Fario Fario skrev:
När man går HLR-utbildning får man lära sig att inte sluta förrän ambulans anländer.
Men ibland måste man ge upp. Vår diskmaskin har jag småfixat de senaste tre åren. Den har haft E-24 och E-15 som felmeddelanden och första E-15 åtgärdade jag och det gick bra en längre tid.
Men så började det återkomma oftare. Och plastbitar har lossat vid luckan och tryckknapparna blev lösa. Jag har limmat och kilat men så började ännu en knapp krångla genom att åka in i maskinens front.

Så torsdag 19.15 kollade jag på nätet och fann en Electrolux nedsatt med 3400kr på Elgiganten. Lade en beställning med mobilen och 19.45 hämtade jag den.

Ut med gammal maskin
[bild]

In med ny maskin
[bild]
Gratulerar till den nya maskinen, men får ursäkta, vad har inlägget med tråden att göra? Kanske postas i "vad har du gjort med huset" eller "använda verktyg" trådarna?
 
J JSten skrev:
Gratulerar till den nya maskinen, men får ursäkta, vad har inlägget med tråden att göra? Kanske postas i "vad har du gjort med huset" eller "använda verktyg" trådarna?
Ts fråga var ju vilka maskiner man hållt vid liv efter att de gått sönder vilket Fario gjort med sin disk flera gånger men nu gett upp. Tycker nog det hör till tråden.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Ja, vissa saker måste man ju tyvärr ge upp till slut. Materialutmattning pga hög ålder är mycket svårt att komma runt, så när t ex någon plastpryl i en maskin ger upp på ett ställe så följer ofta alla andra ställen efter. När den punkten nås så blir det ofta inte hållbart att byta/laga grejer för att hålla liv i prylen.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Ja, vissa saker måste man ju tyvärr ge upp till slut. Materialutmattning pga hög ålder är mycket svårt att komma runt, så när t ex någon plastpryl i en maskin ger upp på ett ställe så följer ofta alla andra ställen efter. När den punkten nås så blir det ofta inte hållbart att byta/laga grejer för att hålla liv i prylen.
Om det finns reservdelar till rimligt pris finns det ju all anledning att förlänga livet på prylen. Om de är löjligt dyra kan man ju övervägs skrotning.
Frontpanelen på tvättmaskinen ovan hade ruttna fästclips som allihop gått av. Inget större problem när den gick att fästa i toppanelen med lite ångspärrstejp. Det syns ju dessutom inte när maskinen är på sin plats. Ny panel kostar 287:-.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det finns reservdelar till rimligt pris finns det ju all anledning att förlänga livet på prylen. Om de är löjligt dyra kan man ju övervägs skrotning.
Det jag menade var att vid en viss tidpunkt är det inte ekonomiskt/praktiskt försvarbart att fortsätta reparera och enligt min erfarenhet är det oftast när plastmaterial i prylar tappar sin strukturella styrka på grund av ålder. Man skaffar en del som gått sönder bara för att se nästa grej (av samma material) gå sönder någon vecka senare. Man skaffar ersättare till den och så pajar ytterligare en. Det blir som att försöka lappa ett par jeans där originaltyget är så slitet att lapparna lossnar.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Den här skyffeln gick sönder.
Ett brutet skyffelskaft bredvid bladet på ett smutsigt arbetsbord med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det såg inte ut att vara furu eller gran. Och med tanke på hållbarheten borde jag inte byta till det heller. Den här grenen kom från en ek jag fällde i höstas.
Grovt bearbetad trädstam av ek som ska bli skaft till en skyffel, på ett rörigt arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att tillverka kutterspån.
Ekstam hyvlas till ett nytt skyffelskaft i en verkstad full med träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekträ i snickarbänk med hyvel och spån, för tillverkning av nytt skyffelskaft.

Sedan såga ut en bit och börja hyvla till formen.
Verktyg och material på arbetsbänk för att byta skaft på skyffel, inklusive ekträ och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist skruva fast det nya skaftet på skyffeln.
En trasig skyffel står lutad mot en vägg med ett handtillverkat trähandtag från en ek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden jag höll på fick jag en fråga varför jag höll på med detta i stället för att bara köpa en ny skyffel. Jag hade inget bra svar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fario och 29 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den här skyffeln gick sönder.
[bild]

Det såg inte ut att vara furu eller gran. Och med tanke på hållbarheten borde jag inte byta till det heller. Den här grenen kom från en ek jag fällde i höstas.
[bild]

Dags att tillverka kutterspån.
[bild]
[bild]

Sedan såga ut en bit och börja hyvla till formen.
[bild]

Och till sist skruva fast det nya skaftet på skyffeln.
[bild]

Under tiden jag höll på fick jag en fråga varför jag höll på med detta i stället för att bara köpa en ny skyffel. Jag hade inget bra svar.
För att du kan!
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Under tiden jag höll på fick jag en fråga varför jag höll på med detta i stället för att bara köpa en ny skyffel. Jag hade inget bra svar.
Säg bara "för miljöns skull" så lär ingen bli kränkt. 😆 Och det pacman42 skrev. 👍
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Ett bra pryl-HLR-projekt är överarbetat och har mediokert resultat.
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 5 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Fick ett samtal igår när jag precis kommit till jobbet - handtaget på tvätställsblandaren hade lossnat och kranen spolade varmvatten för fullt.
[bild]
Litet problem att förklara hur man stänger av vattnet men jag trodde lite större problem att se till att vi hade en fungerande tvättställsblandare igen. Vet att det är en tapwell men den är nästan 15 år gammal och jag vet inte hur stabila deras serier och reservdelar är.

