E etompau skrev:
Om du har en batteridriven radio med mellanvåg kan du ju börja felsökningen med den. Har du tur kan du ljudmässigt avgöra var avbrottet finns. Enklare än att dra ny kabel.

Korsad kabel kan ej påverka att det blinkar med blått sken.
Nu börjar jag bli trött.. ska se om jag hittar en radio, läst om det tidigare, kanske av dig tom.

Nu står jag med:

Med vänster kabel och guide kopplad på höger (höger helt bortkopplad så bara dessa i) så blinkar det orange.

Med vänter kabel och höger kabel (ingen begräns) så blinkar det blått

Med höger och guide blinkar det blått.

Mellan vänster och guide så får jag 5 ohm om jag tolkar den rätt. Mellan vänster och höger och guide och höger får jag 0. Jag är ingen elektriker så vet inte ritkgit hur man gör med verktyget :(

Ser att många bashat på grimsholms kopplingar (dessa jag har) så börjar ju oroa mig..
 
J Julistormen skrev:
Nu börjar jag bli trött.. ska se om jag hittar en radio, läst om det tidigare, kanske av dig tom.

Nu står jag med:

Med vänster kabel och guide kopplad på höger (höger helt bortkopplad så bara dessa i) så blinkar det orange.

Med vänter kabel och höger kabel (ingen begräns) så blinkar det blått

Med höger och guide blinkar det blått.

Mellan vänster och guide så får jag 5 ohm om jag tolkar den rätt. Mellan vänster och höger och guide och höger får jag 0. Jag är ingen elektriker så vet inte ritkgit hur man gör med verktyget :(

Ser att många bashat på grimsholms kopplingar (dessa jag har) så börjar ju oroa mig..
Grimsholms kopplingar är skräp. Jag köpte sådana på Clas Ohlson för några somrar sedan. De klarade inte av att hålla ute fukt.

Skrev tillsammans med ett gäng andra användare till Clas Ohlson och bad dem ta bort skiten ur sortimentet, vilket de verkar ha gjort. Kör enbart M3-kopplingar nu, de har aldrig svikit mig.
 
J Julistormen skrev:
Nu börjar jag bli trött.. ska se om jag hittar en radio, läst om det tidigare, kanske av dig tom.

Nu står jag med:

Med vänster kabel och guide kopplad på höger (höger helt bortkopplad så bara dessa i) så blinkar det orange.

Med vänter kabel och höger kabel (ingen begräns) så blinkar det blått

Med höger och guide blinkar det blått.

Mellan vänster och guide så får jag 5 ohm om jag tolkar den rätt. Mellan vänster och höger och guide och höger får jag 0. Jag är ingen elektriker så vet inte ritkgit hur man gör med verktyget :(

Ser att många bashat på grimsholms kopplingar (dessa jag har) så börjar ju oroa mig..
5 ohm är ett rimligt värde. 0 ohm, det låter som mätfel eller avläsningsfel. Kanske indikeras ett värde högre (avbrott) än vad inställt område på instrumentet kan visa. Svårt att säga mer utan att se dina grejor.

Ja Grimsholms skarvdon ska inte användas, de ger upp efter ett tag med avbrott som resultat.
Använd enbart skarvdon från 3M, de funkar bra under lång tid.
Vet du var grimsholms skarvar finns, så börja med att kolla/byt dessa.
 
E etompau skrev:
5 ohm är ett rimligt värde. 0 ohm, det låter som mätfel eller avläsningsfel. Kanske indikeras ett värde högre (avbrott) än vad inställt område på instrumentet kan visa. Svårt att säga mer utan att se dina grejor.

Ja Grimsholms skarvdon ska inte användas, de ger upp efter ett tag med avbrott som resultat.
Använd enbart skarvdon från 3M, de funkar bra under lång tid.
Vet du var grimsholms skarvar finns, så börja med att kolla/byt dessa.
Löste felet nu ikväll.. uscha. Det var faktiskt inte någon av kopplingarna. Jag klippte slingan i 3 sektioner sen hittade jag den sektionen som strulade, drog upp den och helt plötsligt gick den av, linnan hade oxiderat (?). Kanske skulle lära sig att mäta med multimetern 😅
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Köpte en sileno lona 750 för två veckor sen.
Har funderat bra fram tills i förrgår. Har fått gått ut och hämta in den flera gånger nu. "Tomt batteri"...
Vad ska man göra?
 
M Maestrono skrev:
Köpte en sileno lona 750 för två veckor sen.
Har funderat bra fram tills i förrgår. Har fått gått ut och hämta in den flera gånger nu. "Tomt batteri"...
Vad ska man göra?
Lyser dioden i laddstationen med fast grönt sken?
Hemgång bygger på att klipparen finner/passerar över guidekabeln. Gör den inte det inom rimligt tid så finns risken att batteriet tar slut.

Är det avbrott på guidekabeln kommer hemgång aldrig att fungera.

Hur ser installationen ut? Går guidekabeln över hela klippområdet?
 
E etompau skrev:
Lyser dioden i laddstationen med fast grönt sken?
Hemgång bygger på att klipparen finner/passerar över guidekabeln. Gör den inte det inom rimligt tid så finns risken att batteriet tar slut.

Är det avbrott på guidekabeln kommer hemgång aldrig att fungera.

Hur ser installationen ut? Går guidekabeln över hela klippområdet?
Ja den lyser.
Hur kontrollerar man om det är avbrott? Känns ju orimligt att det är sönder efter en vecka.

