Okej, vi har fått en (1!) fördel med att gjuta in trä i betong - att det är stabilt. Behövs den stabiliteten verkligen för en altan? Njae, en altan byggd med rätt metoder och rätt dimensioner håller länge helt utan just den extra stabiliteten. Och även om en ingjuten tryckt regel håller i 30-40 år, varför lämna över huvudvärken att ta bort gamla betongplintar till nästa generation? Varför inte göra det lätt för alla och gjuta in balkskor, stolpskor eller vad som helst, bara inte trä!?
 
  • Gilla
martin.sveg och 9 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Hej!

Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…

1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?

2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?

3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?

4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Om man arbetar inom bygg ska man veta att organiskt och mineraliska material aldrig ska blandas dikt an. Träet kommer kapillärt att suga vatten och ruttna. Det kommer att behöva göras om.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur der det ut , foton.
 
  • Grundläggningsarbete med betongplintar och reglar på en grusad yta under en byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Emil.P och 22 till
  • Laddar…
Hur fan tänkte de där? Varför inte gjuta stolpskor istället? Kostnad? Man kanske sparat någon tia per plint på att använda trä? 😄
 
  • Gilla
Alex_- och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Tryckimpregnerat trä är det mest hållbara virket vi har idag på marknaden.
då menar jag inte bara livslängd utan även mimiljömässigt.
Även ingjutet? Hade du gjort det till dig i själv i stället för att använda stolpskor?
 
Redigerat:
A
O oliven1 skrev:
nej, det är inga problem.
finns oändligt många såna här konstruktioner runt om i landet.

har byggt flera själv som står utan problem flera många år senare.
Ja att du har gjort är en sak ,jag får inte gjuta in organiskt material impregnerat eller ej det får inte användas - som hemmapulare gör du vad du vill men som snickare nej inte okey nånstans och absolut inte mot kund .
trä får inte gjutas in men gör det själv eller om nån bonnläpp gör det åt sig själv visst
Gjort om altaner när folk gjutit plint i spirorör också för att det gick bra - tills tjälen fick tag i dom men det gick bra ….
alla gör som dom vill men en snickare ska inte börja bonnläppa sig och gjuta in trä det är inte en ok lösning även om det funkar
 
  • Gilla
martin.sveg och 7 till
  • Laddar…
Det var bland det mest korkade jag sett i hela mitt liv... fy fan vad jag avskyr idioter.

Ansvarig byggare ska frakta bort skiten som steg ett. Ev skadestånd för olägenheten kan komma ifråga, och givetvis kommer det inte på fråga att betala en spänn för detta vansinne.

Därefter in med någon vettig byggare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lgströ och 13 till
  • Laddar…
Träet ser ut att vara väldigt stort i förhållande till kvarvarande mängd betong.
Jag tror inte att träet ruttnar är huvudproblem här, jag tror de där plintarna spricker efter några vintrar.
 
  • Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Träet ser ut att vara väldigt stort i förhållande till kvarvarande mängd betong.
Jag tror inte att träet ruttnar är huvudproblem här, jag tror de där plintarna spricker efter några vintrar.
Det stämmer att stolparna är väldigt breda i förhållande. Och framför allt, apropå det, så är de inte centrerade utan står ut i kanten på flera av plintarna.
 
  • Bred stolpe ej centrerad på betongplint med stödstag och snöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
martin.sveg och 14 till
  • Laddar…
Fråga till forumets medlemmar: har någon, någonsin, sett denna konstruktion för plintbygge till en altan?

Följdfrågan om någon mot förmodan sett detta blir naturligtvis: hur gick det sen...

__
PS. Konstruktionen är i princip likvärdig med att banka ned några tryckta stolpar i marken.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin.sveg och 5 till
  • Laddar…
K
Det är pinsamt att man kallar sig hantverkare och tar betalt för det där jobbet.
 
  • Gilla
martin.sveg och 8 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Det stämmer att stolparna är väldigt breda i förhållande. Och framför allt, apropå det, så är de inte centrerade utan står ut i kanten på flera av plintarna.
Jag vet knappt vad jag ska skriva.😞

Det var väldigt bra att du postade bilder för alla i tråden som snackat om att det kan vara rätt får nu hitta nån annan tråd att vara i.

Jag tror att när du sa att du ville ha en stabil grund så gjorde dom något de inte kan helt enkelt. Detta är fel från början till slut. Bygg för f*n inget på det där och betala noll kronor för dessa uppochnedvända betongglassar dom har skojat fram.
 
  • Gilla
  • Haha
martin.sveg och 13 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fråga till forumets medlemmar: har någon, någonsin, sett denna konstruktion för plintbygge till en altan?

Följdfrågan om någon mot förmodan sett detta blir naturligtvis: hur gick det sen...

__
PS. Konstruktionen är i princip likvärdig med att banka ned några tryckta stolpar i marken.
Svar nej
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Kan dom ha använt plintbetong eller nomix betong?

[länk]

Konstig lösning oavsett
Nej. Grovbetong c32/40.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.