A aka_the_barf skrev:
Mazda 6 är en riktig rostburk. Jag var sugen på en och en kompis sa att OM jag hittar en utan rost så kör hem och behandla direkt...hittade aldrig någon utan rost.
Där har min bror tur, de har en 2008. Och den har varit behandlad från första dagen så den är som ny under.
Han hade även en 2010 för något år sen, hade inte en verkstad gjort fel vid kedjebyte så hade bilen levt vidare.

Men det största problemet jag har är ju allt runt bromsar, min ska ha ny länkarm bak och en spindelled fram till nästa besiktning. Men jag vill inte ha kvar den för att slippa göra det jobbet.

Min volvo s70 är med lite rostig, men det är ju i balkarna. Bromsar och övriga saker är riktigt bra och lättskruvat.
 
Tyvärr ingen aning om oken på mazdan jag lejde ut det förra gången så jag har aldrig jobbat på bromsarna där, bara rostsvetsat. Vilket det blir mera av i sommar. Ny tröskel. Egentligen bottnarna av båda framskärmarna också. Ja och bakluckan behöver plockas av och målas om den också. Ja och det finns rost i botten och insidan av dörrarna. Hela undersidan ska linoljas. Får se om jag hinner med allt...
 
R Rkarlsson skrev:
Där har min bror tur, de har en 2008. Och den har varit behandlad från första dagen så den är som ny under.
Han hade även en 2010 för något år sen, hade inte en verkstad gjort fel vid kedjebyte så hade bilen levt vidare.

Men det största problemet jag har är ju allt runt bromsar, min ska ha ny länkarm bak och en spindelled fram till nästa besiktning. Men jag vill inte ha kvar den för att slippa göra det jobbet.

Min volvo s70 är med lite rostig, men det är ju i balkarna. Bromsar och övriga saker är riktigt bra och lättskruvat.
Rostar länkarmarna av också? Frågan är om det är värt att sälja/skrota bilen och köpa en ny än att laga den?
Ajdå balkarna är ju det sista man vill ska rosta.

Jag linoljar mina bilar med rå kallpressad linolja. Den kokade ska du undvika, mycket sämre inträngnings förmåga och självantänder lättare.
 
A aka_the_barf skrev:
Rostar länkarmarna av också? Frågan är om det är värt att sälja/skrota bilen och köpa en ny än att laga den?
Ajdå balkarna är ju det sista man vill ska rosta.

Jag linoljar mina bilar med rå kallpressad linolja. Den kokade ska du undvika, mycket sämre inträngnings förmåga och självantänder lättare.
Ja min vänster bak har hål i sig. Och skruvarna till dessa inkl till krängningshämmaren ser inte alls roliga ut.
Nu kostar en länkarm förvisso bara runt 900 kr, men jobbet hemma i ett garage utan lift hade jag inte vågat hålla på. Utan blir det så att jag inte får den såld så kommer jag göra det på lift.
Mazdan är inte lönt att skydda mer =)

Men volvon skall få ordentligt skydd när vi svetsat upp den. Den fick underkänt på dragbalkarna så det är nån timmes jobb bara. Hitta en bit till att svetsa. Men den är ett projekt, bilen i sig är fin efter en tvätt =) Plus att en volvo s70 tror jag kommer bli väldigt sällsynta i framtiden.

Jag har gjort tabben att göra av med en relativt fin celica gti. Gjorde i för sig mig av med en volvo 740 jag köpte för 1500 kr med i bra bruksskick och en cresent compact.

Man är för dum egentligen :D
 
R Rkarlsson skrev:
Ja min vänster bak har hål i sig. Och skruvarna till dessa inkl till krängningshämmaren ser inte alls roliga ut.
Nu kostar en länkarm förvisso bara runt 900 kr, men jobbet hemma i ett garage utan lift hade jag inte vågat hålla på. Utan blir det så att jag inte får den såld så kommer jag göra det på lift.
Mazdan är inte lönt att skydda mer =)

Men volvon skall få ordentligt skydd när vi svetsat upp den. Den fick underkänt på dragbalkarna så det är nån timmes jobb bara. Hitta en bit till att svetsa. Men den är ett projekt, bilen i sig är fin efter en tvätt =) Plus att en volvo s70 tror jag kommer bli väldigt sällsynta i framtiden.

Jag har gjort tabben att göra av med en relativt fin celica gti. Gjorde i för sig mig av med en volvo 740 jag köpte för 1500 kr med i bra bruksskick och en cresent compact.

Man är för dum egentligen :D
Är det något extra med att byta länkarmar på Mazdan?
 
