Clarken37 skrev:
Hur är det en bra investering? När jag går in på tillverkarnas egna kalkyler och lägger in optimala förutsättningar med direktverkande el så är ändå återbetalningstiden 12-15 år. Och då låtsas vi inte ens om kostnaden det innebär att ha ett lån på 200k.
Det jag menar är att för att det skall vara en bra investering så ska kalkylen hålla för enbart egenförbrukningen.

Leverantörernas kalkyler ger jag inte mycket för. I dagens läge är det nog svårt för genomsnittsvillan att få lönsamhet enbart med solceller.
 
A
M merbanan skrev:
Det jag menar är att för att det skall vara en bra investering så ska kalkylen hålla för enbart egenförbrukningen.

Leverantörernas kalkyler ger jag inte mycket för. I dagens läge är det nog svårt för genomsnittsvillan att få lönsamhet enbart med solceller.
Jo förstår det men alternativet då?

Visst ser såklart kalkylen bättre ut i en villa med enbart direktverkande el. Men varför ska man lägga 200k på en anläggning som mest ger el på sommaren när förbrukningen är låg? Maj-sep drar min kåk med en frånluftsvärmepump och en LLVP runt 300 kwh i månaden. Dvs runt 1500 kwh över 5 månader. Det är först i oktober det börjar bli en förbrukning att tala om.

Sätter du in två LLVPs, en per våning, så avlastar du den direktverkande elen enormt. Kostnad runt 50k. En LLVP i ett hus med direktverkande el behöver typ max 2 år för att täcka investeringen

Varför ska man då välja solceller?
 
Redigerat av moderator:
Nissens Nissens skrev:
Det är helt omöjligt att en solcellsanläggning skulle bära sig själv. Alldes för många årtionden för att få tillbaka pengarna…
Som jag ser det så ska det till lite mer ovanliga förutsättningar än medelvillan. Inga lån, hög elförbrukning på dagen, eluppvärmd pool, elbilar osv. Men dessa undantag har nog redan installerat solceller när det fanns mer bidrag att få. Kvar blir att installera på ideologiska skäl eller genom tveksam marknadsföring.
 
A
M merbanan skrev:
Som jag ser det så ska det till lite mer ovanliga förutsättningar än medelvillan. Inga lån, hög elförbrukning på dagen, eluppvärmd pool, elbilar osv. Men dessa undantag har nog redan installerat solceller när det fanns mer bidrag att få. Kvar blir att installera på ideologiska skäl eller genom tveksam marknadsföring.
Här har du faktiskt en poäng. Ska man hålla en pool varm maj-sep så är nog solceller ett rätt bra komplement. Men samtidigt så är ju elpriserna rätt humana under de månaderna
 
Nissens
M merbanan skrev:
Som jag ser det så ska det till lite mer ovanliga förutsättningar än medelvillan. Inga lån, hög elförbrukning på dagen, eluppvärmd pool, elbilar osv. Men dessa undantag har nog redan installerat solceller när det fanns mer bidrag att få. Kvar blir att installera på ideologiska skäl eller genom tveksam marknadsföring.
Kapitalkostnader har man ändå. Jämför med att lägga pengarna på en indexfond ger ca 7% avkastning per år, med ränta på ränta effekten växer det stadigt.

Det går knappt ihop trots subventionering med våra skattepengar, utan subventioner faller kalkylen ihop fullständigt.

För mig känns det helt vansinnigt att lägga pengar på sådant, det var vettigare att subventionera elbilar för att minska användning av fossilbränslen, men den tog de bort. 🙄
 
Clarken37 skrev:
Jo förstår det men alternativet då?

Visst ser såklart kalkylen bättre ut i en villa med enbart direktverkande el. Men varför ska man lägga 200k på en anläggning som mest ger el på sommaren när förbrukningen är låg? Maj-sep drar min kåk med en frånluftsvärmepump och en LLVP runt 300 kwh i månaden. Dvs runt 1500 kwh över 5 månader. Det är först i oktober det börjar bli en förbrukning att tala om.

