Man kan konstatera att säkerhetsstandarden för laddstationer inte innehåller regler för sådana adapters. De enda adapters de tar upp är sådana mellan laddstation och elbil. Andra fall ska godkännas av tillverkaren av laddstationen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, laddboxen meddelar hur mycket mottagande ände max får dra, och att mottagaren sedan får reglera så att man inte överskrider detta.
Hur implementerar dessa adaptrar detta? Kanske på sin höjd att de själva stänger av vid överlast, men jag betvivlar det, skulle tro att man förlitar sig på laddboxen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med att den saknar jord?
Som den där jag länkade till. Måhända det är jord där men den är till en annan standard än våra pluggar.
Sätter in dör jordat plugg så får den ju bara nollan och fasen.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med att den saknar jord?
Den adaptern som jag skickade bilder då.
Är säkert jord är ju "3 hål". Men sätter du dit ett nordiskt åtminstone "svenskt" (Danmark har ju nån annan standard) jordad sladd får den ju ingen jord bara nolla och fas.

Eladapter för fordon, svart, med specifikationer 16A och 3.5kW, "Charge Rapidement" text, blå bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Den adaptern som jag skickade bilder då.
Är säkert jord är ju "3 hål". Men sätter du dit ett nordiskt åtminstone "svenskt" (Danmark har ju nån annan standard) jordad sladd får den ju ingen jord bara nolla och fas.

[bild]
Undra om det är black courant eller red courant saft man får ur den. 😉

Det brukar vara lika fascinerande att titta på roliga översättningar som på fantasifulla produkter på Alibaba.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Hm, lite sent svar kanske.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan har ESV påståenden kring frihjulsdioder som jag inte hade en aning om. Vore värdefullt om någon insatt i detta kan bedöma hur en sådan diod kan minska livslängden och öka risken för svetsning. Menar de att mot-EMKn gör att reläet släpper lite senare/långsammare? Bilagan säger så. Är reläerna så snålt dimensionerade så finns det ett problem. Men man kan kanske ställa frågor till ESV om hur kretslösningar med reläet ska utformas nu - det behöver säkert nya områden för att berättiga sin existens.
Fenomenet finns, men är störst i bilindustrin och då med DC och ”stora” motorlaster.
När ett relä skall bryta behöver strömmen som genererar magnetfältet upphöra, men i fältet finns energi lagrat.
Liksom kodningar försöker hålla spänningen konstant med sin laddning så försöker spolar som ”laddats upp” med ett fält att fortsätta driva samma ström genom spolen tills energin i fältet är slut.
-e

En diod är ett bra skyddd för elektroniken som driver spolen.
Motstånd eller en diod & zenerdiod har andra fördelar.

Mer teori, diagram och kopplingar.
https://www.te.com/usa-en/products/...oil-suppression-relay-life.html?tab=pgp-story

För ett relä för bilar med 55 ohms spole kan det se ut så här för olika skyddskretsar.
Tabell som jämför effekten av olika dämpningstekniker på reläers responstid och transienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.te.com/usa-en/products/...coil-suppression-dc-relays.html?tab=pgp-story

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är sant att det är problematiskt att använda samma reläer för så många syften, både drift och säker frånskiljning. Det ska dock inte belastas vid drift (lastbrytning) - de ska endast föra belastningsström.
Och utan belastnimgsström ska fenomenet inte orsaka något extra slitage.

Kikar man på dospuckar eller andra mindre reläer kan brytförmåga och spänningstålighet vara betydligt lägre.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B
Menar de att om reläet svetsar så ska boxen sluta fungera och bara ge signal?

Något som gör att det inte är spänning ut på stiften om svetsning sker?
 
Att Easee antingen fortfarande har en del att lära eller att de medvetet blundar för de brister som finns i deras relälösning. De har alldeles för hög tilltro till den försäkring (backup-skyddet) som installationen kräver. I praktiken är det mätarsäkringen i bostäder som räddar dem.

Edit: En förklaring för Nisse.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kan ni inte kommentera Easees nya säkerhetsrapport, ffa sid 15-20:

[länk]
Jag ser mer fram mot dina kommentarer i frågan efter alla inlägg du gjort i de olika trådarna. Ja du behöver inte känna dig utpekad finns många med liknande ingångar. Du kan stanna och tänka efter redan på sid 3.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
GK100 GK100 skrev:
Jag ser mer fram mot dina kommentarer i frågan efter alla inlägg du gjort i de olika trådarna. Ja du behöver inte känna dig utpekad finns många med liknande ingångar. Du kan stanna och tänka efter redan på sid 3.
Du är välkommen att skicka mig ett PM om det är något i mina 700 inlägg på detta forum som du ligger sömnlös över på nätterna.

Nu ville jag genuint höra Byggahus el-expertis åsikt om Easees nya säkerhetsrapport. Den andra tråden verkar fn mest handla om hur användbart 22 kW AC laddning är vilket känns mindre givande.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att Easee antingen fortfarande har en del att lära eller att de medvetet blundar för de brister som finns i deras relälösning. De har alldeles för hög tilltro till den försäkring som installationen kräver. I praktiken är det mätarsäkringen i bostäder som räddar dem.
Det är trots allt väldigt lite de behövt ta till sig och ändra för att komma helt ok igenom detta. Synd att en ändå så lite avvikande eller låt säga okonventionell lösning ska skapa så mycket i sakfrågan ovidkommande "hype" att det mesta dränks i bludder som tex bara här i forumets alla trådar.
 
B bygges skrev:
Nu ville jag genuint höra Byggahus el-expertis åsikt om Easees nya säkerhetsrapport.
Men du litar ju inte på mig som startat denna tråd? Vad förväntar du dig för svar här? Jag tänker inte göra någon utläggning för din skull...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, laddboxen meddelar hur mycket mottagande ände max får dra, och att mottagaren sedan får reglera så att man inte överskrider detta.
Hur implementerar dessa adaptrar detta? Kanske på sin höjd att de själva stänger av vid överlast, men jag betvivlar det, skulle tro att man förlitar sig på laddboxen.
Det sitter elektronik i adaptern. Jag har själv en sådan adapter. Dock inte samma som visats här. Den meddelar att den kan ta emot 10A. Fungerar fint för att köra en byggfläkt eller vad som önskas. Den lyckas dock inte att lura Tibber att man smartladdar. Vilket kanske är bra, men trist.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är trots allt väldigt lite de behövt ta till sig och ändra för att komma helt ok igenom detta.
Vad ser du som behöver tillföras? En inbyggd smältsäkring? Strängare krav på försäkringen?
Strömmen måste brytas på något sätt.

Kan man väga in och kanske attackera sannolikheten för dessa stumma felströmmar och på så vis få godkänt? Det rapporterar om en "stort" antal fall med svetsade reläer utan några detaljer.

Schneider har en lösning att manövrera en extern brytare som jag inte bestämt för mig för vad jag ska tycka om. De borde nog bygga in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.