Allt handlar väl om vilken strategi man har när man t ex investerar i hus?

Gå ifrån ett hus p g a räntestegringar tyder vårdslös eller ingen ekonomisk planering alls.

Om alla lägger en kalkyl att klara av t ex 8 % ränta på bolån, och därefter rättar sig hur mycket man klarar av i lån innan köp, så blir det så många färre tråkiga situationer...

Men idag så gäller tydligen: köp, köp, köp utan en tanke på framtiden om det verkligen är så som Trådrubriken anger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tror du pratar utifrån Värmländska priser ,där man inte får ett garage ens i Stockholm.Vanligt hus i Stockholm kostar 8 miljoner och uppåt.Antag då att du lyckas sätta in eget kapital på 3 milj och lånar 5 miljoner till 8% ,det är i räntor vilket ger netto 23000kr/mån plus amortering
Skulle alla i Stockholm räkna med detta skulle det bli tufft för flertalet att köpa hus,samt bankerna räknar inte på denna kalkylränta
 
Ger upp... Glad att jag bor i norra Värmland.
Klarar huset och att leva utan våndor på enkel pension.

Har aldrig satt mig nån situation som kan haverera p g a kraftiga räntesvängningar.

Sover gott.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ger upp... Glad att jag bor i norra Värmland.
Klarar huset och att leva utan våndor på enkel pension.

Har aldrig satt mig nån situation som kan haverera p g a kraftiga räntesvängningar.

Sover gott.
Men så bor du i en avfolkningsbygd ,där växer inga jobb på träd och husen står öde på flera ställen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vissa saker får man ta.

Föredrar stora skogar och mycket fiskevatten.
Dock kan man ju inte spontant gå ner på torget och se en koranbränning eller bevittna sprängningar eller övriga toppnyheter.
Nu till sista april får vi se lite raketer och mindre smällare men sen är det lugnt i ett år.
Finns viss charm i det också.

Dock finns det inte en enda busshållplats mellan jobbet och mig och framförallt inte tider som passar.
Samt Stockholmsliknande trafikstörningar även här. Har man otur och blir stående i trafiken här kan det ta 50% längre tid. Oftast tar det 2 minuter till jobbet men är det mycket trafik kan det ta 3 minuter om man får vänta på fyra bilar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Arne_Planka och 8 till
  • Laddar…
Senaste abret här i bygden var när fjällturisterna skulle söderut efter 45:an med sina elbilar.

Kön till laddstationen var såpass lång att det inte gick att komma in på kundparkeringen till COOP👎

Jädrans turister...
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Senaste abret här i bygden var när fjällturisterna skulle söderut efter 45:an med sina elbilar.

Kön till laddstationen var såpass lång att det inte gick att komma in på kundparkeringen till COOP👎

Jädrans turister...
Här går fenomenet under "Det riktiga kosläppet"
När betongbarnen ska få uppleva avkoppling.

Först invaderade de McDonalds på vägen till frihet och nu sista åren är det slagsmål om laddare.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
C carl fabian skrev:
Men så bor du i en avfolkningsbygd ,där växer inga jobb på träd och husen står öde på flera ställen
Brukar vara trevligare människor där, fy tusan vad jag längtar bort från storstan men vad ska man göra. Vill inte riva upp allt.
 
Vi sparar inget, amorterar inget, lånar glatt till allt. Konsumerat det mesta på mark och hus. De som gillar att resa skulle bara skratta, men jag njuter av att gå ut och se ut över åkrarna och tänka "mitt!".
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Men så bor du i en avfolkningsbygd ,där växer inga jobb på träd och husen står öde på flera ställen
Finns jobb åt de som vill jobba.

Avfolkningsbygd. Vad grundar Du det på?
 
Inte bra om det blir för mycket löst okänt folk...
Än så länge inga skjutningar eller sprängningar.

Inte många som är anonyma här.

Inte ens om man drar ned huvan.

Och det vete tusan om vi vill bli fler här.
 
Redigerat:
C carl fabian skrev:
Vanligt hus i Stockholm kostar 8 miljoner och uppåt.
Visst avses kostnaden för nyproduktion med denna prisangivelse @carl fabian?
Att snittpriset på de begagnade villorna som säljs i huvudstadstrakten skulle vara 8 mille har jag svårt att tro om du inte anger nån trovärdig källa.
 
Fairlane
H Hybro skrev:
Finns jobb åt de som vill jobba.
Fast det räcker ju inte med att man vill jobba, det ska ju vara inom ett område man behärskar.
H Hybro skrev:
Avfolkningsbygd. Vad grundar Du det på?
Tja, om man inte ens kan vara anonym med maskering så låter det iallafall som en ort dit det inte flyttar in några nya direkt och så är det väl antingen stagnering eller avfolkning som gäller. Med 11 mil till närmsta stad låter det mest troliga som avfolkning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst avses kostnaden för nyproduktion med denna prisangivelse @carl fabian?
Att snittpriset på de begagnade villorna som säljs i huvudstadstrakten skulle vara 8 mille har jag svårt att tro om du inte anger nån trovärdig källa.
Kom in i matchen😎. För Stockholms kommun är det över 8 MSEK.

Statistiktabell över försäljning och prisutveckling på villor i Stockholms län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/#/villor
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.