F
J JohanLun skrev:
Faktum kvarstår. Folk har dragit sönder hjulskruvar. Och tappat dem. Jag har svurit de gånger jag haft bilen på firma för att byta däck och de är omöjliga att ta av. Jag har haft ett långt järnrör av den anledningen. När jag bytt hjul själv är järnröret helt onödigt.

Korsdra och använd bara ett normallångt skaft och handkraft så blir det ändå rätt ok. Förlängare eller trycka med foten på skaftet blir det för hårt. Man behöver inte över komplicera.
Säger emot dig lite själv? Det går uppenbarligen att dra så hårt att skruvarna/muttrarna är ”omöjliga att ta av” men dom är fortfarande inte sönder eller hur?

Jag har fått svetsa EN gång. Det var draget på däcksverkstad av en outbildad grobian med mutterpickan på max och i kombination med en slaskig, saltig vinter så satt det så att en hylsa sprack och nyckelfattningen gick. Men gängorna var det inget fel på. Några % över specificerat moment bryr jag mig inte om förutom på Porschar där det varit lättmetall-muttrar, de var jag lite petig med.
 
Redigerat:
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är mest bara tjafs och marginell skillnad. En del har specade däck, som i princip är exakt samma men med ett märke. En del har orginal hemska Runflat däck. Och många har lite olika beroende på batch.

Att köpa kvalitetsdäck av typen som passar användningen är alltid bäst.
Håller med. Det biltillverkarna håller på med i marginalen är ofta subjektiv optimering.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Säger emot dig lite själv? Det går uppenbarligen att dra så hårt att skruvarna/muttrarna är ”omöjliga att ta av” men dom är fortfarande inte sönder eller hur?

Jag har fått svetsa EN gång. Det var draget på däcksverkstad av en outbildad grobian med mutterpickan på max och i kombination med en slaskig, saltig vinter så satt det så att en hylsa sprack och nyckelfattningen gick. Men gängorna var det inget fel på. Några % över specificerat moment bryr jag mig inte om förutom på Porschar där det varit lättmetall-muttrar, de var jag lite petig med.
De som drar åt helvete fel har använt mutterpicka eller dragit med förlängning eller hoppat på skaftet. Jag skulle säga att en normal Svenssons handkraft ligger inom toleransen.

Börjar man med långa rör på skaftet så är det plättlätt att dra sönder en hjulbult.
 
F
J JohanLun skrev:
De som drar åt helvete fel har använt mutterpicka eller dragit med förlängning eller hoppat på skaftet. Jag skulle säga att en normal Svenssons handkraft ligger inom toleransen.

Börjar man med långa rör på skaftet så är det plättlätt att dra sönder en hjulbult.
Det håller jag med om, även om det är fastställt att alla handdrar för hårt så är det inget problem.
 
Isakare Isakare skrev:
Ingen aning, har inte provat.
Kravet enligt mig är nått man kan sköta/känna utan att ta bort blicken, då faller touchknappar.
Nån motorjornalist hade nyligen provat en Tesla utan blinkersspak, funkade fint så länge man åkte rakt fram, i en rondell var det inte lika kul.
Det är inte touchknappar. Du kan alltså ha handen på knappen och inget händer.
Du måste trycka ner knappen för att den skall blinka.

Dom flesta jag har pratat med säger att det är en helt okej lösning. Bättre vid körning på motorväg.
 
Bytte hjul åt en vän igår, en gammal Hyundai. Muttrarna till hjulen har alltid varit tröga, de är lite special med en kant som håller fast hjulsidan.
Rotade i min låda och hittade 16 beg muttrar med samma gänga.
Alla gick lätt att skruva på för hand.
Tänkte att gängan på pinskruven tagit stryk av alla gånger vi dragit dit de dåliga muttrarna, men den gängan var helt frisk.
 
C
F fsn skrev:
Håller med. Det biltillverkarna håller på med i marginalen är ofta subjektiv optimering.
He he, så du menar att det dina bekanta håller på med är nonsens?
Oavsett så är det i min värld bättre att någon har testat 100 däck på "min" bil och valt ut de som de subjektivt sett tycker är bäst, än att jag sitter och funderar mellan 200 olika varianter på pappret.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att köpa kvalitetsdäck av typen som passar användningen är alltid bäst.
Det är ju förvisso det jag gör när jag köper likadana däck som satt på bilen från början...
 
F
C cpalm skrev:
He he, så du menar att det dina bekanta håller på med är nonsens?
Oavsett så är det i min värld bättre att någon har testat 100 däck på "min" bil och valt ut de som de subjektivt sett tycker är bäst, än att jag sitter och funderar mellan 200 olika varianter på pappret.

Det är ju förvisso det jag gör när jag köper likadana däck som satt på bilen från början...
Ja, till en viss gräns tycker jag faktiskt det. Det finns ett syfte till en viss gräns men i slutändan så är det i mina ögon mest trams och tex rätt många som ligger i bagaget eller baksätet och tycker sig höra saker som ingen annan hör och har högljudda åsikter om saker som inte tillför nåt och bara kostar pengar.
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
He he, så du menar att det dina bekanta håller på med är nonsens?
Oavsett så är det i min värld bättre att någon har testat 100 däck på "min" bil och valt ut de som de subjektivt sett tycker är bäst, än att jag sitter och funderar mellan 200 olika varianter på pappret.

