Köpte hus för tre år sedan, och är mitt uppe i att lyfta huset från 1975-1995 års standard, till 2020talet.

Det jag ångrar att vi inte hade införskaffat INNAN vi började att renovera var en ordentlig grovdammsugare med tjock slang.
Vi hade en enkel Kärcher, men den skapade med frustration än renhet. Även om jag inte är städpedant, så att hålla rent under och efter dagsverket en förutsättning för att arbeta.
Uttag med startautomatik är ett stort plus.

Som andra påpekar fundera över ambition och ekonomi. Elhandverktyg är något som utvecklats under det senaste halvseklet, och innan dess kunde man bygga kojor och slott med bara handverktyg.

Det går alltid att motivera ett verktygsköp med att man spar på hantverkarkostnaden...
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Arbetslust och en partner med bra tålamod😄
 
  • Gilla
  • Älska
rotbackarn och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är nog rätt få husägare som timrar, eller vad tror du?
Laserpass är ett ypperligt instrument vid t ex kakelsättning och även vid invägning vid byte av köksbänkar.
En stabil ljusstråle att mäta ifrån.
 
  • Gilla
Json_ och 1 till
  • Laddar…
Grovdammsugare använder jag för att suga upp vatten från golven när jag gör rent inför boning.
 
Köp modest kvalitet efter behov (ingen ide o bunkra...dyrt o svårt o förutse allt)...ibland kan det vara bra att låna. Du lär dig med tiden vilka som blir dina verktyg o köper bättre kvalitet då, beroende på vad du gillar att bygga själv/behov.

Min personliga topplista;
1, skruvdragare/borr
2, sticksåg
3, inget
4, inget
5, Tigersåg, Fein, handklinga, slagborr, vinkelkap.

Lycka till, det e riktigt kul o fixa mycket själv.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Hej
Nybliven villaägare som inte har gjort så mycket praktiskt tidigare men som är entusiastisk och nyfiken. Har flertalet projektet inom husvård att sätta tänderna i!

Bland annat:
Fixa trall som ligger dikt an fasad. Säkerligen byta/renovera en del fasad. Oisolerad bod vars tak behöver fixas (ruttna ytterbrädor som behöver bytas,) Isolerad bod vars papp och vindskivor behöver bytas... med mera, med mera...

Vilka verktyg har du som hör till grundarsenalen och som man som normalbegåvad hemmafixare har användning för lite då och då?

Skruvdragare, kap- och gersåg, tigersåg, spikpistol, vinkelslip?
Skruvdragare, cirkelsåg, absolut. En kap och gersåg är jättebra om du har pengar och plats för det, men du kan såga brädor jättebra med en snabbvinkel (trekantig vinkelhake) som anhåll, som du låter sågen följa så sågar du jätterakt. Ska du kapa lister behöver du däremot kap och gersåg.

Det du ska ABSOLUT köpa är en oscillerande multisåg. Du kommer tacka dig själv. Om och om igen i åratal framöver. Det måste inte vara dyr proffsmodell (Fein, Festool etc.) men undvik de billigaste. Ett ytterst användbart verktyg.
 
  • Gilla
Jokv
  • Laddar…
3-4000 för en kap/gersåg är ju inget att snåla in på. 😉
En tanke är att om du har en tryckluft- kompressor så är det billigt att köpa en dyckertpistol på biltema till alla lister. 👌

Köp efter hand som behovet uppstår.

Vinkelslip kan verka onödigt, men med en lamellskiva är det helt rätt att ha för att putsa sina snickerier.

Välkommen också till husägarnas gds-klubb.
Jag tycker det är riktigt roligt att pyssla med huset. ❤️


//AA
 
P Pettman skrev:
Efter att ha ögnat igenom hela tråden är jag lite förvånad över att ingen nämnt hylsnyckelsats. Bör enligt min mening finnas i varje hushåll, även om man bor i lägenhet.
Tycker du hylsnyckelsats är nått ts bör skaffa nu när fasad,tak och trall står på "att göra" listan?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det är nog rätt få husägare som timrar, eller vad tror du?
Det är sant men jag brukar hamna på många slags arbeten. Allt från timring till möbelsnickeri till träbåtar och ibland litet gipsskivor däremellan. Likväl har jag inte behövt någon lasermätare. Utom en gång.
 
Cheesen
P Pr Sn skrev:
Hej
Nybliven villaägare som inte har gjort så mycket praktiskt tidigare men som är entusiastisk och nyfiken. Har flertalet projektet inom husvård att sätta tänderna i!