R Rkarlsson skrev:
Ja min vänster bak har hål i sig. Och skruvarna till dessa inkl till krängningshämmaren ser inte alls roliga ut.
Nu kostar en länkarm förvisso bara runt 900 kr, men jobbet hemma i ett garage utan lift hade jag inte vågat hålla på. Utan blir det så att jag inte får den såld så kommer jag göra det på lift.
Mazdan är inte lönt att skydda mer =)

Men volvon skall få ordentligt skydd när vi svetsat upp den. Den fick underkänt på dragbalkarna så det är nån timmes jobb bara. Hitta en bit till att svetsa. Men den är ett projekt, bilen i sig är fin efter en tvätt =) Plus att en volvo s70 tror jag kommer bli väldigt sällsynta i framtiden.

Jag har gjort tabben att göra av med en relativt fin celica gti. Gjorde i för sig mig av med en volvo 740 jag köpte för 1500 kr med i bra bruksskick och en cresent compact.

Man är för dum egentligen :D
Jäklar vad dom rostar.
Celica gti, är du galen? Dom är väldigt ovanliga och rätt pålitliga med en "sportig" 90 tals charm om det var en liten äldre?
Själv håller jag fast i mina grejjer. Fick en Saab 900 T16 för många år sen jag nu rustar upp och köpte mig en fin 740 gle av en gubbe som mest haft den i garage. Bara gått 15k mil, knappt inkörd. Har en gammal crescent topper med flinta motor inte ens museer jag besökt har lika kompletta som min.
Tippen var ett tag en fundering men inte längre, nu är det mer rullande pensions "fonder".😉
 
N Niq skrev:
Är det något extra med att byta länkarmar på Mazdan?
Ja rosten. Har du då inte tillgång till allt möjligt i verkstadsväg så kan det bara bli jobbigt om det skiter sig. Ungefär som med bromsar när det skiter sig.
När jag bytte bromsar på en 2010 så gick ju den fantastiska glidbulten av så det var in till skroten och hämta en ny okhållare.
 
A aka_the_barf skrev:
Jäklar vad dom rostar.
Celica gti, är du galen? Dom är väldigt ovanliga och rätt pålitliga med en "sportig" 90 tals charm om det var en liten äldre?
Själv håller jag fast i mina grejjer. Fick en Saab 900 T16 för många år sen jag nu rustar upp och köpte mig en fin 740 gle av en gubbe som mest haft den i garage. Bara gått 15k mil, knappt inkörd. Har en gammal crescent topper med flinta motor inte ens museer jag besökt har lika kompletta som min.
Tippen var ett tag en fundering men inte längre, nu är det mer rullande pensions "fonder".😉
Den jag hade var en -91 och röd lack. Det jag hade problem med var det vanliga med ventilerna och så kom handbromsen där allt skulle bytas.
Hade jag bara haft lite is i magen så hade jag ställt undan den och tagit hand om den när gnistan kom tillbaka. Går inte hitta så många idag.

Min 740 hade gått typ 18 000 när jag tog över den, lite strul med motorn då den stannade men nästa ägare fixade upp den. Jag gick ju i vinst på den bilen, men hade gått i riktigt bra vinst på den om jag behållt den med :p
 
R Rkarlsson skrev:
Den jag hade var en -91 och röd lack. Det jag hade problem med var det vanliga med ventilerna och så kom handbromsen där allt skulle bytas.
Hade jag bara haft lite is i magen så hade jag ställt undan den och tagit hand om den när gnistan kom tillbaka. Går inte hitta så många idag.

Min 740 hade gått typ 18 000 när jag tog över den, lite strul med motorn då den stannade men nästa ägare fixade upp den. Jag gick ju i vinst på den bilen, men hade gått i riktigt bra vinst på den om jag behållt den med :p
R Rkarlsson skrev:
Den jag hade var en -91 och röd lack. Det jag hade problem med var det vanliga med ventilerna och så kom handbromsen där allt skulle bytas.
Hade jag bara haft lite is i magen så hade jag ställt undan den och tagit hand om den när gnistan kom tillbaka. Går inte hitta så många idag.

Min 740 hade gått typ 18 000 när jag tog över den, lite strul med motorn då den stannade men nästa ägare fixade upp den. Jag gick ju i vinst på den bilen, men hade gått i riktigt bra vinst på den om jag behållt den med :p
En röd också. Ja en sån hade man knappast sagt nej till, precis som du säger är det en riktigt ovanlig syn idag.