Det är ju förvisso det jag gör när jag köper likadana däck som satt på bilen från början...
Om man är överrens med de prioriteringarna dom gjort.

Rullmotstånd
Livslängd
Buller
Komfort
Styregenskaper
Torrgrepp
Snögrepp
Isgrepp
Regngrepp
Högtemperaturtålighet (sportdäck)

Tesla har t.ex. prioriterat buller och torrgrepp med sina däck och avkall på livslängd.

Många allround premiumdäck För vardagsbruk har bra egenskaper för de mesta t.ex Michelin Primacy 4+ och Continental Premium Contact 7. Men t.ex. Michelin e-primacy är tystare än Michelin Primacy 4+, lägre rullmotstånd men sämre livslängd, komfort och styrkänsla.

Fast det avvägandet är viktigare med vinterdäck och året runt däck. Och även de som ska ha sportdäck till enstaka bankörningar och inte kör en separat uppsättning
 
F fsn skrev:
EN gång. Det var draget på däcksverkstad av en outbildad grobian med mutterpickan på max och i kombination med en slaskig, saltig vinter så satt det så att en hylsa sprack och nyckelfattningen gick. Men gän
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man är överrens med de prioriteringarna dom gjort.

Rullmotstånd
Livslängd
Buller
Komfort
Styregenskaper
Torrgrepp
Snögrepp
Isgrepp
Regngrepp
Högtemperaturtålighet (sportdäck)

Tesla har t.ex. prioriterat buller och torrgrepp med sina däck och avkall på livslängd.

Många allround premiumdäck För vardagsbruk har bra egenskaper för de mesta t.ex Michelin Primacy 4+ och Continental Premium Contact 7. Men t.ex. Michelin e-primacy är tystare än Michelin Primacy 4+, lägre rullmotstånd men sämre livslängd, komfort och styrkänsla.

Fast det avvägandet är viktigare med vinterdäck och året runt däck. Och även de som ska ha sportdäck till enstaka bankörningar och inte kör en separat uppsättning
Min Tesla levererades med helt vanliga Michelin däck. Inget ekonomi däck med lågt rullmotstånd.
Polarens ID4 levererades med något helt värdelöst ekonomi däck. Han fick punka när han åkte på grusväg. flera gånger.
Nu har han satt på ett vanligt sommardäck.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Min Tesla levererades med helt vanliga Michelin däck. Inget ekonomi däck med lågt rullmotstånd.
Polarens ID4 levererades med något helt värdelöst ekonomi däck. Han fick punka när han åkte på grusväg. flera gånger.
Nu har han satt på ett vanligt sommardäck.
E-Primacy på Teslan?

Rullmotstånd och Ljud är bra på dom, men lågt mönsterdjup så dom håller inte lika länge som Primacy 4+

Men kommer väl en Pimacy 5 nästa år kanske
 
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man är överrens med de prioriteringarna dom gjort.
Jo, givetvis. Problemet är lite att det bara är rullmotstånd, grepp och buller som är hyfsat lätt jämförbart på däcksajterna, sen får man börja sitta och plöja marknadsföringsmaterial, tester, snacka med däcksäljare, m.m.

Bythjul säljer 110 passande däck. Är man inte entusiast utan mest vill ta sig från A till B orkar man inte sitta och grotta ner sig i detta.
 
Idag blev det saabpremiär

En silverfärgad Saab parkerad på en grusuppfart med halvljusen tända utanför ett grått hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Beretic och 14 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej. De följer reglemente, det är inte svårare än så. Det är fö alltid totalt fel, och i princip omöjligt att dra paralleller till F1. F1 bytte för ett par år sen från 13” och extremt hög profil till 18” och lägre profil. De fyra hjulen blev minst 10 kg tyngre, det gjordes aerodynamiska ändringar där man förbjöds att släppa luft genom fälgen mm. Dom kör fortare på 18” än på 13”.
Jo. Naturligtvis följer de reglemente!
Anledningen att reglementet ändrades till 18" var att däckfirmorna pressade på och ville att F1 däcken skulle se ut som personbilsdäck. Utan den påverkan hade det antagligen inte hänt. Nu finns det krafter som vill gå tillbaka. Det finns oxo kompromissförslag på 16tum till 2026. Men vad jag vet är inget slutligt beslut taget.
F fsn skrev:
Man kan inte dra några direkta slutsatser kopplade till vanliga bilar ändå.
Nej precis! F1 är alldeles för extremt på alla sätt.

Men det är inte grejen här. Det jag vill belysa är att för godkända fälgar till vanliga personbilar är större fälgar generellt är sämre på allt än mindre fälgar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Idag blev det saabpremiär
[bild]
WoW till och med en sittplatsläktare👏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.