Excel
G Grävling15 skrev:
Hej!

Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…

1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?

2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?

3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?

4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Vilket rikspucko, vem sparar på stolpskor? En 7-åring fattar att man inte gjuter in trä i betong, speciellt inte efter kundens önskemål om en stabil konstruktion.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vilket rikspucko, vem sparar på stolpskor? En 7-åring fattar att man inte gjuter in trä i betong, speciellt inte efter kundens önskemål om en stabil konstruktion.
men istället för att skriva så, förklara varför man inte gjuter in trä i betong?

är en stabil konstruktion man är ute efter så är det ju mycket stabilare än en stolpsko.
sedan har en stolpsko andra fördelar men absolut inte stabilitet.
 
  • Gilla
Karrock och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Excel Excel skrev:
Vilket rikspucko, vem sparar på stolpskor? En 7-åring fattar att man inte gjuter in trä i betong, speciellt inte efter kundens önskemål om en stabil konstruktion.
Nja. Stolpskor ger en särskilt ranglig konstruktion p g a att de är böjliga medan ingjutning av NTR-A-regel ger en särskilt stabil konstruktion. Den tekniska lösning som ger en nästan lika stabil konstruktion som ingjuten regel är plintjärn, en på varje sida om stolpen.

Men i grund och botten är denna typ av stabilitet sällan en faktor för trädäck, det handlar med om plank, staket och stolpar. Trädäcket vilar ju på så många olika punkter.

(Ja, jag har misslyckats med stabiliteten p g a stolpskor när jag byggde ett glest plank. Jag visste inte bättre och det är vingligt som sjutton. Ångrar det fortfarande så här 10 år senare.)
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Stolpskor ger en särskilt ranglig konstruktion p g a att de är böjliga medan ingjutning av NTR-A-regel ger en särskilt stabil konstruktion. Den tekniska lösning som ger en nästan lika stabil konstruktion som ingjuten regel är plintjärn, en på varje sida om stolpen.

Men i grund och botten är denna typ av stabilitet sällan en faktor för trädäck, det handlar med om plank, staket och stolpar. Trädäcket vilar ju på så många olika punkter.

(Ja, jag har misslyckats med stabiliteten p g a stolpskor när jag byggde ett glest plank. Jag visste inte bättre och det är vingligt som sjutton. Ångrar det fortfarande så här 10 år senare.)
Men är inte lite poängen med stolpskor till en altan att träet rör sig och stolpskon ger lite utrymme för det, kontra att gjuta direkt i betong vilket riskerar att spricka?
 
Excel
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nja. Stolpskor ger en särskilt ranglig konstruktion p g a att de är böjliga medan ingjutning av NTR-A-regel ger en särskilt stabil konstruktion. Den tekniska lösning som ger en nästan lika stabil konstruktion som ingjuten regel är plintjärn, en på varje sida om stolpen.

Men i grund och botten är denna typ av stabilitet sällan en faktor för trädäck, det handlar med om plank, staket och stolpar. Trädäcket vilar ju på så många olika punkter.

(Ja, jag har misslyckats med stabiliteten p g a stolpskor när jag byggde ett glest plank. Jag visste inte bättre och det är vingligt som sjutton. Ångrar det fortfarande så här 10 år senare.)
Ett plank med stolpskor.. 👎
Ja det blir ju rangligt, men här skulle en altan byggas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fråga hantverkaren hur lång garanti dom ger på den här konstruktionen och be att du får det skriftligt. Så kan du utifrån reaktionen du får själv dra slutsatser om hur länge det håller.
Det där är inte värt något. De byter bara organisationsnummer efter några år, så är den garantin borta.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
fast den rätten har man inte.
då det är en godkänd lösning och man inte avtalat något annat får man acceptera denna alternativt betala för att göra om det.
Amen ge dig nu!
Det ser ut som att man anlitat kommunens dagverksamhet för att gjuta det här och du pratar fortfarande om det är godkänt att gjuta in trä... Ser du inte hur det ser ut?🤔
 
  • Gilla
Viklarn och 6 till
  • Laddar…
Nissens
O oliven1 skrev:
men istället för att skriva så, förklara varför man inte gjuter in trä i betong?

är en stabil konstruktion man är ute efter så är det ju mycket stabilare än en stolpsko.
sedan har en stolpsko andra fördelar men absolut inte stabilitet.
För att träet kommer att vara konstant blött… vilket förkortar livslängden drastiskt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För att träet kommer att vara konstant blött… vilket förkortar livslängden drastiskt.
men nu pratar jag, återigen, inte om det specifika fallet utan generellt.

gjuta in ntr a virke är inte sämre, utan har en teknisk livslängd på 30 år och en faktiskt livslängd på långt mycket längre än så.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Amen ge dig nu!
Det ser ut som att man anlitat kommunens dagverksamhet för att gjuta det här och du pratar fortfarande om det är godkänt att gjuta in trä... Ser du inte hur det ser ut?🤔
vad är det du inte förstår, säger inget om det specifika fallet.

utan att man kan inte klaga på lösningen med ingjutna träreglar i betong då det är en godkänd lösning.
EN besiktningsman måste godkänna den lösningen, då det inte är ett fel.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
vad är det du inte förstår, säger inget om det specifika fallet.
Gör en egen tråd då, den här handlar om ett specifikt fall
 
  • Gilla
Djupatanken och 10 till
  • Laddar…
Nissens
O oliven1 skrev:
men det är ju precis det de är, det är fackmässigt utfört.
du kan aldrig hävda att något är fel som är en godkänd lösning i sverige, vilket ingjutna ntr a reglar är
Vad har NTR A reglar med något att göra? TS stolpar är ju NTR AB…
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men istället för att skriva så, förklara varför man inte gjuter in trä i betong?

är en stabil konstruktion man är ute efter så är det ju mycket stabilare än en stolpsko.
sedan har en stolpsko andra fördelar men absolut inte stabilitet.
Alltså, det måste vara du som är rikspuckot som har gjort denba katastrofala fuskkonstruktion.
Vad har du för belägg för ditt skitprat? Du har ju som sagt ingen som helst kunskap/erfarenhet av byggnad eller konstruktion. Så varför försöker du intala oss om att det skulle vara en okej konstruktion?
 
  • Haha
Grimmered och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har NTR A reglar med något att göra? TS stolpar är ju NTR AB…
vilket vi inte visste förens efter 77st inlägg i tråden.
så vi diskuterade detta i ganska många inlägg utan att veta och det var då vi kom in på detta.
 
  • Gilla
pve och 1 till
  • Laddar…
Nissens
O oliven1 skrev:
vilket vi inte visste förens efter 77st inlägg i tråden.
så vi diskuterade detta i ganska många inlägg utan att veta och det var då vi kom in på detta.
Men du skrev om det i mess #83…
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.