Äldre volvos börjar försvinna dom med och eftersom de är byggda som tanks så håller dom ändå rätt länge. Brorsan har en gammal ful 740 som brukis. Passerar snart 50 000 mil, så dom är rätt hållbara. Bakaxeln viner lite men det bör den göra efter 50 000 mil. 😉
 
R Rkarlsson skrev:
Ja rosten. Har du då inte tillgång till allt möjligt i verkstadsväg så kan det bara bli jobbigt om det skiter sig. Ungefär som med bromsar när det skiter sig.
När jag bytte bromsar på en 2010 så gick ju den fantastiska glidbulten av så det var in till skroten och hämta en ny okhållare.
Jag förstår man behöver verktyg men inte varför det skulle vara så mycket bättre att byta på en lift än på marken förutom att det är bekvämare på en lift.
 
Efter haft en oljeläcka de BMW i garaget hela veckan där jag lagat 5 läckage och den fortfarande inte är tät, var det kul att köra upp Lexusen på ramperna.
Det finns inte minsta spår av nått läckage från motor, växellåda eller bakaxel.
Körde upp den bara för att titta när jag väl hade ramperna inne.
En bil parkerad på metallramper i ett garage för inspektion utan synliga läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Börjat plocka ihop navet igen, har målat med biltemas bromsoksfärg, silver och svart. Gav upp idén på guld tillsvidare.

Bild

Bild

Bild

Bultarna har jag inte gjort något med bara borstat av dom med vinkelslipen. Navet är monterat igen på bilen nu och jag har tagit bort bromsoket på vänster sida som ligger i elektrolysbadet:
Verkstadsbänk med elektrolysbad för bromsok, verktyg och batteriladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer endast fixa upp bromsoket på vänster sida och inte riva hela navet denna gång, vill börja få igång bilen så det får vänta tills en annan dag. Bromsklossarna på vänster sida var precis samma som i höger, sitter fast i oket och vill inte röra sig fritt. På högersidan löste det sig då oken var rena och rosten och skräpet bortslipat från klossarna. Klossarna har bra med liv i sig ännu.

Jag noterade även på bromsslangarna de stod datum, de är från 2007. Så nån gång har bromsarna servats.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Om nån undrar varför BMWs dräller olja, men inte en Lexus.
BMW sätter ihop sina motorer med gummitätningar som med tiden blir stenhårda och slutar täta.
Lexus/Toyota limmar ihop prylarna sen många år med ett lim som Toyota uppfann, det har ibland kallats "Toyotalim"
Idag används det av många tillverkare, men vissa, framförallt Tyskar verkar envisas med gummitätningar av halvtaskig kvalitet.
Sen är nog gummi inte rätt ord, det är nog 100% plast med mjukgörare som med tiden dunstar bort.
Limmet är så tunt att de i princip inte bygger nått, tex har Volvo det mellan topplocks halvorna på vitmotorerna där kamaxelns lager halvor är inbyggda.
Men tätt blir det.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ska du bara ha golfklubbor så går de bra med vad som helst ju.

Kompisen hade en 350z när de kom. Fanns instruktioner hur du skulle packa
[bild]
Har för mig att det i instruktionsboken till Saab 9-3 också stod hur 2 bagar går in i en cab även med cabben nedfälld (även där lite pusslande har jag för mig). Jag spelar inte golf, men kunde konstatera att med cabben uppe så rymde min saab cab ungefär lika mkt som en golf 7 kombi, men med taket nedfällt så rymmer den betydligt mindre (2 golfbagar iallafall då, enligt reklamen :))

Edit:
saab93.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, har ett litet problem här och det verkar som att det finns massvis med kompetent folk som kan ge råd.

En Volvo V70 2013, 2,5 FT motorn. Funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv. Det är inte fläkten, det är tydligt att när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) så låter den väldigt mycket och illavarslande. Kvider, råmar nästan.

Vad är den samlade expertisens råd om åtgärd? När AC är "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan se inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt.

___

Kan väl säga också att i en snarlik bil, S80 -2007, fick vi ett rejält motorhaveri pga att just AC-kompressorns rem brann av och hamnade i kamremmen. Det var på vippen att motorn klarade sig trots överkuggningar på både insugs och avgassidan. Så jag är litet extra känslig för detta nu...

I det fallet fanns inga tydliga indikationer innan haveriet, enligt verkstan hade kompressorn havererat / skurit ihop vilket gav dessa följdfel av avbrunnen rem och därefter kamremshaveri.
Råd/Tips:
Svårlokaliserade ljud är jobbigt. Men man kan använda stetoskop. Finns (fanns) på Biltema. Det ger en mycket bättre precision.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.