jag troligen måste säkra upp huset till 20 Ah för att kunna använda denna hällen. Jag är inte så sugen på att säkra upp huset. Har 16 Ah huvudsäkringar idag.
Hällen heter Neff T68FTV4L0, så frågan är om jag måste hitta en annan häll eller om det skulle funka att köra den ändå.
 
Din häll ska kopplas in såsom jag beskriver.
Jag hittar inte grundläggande elektriska egenskaper för denna häll på deras hemsida.
Var ser ni att den kräver 20 A?
 
Ah är inte en enhet för ström. Jag utgår ifrån att du menar A dvs amper. Jllen är byggd för att matas med två faser 16A, som alla seriösa hällar. Det brukar fungera bra även med 16A huvudsäkring. Men man kan ju inte kombinera tunga laster med matlagning på hög effekt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din häll ska kopplas in såsom jag beskriver.
Jag hittar inte grundläggande elektriska egenskaper för denna häll på deras hemsida.
Var ser ni att den kräver 20 A?
Jag hittade viss data. Två faser och 7400W.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Din häll ska kopplas in såsom jag beskriver.
Jag hittar inte grundläggande elektriska egenskaper för denna häll på deras hemsida.
Var ser ni att den kräver 20 A?
Den informationen har jag inte fått fram, det är mest när jag pratade med min elektriker sa han att han har råkat ut för det med flera hällar han har installerat hos andra kunder, jag har ställt frågan till neff via ett formulär på deras hemsida. Jag ska kolla det innan jag hämtar hällen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag hittade viss data. Två faser och 7400W.
Den specifikationen finns på de flesta moderna hällar idag. Är det ett problem om man vill installera dom med 16 A huvudsäkring?
 
U Ucklahoma skrev:
Den specifikationen finns på de flesta moderna hällar idag. Är det ett problem om man vill installera dom med 16 A huvudsäkring?
Ungefär 7400 W på en häll och ungefär 11000 W på en spis är en mycket vanlig specifikation sedan i alla fall 60-talet och fram till idag. Så om det inte är några problem med att säkringar löser med nuvarande spis kommer det inte att vara det med den nya heller. Det är vanligt med hus som har 16 A huvudsäkring och 11 kW spis.
 
U Ucklahoma skrev:
Den specifikationen finns på de flesta moderna hällar idag. Är det ett problem om man vill installera dom med 16 A huvudsäkring?
Här är installationsanvisningen,
https://media3.neff-international.com/Documents/9001703314_A.pdf

Det är "220-240V/380-415V 2N~" inkopplingen som ska användas.

7400W uppdelat på två faser är 3700W, det ger en strömförbrukning på 16A.
3700/230=16,1
Det är sällan man maxar en sida på en häll längre än 15 minuter.
Vid de få tillfällerna så får man tänka på att inte köra något annat effektkrävande på samma fas.
 
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När man trodde att det inte kunde bli värre så briljerade tillverkarna under 2020 med en ännu knäppare anvisning.

Det börjar dyka upp en ansenlig mängd frågor kring just denna plint och lite varianter av den så det kanske hjälper om jag skriver ned svaret här. Gäller bara att folk hittar hit.

Anvisning som ser ut som följer:

[bild]


Jämför med bilderna lite högre upp. Nu finns det inte längre något alternativ som är helt korrekt för något land som har trefas! Det som ligger närmast är det längst till vänster. Men man ska givetvis inte använda dubbla neutralledare.

Det kan även medfölja en sladd som kan se ut så här, blå och grå ledare är byglade.

[bild]

Såsom tidigare så gör man så här när man har två eller tre faser tillgängligt:
  1. Använd en anslutningssladd, femledare, plast eller gummi, 5G1.5 mm2.​
  2. L1 ansluts till plint nr 2 (brun/BN).​
  3. L2 ansluts till plint nr 3 (svart/BK)​
  4. L3 ansluts till plint nr 1 (grå/GY).​
    1. Den grå ska alltså flyttas från plint nr 4 till 1.​
    2. För en häll är detta vanligen en blindplint, men även för nya spisar från Bosch och Siemens. Finns det ingen skruv att ansluta ledaren till så får man isolera änden och lägga den löst i kopplingsutrymmet. Se till att den inte kan kortsluta något.​
    3. Plintnumreringen är lite knäpp ja, men det kan man tåla.​
  5. Se till att bygeln mellan plint 4-5 sitter på plats i hällen.​
  6. Neutralledaren ansluts till plint 4 eller 5 (blå/BU).​
  7. Skyddsjordsledaren ansluts till plinten märkt med skyddsjord.​
  8. I stickproppsänden, klipp isär blå och grå och anslut sladden till en perilexstickpropp som vanligt med tre faser, nolla och skyddsjord. Den grå blir alltså fas nr 3.​
För anslutning till enfas i en gammal lägenhet, gör så här:
  1. Använd en anslutningssladd, treledare, plast eller gummi, 3G2.5 mm2.​
  2. Bygla plint 2 och 3.​
  3. L1 ansluts till plint nr 2 eller 3 (brun/BN).​
  4. Se till att bygeln mellan plint 4-5 sitter på plats i hällen.​
  5. Neutralledaren ansluts till plint 4 eller 5 (blå/BU).​
  6. Skyddsjordsledaren ansluts till plinten märkt med skyddsjord.​
Det är kanske frestande att använda en 5G1.5 mm2 för enfasfallet och använda parallellkopplade ledare i sladden, men det är dumt, korkat och fel (ja, det bryter faktiskt mot reglerna för fasta installationer, och det vore bara fånigt att inte tillämpa dessa regler även på en anslutningssladd).

