Logad Logad skrev:
Det är precis så jag räknar fast min plan löper på 12 år och noll restvärde. Intäkt minus avskrivning och drift blir positiv.

Lite som en parantes kan jag nämna att min värmepump kommer att ha betalat sig denna månad och har då varit i drift i 3 år och 2 månader. Där har jag ingen avskrivningsplan.
Min LLVP betalade sig på 12 månader. Jag installerade den i månadsskiftet januari-februari 2022...
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det är samma typ av personer som renoverar badrum i lägenheter som står inför stambyte...
Jo solceller på taket och en elbil..... då platsar man på FB.

Angående BRF-lägenheter och stambyten så har man då inte fattat hur det fungerar och egot går före all sans.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min LLVP betalade sig på 12 månader. Jag installerade den i månadsskiftet januari-februari 2022...
Jodå, det finns många olika förutsättningar. Den första LLVP jag satte in blev avskriven på 7 år. Kasserad efter 16 år. Ersättaren räknar jag med ska skriva av sig på 6 år.
LLVP 2 har jag inte räknat på så noga, men det tar nog 8-10 år att tjäna in den.
 
Mitt stora problem idag är varmvattnet, det är ju därför jag tittar på en enkel lösning för att producera det mha solen. Direkt värmning från solpaneler (3-4 st) är nog den vettigaste lösningen ändå, även om jag tittat på att ha balkongkraftverk mm också. Det ger ju viss värmelagring till nattens uppvärmning också under (vår och höst). Men med elpriser på -36,56 öre (under en timme imorgon och vi är i mitten av april) så blir det lite svårt att motivera ens detta...
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Kalkyler kan göras på många olka sätt. Att räkna som i ett aktibolag är inte relevant för en vanlig villaägare. En mer realistisk kalkyl är cash-in. Dvs huruvida pengar flyter in eller ut.

Varje månad belastas med rak avskrivning (10 år). Ränta motsvarande 3 mån rörligt.
Intäkten är såld solel + värdet av egen förbrukning. Jag räknar inte in inflation.

För de första två åren finns facit. Den totala intäkten är några tusen högre än utgiften.
För de kommande 8 åren (fram till full avskrivning) kan man anta att elpriser och skatter går upp och att räntan går ner. Räntebeloppet sjunker ju dessutom i samma takt som man amorterar.

När anläggningen är helt avskriven så försvinner utgifterna, medan intäkterna består.

Jag har hört att en mäklare värderar solceller till ca 12'/kWp och på det ett avdrag på 5%/år från år 3.
Så när anläggningen är slutbetald så återstår 60% av värdet och sedan beräknas de ge en intäkt under ytterligare 10-15 år.

Det tog 1,5 dag för två man att montera. Demontering kan nog göras på mindre än halva tiden. Inga stora pengar.
Antar att du har räntan istället för inflation, det är ju ok. Det du inte har med är hur länge du räknar med att statens elsubventionering består. Den påverkar kalkylen mycket.
 
Nissens Nissens skrev:
Antar att du har räntan istället för inflation, det är ju ok. Det du inte har med är hur länge du räknar med att statens elsubventionering består. Den påverkar kalkylen mycket.
Precis, de negativa priserna kommer nog att tvinga fram en förändring där, kanske att värdet av 60-öringen står i proportion till elpriset (exempelvis att den från 30 öre/kWh och nedåt till noll minskar två öre per öre elpris). Något måste de ju hitta på, vi skall ju inte sponsra onödig el med skattepengarna i alla fall. Är elpriset under nollan så är alla subventioner definitivt onödiga.
 
  • Gilla
bjorne76 och 2 till
  • Laddar…
K
Jag har ignorerat den här tråden länge inkl. nån av medlemmarna här på forumet.
Nu fick jag ett sting och tryckte på tråden och vad skådar mitt norra.
Samma jävla idioter som skriver exakt samma jävla skit som de rapar fram om och om igen.
 
  • Haha
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
G
K K. L skrev:
Jag har ignorerat den här tråden länge inkl. nån av medlemmarna här på forumet.
Nu fick jag ett sting och tryckte på tråden och vad skådar mitt norra.
Samma jävla idioter som skriver exakt samma jävla skit som de rapar fram om och om igen.
Pratar du med dej själv eller vilka är idioterna? 😉 Förvisso går det runt och runt men du är inte tvungen att vare sig läsa eller skriva och vad tycker du ditt inlägg ger för mervärde?
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag har ignorerat den här tråden länge inkl. nån av medlemmarna här på forumet.
Nu fick jag ett sting och tryckte på tråden och vad skådar mitt norra.
Samma jävla idioter som skriver exakt samma jävla skit som de rapar fram om och om igen.
Jo samma skit....

I min värld så kan då solceller vara något för södra Sverige och enkelt då SE4. (men helst i norra Afrika)
I övrigt är det rena dumheterna med solceller, helt omöjligt att räkna hem och förstör enbart vårt elnät.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Även om huset med solceller skulle öka lika mycket i värde som investeringen kostar i dag bör väl pengar sättas av för byte av paneler/växelriktare nån gång?
Kanske, gör du det med hela huset, jag gör inte det, tex sätter av 8' i månaden för ett 5M hus över femtio år?

Jag kommer hur som helst inte leva längre än panelerna så det blir inte jag som ersätter dem.
 
G
P paralun skrev:
Jo samma skit....

I min värld så kan då solceller vara något för södra Sverige och enkelt då SE4. (men helst i norra Afrika)
I övrigt är det rena dumheterna med solceller, helt omöjligt att räkna hem och förstör enbart vårt elnät.
Grekland, Italien, Spanien, Portugal+ några till är också lämpliga länder, dessutom använder de fossilt och Ac och det är EU länder.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Grekland, Italien, Spanien, Portugal+ några till är också lämpliga länder, dessutom använder de fossilt och Ac och det är EU länder.
Jo samtliga länder runt Medelhavet är utmärkta för solceller men inte vi!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Lite som en parantes kan jag nämna att min värmepump kommer att ha betalat sig denna månad och har då varit i drift i 3 år och 2 månader
Hur kan en värmepump betala sig?
Om jag byter min värmepump till en annan värmepump har jag svårt att se hur den skulle tjäna in några ytterligare pengar eller sänka några kostnader ytterligare
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, de negativa priserna kommer nog att tvinga fram en förändring där, kanske att värdet av 60-öringen står i proportion till elpriset (exempelvis att den från 30 öre/kWh och nedåt till noll minskar två öre per öre elpris). Något måste de ju hitta på, vi skall ju inte sponsra onödig el med skattepengarna i alla fall. Är elpriset under nollan så är alla subventioner definitivt onödiga.
Hur många dagar per år har vi negativa elpriser? Dina spådomar är mycket underhållande Herr Solgud!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många dagar per år har vi negativa elpriser? Dina spådomar är mycket underhållande Herr Solgud!
Troligen är det i alla fall soligt just de dagarna?
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.