Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
 
  • Haha
Gumball
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej

Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Hej, inser att jag missade. Vi pratar om elektrikern och offerten från denna.
 
  • Gilla
Chris.n
  • Laddar…
Det är rättvist kan man tycka, men elektrikern kommer med största sannolikhet vilja göra ett påslag.
Det blir en förhandlingsfråga så klart. Då kan ju begära att de redovisar sina inköpspriser + påslag så du lättare kan ta ställning till det.
 
  • Gilla
Lossan och 2 till
  • Laddar…
Ok, ja precis. Men vad är ett rimligt påslag? 10% efter deras inköp och deras rabatt ?
 
  • Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ok, ja precis. Men vad är ett rimligt påslag? 10% efter deras inköp och deras rabatt ?
Vad jämför du priserna med när du skriver att offerten ligger högt?

Du kan ju prova föra dialog med elektrikern om vad du själv får betala för materialet som privatperson och försöka den vägen.
 
  • Gilla
spfofs och 5 till
  • Laddar…
Inköp +15-20 är rimligt.

Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.

Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
S
Varför skulle det vara fair att du får ta del av hantverkarens rabatter?

Köp in allt material själv istället och fråga på en offert för bara arbetet så ser det nog inte lika roligt ut.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Buick-50 och 30 till
  • Laddar…
Elektriker tycker att 100% är ett lagom påslag.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
Ja, alltså när priset är dyrare än vad jag själv kan köpa på bauhaus så blir det ju knepigt… så vi skall ju ner till det minst…
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Inköp +15-20 är rimligt.

Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.

Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet.
Jag har då aldrig varit med om att det ingår i materialet. Man kör och handlar på tid som debiteras.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Det kan man ju tycka, men det håller nog inte elektrikern med om. De företag som kallar sig grossister har ungefär samma priser som de du får på bauhaus, men de låssas att priset är mycket högre och att Bauhaus priset är efter en kraftig rabatt.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.
Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet.
Finns väl många exempel på att kunder betalar bruttopriset på mtrl plus "restider, beredning, hämtning osv."?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har då aldrig varit med om att det ingår i materialet. Man kör och handlar på tid som debiteras.
Han hade väl fått fast pris på både arbete och material?

Nu vill han få materialet till inköp + påslag.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns väl många exempel på att kunder betalar bruttopriset på mtrl plus "restider, beredning, hämtning osv."?
Ja, det händer helt säkert och ofta.

Allt beror på hur man upphandlar och det är inte det enklaste!
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ok, ja precis. Men vad är ett rimligt påslag? 10% efter deras inköp och deras rabatt ?
10-20%. Tar man 10% eller mindre går man back. Gäller inte bara elektriker utan i andra branscher också. Är man Amazon eller IKEA är det annorlunda, men din elektriker är inte Amazon.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.