H HenrikHuslöse skrev:
Det är ju det som är marknadspris. Överskott = lägre pris. Extremt överskott = varan är avfall och man får betala för att ta bli av med den.
Hej HenrikHuslöse

Lite löjligt att behöva kommentera det men, du kan nog inte jämföra elmarknaden med andra marknader, t.ex. varuhandeln. Kollapsar t.ex. IKEA:s möbelförsäljning innebär det bekymmer, men inte på långa vägar på samma sätt som om vår elkraftförsörjning kollapsar.

Jag upprepar; "Om svenska kraftnät får höga obalanskostnader, då ökar kostnaderna för oss elkonsumenter eftersom det är vi som enligt regelverket skall stå för dessa kostnader."

Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej HenrikHuslöse

Lite löjligt att behöva kommentera det men, du kan nog inte jämföra elmarknaden med andra marknader, t.ex. varuhandeln. Kollapsar t.ex. IKEA:s möbelförsäljning innebär det bekymmer, men inte på långa vägar på samma sätt som om vår elkraftförsörjning kollapsar.

Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.
Betalningssystemen är privata (bankägda). Kommunikation är privatägd.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det är centraleuropeisk sol vi ser, och vi skall naturligtvis betala bidrag till svensk sol under dessa förhållanden?

Att solen och vinden inte påverkar SE3 lika mycket beror ju på att kablarna inte räcker till.

Som sagt, det spelar ingen roll vart den billiga energin kommer ifrån, att sponsra produktion av el när priset är lågt, eller till och med negativt är inte bra politik
Nä, det är i sak osunt. Men det är i första hand en konsekvens av annan energipolitik, OCH andra länders energipolitik än ett svenskt grönt bidrag samt en 60-öring som du inte förstår hur den kom till. Vad tycker du förresten om att åka till jobbet nu med tanke på idiotkommunens förmåga att gräva upp hela bussgatan, stänga av knutpunktsrondeller (2 st) och samtidigt stänga av körfält samt påfart på bron från ”innervägen”.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Betalningssystemen är privata (bankägda). Kommunikation är privatägd.
Jag upprepar; ”Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.”

Ägare har väl ingen betydelse om vår elkraftförsörjning kollapsar.

Strömavbrott - förbered dig
https://www.krisinformation.se/faktasidor-till-apparna/forbered-dig-for-elavbrott
Vid större elavbrott påverkas inte bara belysningen och elektriska apparater i hemmet, utan i vissa fall även värme, vatten, telefoni och betalningssystem. Därför är det bra att vara förberedd redan innan strömmen försvinner.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Jag upprepar; ”Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.”

Ägare har väl ingen betydelse vid strömavbrott
Nej, men det är samhällskritiska tjänster och aktörerna bakom agerar på en marknad. Att något är samhällskritiskt är i sig inget argument för att det inte ska vara baserat på marknadsekonomi.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, men det är samhällskritiska tjänster och aktörerna bakom agerar på en marknad. Att något är samhällskritiskt är i sig inget argument för att det inte ska vara baserat på marknadsekonomi.

Hej HenrikHuslöse
Vart vill du komma?
Baserat på marknadsekonomi eller inte.
Vi talar om Sverige
Jag upprepar; ”Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.”
 
D
G OMathson skrev:
Visst, så kan man se det men blir det bättre med mer subventionerade solceller på svenska villatak?
Detsamma gäller om någon släcker en lampa, försämrar också förbrukningen och ökar överskottet,
 
F
G OMathson skrev:
Visst, så kan man se det men blir det bättre med mer subventionerade solceller på svenska villatak?
Det gör ingen skillnad. Elnätet tar ingen som helst hänsyn till om effekten dom produceras och tillförs systemet är subventionerad på nåt sätt eller inte.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä, det är i sak osunt. Men det är i första hand en konsekvens av annan energipolitik, OCH andra länders energipolitik än ett svenskt grönt bidrag samt en 60-öring som du inte förstår hur den kom till. Vad tycker du förresten om att åka till jobbet nu med tanke på idiotkommunens förmåga att gräva upp hela bussgatan, stänga av knutpunktsrondeller (2 st) och samtidigt stänga av körfält samt påfart på bron från ”innervägen”.
Jag har inga problem med kaoset på Lindholmen, detta då jag har gips på höger fot och är tvungen att arbeta hemifrån i sex veckor till. 😉

Men i grunden är stängningen av regnbågsrondellen en bra sak, jag föreslog kommunen att bara tillåta högersväng från norr för flera år sedan. De var på väg att genomföra det, innan åtgärderna för spårvägen gick ansvar att lösa problemet. Nu blev det två separata filer istället, det löser åtminstone delar av problemet.

Och rörande subventionerna av sol så lider inte jag av dem, men jag har svårt att tro att staten tycker att det är synd politik i längden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det gör ingen skillnad. Elnätet tar ingen som helst hänsyn till om effekten dom produceras och tillförs systemet är subventionerad på nåt sätt eller inte.
Men att systemet får mer el pga subventioner när elen redan är billig är ett problem.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Behovet av el kommer att öka, så att plocka ut enskilda dagar just nu för att bevisa något är inte relevant.
Det går att dra ner på kärnkraften, även om det är en långsam process och det kräver tillförlitliga prognoser.
Vattenkraft kan man också dra ner. Det går bra att släppa förbi utan att bryta mot vattendomar. Ändå gör man inte det i någon större utsträckning. Och varför gör man inte det.
Jo för att ett lågt elpris är inte ett problem. Inte för producenterna i alla fall.
Ja, behovet ökar men behovet ökar även de dagar det inte blåser och då solen inte skiner.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Men att systemet får mer el pga subventioner när elen redan är billig är ett problem.
Men elen är inte alltid billig. Det är den bara bär det blåser och när det är jättesoligt. Är det vindstilla och halvsoligt är den dyrare.
 
Nissens
F fsn skrev:
Men elen är inte alltid billig. Det är den bara bär det blåser och när det är jättesoligt. Är det vindstilla och halvsoligt är den dyrare.
Den har varit billig det senaste året…
 
M Martin Lundmark skrev:

Hej HenrikHuslöse
Vart vill du komma?
Baserat på marknadsekonomi eller inte.
Vi talar om Sverige
Jag upprepar; ”Samhällets betalningssystem och kommunikation är t.ex. helt beroende av en fungerande elförsörjning.”
Och du menar att vi är på väg mot en katastrof? Det kommer inte att hända. Inte pga några solceller I alla fall. Det finns folk som är beredda att agera, långt innan vi ens är i närheten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det gör ingen skillnad. Elnätet tar ingen som helst hänsyn till om effekten dom produceras och tillförs systemet är subventionerad på nåt sätt eller inte.
Om subventionen inte gör någon skillnad så är ju det ytterligare ett skäl att ta bort den…
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.