Sätter du in två LLVPs, en per våning, så avlastar du den direktverkande elen enormt. Kostnad runt 50k. En LLVP i ett hus med direktverkande el behöver typ max 2 år för att täcka investeringen

Varför ska man då välja solceller?
Det ska man inte helt enkelt. Iaf inte till det priset och med syftet att reducera kostnaderna för uppvärmning. Om man behöver mycket kylning med AC så matchar det ju mer mot när solcellerna levererar. Men det är marginellt relevant i Sverige.
 
M
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet ligger ju i att kakan av offentlig sektor blir allt mindre och mindre varje för varje år...
Har kan det vara ett problem, det är ju snarast ett bevis på att landet är på rätt väg om än väldigt långsamt!
 
K
M merbanan skrev:
Som jag ser det så ska det till lite mer ovanliga förutsättningar än medelvillan. Inga lån, hög elförbrukning på dagen, eluppvärmd pool, elbilar osv. Men dessa undantag har nog redan installerat solceller när det fanns mer bidrag att få. Kvar blir att installera på ideologiska skäl eller genom tveksam marknadsföring.
När fanns det mer bidrag än nu att få?
 
Nissens
Wisselgren Wisselgren skrev:
Ja jisses för detta harvande med solceller eller icke ha solceller.
Personligen så skiter jag totalt i om grannen lägger sina pengar på solceller , börsen, botox eller vad som nu känns bäst.
Ja, det håller jag med om. Problemet uppstår väl när de som gjort en riskfylld investering i solceller försöker övertyga alla om att det är en bra investering… skulle ju vara tråkigt om fler blir lurade.

Sannolikt lägger sig diskussionen när flödet av skattepengar till experimentet stryps.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Kapitalkostnader har man ändå. Jämför med att lägga pengarna på en indexfond ger ca 7% avkastning per år, med ränta på ränta effekten växer det stadigt.

Det går knappt ihop trots subventionering med våra skattepengar, utan subventioner faller kalkylen ihop fullständigt.

För mig känns det helt vansinnigt att lägga pengar på sådant, det var vettigare att subventionera elbilar för att minska användning av fossilbränslen, men den tog de bort. 🙄
Ja som du säger. Solceller i Sverige är ju rätt idiotiskt i grunden iom den enormt korta tiden solen skiner.

Norge är nog glada över våra elbilssubventioner. Var fjärde bil hamnar i Norge efter 5 år. Så vi subventionerar alltså kraftigt bilar till stenrika norrmänn.

Pengarna ska inte läggas på en massa idiotiska subventioner. Se till att lägga pengarna på kollektivtrafiken istället så att folk får ett alternativ till bilen.




M merbanan skrev:
Det ska man inte helt enkelt. Iaf inte till det priset och med syftet att reducera kostnaderna för uppvärmning. Om man behöver mycket kylning med AC så matchar det ju mer mot när solcellerna levererar. Men det är marginellt relevant i Sverige.
Lägg pengarna på en ok kollektivtrafik istället för alla subventioner.

Jag hade lätt åkt kommunalt till jobbet varje dag. Idag tar det mig runt 1t och 15m dörr till dörr kommunalt. Med bil 22 min.

Inte en chans att jag kommer offra 2 timmar per dag, 10 timmar per vecka.

När jag bodde närmre tunnelbanan var tiden densamma kommunalt som i bil. Då valde jag inte bilen.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
I sverige ja, kanske inte i Kina.
Sverige behöver knappast fler människor,vi importerar ju hälften av maten vi äter och en massa fossil energi till fordonen.
F Fideliox skrev:
Vem ska jobba då när pensionärerna överstiger antalet arbetsföra människor?

