tveksamt tveksamt skrev:
Hur får du det till en granne när det är två fastigheter det gränsar till?
Jag tolkar det som att skjulet står direkt mot angränsande granne. Framgår inte avstånd till ”allmänning”.
Om det även är gränsnära (4,5m) mot allmänning så kan inte medgivande ges.
Med allmänning förutsätter jag att man menar mark inom detaljplanelagt område som är tillgänglig för allmänheten, ex kvartersmark,allmän plats.
Det är skillnad på att höra sakägare i en bygglovsprövning och medgivande från grannar för åtgärder som inte kräver bygglov.
Se MöD P 105-13 och MöD 1972-13.
 
Tack för alla svar! Jag stötte på nuvarande grannen igår som själv kom ihåg att vi bett om att få bygga skjulet så hon sa att vi skulle skriva ut en karta och markera ungefär vart skjulet skulle stå och så skulle de skriva under, och bakåtdatera detta till när vi pratade om det i höstas. Jättesnällt! Vi diskuterade också vikten att berätta detta för mäklaren innan visningen så det ska också göras.

Jag har även kollat upp vad "allmänningen" egentligen är och vem som äger den och det är kommunens mark. Här tänker vi inte be om tillåtelse eftersom vi sett att alla grannar (ca 6 stycken) med fastigheter angränsande berget och skogen på det har byggt mot detta. Ingen kommer att bygga på det berget då det dels är för kuperat för att vara försvarbart samt att det ligger ett stort kraftverk precis på andra sidan om det. Skulle detta hända så får vi helt enkelt flytta skjulet då.
 
  • Gilla
  • Wow
L8ttas och 7 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Tack för alla svar! Jag stötte på nuvarande grannen igår som själv kom ihåg att vi bett om att få bygga skjulet så hon sa att vi skulle skriva ut en karta och markera ungefär vart skjulet skulle stå och så skulle de skriva under, och bakåtdatera detta till när vi pratade om det i höstas. Jättesnällt! Vi diskuterade också vikten att berätta detta för mäklaren innan visningen så det ska också göras.

Jag har även kollat upp vad "allmänningen" egentligen är och vem som äger den och det är kommunens mark. Här tänker vi inte be om tillåtelse eftersom vi sett att alla grannar (ca 6 stycken) med fastigheter angränsande berget och skogen på det har byggt mot detta. Ingen kommer att bygga på det berget då det dels är för kuperat för att vara försvarbart samt att det ligger ett stort kraftverk precis på andra sidan om det. Skulle detta hända så får vi helt enkelt flytta skjulet då.
Nä det är nog bäst att du inte ber om lov från kommun, då kommer du få avslag ocha alla grannars skjul blir konstaterade svartbyggen!
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Som annan sagt redan, att bygga närmare 4,5 m till en allmänning, kräver kommunens godkännande, vilket jag tror du inte kan räkna med. Så där har du nog den största stötestenen. I övr bör du nog säkra det skriftligen med nuv granne. Sen kan man ju alltid chansa, med risk att både få riva och böta, men chansen finns :)
 
Om det är som beskrivet verkar det riskfritt att bygga, kommunen kommer inte att på eget bevåg inspektera eller starta något ärende.
 
  • Gilla
saraonline
  • Laddar…
janwide
D Dilato skrev:
Om det är som beskrivet verkar det riskfritt att bygga, kommunen kommer inte att på eget bevåg inspektera eller starta något ärende.
Men kanske den nya grannen som har ett säkert case med tanke på allmänningen.
 
Att inte kunna ge ett grannmedgivande är något som gäller allmän plats, inte all kommunal mark.

Man bör också beakta att grannen nog främst tänker på sin och TS relation. Har ens fastighet köpts med ett tydligt medgivande att ens granne (TS) har rätt att bygga en friggebod nära gränsen har jag svårt att tro att särskilt många skulle tänka att de kanske kan hindra set på annan grund. I synnerhet under förutsättningar såsom TS beskrivit dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det beror väl på hur stora tomterna är också. Är de 3000 kvm spelar det mindre roll med ett litet skjul i ett hörn än om de är 300.
 
Jag skulle nog vara försiktig med att bygga en bod med position som du beskriver.
Vi köpte nämligen en nybyggd bod på blocket av en säljare där dom fått skriftligt på att få bygga boden precis som ni, när boden sedan var uppbyggd och klar, ändrade grannarna sig och allt drogs till sin spets med 4 års tjafs och kommunen indragen, det slutade med att om boden inte var nedplockad till X datum så skulle bodägaren få betala vite.
Jag var ju inte ledsen, för jag köpte boden till en spottstyver av nypriset, plockade ned boden och fraktade hem till mig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säkra ett skriftligt medgivande från grannarna redan nu. Det är gällande även om fastigheten byter ägare senare. Det typiska är att ni går över med en ritning på skjulet och en liten karta som visar dess placering på er tomt. Sedan skriver grannarna under rakt på kartan att de medger placeringen, t ex

"Ort, datum, Medges placering av friggebod enligt ritning, GRANNE"

Men du skriver om en "allmänning". En sådan låter som att den kan hindra ditt friggebodsprojekt om du vill placera den närmare än 4,5 m från gränsen till allmänningen. I alla fall om det är ett område som är detaljplanerat som allmän plats.
Om de bor i samma kommun som jag så gäller inte ett sådant grannmedgivande, det enda som gäller är ett grannmedgivande inhämtat av kommunen i samband med bygglovshanteringen.
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om de bor i samma kommun som jag så gäller inte ett sådant grannmedgivande, det enda som gäller är ett grannmedgivande inhämtat av kommunen i samband med bygglovshanteringen.
Och hur får man då ett sådant för en bygglovsvbefriad åtgärd?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Om de bor i samma kommun som jag så gäller inte ett sådant grannmedgivande, det enda som gäller är ett grannmedgivande inhämtat av kommunen i samband med bygglovshanteringen.
Vilken är det?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och hur får man då ett sådant för en bygglovsvbefriad åtgärd?
Allt närmare tomtgräns än 4,5m har krav på bygglov, det enda som är bygglovsbefriat är friggebodar och attefallare längre än 4,5m från tomtgräns och där behöver man inget medgivande från grannar.
 
  • Haha
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilken är det?
Hur så?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det tog t ex jag upp tidigt i tråden men det berör ju inte ett medgivande från aktuell granne. D v s grannens medgivande har getts även om kommunen inte senare ger ett medgivande eller det inte går att bygga en friggebod för att den ligger för nära allmän plats så att ingen granne finns för den marken som kan ge medgivandet.

Det har således inget med medgivanderelationen TS och grannen att göra även om det är ett scenario som helt kan stoppa TS friggebodsplaner.
Alltså, hela TS bygger på ett felaktigt antagande.
I verkligheten kräver friggeboden bygglov hur man än vrider på det. Och muntliga löften är i skarpt läge inte värda pappret de inte skrivits på. Bevisläget är hopplöst och det händer att folk ljuger både om egna löften och vad andra livat dem. Jag känner inte till något fall där man med framgång hävdat muntligt löfte mot blånekande.
Boden får ju inte byggas utan bygglov eftersom andra grannen kommunen kräver bygglov. Däremot kan kommunen bevilja bygglov även på tomtgränsen.
Hela denna tråd är ett utmärkt exempel på varför man alltid ska söka lov för allt närmare än 4,5 m tomtgränsen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.