G Grävling15 skrev:
Problemet som jag ser det är kanske inte främst om det håller 20, 30 eller 40 år. Det stora problemet för mig är om/när det börjar ruttna, så behöver vi slita upp och göra om hela grundarbetet igen. Hade de fäst trästolparna ovan betong så hade det varit lättare att byta ut ev. dåligt virke på sikt.
det är den stora nackdelen med att gjuta in trä i betong.

Men man kan aldrig hävda att det är fel och be en hantverkare göra om, om man avtalat något annat är en annan fråga.
 
mickesundström skrev:
Ja att du har gjort är en sak ,jag får inte gjuta in organiskt material impregnerat eller ej det får inte användas - som hemmapulare gör du vad du vill men som snickare nej inte okey nånstans och absolut inte mot kund .
trä får inte gjutas in men gör det själv eller om nån bonnläpp gör det åt sig själv visst
Gjort om altaner när folk gjutit plint i spirorör också för att det gick bra - tills tjälen fick tag i dom men det gick bra ….
alla gör som dom vill men en snickare ska inte börja bonnläppa sig och gjuta in trä det är inte en ok lösning även om det funkar
men vad pratar du om, du får visst gjuta in trä.
men det ska göras korrekt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fråga till forumets medlemmar: har någon, någonsin, sett denna konstruktion för plintbygge till en altan?

Följdfrågan om någon mot förmodan sett detta blir naturligtvis: hur gick det sen...

__
PS. Konstruktionen är i princip likvärdig med att banka ned några tryckta stolpar i marken.
bara för att svara på din fråga, att "banka ner tryckta stolpar i marken" är ok och också använt i flera användningsområden,
 
Claes Sörmland
Det går att gjuta ned stolpar NTR-A. Har gjort det själv för enklare trädgårdskonstruktioner och ingen röta på över 20 år naturligtvis. När rötan väl kommer efter kanske 50-100 år så lokaliserar den till träet ovanför betongingjutningen. D v s på samma ställe som motsvarande plintjärn skulle rosta och rötan skulle uppstå vid skruvinfästningen i träet.

Men här har man lagt ihop två reglar och gjutit ned. Risken för röta ökar då i glipan mellan reglarna eftersom luft tar sig in där, fukt blir stående och träet inte är omgivet av betong som effektivt konserverar det (p g a högt pH). Inte en bra lösning. Om det håller? Vi får se om 50 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
zapy och 6 till
  • Laddar…
A
O oliven1 skrev:
men vad pratar du om, du får visst gjuta in trä.
men det ska göras korrekt.
Ja korrekt är att inte blanda in levande material i betongen trä rör sig suger fukt håller sämre så det finns inget bra alls , bilden på skiten säger allt ,
Nåt som ska stå en längre tid så använder du varmgalvat material som uppstick ur plinten så det som blir dåligt kan bytas.
nu får du ge dig så där bygger man inte även om man kan , har gjort om altaner med just det byggsättet ovan men med ingjuten 2x4 för när plinten är sprucken står du där det finns inte ett skit att göra åt det när det händer .
 
mickesundström skrev:
Ja korrekt är att inte blanda in levande material i betongen trä rör sig suger fukt håller sämre så det finns inget bra alls , bilden på skiten säger allt ,
Nåt som ska stå en längre tid så använder du varmgalvat material som uppstick ur plinten så det som blir dåligt kan bytas.
nu får du ge dig så där bygger man inte även om man kan , har gjort om altaner med just det byggsättet ovan men med ingjuten 2x4 för när plinten är sprucken står du där det finns inte ett skit att göra åt det när det händer .
man kan alltid göra på bättre sätt, det ifrågasätter jag inte.

men att det är godkänt att gjuta in trä , NTR A, det är det jag vill få fram.
Det är en godkänd lösning som man inte kan få till ett fel vid en eventuell besiktning, då det inte är ett fel.

Tryckimpregnerat trä är en hållbar lösning både miljömässigt och livslängd.
En ingjuten stolpe i betong kommer utan problem klara sig i 30 år och säkert mycket därtill.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Det stämmer att stolparna är väldigt breda i förhållande. Och framför allt, apropå det, så är de inte centrerade utan står ut i kanten på flera av plintarna.
Ska du inte bara säga åt dem att göra om och göra rätt?
Man kanske inte måste ta bort hela plinten, kanske räcker att såga av halva, några dubb ner i det som är kvar och sen gjuta in riktiga stolpskor.
Då slipper man gräva lika djupt men å andra sidan fler moment, så kanske man inte vinner nån tid.
Men det är väl egentligen inte du som ska behöva förklara hur det ska lösas, bara att denna lösning ej kommer att hålla och att du därmed inte accepterar den.
 
