Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan iallafall gå upp i maxtryck på vad som står på lappen i dörren. Lätt bil behöver mindre tryck, sen finns det däck där dom (nokian) rekommenderar att man går upp tror det va +0,4 Bar över std för att däcken är gjorda så.
Hmm, Swiften väger ju bara 1050kg så kanske därför det rekommenderade trycket inte är så högt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan iallafall gå upp i maxtryck på vad som står på lappen i dörren. Lätt bil behöver mindre tryck, sen finns det däck där dom (nokian) rekommenderar att man går upp tror det va +0,4 Bar över std för att däcken är gjorda så.
Varför maxtryck, prioriterar man komfort så gäller inte maxtryck, såvida du inte oftast åker med maxlastad bil.
Elbilar har ju det utifrån att inte tappa i räckvidd och i kombination tunga.
Lillbilen rullar med 2,2.
 
A AndersS skrev:
Varför maxtryck, prioriterar man komfort så gäller inte maxtryck, såvida du inte oftast åker med maxlastad bil.
Elbilar har ju det utifrån att inte tappa i räckvidd och i kombination tunga.
Lillbilen rullar med 2,2.
Högre tryck = lägre rullmotstånd
 
Komfort före någon % soppabesparing för min del, tjänstevikt 2.700kg och 2.4Bar/Kilo :p (275/60-20)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Högre tryck = lägre rullmotstånd
Var precis vad jag skrev, dvs inget som jag prioriterar före komfort.😉
 
Tokslut Tokslut skrev:
Komfort före någon % soppabesparing för min del, tjänstevikt 2.700kg och 2.4Bar/Kilo :p (275/60-20)
Haha prio komfort rimmar illa med 275 breda däck ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Haha prio komfort rimmar illa med 275 breda däck ;)
Risk för sjösjuka snarare... 😂😉
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Haha prio komfort rimmar illa med 275 breda däck ;)
Original dim.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Risk för sjösjuka snarare... 😂😉
Om det var så väl, förvånansvärt styv tyvärr
 
F
A AndersS skrev:
Idag med 21" och 245/35 som tillval för vår ena bil och som någon noterade att det ska vara 3,0 i däckstryck....
Jag väljer hellre original 18" och 235/55 med rätt lastindex, samt komforttryck 2,6 (är nog lite högt men drar tyngre släpp ibland).
Om någon påstår att det är för annat än utseende, nja hur många här kör på bana med era bilar😉
Jag har kört bana med flera av mina bilar och även haft ett par bilar byggda endast för bana. Tror man det per definition är bättre med stora hjul så har man fel. Det kan vara det, men det är ingen självklarhet. I första hand är stora fälgar en eftergift för stora bromsar. Och stora hjul väger alltid med än små hjul. Och hjul är den delen på bilen som till 100% är ofjädrad vikt, för stora hjul blir ytterst belastandepå en fjäderlätt bil.Samma sak med bromsok och bromsskivor.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag har kört bana med flera av mina bilar och även haft ett par bilar byggda endast för bana. Tror man det per definition är bättre med stora hjul så har man fel. Det kan vara det, men det är ingen självklarhet. I första hand är stora fälgar en eftergift för stora bromsar. Och stora hjul väger alltid med än små hjul. Och hjul är den delen på bilen som till 100% är ofjädrad vikt, för stora hjul blir ytterst belastandepå en fjäderlätt bil.Samma sak med bromsok och bromsskivor.
Jag har bara de minsta 18", allt större och bredare är bara en utseendefråga utifrån vad vi behöver i trafiken.
Och gillar man utseende med större och bredare hjul är det helt ok, men ger även större rullmostånd med samma däckmodell.😉
 
C
F fsn skrev:
Vem har 2”kg” i däcken idag? Ett däckstryck börjar väl på minst 2,6 och gärna 3bar. Jag kör konsekvent på 3bar fram och 2,9bar bak i alla våra bilar.
2,0 - 2,1 enligt spec i min B-klass med 205/55-däck.
Men det är ju ingen 2-tons elbil... 😄
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
2,0 - 2,1 enligt spec i min B-klass med 205/55-däck.
Men det är ju ingen 2-tons elbil... 😄
Man skall ta specifkationerna som en defensive rekommendation. Ingen bil och inga däck på en normalbil mår direkt illa av minst 2,6-2,8 bar. Det minsta man kan göra är att köra på rekommendationen för last. Och personligen kör jag alltid med 0,1 bar lägre tryck bak än fram om det är samma däcksdimension runt om.
 
C
F fsn skrev:
Man skall ta specifkationerna som en defensive rekommendation.
Hur menar du "defensiv"? Vad skulle biltillverkarna ha för incitament att rekommendera ett lägre däcktryck än vad som är optimalt? Det är ju inte så att ju högre däcktryck desto bättre.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Original dim.
Oj, vad kör du? Dogde Ram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.