Frysen
 
  • Etikett på en Husqvarna Elextrolux-frys med modellnummer QT3549K och diverse certifieringssymboler, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan.klein skrev:
Magnetventilen var sitter den?
Sitter nere bredvid kompressorn. Troligtvis den som inte stänger helt.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Sitter nere bredvid kompressorn. Troligtvis den som inte stänger helt.
Gissningsvis. Hade samma sak. Köpte ny ventil hos electrolux för två-tre hundra tror jag. Kom ihåg att slå av strömmen innan du byter...
 
  • Gilla
RasmusR
  • Laddar…
Beställt ny 474:- hoppas på att det löser problemet
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Ny magnetventil löste problemet! Nu är det bara kylskåpet kvar att fixa.
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
troligtvis har du den senare modellen (brytpunkt 2008) eg bara sladden i dörren som skiljer
återkommer
Har du hittat nått kort? ☺️
 
Lånar denna tråden lite, har ett Electrolux - Kylskåp ERES38820X som jag hållit i liv under 15+ år eftersom det är dåligt med alternativ.
Tyvärr så har då det nu börjat trassla då det kommer väldigt dåligt med vatten,

- Vatten utan kolsyra valt = Klent vattentryck
- Kolsyra valt = Först ett sprut, sen inget vatten alls, bara kolsyra

Någon som haft detta problem tidigare ? kalkpropp kanske ?
 
J JonasKjerrman skrev:
Lånar denna tråden lite, har ett Electrolux - Kylskåp ERES38820X som jag hållit i liv under 15+ år eftersom det är dåligt med alternativ.
Tyvärr så har då det nu börjat trassla då det kommer väldigt dåligt med vatten,

- Vatten utan kolsyra valt = Klent vattentryck
- Kolsyra valt = Först ett sprut, sen inget vatten alls, bara kolsyra

Någon som haft detta problem tidigare ? kalkpropp kanske ?
Hör du om pumpen står och går väldigt länge för att fylla upp behållarna? Vår pump gick läääääänge men fyllde knappt upp nåt alls. Utsliten.
 
Ser ut som att behållarna inte fylls överhuvudtaget, stänger jag av kranen till kylskåpet så kommer det inget vatten alls
 
J JonasKjerrman skrev:
Ser ut som att behållarna inte fylls överhuvudtaget, stänger jag av kranen till kylskåpet så kommer det inget vatten alls
Det är inte så att kylskåpet är så kallt att det frusit i behållarna?
Du kanske kan testa att låta det värmas upp så att ev ispropp tinar.
 
Jo, det var min första tanke också, hade ganska kallt i kylen (typ +4 eller 5) men har ställt upp den på +8 sen i lördags utan framgång
 
J JonasKjerrman skrev:
Jo, det var min första tanke också, hade ganska kallt i kylen (typ +4 eller 5) men har ställt upp den på +8 sen i lördags utan framgång
Aha ok. Kan inte svara på hur länge en ev ispropp behöver för att tina om det har frusit i behållarna. Kanske det måste vara helt avstängt över natten? Men det medför ett visst tjorv förstår jag. Kan du höra om pumpen startar över huvud taget? Det hör jag ganska tydligt, det knäpper först till och så går sen ett antal sekunder. Kolsyrevattnet drivs fram av kolsyrebehållaren. Om kolsyran tar slut kommer det knappt nåt vatten alls, men det problemet verkar ju inte du ha. Det "vanliga" vattnet fylls till sin behållare med hjälp av den inbyggda pumpen. Så här har jag förstått att det fungerar, men jag kan ha fel. Min killgissning på ditt problem är ispropp.
 
Jo, får nog testa att ha det avstängt helt en natt då

När startar din pump då ? borde ju starta direkt när man startar kylskåpet om man tömt det på vatten
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
Jo, om du antar att behållaren är tom så borde pumpen starta direkt du slår igång kylen 👍 Om jag tar två glas vanligt vatten så startar pumpen "typ direkt" efteråt.
 
Det sitter (hos oss åtminstone) ett filter på anslutningen för inkommande vatten till kylskåpet. Om det är tätt där så kan du säkert få liknande problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.