K Klass0n skrev:
Ska du inte bara säga åt dem att göra om och göra rätt?
Man kanske inte måste ta bort hela plinten, kanske räcker att såga av halva, några dubb ner i det som är kvar och sen gjuta in riktiga stolpskor.
Då slipper man gräva lika djupt men å andra sidan fler moment, så kanske man inte vinner nån tid.
Men det är väl egentligen inte du som ska behöva förklara hur det ska lösas, bara att denna lösning ej kommer att hålla och att du därmed inte accepterar den.
fast den rätten har man inte.
då det är en godkänd lösning och man inte avtalat något annat får man acceptera denna alternativt betala för att göra om det.
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Men man kan aldrig hävda att det är fel och be en hantverkare göra om, om man avtalat något annat är en annan fråga.
Det är klart man kan. Som konsument ska man alltid kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande. Om jag beställer ett badrum ska jag inte behöva förklara att jag också vill ha ett tätskikt. Här blir ju knäckfrågan vad som kan anses som fackmannamässigt vid bygge av altan, där kravet varit lång beständighet.

Sen är jag ganska säker på att vi har pratat om detta med entreprenören innan, som jag skrev i trådstarten. Men alldeles oavsett tycker jag man ska kunna ha en hög förväntansnivå på professionella hantverkare som man anlitar återkommande.
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
fast den rätten har man inte.
då det är en godkänd lösning och man inte avtalat något annat får man acceptera denna alternativt betala för att göra om det.
Med tanke på att de har lagt ihop två reglar och gjutit, vilket inte motsvarar stolpnedgjutning är nog risken att det inte ens är NTR-A-trä. Och har de dessutom skruvat ihop de där reglarna eller sågat av dem och lagt skärytan i gjutningen så har man brutit tryckningen. Inte fackmässigt gissar jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Grävling15 skrev:
Det är klart man kan. Som konsument ska man alltid kunna förvänta sig ett fackmannamässigt utförande. Om jag beställer ett badrum ska jag inte behöva förklara att jag också vill ha ett tätskikt. Här blir ju knäckfrågan vad som kan anses som fackmannamässigt vid bygge av altan, där kravet varit lång beständighet.
Fackmässigt är termen i konsumenttjänstlagen. Tjänsteleverantören har rätt att välja en billigare och enklare lösning så länge den är fackmässig och inte annat är avtalat. Man får alltså inte högsta kvalitet eller ett visst utförande om man inte har avtalat om det. Men man är skyddad från icke fackmässiga lösningar, sådana som ingen aktiv på marknaden skulle använda sig av.

G Grävling15 skrev:
Sen är jag ganska säker på att vi har pratat om detta med entreprenören innan, som jag skrev i trådstarten.
Då har ni ett avtal om detta utförande.

G Grävling15 skrev:
Men alldeles oavsett tycker jag man ska kunna ha en hög förväntansnivå på professionella hantverkare som man anlitar återkommande.
Ja, annars anlitar man ju inte företaget igen.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att de har lagt ihop två reglar och gjutit, vilket inte motsvarar stolpnedgjutning är nog risken att det inte ens är NTR-A-trä. Och har de dessutom skruvat ihop de där reglarna eller sågat av dem och lagt skärytan i gjutningen så har man brutit tryckningen. Inte fackmässigt gissar jag.
Det stämmer att snittytorna är nya. De sågades upp på plats. Gissar att samma gäller änden inuti betongen.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
kisumisu
G Grävling15 skrev:
Ja. Jag får nog göra det. Inför arbetet sa han att konstruktionen ska hålla tills jag går i pension. Det är ju nästan 40år. Nog för att jag räknat med att virket blir gammalt, men… Funderar snarare på om chef och medarbetare har pratat om varandra på firman. Byggaren har gjort jättebra jobb för oss innan, därav min förvåning.
Risken är dock att företaget går i konkurs och då är inga garantier något värda.

Nä gör om gör rätt.
Helst nån annan firma, men om du nu vill inte bråka allt förvmycket så ge chansen att dom byter bort träbitarna.
 
Claes Sörmland
Den här NTR-A-stolpen gjöt jag ned för 19 år sedan rakt i betong. Man ser att den suger fukt på att falu rödfärgen har gett sig men den är inte rötad:

En NTR-A-stolpe med falu rödfärg som visar tecken på fuktupptagning nertill, inbäddad i betong omgiven av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.