Bland annat:
Fixa trall som ligger dikt an fasad. Säkerligen byta/renovera en del fasad. Oisolerad bod vars tak behöver fixas (ruttna ytterbrädor som behöver bytas,) Isolerad bod vars papp och vindskivor behöver bytas... med mera, med mera...

Vilka verktyg har du som hör till grundarsenalen och som man som normalbegåvad hemmafixare har användning för lite då och då?

Skruvdragare, kap- och gersåg, tigersåg, spikpistol, vinkelslip?
Hmm...
Gräsklippare,
Trimmer,
snöräven/slunga
Trappstege/kombistege

Ja det är väl grundarsenalen, sen beror det ju på vad du planerar att göra själv och vad du lejer bort.Vi är ju alla olika i det avseendet.

Hänger du upp tavlor så är ett torpedpass och lämpligt verktyg för skruv/spik behövlig.

Snickrar du en altan så rekomenderar jag borrskruvdragar, slagskruvdragare, kapsåg, cirkelsåg, snörslå, vattenpass, måttband och vinkelhake.

Ska du sätta kakel i köket krävs ju en annan arsenal.

Fundera först på vad du ska göra och sen vilka verktyg du behöver. Budjeten medger sällan att man köper verktyg till allt först innan man hänger upp en spegel i hallen. Borrskruvdragare, justerbar skiftnyckel, kombinationstång och bitsats för skruvdragare på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nio gånger av tio använder jag bara det på bilden....
 
Redigerat:
Skrev detta svar "i början av tråden" men tyckte inte det tillförde så mycket så brydde mig inte om att posta, men insåg ju att det är lite i samma anda som MrVoodoo så postar ändå.

En annan fråga är ju om det bara handlar om "husbygge" eller också finsnickeri och hobby.

Jag har definitivt många verktyg jag inte behöver för att underhålla huset. Vet inte hur mycket jag sparat på att göra saker själv om man så bara räknar in kostnad för inköp, inkluderar man tid att jämföra produkter, leta bästa pris och dessutom tiden att göra jobbet är det nog svårt att säga jag gått plus på det.

Men jag ser det som en hobby där det är kul att arbeta med bra verktyg och kan tänka mig betala lite för att det är utvecklat och kanske tom producerat i Europa, många fall Tyskland och vissa fall Sverige. Tänker mig även hålla på med lite finsnickeri, dock tveksamt om det jag gjort hittills egentligen klassas in där.

Jag köpte "tidigt" en bra sänksåg i samband med att jag skulle lägga fiskbensparkett med fris, denna klarade jag mig väldigt långt på i många år, kan hantera mycket med rätt stöd etc men tar lite tid. För mig kan rätt och bra verktyg vara skillnaden mellan att det ska bli något kul jag gärna spenderar min fritid på mot ett måste eller tvång.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tycker du hylsnyckelsats är nått ts bör skaffa nu när fasad,tak och trall står på "att göra" listan?
Ska han dra i fransk träskruv är det najs att ha eller för att underlätta skötseln av alla möjliga verktyg och maskiner som behövs för att sköta huset.
 
F
P Pr Sn skrev:
Hej
Nybliven villaägare som inte har gjort så mycket praktiskt tidigare men som är entusiastisk och nyfiken. Har flertalet projektet inom husvård att sätta tänderna i!

Bland annat:
Fixa trall som ligger dikt an fasad. Säkerligen byta/renovera en del fasad. Oisolerad bod vars tak behöver fixas (ruttna ytterbrädor som behöver bytas,) Isolerad bod vars papp och vindskivor behöver bytas... med mera, med mera...

Vilka verktyg har du som hör till grundarsenalen och som man som normalbegåvad hemmafixare har användning för lite då och då?

Skruvdragare, kap- och gersåg, tigersåg, spikpistol, vinkelslip?
Man märker vad man behöver. Ingen mening att köpa grejer man inte använder.
.

Nu senaste köpte jag en kofot då behovet uppstod. Ibland hyr eller lånar jag. Känns meningslöst att ha en gersåg ståendes då man bygger trall vart tjugonde år.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Finns ingen gräns allt man tycker om och har råd att köpa ! Från spikdrivare för 25:- till traktor för 500.000:-😁
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Ska han dra i fransk träskruv är det najs att ha eller för att underlätta skötseln av alla möjliga verktyg och maskiner som behövs för att sköta huset.
Absolut, men ska man bygga renovera altan använder man lämpligen "wafers" nuförtiden så skruvdragare är mer användbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.