Fairlane Fairlane skrev:
Varför så arg på det inlägget som var positivt för dig?
Oj jag läste nog lite snabbt. Tolkade det hela fel. Ber om ursäkt ❤️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Aa jag tänker samma, men om byråkraterna säger "icke sa nicke" och viftar med fingret
I länken jag postade kunde man läsa

Ovanstående gäller om ditt en- eller tvåbostadshus, komplementbostadshus, eller området där du bor, inte är av särskilt historiskt, kulturhistoriskt, miljömässigt eller konstnärligt värde.

Det är väl inget problem med din gamla stentrappa, huset lär väl inte ha något sådant värde att beakta. Annat om du hade slitit bort trappstegen från Operan eller Konserthuset i Sthlm o ersatt med egen designad konstruktion i råspont, då hade inte bara fingrar viftats 😀👮‍♀️
 
  • Gilla
Miicro och 4 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har byggt en ny entré på kortsidan av huset. Har förankrat skiten i grunden. Jag hörde av någon att det krävs bygglov då. Men den förra trappan var också förankrad i grunden, så då borde det vara ok? Eller? Jag kan väl bara säga att jag renoverat den redan byggda trappan?

Hur i hela friden skulle kommunen kunna få reda på att jag förankrat trappan i husgrunden? Då måste hela trappan brytas upp för att det ska kunna se det..
Ser man någon märkbar skillnad uppifrån, det vill säga på flygfoto? Har den nya entrén tak, medan den gamla inte hade det, till exempel?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag har byggt en ny entré på kortsidan av huset. Har förankrat skiten i grunden. Jag hörde av någon att det krävs bygglov då. Men den förra trappan var också förankrad i grunden, så då borde det vara ok? Eller? Jag kan väl bara säga att jag renoverat den redan byggda trappan?

Hur i hela friden skulle kommunen kunna få reda på att jag förankrat trappan i husgrunden? Då måste hela trappan brytas upp för att det ska kunna se det..
Varför skulle någon från kommunen vara intresserad av din trappa?
 
  • Gilla
proxi
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då påverkar ju då byggnadens utseende mer med installation av ett skärmtak så plötsligt blir det inte lika klart. Då kanske det är dags att leta i bygglovsundantagen trots allt.
Nya målade dörrar kräver skärmtak. Annars gäller inte garantin!
 
E EB2 skrev:
Ser man någon märkbar skillnad uppifrån, det vill säga på flygfoto? Har den nya entrén tak, medan den gamla inte hade det, till exempel?
Nej inget tak!
 
G Goran0 skrev:
Varför skulle någon från kommunen vara intresserad av din trappa?
Det kan man fråga sig
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Skulle inte ens tänka tanken att söka bygglov för en sån här liten grej, såvida det inte handlar om ett kulturskyddat hus. Vilken mardröm det skulle vara för byggnämnderna om de hade varit tvungna att säga bu eller bä om allt skit folk snickrar ihop.
 
Lite OT men tänk så här.
Om inte någon ska bry sig om vad grannen får bygga och grannen bygger en carport för sin husbil, 4 m hög i tomtgräns i bästaste läget för er egen del. Vem ska reglera detta? En tändsticka?
Någon typ av lagstiftning måste vi ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Såhär är det nu.
Altan/trädäck får uppföras utan bygglov, Din entré är nära nog jämförbar med liten altan.
Stäm av med byggnadsinspektören i din kommun.
 
  • Schematisk illustration av regler för placering av altan i förhållande till hus och tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nej inget tak!
Då kan du nog sluta oroa dig, så länge inte någon granne skvallrar.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Altan/trädäck får uppföras utan bygglov, Din entré är nära nog jämförbar med liten altan.
Stäm av med byggnadsinspektören i din kommun.
Eller så låter du bli att väcka den björn som sover och låter istället saken bero.
 
  • Gilla
proxi och 2 till
  • Laddar…
G
Kräver inte bygglov, absolut inte.
 
Mikael_L
M Förstagångsköparen skrev:
Så såg det ut innan
Du kan vara lugn.
Det där var inte bygglovspliktigt.

Skärmtaket är troligen inte heller, om det inte är för nära fastighetsgränsen eller om du redan nyttjat de 15 bygglovsfria kvadratmetrarna.
Åtgärderna påverkar inte heller byggnaden i någon sådan grad att det bli ett problem.
Det är väl knappast ett Q-märkt hus vi har här?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.