Kollade på hemsidan och insåg att det fanns mängder med insatser, men jag hittade en blandare som såg i princip likadan ut, mailade tapwell strax före kl 8 för att dubbelkolla om den blandare / insats jag hittat kan stämma även för min mycket äldre blandare - och om de kunde tipsa om någon som hade reservdelar i lager. Fick svar mindre än en timme senare med bekräftelse och två tips. Ringde dessa men ingen av dem hade delen i lager och jag började fundera på byte av blandare, endera tillfälligt eller göra en förnyelse. tänkte dock jag skulle försöka med en firma som historiskt varit en livlina även om jag trodde de blivit lite mer design än välsorterad VVS - Comfort Sollentuna. Trevligaste bemötandet hittills och efter någon minuts letande så hade de hittat delen jag sökte och lagt undan i mitt namn, hämtade efter jobbet (och ja, de har blivit mer design / inspo men tydligen med den del jag behövde i lager) och efter middagen gjorde jag bytet
[bild]
Självklart inget avancerat - mest en påminnelse till mig att lokala, välsorterade och serviceinriktade butiker verkligen har ett stort värde och även värdefullt med tillverkare som snabbt kan svara på supportfrågor. Hade jag inte kunnat lösa det så snabbt hade det sannolikt blivit köp av helt ny blandare då vi är rätt beroende av detta handfat - skönt att slippa det

/U
Har väl varit ett par fall här på forumet med tapwell-blandare som skjutit ut anslutningsslangar och annat med omfattande vattenskador som följd. Det var förvisso köksblandare men känns ju sådär kvalitetsmässigt.
 
ullberg
mexitegel mexitegel skrev:
Har väl varit ett par fall här på forumet med tapwell-blandare som skjutit ut anslutningsslangar och annat med omfattande vattenskador som följd. Det var förvisso köksblandare men känns ju sådär kvalitetsmässigt.
Trots att jag är en stor anhängare av, och tidigare som anställd på ÅF sålde, de ”etablerade” märkena FMM, MA, Grohe etc. (Vi hade också vad som då var ”nyare” märken som exv. Tapwell & Strand) är min åsikt att Tapwell inte har anledning att skämmas när det kommer till kvalitet. Min personliga erfarenhet är bara ett stickprov men jag har haft flera Tapwell - likväl som flera MA & FMM under åren och de har presterat likvärdigt vad gäller behov av reparation & service. När jag jobbade med att sälja dessa (inkl. Reservdelar) var inte heller min uppfattning att det var något större skillnad på reklamationsfrekvens.

Detta var en ca 15 år gammal blandare, känns inte orimligt att behöva göra något efter 1,5 decennium även om det var trist att det som spaken monteras i gick av - men Tapwell / underleverantören av insatsen verkar lära sig och på reservdelen var det en metalldel istället för plast. Som referenser kan jag ju säga att samtidigt som denna Tapwell monterades satte vi in en MA i duschen, den har jag haft betydligt mycket mer problem med under åren (varav ett nog kunde klassas som en hälsorisk) utan att jag för den delen dömer ut MA som ett katastrofalt märke ur kvalitetsperspektiv.

Gissar att vi får ”agree to disagree” i denna fråga

/U
 
Det var inte menat så.
De kanske inte har högre felfrekvens men såg bla ett inlägg nyligen där diskmaskinsanslutningen hade skjutits ur blandaren med rätt stora följder. Därav min reaktion.
 
VPn löste på högtryck, pressostaten stoppade VV-tillverkning, 75° på utgående. En 106° varm cirkulationspump som knastrade lite svagt. Snabbt ut till rörfirman för en ny cirk.pump. Hela familjen lycklig igen. Framför allt ungdomarna som inte såg fram emot att slösa kallt vatten i duschen.😂
Bild på gamla pumpen. Original från 2004. Dessa har väl haft rätt dåligt rykte vad jag har hört.
 
  • Äldre cirkulationspump märkt "WILO" med installationsdatum märkt "D1/2", synliga användnings och åldertecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
G
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
VPn löste på högtryck, pressostaten stoppade VV-tillverkning, 75° på utgående. En 106° varm cirkulationspump som knastrade lite svagt. Snabbt ut till rörfirman för en ny cirk.pump. Hela familjen lycklig igen. Framför allt ungdomarna som inte såg fram emot att slösa kallt vatten i duschen.😂
Bild på gamla pumpen. Original från 2004. Dessa har väl haft rätt dåligt rykte vad jag har hört.
Och den nya drar väl mycket mindre el antar ja?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
VPn löste på högtryck, pressostaten stoppade VV-tillverkning, 75° på utgående. En 106° varm cirkulationspump som knastrade lite svagt. Snabbt ut till rörfirman för en ny cirk.pump. Hela familjen lycklig igen. Framför allt ungdomarna som inte såg fram emot att slösa kallt vatten i duschen.😂
Bild på gamla pumpen. Original från 2004. Dessa har väl haft rätt dåligt rykte vad jag har hört.
En sådan (från 2004 också) bytte jag i min IVT förra vintern...
...samma sak där, letade reda på en firma som hade den inne och hade öppet på helgen...
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.