Antingen behövs fler barn, mer invandring eller att vi kan effektivisera bort problemet med t ex robotar och AI.
Det finns mer än tillräckligt med folk på jorden, vill vi inte fortsätta att automatisera så vi klarar produktionen utan fler händer får vi försöka locka hit arbetskraft
F Fideliox skrev:
Kan det bli sämre än vad det redan är? 🤔
Troligtvis.
M merbanan skrev:
Kalkylen för solceller/batterier ska hålla med enbart egenförbrukningen. Gör den det är det en lönsam investering.
Just så, när jag får ihop kalkylen ekonomiskt är det dax att skaffa egen elproduktion.
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
När fanns det mer bidrag än nu att få?
Det var uppe på 30% ett tag. 2018 om jag minns rätt.
 
Clarken37 skrev:
Ja som du säger. Solceller i Sverige är ju rätt idiotiskt i grunden iom den enormt korta tiden solen skiner.

Norge är nog glada över våra elbilssubventioner. Var fjärde bil hamnar i Norge efter 5 år. Så vi subventionerar alltså kraftigt bilar till stenrika norrmänn.

Pengarna ska inte läggas på en massa idiotiska subventioner. Se till att lägga pengarna på kollektivtrafiken istället så att folk får ett alternativ till bilen.





Lägg pengarna på en ok kollektivtrafik istället för alla subventioner.

Jag hade lätt åkt kommunalt till jobbet varje dag. Idag tar det mig runt 1t och 15m dörr till dörr kommunalt. Med bil 22 min.

Inte en chans att jag kommer offra 2 timmar per dag, 10 timmar per vecka.

När jag bodde närmre tunnelbanan var tiden densamma kommunalt som i bil. Då valde jag inte bilen.
Nu är ju även kollektivtrafiken kraftigt subventionerad iofs....
 
Nissens
J Jodenmarck skrev:
Tycker det är lite märkligt med just solceller som får folk att gå igång.
Elbilar med för den delen.

Man gör det ju generellt för att minska driftkostnaden på villan.
Installeras det bergvärme så kommer knappt något argument emot.
Byta fönster likaså , dessutom är fönsterbyte något som sällan går att räkna hem ekonomiskt ur energisynpunkt , men visst kan jag förstå att det är skönt med nytt o fräsht.

Vi är ju många som köpt anläggningarna kontant & då är det korkad , för att det hade varit bättre o ha dem på börsen. Sedan kommer en lång uträkning på hur mycket man förlorat och man måste iaf räkna låneränta av någon märklig anledning. Brukar fråga om de räknar förlorade ränteintäkter på semestern eller pizzan de köpte senast.

Vi köpte ett hus för 2 1/2 år sedan vi ska bo i resten av livet & brakar på med allt för att för att få lägre driftkostnad. ( större hus )
Energi kommer vi alltid förbruka.
Solceller
Solfångare
Vattenburet värmesystem med vp
Tilläggsisolering……

Jag tycker energirelaterade lösningar är kul
Finns ju de som lägger pengar på att fara runt o kolla på fotbollshockey , det ifrågasätts aldrig.
Grejen är att av det du räknar upp som investeringar är solceller ytterst tveksamt rent ekonomiskt, ändå försöker vissa argumentera för det ur det ekonomiska perspektivet.

Om man säger att ”jag struntar i ekonomin, jag lägger solpanelerna på nöjeskontot” så är det sannolikt ingen som har synpunkter på det. 😊

Man får inte ner driftskostnader med hjälp av solceller, man bara flyttar kostnader från elräkningen till solpanelleverantörerna. Det är som att betala 10 års elräkningar i förskott…
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Grovt räknat så blev resultatet första året för oss (2023) ungefär 10% av investeringen.

Jag räknar inte med att elpris, skatt och överföring kommer att sjunka de 10 kommande åren i min kalkyl. Därför var det inte en sämre motiverad investering än en enskild aktie som kunde gått både uppåt och nedåt samma period. En post i "lekhinken" helt enkelt.

Om 10 år vet jag mer om det var en bra affär eller inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.