Grannens skjul står på annat ställe så man kan kanske anta att samfälligheten inte är inblandad?
 
janwide
Jag skulle avvaktat tills den nya grannen är på plats. Hur bråttom kan det va'?
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
H Hexagonen skrev:
Ett tips : se till så att det finns en skriftlig underskrift av båda som du är granne med.
Fortfarande är placeringen gränsande till en allmänning. Så vad avser du med båda?
 
Kan vi släppa grannen för ett ögonblick, det är ju ett problem med många olika lösningar.
Kan inte TS återkoppla lite hur tanken/situationen kring allmänningen är istället. Det kan ju bli en långt svårare nöt att knäcka än en granne.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om ni inte har påbörjat arbetet ännu så varför inte vänta och prata med era nya grannar. Hade jag varit på en visning utan en bod ståendes på grannens tomt och sedan flyttat in och upptäckt en bod ståendes så pass nära min tomtgräns hade jag undrat vad för typ av granne detta är. Så för att undvika dålig start med nya grannarna så prata med dom istället. Säger dom nej så får ni helt enkelt flytta boden.
 
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Freddan_ Freddan_ skrev:
Om ni inte har påbörjat arbetet ännu så varför inte vänta och prata med era nya grannar. Hade jag varit på en visning utan en bod ståendes på grannens tomt och sedan flyttat in och upptäckt en bod ståendes så pass nära min tomtgräns hade jag undrat vad för typ av granne detta är. Så för att undvika dålig start med nya grannarna så prata med dom istället. Säger dom nej så får ni helt enkelt flytta boden.
Medgivandet är redan gett så det ligger på säljarna att informera köparna om detta. Där ligger både det juridiska och moraliska ansvaret.

Det kan ju inte falla på TS att ansvara för att upplysa spekulanter och köpare som denne inte ens vet vilka de är.

Och ofta får man som granne inte ens kännedom om vem den nya fastighetsägaren är förrän efter tillträdet.
 
Redigerat:
  • Gilla
L8ttas och 4 till
  • Laddar…
J Jörmungand skrev:
Är inte närheten till allmänningen ett större problem?
Jag ville bygga en carport på min tomt, någon meter från en allmänning som kommunen äger men det fick jag inte.
Kanske, men det här är en skog med en stor brant bergsknall precis mot vår tomt så ingen ser det, ingen nyttjar skogsbiten och ingen kan bygga något där så jag tänker att det inte borde vara några problem.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan vi släppa grannen för ett ögonblick, det är ju ett problem med många olika lösningar.
Kan inte TS återkoppla lite hur tanken/situationen kring allmänningen är istället. Det kan ju bli en långt svårare nöt att knäcka än en granne.
Jag vet inte om det kallas "allmänning". Det här är en skog med en stor brant bergsknall precis mot vår tomt så ingen ser det, ingen nyttjar skogsbiten och ingen kan bygga något där då det på andra sidan knallen är ett kraftverk så jag tänker att det inte borde vara några problem.
 
Claes Sörmland
S saraonline skrev:
Jag vet inte om det kallas "allmänning". Det här är en skog med en stor brant bergsknall precis mot vår tomt så ingen ser det, ingen nyttjar skogsbiten och ingen kan bygga något där då det på andra sidan knallen är ett kraftverk så jag tänker att det inte borde vara några problem.
Allmänning är en historiskt begrepp från bondesamhällets organisation och finns bara i folkmun numera för områden man upplever är naturlika och utan annan funktion. Det som är viktigt för dig är:

1. Är marken du kallar för allmänningen detaljplanerad som allmän plats? Det undersöker du genom att titta i eventuell detaljplan. Om ja så får du inte bygga närmare än 4,5 m från gränsen till den allmänna platsen.

2. Om det inte är en allmän plats så behöver du markägarens medgivande för att bygga friggebod närmare än 4,5 m. Du tar reda på vem som äger marken genom att gå till tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet och klickar på ytan så dyker fastighetsnamnet upp. Sen loggar du in på tjänsten Vem äger fastigheten hos Lantmäteriet och anger fastighetsnamnet så dyker ägaren upp. Om det är en marksamfällighet och inte en fastighet så är den betecknad med "S". Då kan det vara lite krångligare att veta som som förvaltar den eller är delägare.
 
  • Gilla
L8ttas och 13 till
  • Laddar…
Problemet är ju att du måste ta reda på vem som äger marken och få till ett medgivande av denne också.
Och beroende på hur det är planlagt så är det omöjligt.

Claes är snabb… :)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Hade en snarlik situation. En grannfastighet som ägde den obebyggda tomten intill min. Ägarbyte var nära förestående så vi gick över med ett utskrivet papper med bifogad ritning och kom överens om att vi fick sätta staket på tomtgräns med den snygga sidan mot den obebyggda tomten. Ägaren skrev under och när ägarskiftet väl ägde rum, var bygget i full gång och nya ägaren sade inte ett pip eftersom de hade fått avtalet i samband med att de fick alla papper som medföljde i köpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur vet du att det är en samfällighet som är granne?
TS kallade det allmänning, några allmänningar finns inte längre. Däremot är det en vanlig felsägning bland lekmän, ungefär som när folk pratar om lantbruksfastigheter. Teoretiskt kan det så klart vara en gemensamhetsanläggning som TS kallar för allmänning. En sådan belastar i så fall en annan fastighet, så TS har i vilket fall två registerenheter som grannar, vilka ska lämna medgivande.

S Staffan-N skrev:
Om bevisbördan vilar så tungt på den som bygger så bör ju även TS kunna hålla grannens skjul som gisslan inför den nya ägaren...hosta upp ett påskrivet dokument eller så ska det bort!

Gissningsvis så resonerar folk att om det står där vid ägarbytet så har det funnits ett medgivande och man bråkar inte om det.
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag förutsätter att TS granne kommer ringa in till kommunen och påpeka att TS börjar bygga närmare än 4,5 meter och samtidigt finns inget medgivande. Om medgivandet finns i skriftlig form kan det så att säga inte bli så mycket att tjafsa om. Om TS granne inte bryr sig är det så klart inget problem, då är det bara det att det finns en till granne (det som TS kallar för "allmänning").
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
TS kallade det allmänning, några allmänningar finns inte längre. Däremot är det en vanlig felsägning bland lekmän, ungefär som när folk pratar om lantbruksfastigheter.
Vad konstigt @Falckman, i min närhet finns Gullbergshäradsallmänning, de har nog 2000ha mark.
 
F fribygg skrev:
Vad konstigt @Falckman, i min närhet finns Gullbergshäradsallmänning, de har nog 2000ha mark.
Och om du tittar i fastighetsregistret kommer du se att registerenheten är registrerad som en samfällighet eller fastighet. Det finns några rester av allmänningar kvar i form av allmänningsskogar och häradsallmänningar, men dessa är ändå registrerade som samfälligheter eller fastigheter. Dock gäller en del specialregler för dessa som inte gäller för övriga samfälligheter eller fastigheter. Att något heter allmänning förändrar inte den saken. Så det är egentligen inte så konstigt, det är ett resultat av de senaste 150 till 200 åren av fastighetsrättslig utveckling och ett ganska bra exempel på varför begreppsförvirring uppstått.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller fra
Som de två tidigare inläggen av Falckman och Claes Sörmland så måste ni att kontakta kommunen för att höra om ni kan få bygglov mot allmänningen. Och i övrigt gör som föreslagits: gå över till grannen och be om skriftligt tillstånd.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.