Skärmdump av kartapplikation med markerad stig och elektrisk anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Maestrono skrev:
Ja den lyser.
Hur kontrollerar man om det är avbrott? Känns ju orimligt att det är sönder efter en vecka.

[bild]
Gult blink på dioden indikerar avbrott på guiden.
Tabell som visar lampa färger, orsaker och åtgärder för felsökning av en laddstation, inklusive gult blinkande sken indikerande avbrott på guidkabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte ovanligt att det görs installationsfel när kablar ska klämmas i kontakter etc. = glapp/dålig kontakt.

Dragningen av guiden ser bra ut.
Svårt att säga mer på distans.

Klipper den lika länge nu som vid inst.tillfället?
 
N naikon skrev:
Nån som vet om 3M-kopiorna på Amazon är tillräckligt bra? Typ dessa [länk]

Annars är det ju vanliga 4pack 3M för 30kr i affären hos tex Kjell som gäller
[länk]
Törs/vill du chansa med tanke på det som det skrivs om ett par rader upp så gör det!
Hur många behöver du? 30kr för fyra st. låter ju inte svindyrt.

/John
 
F
Uppväxt med bensinklippare, flyttade till hus för 2 år sedan och det var lite stressigt och hittade en billig begagnad elklippare (med sladd) och ja...det funkar ju men är så jäkla dryg att använda. Har kikat lite på batteriklippare men ska man ha en vettig så verkar kostnaden gå upp i 8000kr+ och då känner jag lite, vad fan kan lika gärna köpa robot istället, en ny bensin känns inte aktuellt. :D Förra ägaren hade gardena så slingan har jag redan nedgrävd och avgrävd lite här och där av mig själv men slingan går väl att löda ihop igen.

Är det värt med wifi versionen jämfört med blåtand? Och vilken kapacaitet bör man ta? Jag estimerar att vi har ca 600 kvadrat gräsmatta. Är det gränsfall att ta 750 kvadrat versionen eller bör jag satsa på 1000? Var köper man billigast? Tyska amazon har ju 750 wifi versionen för 1000 euro eller ca 11 600kr. De GPS baserade är såklart lockande men priserna är lite väl höga.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Uppväxt med bensinklippare, flyttade till hus för 2 år sedan och det var lite stressigt och hittade en billig begagnad elklippare (med sladd) och ja...det funkar ju men är så jäkla dryg att använda. Har kikat lite på batteriklippare men ska man ha en vettig så verkar kostnaden gå upp i 8000kr+ och då känner jag lite, vad fan kan lika gärna köpa robot istället, en ny bensin känns inte aktuellt. :D Förra ägaren hade gardena så slingan har jag redan nedgrävd och avgrävd lite här och där av mig själv men slingan går väl att löda ihop igen.

Är det värt med wifi versionen jämfört med blåtand? Och vilken kapacaitet bör man ta? Jag estimerar att vi har ca 600 kvadrat gräsmatta. Är det gränsfall att ta 750 kvadrat versionen eller bör jag satsa på 1000? Var köper man billigast? Tyska amazon har ju 750 wifi versionen för 1000 euro eller ca 11 600kr. De GPS baserade är såklart lockande men priserna är lite väl höga.
Jag har Gardena med bara blåtand men hade lätt velat ha Wifi. Jag var tyvärr inte med när den inhandlades.
Blåtandens räckvidd är väldigt dålig så jag behöver ofta gå ut och ställa mig intill den.
Hade definitivt valt Sileno Lona som har GPS, saknar otroligt mycket att kunna styra var den ska klippa på tomten. Iaf när man har några smala passager som jag


Absolut inte gränsfall med 750-versionen, du har ju 150kvm marginal, så kör på den.
 
F
N naikon skrev:
Jag har Gardena med bara blåtand men hade lätt velat ha Wifi. Jag var tyvärr inte med när den inhandlades.
Blåtandens räckvidd är väldigt dålig så jag behöver ofta gå ut och ställa mig intill den.
Hade definitivt valt Sileno Lona som har GPS, saknar otroligt mycket att kunna styra var den ska klippa på tomten. Iaf när man har några smala passager som jag


Absolut inte gränsfall med 750-versionen, du har ju 150kvm marginal, så kör på den.
Hmm jag blir lite förvirrad. Lona versionen verkar säljas som 700 kvadrat men på kartongen står det 750 kvadrat max? Den behöver väl ändå begränsningskabeln men som jag fattar det gör GPS:en att den kan spåras vid stöld t ex? :)
 
Redigerat:
F
Blev en beställning på 750 kvadrataren med Lona. Dessutom ingick tak nu, 12000kr tar emot men hoppas det känns värt det :D
 
Jag sitter i planeringsstadiet på en Gardena Sileno, Men har en hel del funderingar pga min tomts konstiga utformning. Och det störsa bekymret jag har är olika smala passager mellan olika gräsplättar jag har. Och känner väl lite att kan man inte få med det mesta av gräsmattan på roboten så är det ingen större ide att inhandla en. Har ritat upp tomten som visar mina passager och vissa är så smala som 1m. Och jag har en längre passage som har ett avsnitt som är 1m brett och sedan en minsta bredd på 1,3m men som ni kan se på guidekabel måste jag gå med denna både fram och tillbaka, och vad jag förstår det som måste guidekabeln ligga med 1,5m mellanrum.

Är det helt kört för mig att kunna få till detta på ett bra sätt och bara skippa iden på en robot? Eller kan det finnas möjlighet att få till detta på ett hyffsat sätt?
 
  • Planritning över en trädgård visar hus, garage, altaner, trappa och smala passager anpassade för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.