För trefasfallet finns det dessutom reella risker med att försöka knö in dubbla ledare på en plint i en perilexstickpropp.
Mycket tydligt och detaljerat beskrivet.
Men en sak som jag inte riktigt förstår med beteckningen "220-240V/380-415V 2N~"; använder spisen 230 V eller 400 V? För tittar man på bild 2 så har de skrivit spänningen 230 V mellan L1 och nolla, samt mellan L2 och samma nolla. Detta tolkar jag som att 2 faser används med 230 V på varje. Enligt anvisningen använder man sedan två ledare för nolla mellan spis och uttag. Men om man nu gör som du beskriver, och jag tolkat det jag skrev tidigare rätt, så bör det följaktligen gå 32 A genom noll-ledaren (som är dimensionera för 16A).
Helst vill jag använda anvisningen från tillverkaren med dubbla ledare för nollan, men samtidigt känns det fel att klippa bort ändhylsan och pressa in båda dessa på samma plint i perlex kontakten.
 
Eftersom det är växelström och faserna har sina "toppvärden" förskjutna blir det aldrig mer än max 16 A vid tre/tvåfas. är alla tre faserna max belastade blir strömmen i nollan just noll. Men det måste vara olika faser.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En spis som är märkt "400V 2N~", ansluts till två faser (400V), men samtidigt så används neutralledaren.
Tack vare att faserna är förskjutna 120⁰ så kan strömmen i nollan aldrig bli högre än vad som enskilt går i faserna.
Om bägge faserna belastas med 16A så kommer strömmen i nollan bli max 16A.
 
Så klart! Tack för era snabba svar.

Jag tycker dock det känns tryggare att koppla in den grå kabeln i spis-änden enl. anvisningen med sedan lämna den isolerad och ej inkopplad i perilex kontakten än att enligt Bo's anvisning koppla in L3 mot en plint i spisen som "antagligen" inte används..

Någon åsikt om det?
 
Du ska koppla som vi gör i Sverige en nolla in i spisen och där byglas den, samt två faser (och jord naturligtvis).
Dubbla nollor in är nått man använder i Nederländerna där systemet är lite annorlunda och har inget att göra hos oss.
Ej använda trådar klipps eller isoleras och lägg åt sidan. Och egentligen ska du be om rätt anslutningsledning av den som sålde spisen/hällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R Rasmus_ skrev:
Men en sak som jag inte riktigt förstår med beteckningen "220-240V/380-415V 2N~"; använder spisen 230 V eller 400 V?
Det framgår inte om hällen internt använder spänningen 230 eller 400 V. Men alla moderna hällar använder 230 V. Skulle den använda 400 V så skulle den kräva en anslutning mot "400 V 3~" (ja på den tiden då det fanns 400 V-hällar så var de trefasiga. Ofta anges "elementspänning" och det ange då vilken spänning som hällen använder.

Beteckningen som anges där talar alltså om vilket matningssystem som hällen kan anslutas till, ett trefassystem med fasspänningen 230 V och huvudspänningen 400 V. Man använder två faser till hällar och det ser då ut som i figur 4 här:

Schematisk illustration av elektrisk koppling för spishällar med märkningar för 400 V 3-fas och 230 V.

Tidsförskjutningen mellan faserna gör att 16 A i L1, och 16 A i L2 ger 16 A i N.

Man kan koppla om hällen enligt figur 5 också. Varje element kommer att dra 16 A, så det blir då 32 A i L1 och 32 A i N. Delar du upp N-ledaren i två så blir det 16 A i varje, fram till anslutningsdosan i väggen.
R Rasmus_ skrev:
För tittar man på bild 2 så har de skrivit spänningen 230 V mellan L1 och nolla, samt mellan L2 och samma nolla. Detta tolkar jag som att 2 faser används med 230 V på varje.
Detta är ett illa valt sätt att beskriva elementspänningen på. Det säger ingenting om olika faser eller hur nollan ska hanteras.
R Rasmus_ skrev:
Enligt anvisningen använder man sedan två ledare för nolla mellan spis och uttag. Men om man nu gör som du beskriver, och jag tolkat det jag skrev tidigare rätt, så bör det följaktligen gå 32 A genom noll-ledaren (som är dimensionera för 16A).
Nej, tvåfas gör att strömmarna i de två faserna inte adderas i nollan. Se ovan. Strömmen i N blir lika hög som i ena fasledaren 1). Man behöver aldrig tänka på detta, utom i gamla enfaslägenheter då man behöver pussla med 1 en fas.

1) Om någon känner behov av att lägga ut texten här så varsågod.
R Rasmus_ skrev:
Helst vill jag använda anvisningen från tillverkaren med dubbla ledare för nollan, men samtidigt känns det fel att klippa bort ändhylsan och pressa in båda dessa på samma plint i perlex kontakten.
Ja, jag ser det som ett fel. Stickproppar är inte avsedda för detta. Dessa hällar som säljs i detta utförande är egentligen avsedda för fast anslutning, inte stickpropp. Det tillverkar inga hällar för Sverige längre så vi får hjälpas åt att skälla på vitvaruhandlarna.
 
Tack för din tid och dina utförliga svar. Mycket bra och pedagogiskt beskrivet.
Dock tycker jag fortfarande det känns lite obehagligt att koppla L3 i Perilex uttaget till en plint i spisen som "antagligen" inte används. Även om detta är fallet på samtliga spisar på marknaden idag så kan det ju längre fram dyka upp nya modeller där denna plint faktiskt är kopplad till något. Borde det inte vara bättre att bara göra som @elmont skriver, klippa och isolera den ej använda tråden (grå)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.