Kanske flytta bygget in 4,5 m på egna tomten?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Du får nästan aldrig bygga så nära allmänningen i Sotenäs där jag bor är det helt klart nej
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
be om en underskrift och börja med grunden, då bygget är påbörjat så bör det väl stå där det påbörjats kan jag tycka :)
 
  • Gilla
Björn77 och 2 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Är inte närheten till allmänningen ett större problem?
Jag ville bygga en carport på min tomt, någon meter från en allmänning som kommunen äger men det fick jag inte.
 
  • Gilla
Solvide och 7 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Bygg fort som fan! Grannen har väl inte sålt en eh? 😅
 
B
❤️ Eller också kan ni ju gå efter vad grannarna lovat.
❤️ De lär ju garanterat inte sälja och flytta på visningsdagen. Ofta ligger tillträdet 2-3 månader fram i tiden och då har ni ju fortfarande de grannar som ”lovade” er att få bygga ett uthus.
❤️ Jag skulle inte riva upp himmel och jord för att de ska ha en visning snart, men jag skulle rappa på med att förbereda platsen där uthuset ska stå. Förbereda marken, markduk, lägga dit grundstenar eller vad ni nu ska ha under huset.
❤️ Om grannarna skulle protestera skulle jag bara spela dum och hävda att ni hade ju en överenskommelse.
❤️❤️❤️❤️
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
U Upp skrev:
Lägg 1000 kronor på spillvirke och släng upp något provisoriskt som finns vid visning. Sen kan ni ju bara ”renovera” det.
En säker hit på grannens första visning ;-D

Vägrät 3 blir då: Ånger


//
 
B Byggahus48 skrev:
Ofta ligger tillträdet 2-3 månader fram i tiden och då har ni ju fortfarande de grannar som ”lovade” er att få bygga ett uthus.
Ägarskiftet sker i allt väsentligt vid kontraktsskrivning, inte vid tillträde.

Allt som grannen lovar efter avtalsdatum blir därför problematiskt. Mest för grannen, men ändå. Vet denne på något vis vad hen sysslar med så blir det inga löften efter avtalsdatum.
 
  • Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ägarskiftet sker i allt väsentligt vid kontraktsskrivning, inte vid tillträde.

Allt som grannen lovar efter avtalsdatum blir därför problematiskt. Mest för grannen, men ändå. Vet denne på något vis vad hen sysslar med så blir det inga löften efter avtalsdatum.
❤️ Finns ingenting som säger att en kontraktsskrivning sker direkt heller, eller hur?
❤️ Vad vet vi hur attraktivt grannens fastighet är?
❤️ Men om DU har en bättre lösning, så uppmana TS att gå ”din” väg. JAG har bara skrivit hur JAG skulle hanterat saken.
❤️ Vi släpper detta nu. Ha en fin kväll.
❤️❤️❤️❤️
 
Har grannarna en underskrift från er tidigare ägare att dom fått bygga? Annars kan det ju vara så att det kan behöva rivas (beroende på)..
 
S saraonline skrev:
Mjo, men skjulet vi sett ut är 10-12 veckors leverans på och måste skjulet vara på plats innan visning eller vid tillträdet? Om visningen/köpet utförs och det inte finns ett skjul där och det sedan finns ett när de tillträder, kan vi då behöva riva det?
Om grannen skriver under på ett underlag ni tar fram med att ni får godkännande att uppföra detta skjul på utpekad plats skall detta gälla. Om de nu säljer har detta ingen betydelse för dom och ni har godkännande från tidigare ägare.

Se till så att det tydligt framgår var som skall uppföras och när, namn på både er granne och ert med datum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jörmungand skrev:
Är inte närheten till allmänningen ett större problem?
Jag ville bygga en carport på min tomt, någon meter från en allmänning som kommunen äger men det fick jag inte.
Det stämmer, så länge det är 4,5 m närmre tomtgränsen som ligger intill en allmänning så brukar kommen inte godkänna. Vi fick till svar att det är ingen som kan godkänna eftersom det är en allmänning.
 
  • Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
S saraonline skrev:
Vår granne har lovat oss att vi kan bygga vårt trädgårdsskjul precis i anslutning till tomtgränsen mot dem, det kommer då att stå i ett hörn mellan oss, dem och en allmänning bestående av en bergsknall och träd. Grannen har redan sedan innan byggt deras skjul mot vår tomt, ca 1 meter från tomtgräns på ett annat ställe men det var innan vi flyttade in. Problemet är nu att vi såg att deras hus ligger ute på Hemnet med visning nästa helg. Måste vi vänta ut nya ägarna för att se vad de tycker eller kan vi få något sorts skriftligt godkännande av nuvarande grannarna och de gäller framåt?
Ett tips : se till så att det finns en skriftlig underskrift av båda som du är granne med. Jag uppförde ett Garagebygge på tomtgräns. Vid förhandsbesked av Byggnadsnämnden i Västerås var det absolut ett krav att få B-Lov att båda mina grannar som gränsar till mig skrivit under och PÅ Ritningarna som sedan skulle skickas in. Alltså dom såg ritningarna först. Skrev under båda med ort datum namn. Allt skickades sedan in då gick bygglovet igenom. Annars hade det inte gjort det. Så pränt på dokument då är det juridiskt hållbart inte annars. Allt enligg Byggn.nämnden. Nu var det ett Garage (12x5m) men i ditt fall som kanske inte behöver bygglov se till så du får det skriftligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och för att förtydliga. Om det är mark som är detaljplanerad som allmän plats så kan inte ens samfälligheten och alla dess delägare ge grannemedgivande för att bygga en friggebod närmare än 4,5 m från gränsen. Det går då inte att bygga en friggebod lagligt där.
Korrekt. Det finns två domar i MöD som gjort att kommuner inte kan ge grannmedgivande för allmänna platser. https://www.boverket.se/globalasset.../kommunens-mojlighet-att-lamna-medgivande.pdf
Det finns också en utredning som blev klar i juni 2021 där man föreslår att kommuner ska kunna ge medgivande, men inget har hänt sedan dess. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/06/sou-202147/

Om det finns mer byggrätt kvar på fastigheten går det fint att söka vanligt bygglov! Det kan kommunen bevilja 1 m från tomtgräns (om det inte finns några andra begränsningar, t.ex. en detaljplan som säger nånting). Det blir formellt inte en friggebod, och den förbrukar en del av byggrätten. Grannen måste i så fall också ge medgivande innan nämnden kan ge startbesked (jag vet inte om grannen kan ge medgivande i förväg, antar det går bra att bifoga medgivandet i bygglovsansökan).
 
  • Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Nu verkar det dock som om grannen redan byggt ett skjul vid TS tomtgräns. Med tanke på det bör en nuy granne kunna förstå om TS säger att de hade en gemensam överenskommelse. Om sedan nya grannen nekar lov att bygga. Så kan ju TS hota att anmäla grannens skjul, som troligtvis också saknar skriftligt godkännande.
Eller också går TS redan nu och kräver skriftligt medgivande till bygget. Annars så får hon hota med att anmäla grannens skjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.